3 MacSOUP newbie sprgsm.
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 13-07-02 21:58

Så er det nu MT- Newswatcher måske får dødsstødet. Suppen virker
lækker, men der er dog lige et par ting der skal falde på plads før jeg
kan klare overgangen:

1) Er det muligt at hente grupper fra flere forskellige servere? Fx
news.darenet.dk og news.rhk.dk, som den interne news-server på mit
kollegie hedder.

2) Er det muligt at åbne indlæg vha. tastaturet? Hverken Return, Space
eller æble+O virker, meeen... der må da være en løsning?

3) Kan man via tastaturet komme til andre grene i en tråd?

I øvrigt: Tak til Jesper for en god intro til programmet.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-07-02 22:28

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> [...]
>
> 1) Er det muligt at hente grupper fra flere forskellige servere? Fx
> news.darenet.dk og news.rhk.dk, som den interne news-server på mit

Nej desværre ikke. Men du kan have flere settings dokumenter med hver
sin newsserver.

> 2) Er det muligt at åbne indlæg vha. tastaturet? Hverken Return, Space
> eller æble+O virker, meeen... der må da være en løsning?

Marker indlæg med retur tasten eller cmd-t og brug mellemrum tasten til
at bladre med. Jeg bruger næsten aldrig musen til at betjen MacSOUP

> 3) Kan man via tastaturet komme til andre grene i en tråd?

Brug det numeriske tastatur.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-02 04:22

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> 1) Er det muligt at hente grupper fra flere forskellige servere? Fx
> news.darenet.dk og news.rhk.dk, som den interne news-server på mit
> kollegie hedder.

nej, installer en lokal newsserver - eks leafnode (fink unstable)

> 2) Er det muligt at åbne indlæg vha. tastaturet? Hverken Return, Space
> eller æble+O virker, meeen... der må da være en løsning?

enter

> 3) Kan man via tastaturet komme til andre grene i en tråd?

pile tatsterne

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-02 08:29

> pile tatsterne

Kan piletasterne ikke kun flytte til højre og venstre? Skal man rundt i
en større tråd, skal man bruge det numeriske tastatur. Så kan man også
bevæge sig skråt vha. 1, 3, 7 og 9.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-07-02 11:40

In article <1ffaot5.9fykh21v2k17dN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

[snip]

> nej, installer en lokal newsserver - eks leafnode (fink unstable)

Lyder interessant. Det havde slet ikke strejfet mig, at det var en
mulighed. Er det svært?

[snap]

I øvrigt: Jeg synes MacSOUP er vildt lækker i mange henseender, men der
er også nogle ting, der på mig virker helt hen i vejret:

1: Man kan ikke hente grupper fra forskellige servere
2: Éns nyhedsgrupper åbner ikke automatisk når man starter programmet (i
hvert fald ikke hos mig.)
3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker •-K. I MT-Newswatcher
ruller de bare ind.
4: Manglende dokumentation - men det kommer måske med når den går ud af
beta. Ellers er det jo godt vi har Jespers gennemgang af programmet.
5: Burde der ikke være en "Post"-knap, til når man vil sende sit indlæg?
Det er i hvert fald ikke newbie-venligt at man skal lukke sit vindue for
at sende, og at man så ikke engang får at vide, at beskeden er blevet
lagt i udbakken.

Nå, der må være nogle SOUP-fans der vil tage til genmæle mod min kritik.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-02 13:01

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> I øvrigt: Jeg synes MacSOUP er vildt lækker i mange henseender, men der
> er også nogle ting, der på mig virker helt hen i vejret:
>
> 1: Man kan ikke hente grupper fra forskellige servere

Lidt irriterende ja.

> 2: Éns nyhedsgrupper åbner ikke automatisk når man starter programmet (i
> hvert fald ikke hos mig.)

Læg en henvisning til din settings-fil i ~/Library/Preferences og kald
den MacSOUP Default Settings.

> 3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker -K. I MT-Newswatcher
> ruller de bare ind.

Det er jo fordi, at MacSOUP kun er en offline reader. Det skal jeg også
lige vænne mig til igen...

