Hvilken RAM til Emac?
Fra : Torben Hansen

Dato : 13-07-02 18:27

Hej,

Jeg skal købe en Education Mac her om ca. en uge, men kan simpelthen
ikke finde ud af hvilken RAM der bruges i den. Jeg vil gerne købe
maskinen et sted, og sikkert rammen et andet sted for at spare penge
(edbpriser.dk).

Dette er hvad jeg kan forstå udfra Apples specifikations ark:

Den kommer med 128mb ram indbygget (PC100 SDRAM)
Der er derudover 2 frie pladser til Dimm ram. (er det korrekt?)

Mine spørgsmål:

1. De 128mb er fastinstalleret og kan ikke pilles ud, og der er ved
købet af en standard Emac, 2 frie RAM slots?

2. Findes Dimm Ram ikke i en masse forskellige størrelser og
specifikationer? Hvilken type skal præcist bruges til Emac, arket
oplyser ikke om dette?

3. En Education Mac bruger ikke samme ram til udvidelse som Imac, Ibook
og Titanium PowerBook vel? De bruger en lidt mindre, "dyere" ram?

4. Jeg går udfra man kan installere rammen selv uden større problemer,
som "sædvanligt".

På forhånd tak, håber nogle kan hjælpe..

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-07-02 19:44

in article 1ff9x64.1wl4fou1gunqagN@28.ppp1-22.worldonline.dk, Torben Hansen
at tsh@gameon.dk wrote on 13/07/02 19:27:

> [...]
>
> 1. De 128mb er fastinstalleret og kan ikke pilles ud, og der er ved
> købet af en standard Emac, 2 frie RAM slots?

Nej der er ved købet 1 fri slot. Det andet er optaget af den 128MB klods der
sidder i.

> 2. Findes Dimm Ram ikke i en masse forskellige størrelser og
> specifikationer? Hvilken type skal præcist bruges til Emac, arket
> oplyser ikke om dette?

PC-100 SD-Ram er hvad du skal have.

> 3. En Education Mac bruger ikke samme ram til udvidelse som Imac, Ibook
> og Titanium PowerBook vel? De bruger en lidt mindre, "dyere" ram?

Nej den bruger ikke samme ram som ovennævnte.

> 4. Jeg går udfra man kan installere rammen selv uden større problemer,
> som "sædvanligt".

Der er en stjerneskrue der skal løsnes i bunden, så er der adgang til
ram'en.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Torben Hansen

Dato : 13-07-02 20:06

Mange tak for svaret, men grunden til min forvirring er tildels meget
svingende RAM priser. For jeg havde tænkt mig at købe maskinen gemmen
apples egen shop fordi den er så dejlig gennemskuelig, og man kan samle
sin egen maskine og få den leveret komplet. Og priserne syntes jeg er
udemærkede normalt.

Men her skal de have ca. 3500,- ekstra for at levere en Emac med 512mb
ram (1 dimm). Og det samtidig betydende jo at de beholder/udbytter 128mb
klodsen.

Men i løssalg mener jeg at kunne finde "samme" brugbare ram til omkring
11-1200 kr for 1 stk. 512mb.

Altså, men det bliver så en Emac med 640mb ram for bare en 11-1200
kroner ekstra. Og det er jo altså en prisforskel, som jeg umiddelbart
syntes var for stor til, at der var noget jeg ikke forstod, eller
mistænkte ikke var rigtigt.

Any comments?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-07-02 20:37

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> Any comments?

Apple har altid haft det med at tage en del mere for RAM end
markedsprisen.

Nogle vil dog gerne betaler ekstra for at være sikker på at klodsen
passer til maskinen, mens andre synes det er røveri ved højlys dag.

(Man kan få enkelte klodser af den billige slags, som bare ikke vil
spille sammen med en given Mac model.)

Martin

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 14-07-02 10:30

On 13/07/02 20:43, in article B9564178.18FBD%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> in article 1ff9x64.1wl4fou1gunqagN@28.ppp1-22.worldonline.dk, Torben Hansen

> PC-100 SD-Ram er hvad du skal have.

Jeg kan lige tilføje, at man også kan bruge PC-133 168-pin SD-Ram, dog
udnyttes den ekstra hastighed ikke, men ramklodsen er evt. billigere i
anskaffelse.
Har selv en sådan 256 mb ramklods i en iMac fra sommeren 2000 købt hos
http://www.prc-data.dk

Et lille program med mac-oplysninger.

http://members.shaw.ca/mactracker

Hilsen Jens.