adgang til session i en funktion
Fra : Kasper Johansen

Dato : 13-07-02 13:01

Hejsa gruppe...
Jeg har lige et lille problem...

Jeg skal have adgang til en session i en funktion og det kan jeg ikke.

Jeg har prøvet at skrive: <?global $_SESSION['logintest'];echo
$_SESSION['logintest'];?> Men det virker heller ikke...

Skal man skrive noget specielt eller fatter jeg bare narda af PHP ??

----
Mvh Kasper
www.levithan.h4f.dk
www.cwain.h4f.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-02 13:33

On Sat, 13 Jul 2002 14:00:40 +0200, Kasper Johansen wrote:

> [...]
> $_SESSION['logintest'];?> Men det virker heller ikke...
>
> Skal man skrive noget specielt eller fatter jeg bare narda af PHP ??
Det er lidt bagvendt i php. Den variabel, du vil have adgang til i en
funktion, skal skrives indenfor funktionens scope med direktivet global.
Altså:

$var = bla;

function blabal() {

global $var;

   $var1 = "bla".$var;
}

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-07-02 14:05

On Sat, 13 Jul 2002 14:32:54 +0200, Michael Rasmussen
<mir@datanom.net> wrote:

>Det er lidt bagvendt i php. Den variabel, du vil have adgang til i en
>funktion, skal skrives indenfor funktionens scope med direktivet global.

$_SESSION m.fl. er altid globale.

<http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php#language.variables.superglobals>

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-02 14:51

On Sat, 13 Jul 2002 15:05:20 +0200, Peter Brodersen wrote:

> $_SESSION m.fl. er altid globale.

<http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php#language.
variables.superglobals>
Trækker straks mit forslag tilbage. Jeg undvikler stadigvæk på en php
4.0.x platform, så derfor har jeg ikke arbejdet med super globale
variable

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-07-02 14:14

Kasper Johansen wrote in <3d301660$0$80807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeg skal have adgang til en session i en funktion og det kan jeg ikke.
>
> Jeg har prøvet at skrive: <?global $_SESSION['logintest'];echo
> $_SESSION['logintest'];?> Men det virker heller ikke...

Som Peter siger er $_-variablerne (herunder $_SESSION) superglobale. Du
skal altså ikke gøre andet, end fx. "echo $_SESSION['logintest'];".

> Skal man skrive noget specielt eller fatter jeg bare narda af PHP ??

Prøv at lave en php-fil, der så simpelt som muligt benytter sessions-data.
Fx. bare en tæller i sessionen, som bliver talt én op for hvert reload, og
så printet ud.

Hvis ikke det virker, så vis os koden. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kasper Johansen

Dato : 13-07-02 15:03

jeg havde selv lavede en fejl i apache, sry alle...

----
Mvh Kasper
www.levithan.h4f.dk
www.cwain.h4f.dk