> 4: Manglende dokumentation - men det kommer måske med når den går ud af
> beta. Ellers er det jo godt vi har Jespers gennemgang af programmet.

Det er vel også nærmest selvforklarende. Det er jo ikke overfyldt med
funktioner.

> [...]
> Det er i hvert fald ikke newbie-venligt at man skal lukke sit vindue for
> at sende, og at man så ikke engang får at vide, at beskeden er blevet

Well... sådan er programmet nu engang. Det er vel en vanesag?

> Nå, der må være nogle SOUP-fans der vil tage til genmæle mod min kritik.

Du har da ret i noget af den, så det bliver nok ikke så slemt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Pelle Hede

Dato : 14-07-02 13:02

René Frej Nielsen wrote:

René, er du ikke sød at gøre noget ved det der?

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-02 13:05

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> René, er du ikke sød at gøre noget ved det der?

Det er ellers den eneste [1] måde at være 100% sikker på at alle tegn
kan transporteres korrekt.

[1] Unicode. Der findes naturligvis flere måder at pakke Unicode ind
på.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 14-07-02 13:29

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [1] Unicode. Der findes naturligvis flere måder at pakke Unicode ind
> på.

MT-NewsWatcher er lidt dum på det område. Den fortolker vist lidt
vilkårligt og sætter gerne til noget asiatisk bavl efter behov.

Pelle

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-02 14:49

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er ellers den eneste [1] måde at være 100% sikker på at alle tegn
> kan transporteres korrekt.
>
> [1] Unicode. Der findes naturligvis flere måder at pakke Unicode ind
> på.

Det er fordi der er et æble-tegn. MacSOUP advarede om det, og jeg
fjernede det også i mit svar.

Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-02 13:29

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> René Frej Nielsen wrote:

> René, er du ikke sød at gøre noget ved det der?

Hmm... den kom godt nok op og sagde, at indlægget indeholdt tegn der
krævede UTF-8, men da jeg trykkede på "Send anyway" så regnede jeg ikke
med, at den faktisk gjorde det.

Det må være det der æble-tegn fra Mikkel Pagh's indlæg der gør det...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-07-02 13:44

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> [...]
> med, at den faktisk gjorde det.
>
> Det må være det der æble-tegn fra Mikkel Pagh's indlæg der gør det...

Ups, jeg kom vist til at gøre det samme... Fremover ingen æble-tegn og
ingen UTF-8.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-02 13:03

> Lyder interessant. Det havde slet ikke strejfet mig, at det var en
> mulighed. Er det svært?

nej. installer fink fra <http://fink.sourceforge.net>, For at installere
fink skal du have Apples developer tools installeret - hent de knap
200MB fra <http://developer.apple.com> og installer dem hvis ikke du
allerede har CD'en fra en reatail udgave af Mac OS X.

installationsprogrammet til fink bruger apples installer. Derefter gør
du følgende for at tilføje finks bibliotek (sw) til din path:

Ã¥ben terminal.app og skriv "pico .cshrc"

skriv "source /sw/bin/init.csh"

tryk "ctrl o"

tryk return (en eller to gange)

skriv rehash

så er fink installeret og virker - nu skal du ændre finks
konfigurationsfil så den kan installere pakker fra unstable (er ganske
stabilt):

Skriv "sudo pico /sw/etc/fink.conf"

skriv dit login password og tast return

tilføj "unstable/main unstable/crypto" til linien der starter
med "Trees"

tryk "ctrl o"

tryk return en gang eller to

nu bruger fink også pakker fra unstable... dernæst skal du sørge for at
fink henter kode og patches direkte fra CVS. hvilket du gør således:

skriv: "sudo fink selfupdate-cvs"

skriv dit login pasword og tast return

svar på alle spørgsmålene. Hvis ikke du forstår det du spørges
om kan du vælge standart svaret (dvs return uden at skrive
noget).

