Tur til det vestlige USA
Fra : Nicholas Bryde

Dato : 14-07-02 20:50

Hej

I slutningen af juli tager skal vi til USA, vi lander i Las Vegas og skal
via L.A til SF hvor vi slutter rejsen.
Der er en masse ting som vi godt vil nå at se, men er lidt i tvivl om det er
realistisk mht. tiden.
Som det ser ud nu, indeholder vores plan bl.a. disse stop/seværdigheder:
Hvordan kombinere man bedst muligt disse stop ?
Jeg modtager også meget gerne forslag til andre seværdigheder/oplevelser

LV:
Death Valley
Monument valley
Grand Canyon (evt kombineret med lidt hesteridning, togtur)
Besøg indianer reservat + museum (Navajo, andre forslag ?)
Hoover Dam
Area 51 (UFO by)
Mesa Verde
Red rock Canyon
Western spøgelseby

LA:
Hollywood
Berverly Hills
Venice beach
Griffith Observatory
Paramount studios tur (er der andre der er bedre)
Getty Center

Highway 1:
Hearst Castle
Big Sur
Santa Barbara
Missions huse langs kysten
Er der nogen gode badestrande langs HW 1 ?

SF:
Red wood træerne
Fishermans Wharf
Pier 39
Golden gate
Alcatraz
Cable Car

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-07-02 22:30

"Nicholas Bryde" skrev:

> LA:
> Hollywood

Ja.

> Berverly Hills

Ja - med det er rigeligt blot at køre igennem området.

> Venice beach

Ja - hele Santa Monica området. Ikke at det ligefrem skriger efter at blive
set, isoleret set, men blot det at i har været der og kigget jer omkring gør
at i kan nikke genkendende til et utal af film og tv-programmer
efterfølgende.

> Griffith Observatory
> Paramount studios tur (er der andre der er bedre)
> Getty Center

Min lillebror var i Paramount, og var ret begejsteret.

> SF:
> Red wood træerne

De ligger så vidt jeg husker et stykke fra SF nord på. Hvis i tager turen,
så ligger der også et center for et af jordskælvene nord for byen. Det er
ret interessant at se, ikke just noget vi er vant til fra vores
breddegrader.

> Fishermans Wharf

Ja.

> Pier 39

Ja - hører under ovenstående.

> Golden gate

Ja. Hvis der er tid, så tag også det fort med der ligger lige under Golden
Gate på SF-siden (gratis adgang). Det fortæller en del om SF's historie.

> Alcatraz

Ja. Husk at købe "audio tour" med i billetten. Med den "option" er Alcatraz
er fund af en oplevelse - uden den er det nok mere lala.

> Cable Car

Cable Car Museum er et besæg værd, hvis man er lidt interesseret i teknik.
Ellers er det nok for kedeligt, for hovedattraktionen er de motorer som
trækker cable-car vognene rundt i gaderne (det er en lang wire som er i
konstant bevægelse om vognene "griber" fast i når de vil køre).

Mvh, Lars

Fra : Nicholas Bryde

Dato : 15-07-02 20:12

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> skrev i en meddelelse

> Ja.

ok, er dog kommet lidt i tvivl om hvor meget tid vi vil burge her.

> Ja - med det er rigeligt blot at køre igennem området.

ja, var egentlig også planen.

> [...]
gør
> at i kan nikke genkendende til et utal af film og tv-programmer

ok , hvis vi overnatter i Santa Monica må det egentlig være nok.

> Min lillebror var i Paramount, og var ret begejsteret.

Har også kun hørt gode ting om Paramount, men kan det anbefales at bestille
hjemmefra ?

> [...]
> så ligger der også et center for et af jordskælvene nord for byen. Det er
> ret interessant at se, ikke just noget vi er vant til fra vores

ok, er ikke helt klar over hvor langt fra SF, men mon ikke de kan nåes på en
enkelt dag ?

> Ja.

> Ja - hører under ovenstående.

Ok , det er vel ikke noget man kan bruge flere timer på, er lidt for
turistet efter hvad jeg har hørt.

> Ja. Hvis der er tid, så tag også det fort med der ligger lige under Golden
> Gate på SF-siden (gratis adgang). Det fortæller en del om SF's historie.

ok

> Ja. Husk at købe "audio tour" med i billetten. Med den "option" er
Alcatraz
> er fund af en oplevelse - uden den er det nok mere lala.

Det er også hvad jeg har fået anbefalet.
Har også hørt det bedst kan betale sig at bestille hjemmefra.

> [...]
> trækker cable-car vognene rundt i gaderne (det er en lang wire som er i
> konstant bevægelse om vognene "griber" fast i når de vil køre).

ok, kan godt være min kærste vil komme til at kede sig

Tak for rådene

Nicholas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-02 14:32

"Nicholas Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message

Hvis du nu ikke er taget afsted endnu:

> ok, er ikke helt klar over hvor langt fra SF, men mon ikke de kan nåes på
en
> enkelt dag ?

Sagtens - kort nord for Golden Gate ligger Muir Woods, hvor der er nogle
gevaldige
eksemplarer af slagsen. Her kan man sågar komme på en lille rundvisning med
guides.

> Ok , det er vel ikke noget man kan bruge flere timer på, er lidt for
> turistet efter hvad jeg har hørt.

Spis en gang Clam Chowder med surbrød, når du er der og vink til sælerne.

> Det er også hvad jeg har fået anbefalet.
> Har også hørt det bedst kan betale sig at bestille hjemmefra.

Du kan i hvert fald ikke regne med at komme med til Alcatraz, hvis ikke du
har købt biletten i forvejen.

> ok, kan godt være min kærste vil komme til at kede sig

Brug alligevel de par minutter, det tager - i vil jo nok alligevel ud at
køre i Cable Cars, og af gode grunde passerer de tæt forbi. Det er meget
billigt og kan nuppes på et kvarters tid.

vh
Jan

Fra : nb

Dato : 16-07-02 09:56

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> wrote in message

> [...]

Lukket for renovation, men er det stadigvæk åbent udenfor eller er det også
afspærret ?

Museumet ser ud til at være åbent men villaen er lukket ?
Nogen der ved hvornår den åbner igen ?

> Min lillebror var i Paramount, og var ret begejsteret.

Har lige læst at studio turen er suspenderet pga forhøjet sikkerhedskrav
Er der nogen alternativer ?

> De ligger så vidt jeg husker et stykke fra SF nord på.

Kan det passer de ligger 512 km nord fra SF ?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-07-02 19:08

Lidt mere information om San Francisco:

Det officielle turist bureau:
http://www.sfvisitor.org/

Glimrende beskrivelser af kvarterer i SF:
http://www.sfgate.com/traveler/guide/sf/neighborhoods/
(jeg bor selv paa graensen mellem Pacific Heights og Western Addition)

Flere websites med interessant information (hoteller, restauranter,
aktiviteter, etc)
http://www.sanfrancisco.com/
http://bayarea.citysearch.com

Lars
San Francisco
http://www.ehlers.us/
http://pages.sbcglobal.net/sanfranehlers/mustang.htm

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-07-02 22:34

> Getty Center
Absolut anbefalelsesværdigt og én af de få gratis seværdigheder i L.A.
Man fristes næsten til at sige seværdighed i det hele taget i byen, som
jeg fandt ret uinteressant. Endeløse (motor)veje var det dominerende
billede.

Fra : Nicholas Bryde

Dato : 15-07-02 20:13

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man fristes næsten til at sige seværdighed i det hele taget i byen, som
> jeg fandt ret uinteressant. Endeløse (motor)veje var det dominerende

ok, ved du om man skal bestille hjemmefra eller man kan vente ?

Nicholas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-07-02 22:11

> ok, ved du om man skal bestille hjemmefra eller man kan vente ?

Det er bare at møde op, men helst tidligt på dagen, så er der ingen kø.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 14-07-02 22:35

"Nicholas Bryde" <nbryde@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Santa Barbara
> Missions huse langs kysten
> Er der nogen gode badestrande langs HW 1 ?

Det bliver jo lidt en kørertur. I skal først NV for at komme til Death
Valley, så øst og syd til Grand Canyon, V til LA og N til SF. Vi kørte selv
en del af turen på godt 17 dage. I skal nok bruge minimum 21-22 dage på den
tur. Blandt andet skal i bruge en dag på hver af nationalparkerne. Et par
råd ville være:

- Bestil hotel til Grand Canyon hjemmefra. I er nok for sent ude, men prøv
alligevel.
- Kom tidligt til Hoover Dam. Husk der er flere længder på turene.
- Death Valley er en hel dag
- Area 51 kan besøges på vejen til Grand Canyon.
- Hollywood og Beverley hills er meget! overvurede. I det hele taget er LA
ikke noget særligt. Orange County med alle forlystelsesparkerne er ret fedt.
Venice Beach er OK men det er dyrt at parkere i nærheden. Tænk meget over
hvor I bor, da byen er sindsygt stor.
- Der er ingen strande langs Highway 1 (ikke i forhold til strandene ved
LA). Der er et naturreservat for søløver der er ret interessant. Gode
guider. Santa Cruz er et godt sted at stoppe. De har et interessant
"boardwalk" med en slags tivoli. Husk, at turene på Hearst Castle kan
bestilles på forhånd så man undgår ventetid. Med det i vil se, kan turen
nemt tage 3-4 dage. Prøv også Monterey Bay Aquarium
- SF er meget spændende. Igen kan billetter til Alcatraz bestilles på
forhånd. Vi var der en mandag og havde bestilt. Ellers kunne vi først komme
afsted onsdag middag!! Her kan det igen kun anbefales at bestille hotel
hjemmefra, da det nemt bliver ret dyrt. Det er kun en ulempe at have bilen
med til SF.

