Kolesterol
Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-07-02 09:05

Hej NG!

Er der nogen der kender et link til en liste med fødevarer, der kan medvirke
til at sænke kolesteroltallet?
Det er vist noget med ingen smør, ost, leverpostej, æg osv. Rigtigt? Men
Cola skulle åbenbart ikke gøre noget.

Håber nogen ved lidt mere om det, gerne med specifikke førevarer, man bør
undgå at spise.

Hilsen Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-07-02 12:06

In article <3d3130c5$0$13960$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Jakob Griffel" <griffel@mail.dk> wrote:

> [...]
> Cola skulle åbenbart ikke gøre noget.
>
> Håber nogen ved lidt mere om det, gerne med specifikke førevarer, man bør

Generelt er vægttab noget der kan hjælpe på både kolesteroltal og
blodtryk. Det samme gælder motion.

For at nedsætte dit kolestoroltal, så skal max 30% af dine daglige
kalorier komme fra fedt. Generelt skal du undgå mættede fedtsyrer, da de
fremmer kroppens kolesterolproduktion.

Mættet fedt kommer primært fra animalske produkter, men findes også i
olier fra kokusnødder samt palmer. (Så hold dig fra Palmin).

Kolestorol stave cholestorol på engelsk, og der er masser af info på
nettet. Eksempelvis denne side:

http://www.new-fitness.com/Cholesterol/cholesterol_facts.html

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-07-02 21:51

> Kolestorol stave cholestorol på engelsk, og der er masser af info på
> nettet. Eksempelvis denne side:
>
> http://www.new-fitness.com/Cholesterol/cholesterol_facts.html

- Tak for det, der var da noget at hente dér...

Men findes der ikke en liste med "du må gerne spise/du må ikke spise ikke",
eller fås en sådan liste kun hos lægen?
Ham skal jeg nu snakke med alligevel, men inden jeg får en tid hos ham ville
det være rart med noget at gå igang med.

Hilsen Jakob

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 14-07-02 22:07

"Jakob Griffel" <griffel@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men findes der ikke en liste med "du må gerne spise/du må ikke
spise ikke",
> eller fås en sådan liste kun hos lægen?

Grønne bønner, bønnespirer og tørrede bønner , linser, m.m.
indeholder et eller ander der skulle være gavnlig, altså
kolesterolsænkende *S*

> Ham skal jeg nu snakke med alligevel, men inden jeg får en tid
hos ham ville
> det være rart med noget at gå igang med.

Spis grønt, groft og fedtfattigt - undgå hvidt sukker ( og alt der
indeholder dette)

Så er du på rette vej

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : E.G.C.

Dato : 16-07-02 21:06

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:MElY8.3932$Yf1.333881@news010.worldonline.dk...
> Spis grønt, groft og fedtfattigt - undgå hvidt sukker ( og alt der
> indeholder dette)
>
> Så er du på rette vej
>
> Kærlige hilsner

Hvordan har hvidt sukker indflydelse på kolesteroltallet.

Hilsen
Ester C.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-02 21:30

E.G.C. wrote:

> Hvordan har hvidt sukker indflydelse på kolesteroltallet.

Jeg er også nysgerrig. Og til Jacob, nu ingen andre har nævnt det: Du må
spise al den fisk du kan, fiskeolie sænker kolesteroltallet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 17-07-02 08:49

"E.G.C." <kaninen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan har hvidt sukker indflydelse på kolesteroltallet.

Aner det ikke - men det var den besked, i grove træk min onkel
fik - og hans kolesteroltal faldt væsentligt, da han gik over på
en diabeteslignende diæt.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)