Når du har svaret på alle spørgsmålene og er tilbage i din tsch
shell skriver du "sudo fink update-all" og indtaster dit login
passwd igen (såfremt du spørges). Så vil fink hente, konpilere
og installere alle de filer den skal bruge for at være
up-to-date

Nu er fink sat op til CVS access og til at kunne bruge software fra
unstable, hvor din newsserver software ligger - serveren hedder
"leafnode"

skriv "sudo fink install leafnode"

svar på alle spørgsmålene og lad fink hente, kompilere og
installere leafnode og eventuelle pakker som den måtte kræve.
- det tager lidt tid afhæng af din computer og netforbindelse.

Nu er leafnode installeret og skal konfigureres. konfigurationsfilen
hedder /sw/etc/leafnode/config. For at editere den gør du følgende.

skriv "sudo pico /sw/etc/leafnode/config"

når du er færdig gemmer du den ved at taste "ctrl o" og taste
return en gang (eller to - går ud fra at du på nuværende
tidspunkt er forholdsvis fortrolig med editoren pico)

filen er ganske veldokumenteret så det skulle være nemt at tilføje de
newsserver du måtte ønske - og lave eventuelle ændringer.

for at starte serveren skal du genstarte "inetd" - det letteste for dig
er nok at genstarte hele mac'en. Efter inetd er genstartet har du en
newsserver kørende på adressen 127.0.0.1.

for at hente grupper og artikler samt poste artikler til public usenet
skriver du "sudo fetchnews" - hvis ikke du gider gøre dette manuelt, kan
du evt lade programmet cron gøre det for dig med et interval.

lav en crontab for brugeren "news", definer hvor ofte den skal køre -
komandoen cron skal udføre hedder "/sw/sbin/fetchnews". Med GUI
programmet "CronniX" (finde det på versiontrackker) er det let at
tilføje og editere crontabs.

mere udførligt kan jeg ikke på stående fod gøre det - spørg hvis ikke du
får det til at virke.

> 1: Man kan ikke hente grupper fra forskellige servere

ikke samtidig... men du kan have lige så mange settings filer som du
måtte ønske. i MT-newswatcher kan du også kun forbinde til én server ad
gangen.

> 2: Éns nyhedsgrupper åbner ikke automatisk når man starter programmet (i
> hvert fald ikke hos mig.)

placer et alias til din macsoup settings i ~/library/preferences - Har
du ikke læst den korte readme?

> 3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker -K. I MT-Newswatcher
> ruller de bare ind.

Det er fordi macsoup er en _offline_ reader!

> 4: Manglende dokumentation - men det kommer måske med når den går ud af
> beta. Ellers er det jo godt vi har Jespers gennemgang af programmet.

I det store hele er dokumentationen til 2.4x stadig dækkende (bortset
fra de nye features som er nævt i readme'en).

> 5: Burde der ikke være en "Post"-knap, til når man vil sende sit indlæg?

du sender indlæg samtidig med du henter indlæg - det er en offline
reader.

> Det er i hvert fald ikke newbie-venligt at man skal lukke sit vindue for
> at sende, og at man så ikke engang får at vide, at beskeden er blevet
> lagt i udbakken.

er det ikke blot _ikke_ windows-agtigt?

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-07-02 13:38

[snip en detaljeret gennemgang. det er jo fantastisk - tusind tak! ]

> ikke samtidig... men du kan have lige så mange settings filer som du
> måtte ønske. i MT-newswatcher kan du også kun forbinde til én server ad
> gangen.

Jeg kan godt have to vinduer med grupper fra forskellige servere kørende
samtidig - men det er måske også det, du mener.

> placer et alias til din macsoup settings i ~/library/preferences - Har
> du ikke læst den korte readme?

Du har ret, der stod noget med at man skulle putte settings i en særlig
mappe. I forvirringen gemte jeg den vist bare i Documents.

> Det er fordi macsoup er en _offline_ reader!

Okay, men derfor kunne den vel godt hente beskederne løbende mens man er
online..?

I øvrigt er det det jeg synes er aller-fedest ved SOUP: Man har hele
tråden tilgængeligt hvis man vil kigge tilbage og man kan bladre meget
hurtigere gennem indlæggene end med MT. Jeg glæder mig til at skulle
sidde og læse dk.edb.mac på toget.