God tur

Kennet

Fra : Nicholas Bryde

Dato : 15-07-02 20:34

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver jo lidt en kørertur.

ja, det er vi godt klar over, eller rettere jeg er

> I skal først NV for at komme til Death
> Valley, så øst og syd til Grand Canyon,

Planen var faktisk den at den først dag i LV vi bruge på at "opleve" byen
hvis der ellers er noget, den næste dag tager vi til Death Valley og Area 51
, vender tilbage til LV får at overnatte og næste morgen køre vi mod
hoover Dam og Grand Canyon og resten af de mål der ligger deromkring.

Derefter ser det ud som følgende:

1-6/8 bruger vi på Grand Canyon og omegn

>LV til LA

6-8 på L.A

>og N til SF.

8-11 på High Way 1
og resten af dagene i SF dvs. til den 14. Det er ikke meget tid vi har, lidt
ærgeligt men vi skal bruge en lille uge i TN inden da og det er også fint
nok.

> Vi kørte selv
> en del af turen på godt 17 dage. I skal nok bruge minimum 21-22 dage på
den
> tur.

hmm vi har kun fra den 30/7 om formiddagen til den 14/8 om morgen.

> Blandt andet skal i bruge en dag på hver af nationalparkerne. Et par
> råd ville være:

hmm kan man ikke nå nogen på en halv dag?

> - Bestil hotel til Grand Canyon hjemmefra. I er nok for sent ude, men prøv
> alligevel.

ok, vil fluks prøve at se om jeg kan få noget.

> - Kom tidligt til Hoover Dam. Husk der er flere længder på turene.

ok, den korteste vil være fin nok.

> - Death Valley er en hel dag

yep det er også hvad vi har regnet med.

> - Area 51 kan besøges på vejen til Grand Canyon.

ok, troede det lå ved Death Valley.

> - Hollywood og Beverley hills er meget! overvurede.

ja, vil også kun køre igennem dem.

> I det hele taget er LA
> ikke noget særligt.

Der er et par ting vil se, men det er også det. Vil ikke bruge mere tid end
højst nødvendigt.

>Orange County med alle forlystelsesparkerne er ret fedt.

ok ,det er ikke så vigtigt og noget som godt kan fravælges.

> Venice Beach er OK men det er dyrt at parkere i nærheden.

Er der gode bademuligheder ?

> Tænk meget over
> hvor I bor, da byen er sindsygt stor.

Regner med at bo i Santa Monica.

> - Der er ingen strande langs Highway 1 (ikke i forhold til strandene ved
> LA).

Er også hvad jeg har fået at vide, så vi må nøjes med poolen.

> Der er et naturreservat for søløver der er ret interessant. Gode
> guider. Santa Cruz er et godt sted at stoppe.

Ligger det ved kysten ?

> De har et interessant
> "boardwalk" med en slags tivoli. Husk, at turene på Hearst Castle kan
> bestilles på forhånd så man undgår ventetid.

Ja, det vil være at foretrække, men da vi endnu ikke helt har lagt fast
hvornår vi vil være deroppe får vi nok svært ved at reserver.

> [...]
> hjemmefra, da det nemt bliver ret dyrt. Det er kun en ulempe at have bilen

ok bilen skal også afleveres d.12 så det passer fint.

> God tur
>
> Kennet

Tak
Nicholas

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 16-07-02 11:07

> [...]
> , vender tilbage til LV får at overnatte og næste morgen køre vi mod
> hoover Dam og Grand Canyon og resten af de mål der ligger deromkring.

Der er helt klar for meget. Death Valley er i sig selv 160 km. lang! Det var
nok bedre, at blive et par dage i LV. En af disse dage kunne bruges til at
køre til Hoover Dam og tilbage. Derefter til Death Valley, videre til Area
51 med overnatning. Derefter forsætte sydøst til Grand Canyon. Hvis I har
lyst, kunne det så også blive til et stop ved Zion National park. Flot sted,
let at vandre. LV er generelt undervurderet. Vi boede der i 3 dage.

Vores program var:

SF: 3 dage
Highway 1: 3 dage
LA (orange County): 3 dage
Grand Canyon: 2 dage
LV: 3 dage
Sacramento: 1 dag
Diverse: 2

> [...]
> den
>
> hmm vi har kun fra den 30/7 om formiddagen til den 14/8 om morgen.

> hmm kan man ikke nå nogen på en halv dag?

Det gør det også, men som nævnt kan i køre øst om Grand Canyon.

> [...]
end
> højst nødvendigt.

> ok ,det er ikke så vigtigt og noget som godt kan fravælges.

Ikke, hvis man som os er vilde med forlystelsesparker *s* Vi skal besøge
Disneyland i Tokyo om et par måneder.

> Er der gode bademuligheder ?

Vi er godt vant i Danmark. Det bliver ikke bedre end vesterhavet, men de har
gode brede strande. De går ikke så meget i vandet. Det handler mere om at
blive set.

> Regner med at bo i Santa Monica.

Det gjorde vi også. 1 dag. Santa Monica beach er flot.

> Er også hvad jeg har fået at vide, så vi må nøjes med poolen.

> Ligger det ved kysten ?

Jep, ret langt nord på. Vi kørte syd fra SF og det var det første sted vi
overnattede. Stedet med søelefanter hedder Ano Nuevo State Reserve. Er man
dyreinteresseret er det spændende.

Fra : nb

Dato : 16-07-02 12:43

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message
news:3d33f075$0> > > > >
Area
> 51
>
> Der er helt klar for meget. Death Valley er i sig selv 160 km. lang!

ok, men hvis man tager afsted tidlig morgen fra LV så kan det vel ikke tage
meget mere end 1½-2 timer maks. at nå Death Valley. og derefter har du hele
dagen til sent ud på eftermiddagen at opleve DV og Area 51, eller er det
også for meget ?

>Det var
> nok bedre, at blive et par dage i LV.

ok, men planen er stadigvæk 30-31-1 i LV d. 1/8 om morgen køre vi mod
hooverdam og Grand Canyon.

> En af disse dage kunne bruges til at
> køre til Hoover Dam og tilbage.

Ja det er også en mulighed.

> Derefter til Death Valley, videre til Area
> 51 med overnatning.

ok, det kunne man også.
Det kan godt være jeg undervurdere afstandene, men 150-300 km er i mine øjne
ikke specielt meget og noget som burde kunne lade sig gøre på under 1½-2½
max 3 timer.

> Derefter forsætte sydøst til Grand Canyon. Hvis I har
> lyst, kunne det så også blive til et stop ved Zion National park.
>Flot sted, let at vandre.

Det bliver vi nok nød tila t vælge fra.

>LV er generelt undervurderet.

På hvilken måde ?

> Vi boede der i 3 dage.

På et af de store hoteller ?

> Vores program var:
>
> SF: 3 dage

ok her har vi 12-13-14 hvor vi rejser hjem d. 14.

> Highway 1: 3 dage

8-9-10-11-12

> LA (orange County): 3 dage
6-7-8

> Grand Canyon: 2 dage
1-2-3-4-5-6 + alt National monument valley og hvad der ellers måtte være i
området.

> LV: 3 dage

30-31-1 hvor vi kører derfra om morgen

Virker det helt umuligt og får meget tid på vejene ?

> Det gør det også, men som nævnt kan i køre øst om Grand Canyon.

ok, hvordan er turen østpå istedet for syd ?

> end

> Ikke, hvis man som os er vilde med forlystelsesparker *s* Vi skal besøge
> Disneyland i Tokyo om et par måneder.

hehe, jeg tror jeg vil få svært ved at retfærdiggøre det over for min kærste
hvis jeg vil bruge et par dage der istedet for Grand Canyon
Men det lyder ellers spændende med en tur til Tokyo, har altid haft lyst at
kommer der til.

> [...]
har
> gode brede strande. De går ikke så meget i vandet. Det handler mere om at

hmm vil prøve at bade derover ikke noget med at blive set.

> Det gjorde vi også. 1 dag. Santa Monica beach er flot.

og det er muligt at bade der ?

