Mere Jens Breth Hansen (Langt) Personlige ~
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 13-07-02 15:45

Hejsa til alle

Jeg kan en del historier om bemeldte herre, men for det første er
oplevelserne ca. 10 år gamle og for det andet så har jeg ingen beviser.
Men jeg kan da godt lige antyde hvad jeg oplevede.
I 1992 søgte jeg læreplads som veterinærsygeplejerske. Breth ringede til mig
og jeg kom på prøve i 12 dage i efteråret '92.
Dengang, som nu, havde han oxo flere kliniker, men kun i Århus.
Een dag kom der en ung mand ind på een af satellit-klinikerne, med en voksen
kat. Ejeren af katten forklarede at han havde opdaget at katten havde
"snaks" i pelsen og det vist var en byld efter et slagsmål. Breth undersøgte
katten hurtigt (Under stor protest fra katten) Breth forklarede så at katten
skulle bedøves og renset såret og sikkert syes med et par sting. Og han gav
et prisoverslag på 500 kr, alt i beregnet. Ejeren af katten gik så, og ville
hente katten en times tid senere.
Da vi havde fået katten bedøvet og barberet pelsen omkring såret væk, kunne
vi se at bylden/såret var større end først antaget. Faktisk var "hullet" ca.
3 cm i diameter.Og efter min vurdering så det ud som om at der havde været
betændelse længe, som nærmest havde "syret" gennem skindet så man kunne se
bughinden lige under. (Min uautoriseret vurdering)
Breth mumlede så at 500 kr absolut ikke dækkede den operation hvis det
skulle være pænt, men nu havde han jo sagt at prisen var 500 kr, så han
måtte lave operationen til den pris.
Så han nærmest rimpede såret sammen........ (Forestil dig een der for første
gang skal stoppe sokker......) Altså Breth lukkede bare såret........med
rynker og folder tilfølge.
Normalt ville man klippe sår-renderne til, så arret ville blive forholdsvis
pænt glat.

Een anden dag kom der et ungt par ind på klinikken i Risskov, med en
ringmærket due, der var fløjet ind i en rude og havde brækket næbbet. Breth
vurderede at fuglen skulle aflives, og parret spurgte om de måtte få ringen
med, så de kunne sende den til ejeren af duen. Jeg holdt duen med brystet
opad, og Breth ville sprøjte en overdosis af bedøvelsesvæske i hjertet på
duen. Det er en svær aflivningsmetode, da det ikke er altid man rammer
hjertet. Hvis det lykkes, dør dyret øjeblikkeligt, men ellers tager det bare
lidt længere tid før dyret dør.
Breth ramte IKKE hjertet, så vi måtte vente på at duen døde, så parret kunne
få ringmærkningen med sig. Da vi havde ventet i små 30 min, blev Breth
utålmodig, fordi han havde en aftale med en anden klient i een af
satellit-klinikerne. Så uden nogen videre dikkedarer, klippede Breth benet
af duen (Der jo ikke var død endnu) og udleverede ringmærkningen til parret.
(Parret sad i venteværelset og så ikke noget)

Breth ville oxo ha' at jeg aflivede min ellers sunde og dejlige rottweiler,
Rocco (Hvad jeg selvfølgelig IKKE gjorde) da jeg ikke ville ha' tid til at
ha' kæledyr, hvis jeg skulle arbejde for ham.
Han er iøvrigt den eneste dyrlæge jeg kender, der ikke selv har nogen dyr.
Jeg har arbejdet for en del dyrlæger efterhånden og kender endnu flere, og
ALLE har et eller flere kæledyr. Katte, hunde, marsvin osv. Men ikke Breth.

Jeg prøvede selv at gøre nogen ynkelige forsøg på at stoppe ham dengang. Men
Dyrenes Beskyttelse kunne ikke gøre noget, medmindre de fik nogen mere
håndgribelige beviser, end hvad jeg fortalte.
Dyrlæge foreningen kunne heller intet stille op, da han dengang ikke var
medlem.

VH Pernille

PS Han kan iøvrigt sterilisere en hunkat, fra den er bedøvet til sidste
sting er syet, på lige godt 7 minutter!!!!