Er maden ødelagt?
Fra : Henrik A

Dato : 13-07-02 09:02

Hej!

I går aftes lavede jeg en større portion kødsovs - bare til mig selv.
"Desværre" var den så god, at jeg efter at have nydt den faldt i søvn på
sofaen... Vågnede 6 timer efter (sov faktisk ganske udemærket), og fandt
ud af, at det resterende kød havde stået i gryden indtil da.
Jeg skovlede det over i en bøtte og satte det i køleskabet.

Mit spørgsmål er så, om jeg lige så godt kunne have smidt det ud?? Er det
ødelagt?

Mvh
Henrik

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-07-02 10:55

> [...]
> Jeg skovlede det over i en bøtte og satte det i køleskabet.
>
> Mit spørgsmål er så, om jeg lige så godt kunne have smidt det ud?? Er det

Jeg glemmer tit mind kødsovs - also known as Væltet (Lokum) - i gryden ...
og spiser den gerne alligevel. Ingen problemer der, med mindre den har stået
på køkkenbordet og bagt i solen til næste efterdermiddag.

ras

Fra : vagn torup

Dato : 13-07-02 11:02

Hej
Jeg har selv ladet min stå natten over på komfuret, altså efter at der er
slukket. Sundhedsmyndighederne vil sikkert ikke være begejstrede, men vi har
spist af den alligevel et hav af gange og har ikke fået problemer. Husk bare
at kog den godt igennem.
MVH Rikke

Fra : Thïngmand

Dato : 13-07-02 11:36

> [...]
har
> spist af den alligevel et hav af gange og har ikke fået problemer.

Fy for s.... Det lyder som noget du gør med fuldt overlæg - jeg håber ikke
at "vi" inkludere små børn, da det _er_ direkte sundhedsskadeligt!

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-07-02 13:57

> har
>
> Fy for s.... Det lyder som noget du gør med fuldt overlæg - jeg håber ikke
> at "vi" inkludere små børn, da det _er_ direkte sundhedsskadeligt!

vel ikke mere end et glas Fun Light, eller en hakkebøf på dåse, eller
Bockwurst i glas ... eller en bullionterning. Tag det roligt og spis maden -
med mindre den lugter grimt!

ras

Fra : vagn torup

Dato : 13-07-02 18:08

Hej
Jo, det er skam hele familien, der spiser den, dvs. der er nu ingen af
ungerne der kan fordrage kødsauce (heller ikke den friske), så i realiteten
nej.
Næh, det er såmænd ikke noget, jeg gør med overlæg, jeg bliver bare ofte
afbrudt i mine huslige gøremål pga ungerne og så går tiden altså.
Min søde kæreste har skam gladeligt spist min mad i 12 år og har aldrig haft
problemer med maven, men vi spiser selvfølgelig heller ikke kødsauce hver
dag.
MVH Rikke

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 13-07-02 17:23

"Henrik A" skrev:

> Er det ødelagt?

På trods af alle de frejdige svar du har fået om blot at spise løs sålænge
det ikke lugter, så ville jeg lige overveje det en ekstra gang.

Din mad er nu blevet til en stor bakteriebombe nu, og det er 100% sikkert.

Det eneste som er usikkert, er om du bliver syg af at spise den eller om dit
imunsystem formår at begrænse skaderne. Bliver du syg, kan det være med alt
fra en gang tynd mave til en indlæggelse. Dette afhænger mest af hvilke
bakterier der er tale om (E.coli bakterier, campylobacter, salmonella eller
andre) og hvor stærkt din krop reagerer på dem.

Nogle bakterier kan lugtes, men de sygdomsfremkaldende bakterier som
salmonella og campylobacter kan hverken ses, lugtes eller smages!

Læs evt. mere om mad bakterier på:
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=3820

Yderligere læsestof f.eks. på www.sundhed.dk eller www.netdoktor.dk (søg
evt. på "mad bakterier")

Mad der skal opbevares til næste dag, skal altid i køleskab med det samme.
Faktisk er blot en halv time på bordet faktisk allerede for meget, men som
regel går det jo aligevel. Men flere timer ved stuetemperatur .... ud med
det.

Mvh, Lars

Fra : Peter Weis

Dato : 13-07-02 22:21

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> wrote in message

> [...]
> det ikke lugter, så ville jeg lige overveje det en ekstra gang.
>
> Din mad er nu blevet til en stor bakteriebombe nu, og det er 100%

Jeg støtter nu "altid frejdig"-holdet, også selv om sangen ofte synges
til begravelser ;~)
Vi har ofte genopvarmet retter (fx ratatouille) som har stået natten
over i stuetemperatur, uden at det nogensinde har givet problemer.
Bakterierne skal nok kradse af ved opkoget. Hvis bare der ikke kommer
mugsvampe og lignende i maden så er risikoen ikke særligt stor.
Skulle der endeligt slippe små mængder af bakterier over, så står man
sig vel bedre ved jævnligt at være udsat for en lille belastning,
således at immunsystemet er veltrænet. Måske derfor, har jeg kun meget
sjældent haft mavevrøvl trods rejser i både Asien, Afrika og
Latin-amerika. De to gange det, trods alt, er sket, skyldtes det
forurenet drikkevand.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 15-07-02 00:46

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sjældent haft mavevrøvl trods rejser i både Asien, Afrika og
> Latin-amerika. De to gange det, trods alt, er sket, skyldtes det

Før vi fik køleskab (i 1963) og egentlig i mange år efter blev der ofte
serveret en flæskesteg eller anden steg om søndagen. Så fik vi opvarmet
flæskesteg næste dag, hvis der var meget gentog historien sig om tirsdagen,
endelig blev en evt. rest gjort til biksemad.