> Jep, ret langt nord på. Vi kørte syd fra SF og det var det første sted vi
> overnattede. Stedet med søelefanter hedder Ano Nuevo State Reserve. Er man
> dyreinteresseret er det spændende.

kan være vi snupper det med

Nicholas

Fra : Stig Nielsen

Dato : 16-07-02 13:20

nb <hljensen@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah10sl$f6t$1@sunsite.dk...

> [...]
hele
> dagen til sent ud på eftermiddagen at opleve DV og Area 51, eller er det

Husk at man kører ikke for stærkt i USA !
Heller ikke ude i ørkenen !
Den lokale sheriff har ikke andet at lave end at fange fartsyndere og det
gør de i stor stil !

Og du kan ikke besøge både Death og Area 51 på en dag med mindre du vil køre
7-800 km. !

> Det kan godt være jeg undervurdere afstandene, men 150-300 km er i mine
øjne
> ikke specielt meget og noget som burde kunne lade sig gøre på under 1½-2½
> max 3 timer.

ja du gør, afstandene er længere end du tror, det var også en af de ting der
overraskede mig helt vildt !
og nej 150-300 km er ikke langt, men husk I skal jo også se noget !
Og det er ikke nok kun at kigge inde fra bilen mens man kører forbi.
Man får hele tiden lyst tilat stoppe, de gjorde jeg i hvert fald.

> På hvilken måde ?

Kort sagt om Las vegas, det er glitter og glimmer og to aftener i byen så
har du efter min mening fået nok, men det SKAL opleves.
Jeg boede på Luxor sidst jeg var der, men det behøves ikke at bo på de dyre.
Jeg vil anbefale som tidligere i andre tråde Motel6 lige bag MGM Grand, det
ligger lige i smørhullet !
www.motel6.com

Denne motelkæde vil jeg anbefale til resten af jeres tur, det koster omkring
40-45 dollars pr. nat og er helt i top.

> 1-2-3-4-5-6 + alt National monument valley og hvad der ellers måtte være i
> området.

Spring Monument Valley over, der er for langt at køre.
Bo i Williams og kør til Sedona og Red Rock Canyon i stedet, det er lige så
meget cowboy-land som Monument.
Der er faktisk optaget 50 westerns i denne by.

Brug en dag på Grand Canyon ved Gand Canyon Village og en anden dag til at
køre ud ad East Rim og ind i Navajo-land, sydpå til Flagstaff og tilbage til
Williams og bo.
navajo-souvenirs er faktisk billigere at købe i Williams end hos indianerne
og det er de samme varer.

Nøjes med at gå ned ad Bright Angel Trail, jeg var der for tre måneder siden
og gik kun 3 miles ned ad stien og op igen og det tog 4 timer og jeg er i
rimelig form.
South kaibab er mere stejl og den har du mere for dig selv, men her er ikke
noget hjælp at hente hvis det går galt, der er Bright Angel mere trafikeret,
men ikke så meget.
Jeg har prøvet at gå hele vejen ned ad Kaibab og op ad Bright på en dag og
det tog 18 timer !
jeg var vel udrustet med vand og mad, men der er alligevel 27 km og en temp.
i bunden på 40 grader !

Skriv hvis du vil vide mere

Stig

Fra : nb

Dato : 16-07-02 13:55

"Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> wrote in message
news:3d340fae$0$13948> hele

> Husk at man kører ikke for stærkt i USA !
> Heller ikke ude i ørkenen !

Det er jeg godt klar, og det er heller ikke noget jeg vil gøre praktisere i
stor stil.

> Den lokale sheriff har ikke andet at lave end at fange fartsyndere og det
> gør de i stor stil !

ja, det ville lave lidt surt at blive fanget og få en bøde.

> Og du kan ikke besøge både Death og Area 51 på en dag med mindre du vil
køre
> 7-800 km. !

hold da ferie, det var ikke så lidt, vil hellere fokusere på Death Valley
end Area 51.
Vil det så kunne gøres på en dag ?

> øjne
>
> ja du gør, afstandene er længere end du tror, det var også en af de ting
der
> overraskede mig helt vildt !

ok, nu er jeg vant til som i gør det ofte, kører lange strækninger så
150-300 kan ikke afskrække mig, men det er måske min kærste som stopper her.

> og nej 150-300 km er ikke langt, men husk I skal jo også se noget !

ja, vil heller suse afsted for at nå et sted og så risikere at køre forbi
5-10 andre spænende steder.

> Og det er ikke nok kun at kigge inde fra bilen mens man kører forbi.
> Man får hele tiden lyst tilat stoppe, de gjorde jeg i hvert fald.

lyder godt, sådan da.

> Kort sagt om Las vegas, det er glitter og glimmer og to aftener i byen så
> har du efter min mening fået nok, men det SKAL opleves.

ja, har mere eller mindre samme holdning.

> [...]
dyre.
> Jeg vil anbefale som tidligere i andre tråde Motel6 lige bag MGM Grand,

ok, regner med at bo på enten MGM Grand, The Mirage eller Manadalay Bay.

> Spring Monument Valley over, der er for langt at køre.

hmm, er det ikke der de har de fantastiske klipper som man kender fra
westerns ?

> Bo i Williams og kør til Sedona og Red Rock Canyon i stedet, det er lige

> meget cowboy-land som Monument.
> Der er faktisk optaget 50 westerns i denne by.

ok, vil prøve at finde noget om det på nettet.

> [...]
> køre ud ad East Rim og ind i Navajo-land, sydpå til Flagstaff og tilbage

ok, lyder godt.

> navajo-souvenirs er faktisk billigere at købe i Williams end hos
indianerne
> og det er de samme varer.

hvorfor ?

> Nøjes med at gå ned ad Bright Angel Trail, jeg var der for tre måneder
siden
> og gik kun 3 miles ned ad stien og op igen og det tog 4 timer og jeg er i
> rimelig form.

Når man bunden på den tur ?

> [...]
ikke
> noget hjælp at hente hvis det går galt, der er Bright Angel mere

Det er også en mulighed hvis man er i fin form, og frisk nok.

> Jeg har prøvet at gå hele vejen ned ad Kaibab og op ad Bright på en dag og
> det tog 18 timer !

Det var ikke så lidt, men sikkert også en ret fed tur.

Tak

Nicholas

Fra : Stig Nielsen

Dato : 16-07-02 14:38

nb <hljensen@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah153q$pvh$1@sunsite.dk...

> køre
>
> hold da ferie, det var ikke så lidt, vil hellere fokusere på Death Valley
> end Area 51.
> Vil det så kunne gøres på en dag ?

Death Valley kan sagtens gøres på en dag, men det bliver en lang dag !
Jeg tror der er 2½ til3 timers kørsel fra Vegas.
Nu kan jeg ikke huske om det var dig der ville køre convertible, det vil jeg
fraråde !
Det er fedt at køre i sådan en, men når du tilbringer så meget tid i ørkenen
som I vil, så bliver du grillet !
Husk at der er 40 grader og solen hamrer ned fra himlen !
Jeg var i Death her i april og det var sateme hedt, så tør jeg slet ikke
tænke på juli/august.
rekorden i Death er 53 grader celsius fra en gang i firserne.

> ok, nu er jeg vant til som i gør det ofte, kører lange strækninger så
> 150-300 kan ikke afskrække mig, men det er måske min kærste som stopper
her.

Forvent at et dagstræk i USA er nødt til at være omkring 4-500 km bare for
at nå rundt til det du vil og nej du har ret 150-300 km er ikke langt, men
den tur I har skruet sammen her løber nemt op i 4000 km. og det er når I har
skåret det meste fra !
I april kørte jeg San Francisco - highway 1 - death valley - Grand Canyon og
hjem fra Vegas og det var 3200 km uden de store svinkeærinder !

For nogle år siden kørte jeg samme tur men kørte så op om Area 51 og
Yosemite for så at flyve hjem fra SF og det var altså 5000 km og igen uden
svinkeærinder, så det løber meget hurtigt op !

> ja, vil heller suse afsted for at nå et sted og så risikere at køre forbi
> 5-10 andre spænende steder.

det bliver du også nødt til hvis du skal nå hvad du gerne vil se
I liver nok nødt til at skrue ned for ambitionerne, I kan umuligt nå det
hele !

> ok, regner med at bo på enten MGM Grand, The Mirage eller Manadalay Bay.

Så vil jeg hellere vælge MGM eller LUXOR og hvis jeg endelig skulle vælge så
vil jeg tage Luxor !
www.luxor.com

Det er for det første billigere end MGM og så en meget mere spooky bygning.
Husk at bo i selve pyramiden, det er en oplevelse at køre sidelæns op med
elevatoren og så bare stå oppe på 19 og kigge direkte ned gulvet langt nede
under, for der er ikke noget sikkerhedsnet !

> hmm, er det ikke der de har de fantastiske klipper som man kender fra
> westerns ?

Jo det er det, men så mange er der heller ikke af dem, jeg troede også at
det var et kæmpeområde man kørte rundt i, men det er det altså ikke.