> I det store hele er dokumentationen til 2.4x stadig dækkende (bortset
> fra de nye features som er nævt i readme'en).

Okay, det fulgte bare ikke med programmet og jeg kunne ikke lige finde
det fra snafu-sitet.

> du sender indlæg samtidig med du henter indlæg - det er en offline
> reader.

Okay, så kunne den hedde "læg i udbakke" el. lign.

> er det ikke blot _ikke_ windows-agtigt?

En gylden regel indenfor interface-design er, at der skal være konstant
feedback. Jeg synes det ville være fint hvis man fik at vide at beskeden
er blevet lagt i udbakken el. lign. Så kunne der evt. være en mulighed
for at slå det fra.

Venlig hilsen og mange tak for instruktionerne,
Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-02 08:44

> Okay, men derfor kunne den vel godt hente beskederne løbende mens man er
> online..?

det gør den også den er jo kun online når du henter/sender beskeder.

> [...]
> tråden tilgængeligt hvis man vil kigge tilbage og man kan bladre meget
> hurtigere gennem indlæggene end med MT. Jeg glæder mig til at skulle sidde

det kan du også med MT - marker gruppen og søg på referencer til det
oprindelige indlæg.

> Okay, så kunne den hedde "læg i udbakke" el. lign.

det er windowssprog - den gemmes jo i "Outgoing...", der er ingen grund
til at programmet hele tiden fortæller dig hvor artiklen gemmes ind til
den er sendt.

> En gylden regel indenfor interface-design er, at der skal være konstant
> feedback.

mhnæ, det skal være feedback når der er _behov_ for det. Hvis man
usenetter finder man hurtigt ud af hvor artiklen gemmes - det er
irriterende og forstyrende hele tiden at få besked om noget man allerede
ved.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-07-02 18:54

> det gør den også den er jo kun online når du henter/sender beskeder.

Sjovt nok så var det med at hente indlæg og derefter læse det offline
noget af det jeg fandt mest naturligt med MacSOUP, så da jeg prøvede MT
(for at se om den kunne bruges i OS X indtil MacSOUP kom i X version),
virkede det noget underligt på mig at man _ikke_ skulle hente indlæg og
at det altid tog lidt tid inden man kunne læse et indlæg som man åbnede
- selv hvis man "bladrede tilbage" til indlæg man havde læst tidl.

MacSOUP virker på den måde som de fleste mailprogrammer (som det jo også
er.)

Men jeg har nu aldrig syntes at "suppen" var særlig intuitivt at
anvende. Det kunne godt gøres mere "novice-venligt".

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-02 23:08

On Mon, 15 Jul 2002 19:54:23 +0200, Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> MacSOUP virker på den måde som de fleste mailprogrammer (som det jo også
> er.)

som en pop klient:ja, ikke som en imap klient

> Men jeg har nu aldrig syntes at "suppen" var særlig intuitivt at
> anvende. Det kunne godt gøres mere "novice-venligt".

muligvis, men jeg tror det ville være til gene for den rutinerede
bruger.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-07-02 23:14

> muligvis, men jeg tror det ville være til gene for den rutinerede
> bruger.

Det ku' jo bare være nogle "knapper" alá mail.app, som man så kan slå
fra hvis man ikke bruger dem.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-02 23:17

> det kan du også med MT - marker gruppen og søg på referencer til det
> oprindelige indlæg.

Er det der, hvor den åbner fjorten vinduer med indlæggene i lige linie
op gennem tråden? Det kan måske bruges i enkelte sammenhænge, men det er
ikke helt det samme som med lynets hast at kunne navigere rundt i en
forgrenet tråd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-02 23:33

On Tue, 16 Jul 2002 00:17:09 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Er det der, hvor den åbner fjorten vinduer med indlæggene i lige linie
> op gennem tråden?

nej, det er "open all references"

> Det kan måske bruges i enkelte sammenhænge, men det er
> ikke helt det samme som med lynets hast at kunne navigere rundt i en
> forgrenet tråd.

"ævle" + "=", så hudt jeg visker - sidder pt ikke på Mac OS

og fortag din søgning

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-07-02 13:06

> [...]

