Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor meget betyder ISO ved digital fotogra~
Fra : Klaus Bjarner

Dato : 14-07-02 00:31

Hej NG

Jeg har en Canon D60 på prøve, og har i den forbindelse et enkelt
spørgsmål vedrørende betydningen af ISO indstillingen ved digital
fotografering. (Virkelig et kanon kamera)

Ved almindelige film stiger lysfølsomheden jo med ISO værdien, og det
samme gør sig gældende ved digital fotografering. Jeg går ud fra, at
kameraet benytter sig af en form for elektronisk lysforstærkning når ISO
værdien øges.

Hvor der sker en elektronisk forstærkning/manipulation sker der som
regel også en forringelse af kvaliteten eller i hvert fald en mindskelse
af information i billedet. Er dette også tilfældet når man øger iso
værdien?

Hvis der er lys nok. Opnår man så et bedre billede ved ISO100 fremfor
ved ISO800? Dette gør man jo ved almindelig film, da kornstørrelsen er
betydelig mindre ved ISO100, men ved digital er en pixel jo en pixel, så
hvorledes er forskellen her?

Hilsen
Klaus

Fra : Niels Svendsen

Dato : 14-07-02 00:44

Du vil se, at der er meget mere støj på billedet ved højere iso-værdier, kik
især på ensfarvede emner såsom himmel, eller især sorte områder på foto.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : John

Dato : 14-07-02 07:47

"Klaus Bjarner" <klausbjarner@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved ISO800? Dette gør man jo ved almindelig film, da kornstørrelsen er
> betydelig mindre ved ISO100, men ved digital er en pixel jo en pixel, så

Højere ISO = højere forstærkning i forstærkerkredsløbet efter CMOS'en = mere
støj, uliniaritet og forvrængning. Brug den laveste ISO henholdt til den
lukkehastighed du skal bruge.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Tom K.

Dato : 14-07-02 11:55

> [...]
mere
> støj, uliniaritet og forvrængning. Brug den laveste ISO henholdt til den

Glem alt om div. teorier/fakta om ISO, støj og forvrængning. Skyd hellere en
lang række test billeder, for at se hvad det pågældende kamera kan og ikke
kan. Og er man tilfreds med resultatet kan det jo være ligegyldigt hvad ISO
værdien hedder, det er jo bare et tal. En anden vigtig ting som man bør
teste med en serie billeder, er hvid balancen, mange bruger auto-funktionen
selvom der ofte opnåes bedre billeder med en manuel indstilling.

-Tom-

Fra : Klaus Bjarner

Dato : 14-07-02 12:56

Jeg takker mange gange for de indkomne indlæg!

Mvh
Klaus

Fra : Michael Jensen

Dato : 14-07-02 13:57

> Jeg takker mange gange for de indkomne indlæg!
>
> Mvh
> Klaus

Hej Klaus!

Det ville være dejligt om du kom med en lille repsons efter du har testet
kameraet, da jeg bl.a. selv står i den situation at skulle anskaffe mig et
digitalt SLR kamera inden for et pra måneder.

På forhånd tak!

VH

Michael Jensen

Fra : Klaus Bjarner

Dato : 14-07-02 14:32

"Michael Jensen" <michael@FJERNDETTEfreezz.dk> wrote in

> Hej Klaus!
>
> Det ville v‘re dejligt om du kom med en lille repsons efter du har
> testet kameraet, da jeg bl.a. selv st†r i den situation at skulle
> anskaffe mig et digitalt SLR kamera inden for et pra m†neder.
>
> P† forh†nd tak!
>
> VH
>
> Michael Jensen

Hej Michael

Det skal jeg nok. Der kommer noget fra mig i nær fremtid.

Hilsen
Klaus

Fra : Tom K.

Dato : 14-07-02 21:09

> Det ville være dejligt om du kom med en lille repsons efter du har testet
> kameraet, da jeg bl.a. selv står i den situation at skulle anskaffe mig et
> digitalt SLR kamera inden for et pra måneder.

Tjek dette link for info om DSLR, her finder du de sidste nye modeller fra
Canon og Nikon.

http://www.imaging-resource.com/DIGCAMA.HTM

-Tom-