De samme spooky klipper findes i Red Rock Canyon, kør til Flagstaff og ned
af den vej mod Sedona der hedder 89A tror jeg, så vil du se det reneste
cowboyland med farver, og de vildeste klippeformationer.

> indianerne
>
> hvorfor ?

Aner det ikke, jeg tror de prøver at presse priserne lidt højere op, fordi
man så kan sige at manhar købt dem hos en ægte indianer.
Jeg har handlet alt mit i Williams og på vej itl Grad Canyon, der kommer
også nogle blegansigt-forretninger der handler med det.

> siden
>
> Når man bunden på den tur ?

Under ingen omstændigheder !
Bright Angel er 15 km til floden og husk du skal også op, South Kaibab er 12
km, men meget mere stejl !
Og det trækker usandsynligt mange søm ud at gå op igen.
det er enormt demoraliserende at gå der, for du går og går og går og følger
ikke at du kommer nogle vegne.
Kanten er lige deroppe, men du skal gå kæmpe omveje for at komme derop.
Du skal have masser af vand og salt med.
Husk også mad !
Jeg tror jeg kværkede 10 liter den dag jeg gik op og ned, og her i april røg
der 2-3 liter på en tur på 10 km.
Nøjes med at gå ned til max 3 mile resthouse og så op igen, så har du været
der og svedt og knoklet for det.
Bare det at gå til Indian Gardens og op igen er en kraftanstrengelse.
Plateau Point med udsigt over floden !
Glem det !
se floden når I kører turen ud ad East Rim
Undervurder på ingen måde Grand Canyon, den er ufattelig smuk men satans
ubarmhjertig over for de folk der vover sig ned uden at være mere end godt
forberedt !
De bliver virkeligt stegt !

> Det var ikke så lidt, men sikkert også en ret fed tur.

Det var fedt i starten men endte som ren overlevelse, det er ikke for sjov
at der står advarselsskilte mod det alle vegne, men jeg var dumdristig,
fordi jeg er vant til at hike, men det kræver rigtig meget forberedelse, man
skal ikke gøre det impulsivt.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 17-07-02 07:40

> [...]
> Plateau Point med udsigt over floden !
> Glem det !
> se floden når I kører turen ud ad East Rim

Jeg har indtil nu været helt enig, men her må jeg nok sige, at jeg har en
lidt anden opfattelse. Vi gik til Plateau Point og op igen. Vi gik ca. 05.30
og var oppe igen 13.00. Nedaf gik vi i et godt tempo og holdt en god pause i
bunden. Op gik stille og roligt. Vi havde oprindeligt planlagt længere
pauser ved 3 og 1,5 miles husene, og så være oppe sent på eftermiddagen. Det
gik dog noget nemmere end vi havde regnet med. Vi havde 2 gallons vand med +
to halve litre vi gik og drak af løbende. Det fungerede fint hele tiden at
smådrikke lidt. På vejen ned gik den ene gallons i stykker!! Den kunne ikke
tåle bumpene i rygsækken. Heldigvis havde vi den anden, og med opfyldning
ved 3 miles huset var det rigeligt. Det skal også siges, at vi havde
forberedt turen både praktisk og mentalt. Vores rygsæk var pakket minimalt
således at vi ikke anstrengte os. Masser af solcreme, salt (i form af chips
*s*) og vand, gode støvler fornuftigt tøj og så gik det. Da vi nåede op var
vi enige om, at vi godt kunne have gået de 25 km rundt, men næste gang vil
vi bestille overnatning i bunden på ranchen. Det er det værd.

Kennet

Fra : Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 10:06

Pernille og Kennet <pernille.kenneth@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d351167$0$54753$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har indtil nu været helt enig, men her må jeg nok sige, at jeg har en
> lidt anden opfattelse. Vi gik til Plateau Point og op igen. Vi gik ca.
05.30
> og var oppe igen 13.00.

Jeg er enig med dig Kenneth

Men det vigtige i beskeden er, at hvis man skal dele din opfattelse så
kræver det at man som jer starter 05:30 eller tidligere.

Hvis man først er på farten i Grand Canyon i juli måned op af formiddagen,
så man befinder sig nede i "hullet" mellem 11 & 16, så er det vanvid !
Der er mange der lader sig snyde fordi det føles jo ikke varmt når man står
oppe på rimmen !
Det er jo 2500 m.o.h., men når du kommer ned.................. !
pyha.
I april var temp. i Indian Gardens (9 km) 31 Grader Celsius, så tænk lige på
hvordan det er ved Plateau Point (1300 m.o.h. 12 km.) og Phantom Ranch (1000
m.o.h 15 km.) i juli !

Jeg begik selv den fejl ikke at have noget salt med da jeg var i bunden, så
jeg gik helt kold nede ved floden og var ved at dejse om og der var sgu
ingen til at hjælpe, jeg stod der palle alene i verden.
Jeg gik så over på Phantom Ranch og tankede depoterne op i et par timer.
Mit næste problem var så at jeg ikke havde nogen lygte med, så jeg måtte
købe en dernede, men den holdt ikke så længe, så jeg måtte gå op ad Bright
Angel i buldermørke,det var også en oplevelse...................og jeg var
som sagt tidligere oppe ved midnat selvom jeg startede klokken 7 om morgenen
med en guidet tur på Kaibab trail.
Jeg var ved Phantom Ranch ved middagstid og måtte simpelthen vente med at gå
op indtil der kom skygge dernede, det var helt uhyggeligt varmt !

Vigtigt er det i hvert fald at det skal planlægges som du siger både
praktisk og mentalt, det der skal veje er vand og oget at spise, der er ikke
behov for meget andet.
Med hensyn til at tanke vand dernede så synes jeg lige vi skal sige at
vandet i USA og på trailen svarer til at drikke vandet fra en swimmingpool
herhjemme, det kan godt give maveproblemer og det ønsker man ikke at have i
canyonen.
En anden ting er at på South Kaibab findes der ikke vand eller resthouses !

Mit bedste råd er faktisk at hvis man vil opleve stedet så tag på en af de
guidede gratis ture med en ranger derned, så får man samtidig også fortalt
lidt om historien og geologien.

Men alt det kan man jo læse mere om på denne side.

http://www.nps.gov/grca/index.htm

Hilsen

Stig

Fra : nb

Dato : 19-07-02 11:59

"Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> wrote in message
news:3d342221$0$80823> >
Valley

> Death Valley kan sagtens gøres på en dag, men det bliver en lang dag !
> Jeg tror der er 2½ til3 timers kørsel fra Vegas.

ok, det er vi også indstillet på har også fra valgt Area 51 og vil kun
koncentere os om DV.

> [...]
jeg
> fraråde !
> Det er fedt at køre i sådan en, men når du tilbringer så meget tid i

vi har valgt en fullsize bil af ukendt mærke så det går nok.

> [...]
> den tur I har skruet sammen her løber nemt op i 4000 km. og det er når I

hmm, det kritisk er nok i starten af ferien ved NV og arizona, men når vi
kommer til CA tror jeg ikke vi skal køre særligt meget da det meste vi vil
se ligge på ruten til SF:

> det bliver du også nødt til hvis du skal nå hvad du gerne vil se

ups,. kom til at udtrykke mig forkert, der skulle have stået vil heller ikke
suse afsted for at nå et sted og så risikere at køre forbi 5-10 andre
spænende steder. Der giver en lidt anden mening. ;.)

> I liver nok nødt til at skrue ned for ambitionerne, I kan umuligt nå det
> hele !

Er det virkelig så meget vi skal nå ?
Hvis jeg lige hurtigt skal løbe det igennem virker det ikke så
uoverskueligt.

LV.
Grand Canyon
DV
National monument
Hoover Dam
Navajo reservat/ museum
Red Rock canyon
Western ghost town
evt valley of fire ?

LA.
Getty
Griffith
Hollywood
Beverly hills
Santa monica/venice beach

Highway 1:
Hearst Castle
Big Sur
Santa Barbara
Missions huse langs kysten

SF:
Red wood træerne
Fishermans Wharf
Golden gate
Alcatraz
Cable Car

LA, HW1 og SF virker ikke kritisk mht distance/tid da det meste ligger lige
i nærheden eller tager jeg meget fejl ?

> Så vil jeg hellere vælge MGM eller LUXOR og hvis jeg endelig skulle vælge

> vil jeg tage Luxor !
> www.luxor.com

ok
Hvordan er poolområdet ved Luxor ?
Har også kigget på Aladdin.
Så nu står det mellem MGM, Luxor og Aladdin, skal dog havce bestilt i dag.

> Jo det er det, men så mange er der heller ikke af dem, jeg troede også at
> det var et kæmpeområde man kørte rundt i, men det er det altså ikke.

ok, jeg tror dog vi beholder punktet på rejseplanen.

> De samme spooky klipper findes i Red Rock Canyon, kør til Flagstaff og ned
> af den vej mod Sedona der hedder 89A tror jeg, så vil du se det reneste
> cowboyland med farver, og de vildeste klippeformationer.

lyder godt.