> I øvrigt: Jeg synes MacSOUP er vildt lækker i mange henseender, men der
> er også nogle ting, der på mig virker helt hen i vejret:

Ganske enig på begge punkter.

> 1: Man kan ikke hente grupper fra forskellige servere

Nej ikke uden man går ind og manuelt skriver en ny server ind hver gang.
Løsningen med leafnode luder ganske rigtig interessant.

> 2: Éns nyhedsgrupper åbner ikke automatisk når man starter programmet (i
> hvert fald ikke hos mig.)

Men det kan du få den til. Din laver en henvisning af dit settings
dokument omdøber det til "MacSOUP Default Settings" og ligger det i din
preferencesmappe i dit hjemmebibliotek.

> 3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker -K. I MT-Newswatcher
> ruller de bare ind.

Det er fordi det er en ofline nyhedslæser.

> 4: Manglende dokumentation - men det kommer måske med når den går ud af
> beta. Ellers er det jo godt vi har Jespers gennemgang af programmet.

Du kan hente den udmærkede dokumentation ved at downloade version 2.4.6
af programmet på: <http://home.snafu.de/stk/macsoup/download.html>

> [...]
> Det er i hvert fald ikke newbie-venligt at man skal lukke sit vindue for
> at sende, og at man så ikke engang får at vide, at beskeden er blevet

Det har du ret i, men da MacSOUP er en ofline nyhedslæser er det ikke
helt ulogisk.

> Nå, der må være nogle SOUP-fans der vil tage til genmæle mod min kritik.

Joda og hvis jeg må følge op med yderliger kritik så er jeg ganske
irriteret over at man ikke kan åbne mere end et news og newsliste vindue
af gangen.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-02 13:28

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> 1: Man kan ikke hente grupper fra forskellige servere

Er det virkeligt et problem? Jeg ved godt, at nogle læser helt specielle
nyhedsgrupper på lukkede servere. Det er typisk nogle der handler om et
specielt program, og serveren er softwarefirmaets. Langt de fleste
bruger vel bare deres udbyders server. Det er først de seneste måneder,
folk er begyndt at efterlyse den mulighed, synes jeg.

> 2: Éns nyhedsgrupper åbner ikke automatisk når man starter programmet (i
> hvert fald ikke hos mig.)

Nej, du skal åbne settings-filen og ikke programmet. Så åbner MacSOUP
automatisk. Det er en god gammel måde at åbne Mac-programmer som f.eks.
også e-mailprogrammer, hvor flere brugere kan have deres egne settings.
I klassisk Mac OS med den hidtidige MacSOUP kan man anbringe en
henvisning til settinge-filen i MacSOUPs mappe. I den nye beta-version,
skal henvisningen anbringes i mappen Preferences. Jeg kan godt nok ikke
få det til at virke under Mac OS X, men jeg er nok også en klovn.

> 3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker æble-K. I MT-Newswatcher
> ruller de bare ind.

Det er fordi MacSOUP er en off-line newsreader. Når man er på
internettet med et modem og skal ringe op hver gang, er det langt det
bedste og billigste, da man kan afbryde forbindelsen, mens man læser og
skriver. Newswatcher er helt uegnet til den slags og meget dyr i
telefonregning. Selv med en permanent opkobling, som er meget almindelig
efterhånden, er det rart at have indlæggene liggende på harddisken. Så
kan man lynhurtigt gå tilbage i en tråd. Det er besværligt og
tidskrævende i alle andre programmer. Man kan i øvrigt lave et script,
så MacSOUP selv henter og sender indlæg med et bestemt interval. Det er
i virkeligheden det samme, Newswatcher gør.

> 4: Manglende dokumentation - men det kommer måske med når den går ud af
> beta. Ellers er det jo godt vi har Jespers gennemgang af programmet.

Kun i betaudgaven. Normalt er der en rigtig god vejledning med.

> [...]
> Det er i hvert fald ikke newbie-venligt at man skal lukke sit vindue for
> at sende, og at man så ikke engang får at vide, at beskeden er blevet

Igen: MacSOUP er en off-line newsreader. Det er hensigtsmæssigt, at news
først sendes, når man har ringet op med sit modem og er klar.