Al kødet blev genopvarmet, hvilket ikke betød så meget om mandagen; men om
tirsdagen, efter 2 gange opvarmning, var smagen i bedste fald uinteressant,
og det var absolut nødvendigt at løgene til biksemaden blev næsten branket
og dertil godt med engelsk sovs.
Men bakterierne blev hele tiden holdt i skak ved opvarmningen.

Altså: Er madvarer ikke blevet ordentligt afkølet, skal de inden et døgn
genopvarmes til kogepunktet med den forringelse af smagen der må komme.

Hvis maden er blevet afkølet korrekt kan man i tre-fire dage nøjes med at
tage den portion der skal genopvarmes og efterlade resten i køleskabet. En
evt. rest af det genopvarmede skal naturligvis IKKE lægges tilbage til den
øvrige rest; men gemmes seperat eller kasseres.

Der vil normalt ikke være risiko for pølseforgiftning (botulisme). Den
fremkommer oftest ved fordærvet råt kød. Medmindre at man har rørt i den
lunkne rest med et forurenet redskab uden omgående opvarmning, så kan
botulisme nemlig gensmittes til maden.
Hvis pølseforgiftningen først er opstået, kan det ikke lade sig gøre at koge
sig ud af problemet. Det er muligt at bakterierne bliver slået ihjel, men
giftstofferne bakterierne udskilte før kogningen bliver IKKE destrueret ved
kogning.

mvh
Jørgen

Fra : Peter Weis

Dato : 15-07-02 07:55

"Jørgen Hess" <joergen-hess@gettonet.dk> wrote in message

> [...]

til den
> øvrige rest; men gemmes seperat eller kasseres.

Udgangspunktet for diskussionen var nu heller iike om man "generelt
skulle undgå at opbevare madresterne i køleskab", for det skal man
naturligvis ikke. Madrester bør sættes i køleskab så snart de er
tilstrækkeligt kolde til ikke at hæve temperaturen i skabet for meget.
Der var tale om en situation hvor en kødsovs, lidt ekstraordinært,
havde overnattet uden for køleskabet. Der er intet i det oprindelige
spørgsmål der giver grund til i øvrigt at udsætte noget på Henrik A's
køkkenhygiejne, så hans redskaber er nok ikke botulismeinficerede.

Noget helt andet er at sammenligning med "gamle dage" før køleskabene
selvfølgeligt kan være gode at få perspektiv af. Ikke alle døde to
gange om ugen af madforgiftninger. Men det skete nok oftere dengang
end efter indførelsen af køleskabet at man fik Roskildesyge, musetyfus
etc. Men jeg er lige akkurat for ung til selv at have oplevet det.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Hess

Dato : 15-07-02 21:04

> [...]
> end efter indførelsen af køleskabet at man fik Roskildesyge, musetyfus
> etc. Men jeg er lige akkurat for ung til selv at have oplevet det.

Ja, jeg malede jo nok fanden på væggen.
Men jeg blev urolig for, hvis nybegyndere udi køkkenkunsten læste denne
tråd, at de måske kom til at tage det lettere med køling og sådan noget.
Derfor denne tirade.

mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-07-02 17:20

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkx> wrote in message

> Din mad er nu blevet til en stor bakteriebombe nu, og det er 100% sikkert.

Næppe - maden har formodentligt kogt grundigt, så udgangspunktet er nok en
næsten steril grydefuld. Så er det meget afhængigt af hvor stort et
bakterietryk omgivelserne øver - har man smidt en sur karklud ned til maden
har du sikkert ret - men står den i en gryde i et ellers rent køkken (evt.
med låget på) tvivler jeg meget stærkt på at en kødsauce vil være så
belastet med bakterier, som du formoder.

> [...]
eller
> andre) og hvor stærkt din krop reagerer på dem.

E. coli er en tarmbakterie og spredes med fæces - det kommer man vel normalt
ikke i en gryde!. Så med mindre kokken just har været på tønden og ikke
vasket fingre burde det ikke være et problem, da evt. colibakterier i
råvarerne er slået ihjel ved kogningen.
Ligeledes har jeg svært ved at forestille mig en større salmonellaudvikling
i en gryde kødsovs, medmindre man har smidt salmonellainficeret rå kylling
eller æg i efter tilberedningen - og det vil vel være usædvanligt.
Nogenlunde samme forhold gælder for campylobacter - altså at den slås
effektivt ihjel ved varmebehandlingen.

Så pas på at sommervarmen ikke går ud over dømmekraften - dårlig
køkkenhygiejne og dårlig opvarmning er IMHO et langt større problem end en
rest kødsovs, der har stået natten over.

mvh
Jan

Fra : Remmen

Dato : 14-07-02 08:29

> [...]
> Jeg skovlede det over i en bøtte og satte det i køleskabet.
>
> Mit spørgsmål er så, om jeg lige så godt kunne have smidt det ud?? Er det

Hej,

Få maden op og koge. Kog mindst 10 minutter - så skulle der ikke ske noget.
Jeg lærte under sygehjælperuddannelsen i forsvaret (de har nogle yderst
kompetente mennersker til at undervise - bare de, som tog blodprøverne
derinde var lige så dygtige) at når noget er kogt i 10 minutter er det
desinficeret (hvis man nu koger en ske). Efter 30 minutter er det sterilt
(lige indtil man berører det - men det er en anden historie). Jeg mindes
også at have hørt at man kan lave en portion suppe/kødsovs, smide den i
køleskabet og så hver fjerde dag koge den i 10 minutter. Spiser man den så
et år efter er maden stadig ok - bakteriemæssigt.

Lars