> se floden når I kører turen ud ad East Rim

Hvor er det helt præcist ?

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 19-07-02 12:34

> LA, HW1 og SF virker ikke kritisk mht distance/tid da det meste ligger
lige
> i nærheden eller tager jeg meget fejl ?

LA er meget stort, og der er meget store afstande på meget fyldte motorveje.
Studer kortet godt inden I kører. Det sparer tid. Der skal også sidde en god
kortlæser under kørsel, da frakørsler findes både til højre og venstre på
motorvejen. Da der ofte er 4-6 sport er det en fordel at lægge sig i den
rigtige side i god tid. HW1 kan gøres på en lang dag, men der er mange ting
at se undervejs, og det er umuligt at overhale. Vejene er vist gode i år,
men nogle år kan de være skyllet væk, hvilket var tilfældet for 3 år siden
da jeg var der. SF derimod er meget overskueligt. Alt kan nås indenfor meget
kort tid med offentlig transport. Har I iøvrigt overvejet at gå til en
sportsbegivenhed? I august er der godt nok kun Baseball men det kan også
være ret interessant og ikke specielt dyrt.

> [...]
> Har også kigget på Aladdin.
> Så nu står det mellem MGM, Luxor og Aladdin, skal dog havce bestilt i dag.

Har kun set Luxor og MGM, men Luxor er meget mere spændende end MGM der bare
er stort. Har dog ikke set poolområdet ved nogen af dem, men med jeres
program er der vist heller ikke sat tid af til at ligge ved poolen *s*

Kennet

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-02 13:09

nb <hljensen@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah8rea$b15$1@sunsite.dk...

> Er det virkelig så meget vi skal nå ?
> Hvis jeg lige hurtigt skal løbe det igennem virker det ikke så
> uoverskueligt.
>
> LV.
> Grand Canyon

Husk at når I kører til Grand Canyon fra Vegas så drej i Kingman ind på den
gode gamle "Mother Road" Route 66 og kør på den til Seligman, så kan I også
sige at I har kørt på den.
I Seligman er der et par sjove butikker der hylder de gode gamle dage hvor
James Dean var i live og Coca-Cola var virkeligt stort !
Jeg synes det var en sjov oplevelse.

På slutningen af Route 66 lige før I kommer til Seligman, synes jeg lige I
skal bemærke de store kolonier af Præriehunde der er inde på marken ved
siden af vejen.
De er sgu nogle sjove dyr når de står der på bagbenene og holder vagt.

> så
>
> ok
> Hvordan er poolområdet ved Luxor ?

Du skal klart vælge Luxor !
Du kan tage en rundtur på nettet på www.luxor.com hvor du kan se hvordan
alle deres værelser ser ud og også hvordan det store poolområde ser ud.
Og som jeg sagde husk at tage et værelse i pyramiden, det er klart en
oplevelse.
Som Pernille & Kennet siger, så er MGM bare stort ! og ikke specielt
spændende.

> Hvor er det helt præcist ?

East Rim kalder man den vej der kører fra Grand Canyon Village mod øst ind i
navajo-reservatet.
Her kommer I helt ud hvor canyonen begynder og der er de vildeste
udsigtspunkter hele vejen derud og man SKAL bare stoppe på dem alle sammen
for at få det hele med.

Stig

Fra : nb

Dato : 16-07-02 10:01

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message
news:3d31ee98$0> >

> [...]
> råd ville være:
>
> - Bestil hotel til Grand Canyon hjemmefra.

Er det ikke muligt at bo i Williams eller Flagstaff og så derfor køre til
Grand Canyon ?
Vi har også talt om hvad det helt præcist er man kan opleve i Grand Canyon,
er der nogen bud eller er det bare den overvældende natur ?

> - Death Valley er en hel dag

Her gælder det samme som Grand Canyon, vi kan ikke helt blive enige om hvad
det er vi vil se eller opleve. Er der nogen som kan komme med ideer til hvad
man bare må se/opleve/prøve i Death Valley og Grand Canyon ?

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 16-07-02 10:50

> [...]
Canyon,
> er der nogen bud eller er det bare den overvældende natur ?

Det er "kun" naturen. Jeg har været der en enkelt gang, hvor vi gik næsten
ned til floden. For at kunne gøre det, skal man starte tidligt. Vi startede
ved solopgang kl. 05.30. Det er nødvendigt, da det bliver meget varmt. Hvis
ikke man bor i Grand Canyon kan man ikke forvente et trekke ned i dalen.
Næste gang jeg skal til Grand Canyon vil jeg bestille en overnatning på den
ranch der ligger i bunden. Mange amerikanske turister går bare langs kanten,
men det er at snyde sig selv. Det skal opleves ved at gå ned. Er I i god
form, kan I gå ned af den ene sti og op af den anden. De lokale rangers
fraråder det, men med rigeligt med vand skulle det absolut være muligt på en
lang dag. Er det ikke muligt at få hotel i Grand Canyon kan man til nøde bo
i Willliams eller Flagstaff. Husk, at der faktisk er over 90 km fra de to
byer. Tusayan ligger betydeligt tættere på.

Kennet

> [...]
hvad
> man bare må se/opleve/prøve i Death Valley og Grand Canyon ?

Der er et interessant museum i Death Valley. Der er også Scottys Castle som
blev bygget til en lungesyg af en mangemillionær. Naturen er enestående. Vi
kørte dertil på turen fra LV til Sacramento, men vi brugte ca. 5 timer i
Death Vally eksl. transport til og fra parken.

Fra : nb

Dato : 16-07-02 12:46

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message
news:3d33ec83$0> >
> [...]
Hvis
> ikke man bor i Grand Canyon kan man ikke forvente et trekke ned i dalen.

ok, var det op igen samme dag ?

> [...]
> men det er at snyde sig selv. Det skal opleves ved at gå ned. Er I i god
> form, kan I gå ned af den ene sti og op af den anden.

samme dag ?

> [...]
bo
> i Willliams eller Flagstaff. Husk, at der faktisk er over 90 km fra de to

90 km lyder ikke af meget men det er det måske i praksis ?

> Tusayan ligger betydeligt tættere på.

Hvordan er det at bo der ?

> hvad
> >
> Der er et interessant museum i Death Valley.

Har du noget link ?

> [...]
> kørte dertil på turen fra LV til Sacramento, men vi brugte ca. 5 timer i
> Death Vally eksl. transport til og fra parken.

var det 5 timer på museum, castle eller bare gå/køre rundt

Nicholas

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 16-07-02 14:43

> startede
> Hvis
>
> ok, var det op igen samme dag ?

Ja, bright angel trail til "udkigspunktet".

> den
> kanten,
>
> samme dag ?

Ja, men som sagt skal man være i god form. Ca. 25 km, og det er meget varmt
i bunden.

> en
> bo
>
> 90 km lyder ikke af meget men det er det måske i praksis ?

Der er mange andre der skal samme vej, og som Stig helt rigtigt siger, så
kører de meget! langsomt. Du skal regne med minimum 2 timer fra Williams.
Blandt andet pga. trafik, betaling ved indgang samt lang tid på at finde en
P-plads.

> Hvordan er det at bo der ?

Har ikke selv boet der, men det ligger lige uden for parken.Ser ret
uinteressant ud.

> Har du noget link ?

Ikke ved hånden, nej.

> Vi
>
> var det 5 timer på museum, castle eller bare gå/køre rundt

Det var nok nærmere 6 timer incl museum og castle. Vi var dog ikke inde i
slottet men gik rundt om. Vi ville gerne spare lidt. I øvrigt går man ikke
meget rundt, da det er ufatteligt varmt.

Fra : nb

Dato : 19-07-02 12:01

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message
news:3d342312$0$> > >> > 90 km lyder ikke af meget men det er det måske i
praksis ?

> [...]
> Blandt andet pga. trafik, betaling ved indgang samt lang tid på at finde

ok, hvor langt er der fra det alternative overnatningssted ?

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 19-07-02 12:28

"nb" <hljensen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Williams.
> en
>
> ok, hvor langt er der fra det alternative overnatningssted ?

Det ligger lige udenfor parken. Få kilometer til betalingsstedet. Husk
forøvrigt, at hvis I skal til flere nationalparker kan det betale sig at
købe en slags sæsonkort. Jeg kan desværre ikke huske navn og pris, men det
forhandles ved alle nationalparker og kan vist nok også købes hjemmefra.

Kennet

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-02 13:19

> så
> Williams.

Nu var det ikke lige mig der sagde at de kørte langsomt og jeg synes nu ikke
det er så galt.
Jeg har de to gange jeg har været der kørt derop på lidt over en time og jeg
boede begge gange i Williams.
Det afhænger jo af hvilket tidspunkt man kører derop, er det først ud på
formiddagen så er der trafik men ikke hvis man kører tidligt.

Jeg vil nu overveje Williams en ekstra gang, og jeg synes at prisen skal
afgøre det, du kan bo her for omkring 40 USD, hvor det godt kan koste
væsentligt mere jo tættere du kommer på GC.