> Nå, der må være nogle SOUP-fans der vil tage til genmæle mod min kritik.

Meget gerne. MacSOUP er et lidt specielt program. Man skal lige lære at
tænke på den rigtige måde. Så er det til gengæld uundværligt for mange.

Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-02 13:32

> [...]
> skal henvisningen anbringes i mappen Preferences. Jeg kan godt nok ikke
> få det til at virke under Mac OS X, men jeg er nok også en klovn.

Du skal huske at navngive henvisningen "MacSOUP Default Settings".

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-02 14:17

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> bruger vel bare deres udbyders server. Det er først de seneste måneder,
> folk er begyndt at efterlyse den mulighed, synes jeg.

Tjah. Jeg læser fx flere sslug.* grupper samtidig med det her. Det
kræver at der er mulighed for flere servere.

> Meget gerne. MacSOUP er et lidt specielt program. Man skal lige lære at
> tænke på den rigtige måde. Så er det til gengæld uundværligt for mange.

Det lyder ligesom Office :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-02 14:54

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Tjah. Jeg læser fx flere sslug.* grupper samtidig med det her. Det
> kræver at der er mulighed for flere servere.

OK. Det ved jeg ikke hvad er. Jeg mener bare ikke, folk efterlyste den
feature før. Det er først efter OS X er kommet, og folk er begyndet at
rode med Unix, servere og sådan noget svært noget.

Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-02 15:38

> [...]

> feature før. Det er først efter OS X er kommet, og folk er begyndet at
> rode med Unix, servere og sådan noget svært noget.

Netscape 4.x har kunne det siden Netscape 3.x :) Har brugt det meget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-07-02 15:41

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> 3: Nye indlæg bliver ikke hentet før man trykker -K. I MT-Newswatcher
> ruller de bare ind.

Jeg har sat QuicKeys op til at sende og hente hver anden time.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 14-07-02 18:02

Per Erik Rønne <PerRonne@mac.com> wrote:

> Jeg har sat QuicKeys op til at sende og hente hver anden time.

Interessant, jeg vidste ikke, der også var den slags funktioner i QK.
Jeg snuste engang til det, men jeg faldt ikke rigtig for det. Er det
noget du bruger meget?

I øvrigt vil jeg meget gerne give min varmeste anbefaling til et lille
program der hedder LaunchBar. Man bruger det til at finde frem til filer
på computeren ved at trykke æble-space og derefter et par bogstaver af
filnavnet. Det virker suverænt og har virkelig gjort det meget nemmere
for mig at bruge min Mac.

http://www.obdev.at/products/launchbar/

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-07-02 19:38

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Interessant, jeg vidste ikke, der også var den slags funktioner i QK.
> Jeg snuste engang til det, men jeg faldt ikke rigtig for det. Er det
> noget du bruger meget?

AppleScript er klart at foretrække til denne type opgaver. Der har flere
gange i gruppen været postet nyttige scripts, som får MacSOUP til at
hente og sende news efter et bestemt interval

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/>

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 15-07-02 04:04

> Interessant, jeg vidste ikke, der også var den slags funktioner i QK.
> Jeg snuste engang til det, men jeg faldt ikke rigtig for det. Er det
> noget du bruger meget?

Jeg bruger det intensivt. Alene det at kunne sætte funktionstaster op
til at flytte indsætningspunkt til højre eller venstre med et ord, eller
til slutning eller begyndelse af linie er enormt praktisk.

De fleste programmer starter jeg også op gennem QK.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 18-07-02 23:27

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> 1) Er det muligt at hente grupper fra flere forskellige servere? Fx
> news.darenet.dk og news.rhk.dk, som den interne news-server på mit
> kollegie hedder.

Jeg skrev en mail til Stefan Haller om mit (vores?) problem. Her er hvad
han skrev tilbage:

"Support for multiple news servers is on my to-do list for a future
version, but it is not going to happen very soon. For now you can
create separate settings files for each server.

Stefan Haller
Berlin, Germany
http://home.snafu.de/stk/"

Venlig hilsen Mikkel