> [...]
> købe en slags sæsonkort. Jeg kan desværre ikke huske navn og pris, men det

Det hedder et Annual National Park Pass og koster 50 USD.
Det giver adgang til alle nationalparker i USA i et år

I nicholas´ tilfælde vil det nok ikke kunne betale sig, da han kun skal til
Red rock, GC og DV.
Red Rock er 5 USD, GC er vist 22 USD og DV er 10 USD for en uge hvert sted..
Passet giver ikke adgang til Navajo-reservatet omkring Monument Valley hvis
I når derop, her indkræver indianerne selv et "gebyr" på omkring 5-10 USD

Læs mere om passet og priser på http://www.nps.gov/grca/index.htm

Stig

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 19-07-02 13:58

"Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> finde
>
> Nu var det ikke lige mig der sagde at de kørte langsomt og jeg synes nu
ikke
> det er så galt.

Du skrev, at man generelt i USA kører langsommere end i DK, og at det derfor
tager længere tid end man lige regner med. Det var det jeg citerede. Vi
kørte ca. 10 miles over fartgrænsen og overhalede alle.

> [...]
> Det afhænger jo af hvilket tidspunkt man kører derop, er det først ud på
> formiddagen så er der trafik men ikke hvis man kører tidligt.

Det er nok forskelligt. Vi lå bag en lang række autocampere så turen føltes
temmelig lang og kedelig.

> Jeg vil nu overveje Williams en ekstra gang, og jeg synes at prisen skal
> afgøre det, du kan bo her for omkring 40 USD, hvor det godt kan koste
> væsentligt mere jo tættere du kommer på GC.

Jeg boede i selve GC for 50USD! Vi boede et lille stenkast fra kanten.
Fantastisk udsigt.

Kennet

Fra : nb

Dato : 16-07-02 12:03

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message

Er der nogen der har kendskab til nogle indianer museumer der skulle ligge i
det område ?

Nicholas

Fra : Stig Nielsen

Dato : 16-07-02 12:53

Pernille og Kennet <pernille.kenneth@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d31ee98$0$12721$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> - Area 51 kan besøges på vejen til Grand Canyon.

Så skal man køre noget af en omvej !

Area 51 ligger 150 miles nord for Las Vegas.
UFO-byen hedder Rachel og ligger på "Extra Terrestrial Highway" highway 375
i henhold til kortene.

Her er ikke noget at se med mindre man er nørd.
Selve area 51 som jo hedder Groom Lake er så afskærmet af militæret, så du
ingen ting kan se.
Forsøger du så husk at der på skiltene omkring området står "we shoot to
kill"

Fra : nb

Dato : 16-07-02 13:56

"Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> wrote in message
news:3d340aeb$0$80786Highway" highway 375
> i henhold til kortene.
>
> Her er ikke noget at se med mindre man er nørd.

ok , det var mere for at man havde været der og taget et par billeder af
skiltene.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 16-07-02 14:16

nb <hljensen@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah1556$q2s$1@sunsite.dk...

> "Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> wrote in message
> news:3d340aeb$0$80786Highway" highway 375

> ok , det var mere for at man havde været der og taget et par billeder af
> skiltene.

Selve Rachel der er UFO-byen er en trailer park, så er der en camping-vogn
der fortæller om UFO i hele verden og så
Little Ale-Inn der er restauranten hvor man kan købe souvenirs og se
billeder af "UFO´er"...............
Og så er der bare ikke mere andet end ørken !
Spild af tid med mindre man er meget entusiastisk.

Stig

Fra : nb

Dato : 19-07-02 12:02

"Stig Nielsen" <Nordskov@hotmail.com> wrote in message
news:3d341cc2$0$46211> >

> [...]
> billeder af "UFO´er"...............
> Og så er der bare ikke mere andet end ørken !
> Spild af tid med mindre man er meget entusiastisk.

Area 51 og Rachel er strøget fra listen

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 15-07-02 09:40

På turen på highway 1 kan følgende anbefales:
17 mile drive: Ligger lidt syd for monterey, ved byen Carmel (hvor Clint
Eastwood i øvrigt var borgmester), det er en utrolig smuk tur langs kysten
og lidt ind i landet, det ligger også villaer som sagtens kan matche dem i
Beverly Hils. Man kommer også forbi Pebble beach golfbanen som vel nok er en
af verdens smukkeste.

Monterey Bay Aquarium: Som en anden også har foreslået er dette et besøg
værd, kan evt. kombineres med frokost på den nærliggende Bubba Gump
restaurant (Som er bygget op omkring Forrest Gump filmen)

Santa Cruz: Først og fremmest Boardwalken, hvor I måske kan nikke
genkendende til den store hvide rutchebane "Giant dipper", den var med i
film som Dirty HArry 2, og Dangerous Minds.

Mht. Redwoods skulle der også ligge nogle lidt nord for San José, såfremt
det passer bedre ind på turen.

Håber i får en god tur.
Mvh.
Christian

Fra : nb

Dato : 16-07-02 11:18

"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Beverly Hils. Man kommer også forbi Pebble beach golfbanen som vel nok er

ok tak, det vil komme med i overvejelserne.

> Monterey Bay Aquarium: Som en anden også har foreslået er dette et besøg
> værd, kan evt. kombineres med frokost på den nærliggende Bubba Gump
> restaurant (Som er bygget op omkring Forrest Gump filmen)

ja, Monterey er blevet nævnt en del gange og hvis det er på vejen kommer det
også med.

> Santa Cruz: Først og fremmest Boardwalken, hvor I måske kan nikke
> genkendende til den store hvide rutchebane "Giant dipper", den var med i
> film som Dirty HArry 2, og Dangerous Minds.

hmm, umiddelbart virker det ikke så intersant og er muligvis noget som skan
skippes.

> Mht. Redwoods skulle der også ligge nogle lidt nord for San José, såfremt
> det passer bedre ind på turen.

ok lyder godt, har du mere info - har kun kunne finde noget om dem nord for
SF.

> Håber i får en god tur.
> Mvh.
> Christian

Tak

Nicholas

Fra : Lars Ehlers

Dato : 15-07-02 17:18

On Sun, 14 Jul 2002 21:50:18 +0200, "Nicholas Bryde" <nbryde@image.dk>
wrote:

>Hej
>
>I slutningen af juli tager skal vi til USA, vi lander i Las Vegas og skal
>via L.A til SF hvor vi slutter rejsen.

Lyder som en spaendende tur!! Det eneste der bekymrer mig en anelse
er, at I kommer til at bruge meget tid paa at koere rundt.

>LV:
Her er jeg ikke saa kendt, i det mindste ikke udover selve Las Vegas.
Det er billigst at bo paa hotel her paa hverdage - ($30-$50) paa de
store hoteller. Derimod er weekenderne dyre, fredag og loerdag nat
loeber nemt op i $130 eller mere.

>LA:
Lyder som et rimeligt forslag til, hvad man boer se i LA.

>Highway 1:
Dejlig tur!! Lang og snoet, men absolut tiden vaerd. Book evt. en
guided tur paa Hearst Castle i forvejen, saa undgaar I ventetid. Der
er ogsaa en del hoteller i San Simeon, hvis I vaelger at overnatte paa
vejen. Big Sur er et pragtfuldt og meget smukt omraade, hvis I har tid
saa smut indenfor hos Nepenthe, en hyggelig og uformel restaurant med
en fantastisk udsigt. Generelt er det for kold at bade, naar man
kommer nord for LA. Der er flere strande langs Highway 1, mit indtryk
er dog, at de er mest brugt af surfere. Brug evt. ogsaa lidt tid paa
Carmel og Monterey.

>SF:
Ud over de ting I har naevnt, saa er der meget andet i SF, der boer
ses. Parker bilen ved hotellet, koeb et dagskort til de offentlige
transportmidler (gaelder ogsaa til Cable Cars) og skaf et godt kort
over byen. Af andre sevaerdigheder kan jeg naevne The Presido, Golden
Gate Park, Coit Tower, China Town, Japan Center, Twin Peaks og
marinaen. Fortsaet evt. via Crissy Field til Fort Point, der ligger
under Golden Gate broen. SF er sammensat af en masse forskellige
omraader, hvor mange af dem er vaerd at besoege. Haight/Ashbury
(hippiernes paradis), The Castro (boesseomraadet), Pacific Heights,
Nob Hill og Russian Hill (hvis I vil se, hvordan de rige bor), The
Mission (en sprudlende blanding af mexikansk, asiatisk og yuppie
indflydelse). North Beach (det italienske kvarter), South of Market
(det nye alternative sted at bo og gaa i byen). Generelt er det yderst
sikkert at gaa paa gaden, jeg vil dog fraraade The Tenderloin og visse
dele af Western Addition sent om aftenen.

Nord for Golden Gate er der ogsaa masser at se. Redwood traerne i Muir
Woods er ikke saa langt vaek, og smut evt. en tur op i Marin Headlands
(lige efter broen). Jeg kan ogsaa anbefale et besoeg i Sausalito og
Tiburon, begge er smaa hyggelige byer med masser af god stemning. Hvis
I vil koere en anelse laengere, saa er Muir Beach og Stinson Beach
ogsaa et besoeg vaerd.

Da I har valgt at rejse i September, saa pas paa hvis I er herovre
omkring 30. august til 2. september. Det er Labor Day weekend, hvor
alle har mandagen fri, og mange benytter chancen til at tage en
forlaenget weekend. Derfor er mange hoteller og moteller fuldt optaget
denne weekend.

God tur. Skriv endeligt, hvis I vil vide mere (jeg har boet i SF i
over 6 aar). Brug lars@ehlers.us i stedet for afsenderadressen.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 15-07-02 20:00

On Mon, 15 Jul 2002 16:17:40 GMT, ehlersNOSPAM@hotmail.com (Lars
Ehlers) wrote:

>Da I har valgt at rejse i September...

Ups, det var vist fra et andet indlaeg Juli/august maaned burde
vaere OK, der er ingen "holidays" eller lange weekender.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-02 23:38

Lars Ehlers <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kommer nord for LA. Der er flere strande langs Highway 1, mit indtryk
> er dog, at de er mest brugt af surfere. Brug evt. ogsaa lidt tid paa

Now you're talking business, Lars. Hele dit indlæg er én lang rundtur i
Calalafornien (!) Flot.
Big Sur ville være et must for mig, men vi kom ikke på de kanter, da vi
var i CA. Jeg ville gerne have indsnuset atmosfæren og ..... :)

> [...]
> indflydelse). North Beach (det italienske kvarter), South of Market
> (det nye alternative sted at bo og gaa i byen).

Er South of Market blevet rimeligt udbygget? Taler vi om gentrification?
Det var det ikke for ca. 3 år siden, da vi var der. Der ligger jo SFMOMA
(hedder det det? Kunstmuseet?)
Californien er generelt en flot blanding af kultur og natur, I skal bare
opsøge de tryksager der bliver delt ud i de rette informationssteder
(-boder).

> [...]
> dele af Western Addition sent om aftenen.
>
> Nord for Golden Gate er der ogsaa masser at se. Redwood traerne i Muir

Muir Woods er vist kun blevet nævnt én gang tidligere. Men man kan da
ikke tage til CA uden at have klappet et RedWood (forsigtigt, barken er
meget ru). De er imponerende disse ældgamle træer, de skaber et helt
særegent mikroklima, hvor de står. Også mærkeligt at opleve den enorme
forskel, der er på staten indenfor få (? alt er relativt) hundrede
kilometer. Death Valley har jeg aldrig besøgt. Men jeg ville nok
foretrække at opholde mig i omegnen nord for SF .... det er ikke "Sunny
CA", men det er spændende og i september kan der såmænd være varmt nok
til en dansker :)

(snip)

> God tur. Skriv endeligt, hvis I vil vide mere (jeg har boet i SF i
> over 6 aar). Brug lars@ehlers.us i stedet for afsenderadressen.

Ja, god tur til Nicholas. Kunne du/I ikke tænke jer efterfølgende at
give en fyldig rejsebeskrivelse her ... eller en URL til en HP, hvor I
også kan lægge den. Den kan vi (= kommende CA-rejsende da vel have stor
fornøjelse af)? Det er altid godt med personlige erfaringer (= jeres
oplevelser, beskrivelser)!

P.S. Hold jer fra Onion Rings, de smager alt for meget af (ofte hengemt)
olie og giver mavepine ... :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 26-07-02 17:05

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote in message news:<1ffwj67.1mvntpy1cv5t7gN%mich.ottosen@post5.tele.dk>...

> [...]
> Big Sur ville være et must for mig, men vi kom ikke på de kanter, da vi
> var i CA. Jeg ville gerne have indsnuset atmosfæren og ..... :)

Californien (specielt det nordlige) er et pragtfuldt sted, både at
besøge som turist, men sandelig også at bo. Jeg har efterhånden kørt
Highway 1 turen en 5-6 gange, en enkelt gang var jeg dog tæt på at
opgive, da et jordskred blokerede vejen, og det tog tre timer før en
enkelt bane blev ryddet. Min kone og jeg smutter til Carmel mindst et
par gange om året i en forlænget weekend. Derfra er der ikke langt til
Big Sur, og der er lidt mere mulighed for at opleve området, når man
ikke er på gennemfart.

> Er South of Market blevet rimeligt udbygget? Taler vi om gentrification?
> Det var det ikke for ca. 3 år siden, da vi var der. Der ligger jo SFMOMA
> (hedder det det? Kunstmuseet?)

Jeps, South of Market har ændret sig en del de sidste 5-6 år, egentlig
mest pga. dot com boomet, men også fordi der generelt er/var en mangel
på boliger, og folk var ikke blege for at prøve noget nyt. Det er en
underligt blanding af natklubber, designer forretninger, gamle
fabriksbygninger og gamle bygninger, der nu er renoveret til "lofts"
(lejligheder med store åbne områder, som man tit ser i film).

Museet hedder ganske rigtigt SFMOMA (San Francisco Museum of Modern
Art), og det er værd at besøge, hvis man har tid. Der er jo masser at
se i SF!

> [...]
> foretrække at opholde mig i omegnen nord for SF .... det er ikke "Sunny
> CA", men det er spændende og i september kan der såmænd være varmt nok

Muir Woods er et interessant sted, de store træer er vildt
imponerende. Hvis man har tid, kan man fortsætte ud mod kysten og se,
hvordan landskabet ændrer sig. Det bliver langsomt mere og mere bart,
indtil man kun kan se de bløde bakker og havet. Det ligger i øvrigt en
hyggelig pub (The Pelican) tæt på Muir Beach.

Vejret er en hel anden historie. Man bør medbringe en sweater og lange
bukser, det er som regel for koldt i SF til at bære shorts og
t-shirts. Om sommeren kan temperaturen i SF være omkring 15 grader,
mens det er 30 grader ganske få miles nord eller syd for byen.
Vejrudsigten for i dag siger 22 grader for San Francisco og knap 30
grader i San Jose (hvor jeg arbejder).

> P.S. Hold jer fra Onion Rings, de smager alt for meget af (ofte hengemt)
> olie og giver mavepine ... :)

Jeg kan godt lide onion rings, men måske er min mave allerede
tilvænnet den slags mad Man bør ikke snyde sig selv for nogle gode
madoplevelser mens man er i SF, udvalget af restauranter er enormt. En
lille del kan ses her http://www.zagat.com/index.asp?VID=1&PID=1&LID=

Lars
San Francisco

Fra : Henning Nielsen

Dato : 15-07-02 18:24

"Nicholas Bryde" <nbryde@image.dk> skrev i en meddelelse
> Grand Canyon (evt kombineret med lidt hesteridning, togtur)

Hej
En rigtig fed oplevelse er det at overnatte på bunden af Grand Canyon - på
Phantom Ranch som det hedder.

Det kræver dog en nogenlunde anstændig kondition - ellers kommer man aldrig
op igen . Tjek mere her http://www.grandcanyonlodges.com/

venlig hilsen
Henning

Fra : nb

Dato : 16-07-02 11:35

"Henning Nielsen" <HenningNoSpam@post5.tele.dk> wrote in message
> Hej
> En rigtig fed oplevelse er det at overnatte på bunden af Grand Canyon - på
> Phantom Ranch som det hedder.

har kigget lidt på det, hvad er der egentligt at se på bunden, grunden til
at jeg spørg at vi ikke har helt styr på hvad vi kan forvente i Grand
Canyon.

> Det kræver dog en nogenlunde anstændig kondition - ellers kommer man
aldrig
> op igen .

hmm det går nok.

Fra : Henning Nielsen

Dato : 16-07-02 15:31

> har kigget lidt på det, hvad er der egentligt at se på bunden, grunden til
> at jeg spørg at vi ikke har helt styr på hvad vi kan forvente i Grand
> Canyon.

Det er selvfølgelig meget spændende at se det hele nedefra - men det rigtigt
sjove er gåturen op og ned. Det giver en helt anden fornemmelse for stedets
"storhed", end blot at stå på kanten og glo ud over det. Grand Canyon er i
parantes bemærket det mest fascinerende naturskue jeg nogensinde har
oplevet.

venlig hilsen
Henning

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 15-07-02 19:31

Uhh, hvor er jeg misundelig.

Hvis jeg skal supplere ovenstående indlæg med et par ting så må det være:

Monterey (ved Highway 1 - starten på 17 mile drive (som er et absolut must).
Byen er utroligt hyggelig, meget spansk udseende. Vi fortrød at vi ikke
tilbragte en nat her.

Hvis i har bare den mindste interesse i politik og samfundsforhold skal i
besøge Ronald Reagan Presidential Library & Museum nord for LA. Det var
utroligt interessant og en af de bedste ting vi så (jeg ved godt det lyder
lidt nørdet - sorry).

Hvis du vil opdage Disney comes to Denmark, eller Danmark lavet i plastik,
så kan i besøge Solvang lidt nord for LA.

Hvis i har tid / mulighed bør i overveje at køre til San Diego også. Byen er
10 gange mere tiltalende end LA. Sidstnævnte har jeg ingen særlige minder om
bortset fra nogle gode seværdigheder (som allerede er nævnt af andre).

Den rigtige måde at overnatte i Grand Canyon er i telt. Medbring et
hjemmefra, køb en luftmadras og i er kørende. Husk dog at reserver plads i
forvejen (en uge kan gøre det hvis i vælger teltløsningen og ikke er der en
weekend). Husk endvidere at gå (langt) ned i kløften. Vi havde kun hån til
overs for de turister (japanere og overvægtige amerikanere) der ikke forlod
the rim. Bedste sti at gå ned af er efter min mening South Kaibab Trial, da
den går mere ud i kløften end Bright Angel Trial.

I SF er rådhuset et besøg værd. Her er guidede ture.

Andre ting omkring SF der er værd at besøge er helt klart Napa Valley. Hvis
i tager på vintur vil jeg endvidere anbefale også at besøge nogle af de
mindre vinhuse. Færre turister = bedre tid til dem der kommer. En anderledes
oplevelse fås f.eks. hos Clos Pegase.

Kan ikke huske om det har været nævnt, men Yosemite National Park er også
værd at besøge. Når dog kun Grand Canyon til sokkeholderne.

Generelt er det vigtigt at have styr på overnatningsmuligheder i weekenden,
hvor der er ekstra meget pres på alt. Til hverdag kan man altid finde noget
bare ved at køre ind i en by og spørge sig frem. Hvis du er medlem i FDM
henvend dig da på det lokale kontor af AAA. Vis dit medlemskort og du kan få
udleveret alle de kort og bøger med overnatningsmuligheder du har brug -
gratis vel at mærke. Vi havde utrolig stor glæde heraf.

Må hellere stoppe nu. Håber i får en god tur - med det område i har valgt er
alle forudsætninger herfor i hvert fald til stede.

Henrik

Fra : nb

Dato : 16-07-02 11:40

"Henrik Bøggild" <hboggild@noos.fr> wrote in message
> Uhh, hvor er jeg misundelig.

Tak

> [...]
must).
> Byen er utroligt hyggelig, meget spansk udseende. Vi fortrød at vi ikke

Lyder godt, og er også hvad andre har foreslået.

> [...]
> utroligt interessant og en af de bedste ting vi så (jeg ved godt det lyder

det er helt ok, tro nok at min kærste nægter at gå med

> Hvis du vil opdage Disney comes to Denmark, eller Danmark lavet i plastik,
> så kan i besøge Solvang lidt nord for LA.

hmm, nej tak.
Det har vi bevidst valgt fra.

> [...]
om
> bortset fra nogle gode seværdigheder (som allerede er nævnt af andre).

Ja, det er lige det med tiden - den har vi faktisk ikke så meget af og må
derfor vælge San Diego fra.

> [...]
en
> weekend). Husk endvidere at gå (langt) ned i kløften.

Er det sikker at overnatte i telt og hvad kan vi forvente at opleve i bunden
og hvor lang tid skal man sætte af til det ?

> Vi havde kun hån til
> overs for de turister (japanere og overvægtige amerikanere) der ikke
forlod
> the rim.

hehe

>Bedste sti at gå ned af er efter min mening South Kaibab Trial, da
> den går mere ud i kløften end Bright Angel Trial.

ok, er hermed med i overvejelserne.
Skal det være north eller south rim ?

> [...]
> i tager på vintur vil jeg endvidere anbefale også at besøge nogle af de
> mindre vinhuse. Færre turister = bedre tid til dem der kommer. En

Da vi kun har et par dage i SF, bliver vi nok nød til at vælge det fra.

> Kan ikke huske om det har været nævnt, men Yosemite National Park er også
> værd at besøge. Når dog kun Grand Canyon til sokkeholderne.

ok, vi nøjes med Grand Canyon

> [...]

> udleveret alle de kort og bøger med overnatningsmuligheder du har brug -
> gratis vel at mærke. Vi havde utrolig stor glæde heraf.

Er kun medlem af Falck så ingen rabat der.

> Må hellere stoppe nu. Håber i får en god tur - med det område i har valgt
er
> alle forudsætninger herfor i hvert fald til stede.

Tak for rådene.

Nicholas

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 16-07-02 18:48

> [...]
> must).
>
> Lyder godt, og er også hvad andre har foreslået.

> det er helt ok, tro nok at min kærste nægter at gå med
Tving hende!!

> hmm, nej tak.
> Det har vi bevidst valgt fra.
Forstår det godt.

> [...]
bunden
> og hvor lang tid skal man sætte af til det ?
Vi sov ikke i bunden men på en af campingpladserne på toppen. Det er sikkert
at sove der. Ingen bjørne eller andre væmmelige dyr. Hvis man starter
tidligt, er lidt heldig med vejret og er i god fysisk form er det muligt at
gå helt ned i bunden og op samme dag. Især solen kan dog blive et problem -
eller som i vores tilfælde regnen. GC bliver let enten meget kold eller
meget varm at gå ned i.

Da det jo er et "omvendt bjerg" der skal bestiges var for os usikkerheden om
hvor hårdt det ville være at gå opad igen det mest ukendte faktor da vi
begav os afsted. Til vores store overraskelse viste det sig at være
hurtigere (og skønnere) at gå op end ned.

> forlod
>
> hehe

> ok, er hermed med i overvejelserne.
> Skal det være north eller south rim ?

Vi var på south rim. Den er vistnok den mest tourist'ede men i forhold til
kørselsplanlægningen ligger den ofte bedst.

> [...]
> noget
> få
>
> Er kun medlem af Falck så ingen rabat der.
Så må du jo ud og låne et medlemskort!!

Fra : nb

Dato : 19-07-02 12:03

> lyder

> Tving hende!!

hmm, det går nok ikke.

> plastik,

> Forstår det godt.

Det er nok noget at det sidste vi gider at se, så det var meget nemt at
vælge fra.

Fra : Biker-Torben®

Dato : 16-07-02 11:16

Når man kommer ad Highway 1, så er der et ganske pudsigt/interessant sted
lige uden for Santa Cruz: The Mystery Spot (www.mysteryspot.com).

Det er et sted ude i en skov, hvor tyngdekraften tilsyneladende er gået
amok - billiardkugler løber opad, man kan stå i en vinkel på 45 grader og
meget mere. Der er rundvisning - ca. en halv time - med en meget
underholdende guide. Det er sikkert fup - men jeg kunne i hvert fald ikke
helt gennemskue, hvordan det var gjort.
Good clean american fun!

Hilsen
Torben
-----------------------------------
www.motorcykel-rejser.dk

Fra : nb

Dato : 16-07-02 12:47

"Biker-Torben®" <torbensnewsmail@cybderdude.com> wrote in message
> [...]
> meget mere. Der er rundvisning - ca. en halv time - med en meget
> underholdende guide. Det er sikkert fup - men jeg kunne i hvert fald ikke

hmm lyder bizart, måske man kunne sætte en time af her.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 16-07-02 11:28

> [...]
> Hvordan kombinere man bedst muligt disse stop ?
> Jeg modtager også meget gerne forslag til andre seværdigheder/oplevelser

Jeg går ud fra, at I har købt Lonely Planet, Calfornia & Nevada? Utrolig god
til at planlægge efter.

Kennet

Fra : nb

Dato : 16-07-02 12:48

> er
> >
> Jeg går ud fra, at I har købt Lonely Planet, Calfornia & Nevada?

Nej, men vi har lånt den på biblioteket.
Har også købt kort over California og nevada, men er der nogen som ellers
kan anbefales. ?
Nicholas

Fra : Bonnie

Dato : 16-07-02 20:14

Hej

Måske du kan bruge min side til lidt inspiration - På vores tur er vi godt
nok kørt i den modsatte retning... men det kan måske give lidt alligevel

Have a look -> http://www.bonnie.nu/usa/

/Bonnie

Fra : nb

Dato : 19-07-02 12:04

"Bonnie" <Bonnie@bonnie.nu> wrote in message
> [...]
> nok kørt i den modsatte retning... men det kan måske give lidt alligevel

Ser spændende ud og også meget af den samme strækning.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-07-02 13:22

> "Bonnie" <Bonnie@bonnie.nu> wrote in message

> Hej
>
> Ser spændende ud og også meget af den samme strækning.

hvis du klikker på Bonnies billeder fra Monument Valley så vil du kunne se
hvordan der ser ud deroppe.

de er selvfølgelig fantastisk flotte de klipper og meget storslået, men som
jeg skrev tidligere så er der ikke ret mange hvilket skuffede mig.
Du ser faktisk dem alle sammen på bonnies side som jeg også synes er vældig
flot

Stig