Harddisk-recording kontra vhs-bånd
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 13-07-02 08:53

Er prisen på de store (80Gb) ide harddiske ikke ved at komme ned i et
prisleje hvor de næsten kan konkurrere med prisen på almindelige vhs-bånd?

Det kan da ikke være ret længe, før det prismæssigt bedre kan betale sig, at
optage film på computeren end det er at købe vhs-bånd. Jeg tænker
naturligvis kun på standard optagelser i vhs-"kvalitet".

Tager jeg helt fejl?

Fra : Jesper

Dato : 13-07-02 11:11

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> optage film på computeren end det er at købe vhs-bånd. Jeg tænker
> naturligvis kun på standard optagelser i vhs-"kvalitet".

Der er et problemer med det:

1. Der skal en rimellig kraftig processor eller et capture card der har
sin egen processor til for at digitalisere i anstændig kvalitet.

Med min G4/400MHz og et Formac ProTV kort der bruger computerens
processor til at digitalisere med kan den trække 768 x 576 med 16 bit
farve (tunsinder af farver) og 22,1 fps og så digitalisere den 18,8 MB/s
ukomprimeret. Så er en 80 GB harddisk spist på 70 min!

Man kan godt bruge forskellige former for kompression ved capture for at
spare diskplads, alle har det tilfælles at det forringer kvaliteten ,
GiGo (Garbage in - Garbage out). Component video er den der komprimere
mindst, derudver er der Video og Animation. Et andet problem ved
kompression er at det æder processorkraft så man ikke kan komprimere med
samme opløsning som uden kompression.

2. Gode encodere hænger ikke på træerne. Sorenson 3 Pro og QDesign 2 Pro
koster tilsammen $1000. Man kan også bruge MPEG4/AAC kompression i QT6
BETA men den giver ikke den samme kvalitet, fordi der ikke er mange
muligheder for at indstille kompressionen men den sparker r.. på
Sorenson 3 Basic og QDesign 2 Basic. Jeg har leget lidt med FFMPEG
0.0.2, der kan bruges til at lave DivX med, men jeg kan ikke få den til
at virke.

Regn med 700-1000kbit videorate for DivX 4/5 video og 192 kbit for MP3
audio
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 17-07-02 17:04

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> [...]
> processor til at digitalisere med kan den trække 768 x 576 med 16 bit
> farve (tunsinder af farver) og 22,1 fps og så digitalisere den 18,8 MB/s
men så er vi vidst også langt over VHS kvalitet.
hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-07-02 09:30

> [...]

> optage film på computeren end det er at købe vhs-bånd. Jeg tænker
> naturligvis kun på standard optagelser i vhs-"kvalitet".

Hvis slutresultatet bare skal være vhs kvalitet er der en del
muligheder. Med et capturekort eller en analog til firewire converter
kan du hive signalet ind på din maskine. Her kan du bruge forskellige
programmer til live encode det med. Fx Windows Media Encoder (dog kun
PC) eller RealProducer. Apples Broadcaster som netop er frigivet kan
sandsynligvis også sagtens klare opgaven.

Alternativt kan du gå efter noget ala:
http://www.elgato.com/eyeTV/index.html (når Pal versionen er klar).

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 16-07-02 13:03

Franz Berliner at stuff@kampp.dk wrote on 16/07/02 10:29:

> Hvis slutresultatet bare skal være vhs kvalitet er der en del
> muligheder.

Ja, det var nemlig den kvalitet min sammenligning gik på. Til mange ting er
vhs jo egentlig godt nok.

Hvis man siger, at en video-cd (650Mb/mpeg-1) kan indeholde lidt over en
times video i en kvalitet, der kan sammenlignes med vhs, så kan man vel godt
regne med, at der på en 80 Gb disk kan ligge mindst 80 timers optagelser.

Hvad skal man så give for 80 timers vhs bånd. Tja, plejer man ikke at kunne
4+4+2=10 timers bånd for 100 kr. i de fleste supermarkeder? 80 timer kommer
så til at koste omkring 800 kr., og det varer vel ikke så længe før en
Seagate Barracuda IV kommer derned.....

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-07-02 08:32

> [...]

> så til at koste omkring 800 kr., og det varer vel ikke så længe før en

Næ, den er vel ved at være der. Hvis du endvidere medregner muligheden
for at brænde de udsendelser du ikke har brug for at gense så ofte på cd
med falder regnestykket nok ud til fordel for HD/CD løsningen.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-07-02 09:02

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> writes:

> [...]
> regne med, at der på en 80 Gb disk kan ligge mindst 80 timers optagelser.

Du har glemt en enkelt ting, nemlig at du tænker på et _komprimeret_
format. Du skal derfor også overveje hvad din tid er værd.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-07-02 12:34

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du har glemt en enkelt ting, nemlig at du tænker på et _komprimeret_
> format. Du skal derfor også overveje hvad din tid er værd.

Hvis vi taler om real-time encoding er det vel ikke anderledes end at
optage på VHS... man kan endda sige der vil være lidt tid at vinde på
den efterfølgende brug, hvor man ikke vil skulle brug tid på båndskift

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-07-02 13:07

stuff@kampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Hvis vi taler om real-time encoding er det vel ikke anderledes end at
> optage på VHS... man kan endda sige der vil være lidt tid at vinde på
> den efterfølgende brug, hvor man ikke vil skulle brug tid på båndskift

Næh nej, men hvordan vil du opnå real-time encoding?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-07-02 13:56

http://www.crs4.it/~luigi/MPEG/3do.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-07-02 14:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> http://www.crs4.it/~luigi/MPEG/3do.html

jep - eller hvis det ikke behøver at være mpeg1:

RealProducer
Apples Broadcaster
Windows Media Encoder (kun PC)

Endda vil filstørrelsen her kunne laves endnu mindre og bevares i VHS
kvalitet.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-07-02 23:03

> [...]

> Apples Broadcaster
> Windows Media Encoder (kun PC)
>
> Endda vil filstørrelsen her kunne laves endnu mindre og bevares i VHS

Som er?

Har I faktisk SET hvad disse encodere kan klare, og - tadah - kan de
gøre det in real-time?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-07-02 08:34

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Som er?

Kvalitet er jo subjektivt, men hvis formålet er at opnå en kvalitet ala
vhs set på et normalt pal tv er videocd kvalitet eller tilsvarende IMHO
fint.

> Har I faktisk SET hvad disse encodere kan klare, og - tadah - kan de
> gøre det in real-time?

Ja, hvis hardwaren er i orden. Hvis du kører lavere kvalitet kan du også
køre flere real time encodere på samme maskine. Det gør vi (arkena.com)
dagligt.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-07-02 23:02

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> http://www.crs4.it/~luigi/MPEG/3do.html

MPEG-1. Enuf said.

Herudover skal man ud og købe ekstra hardware. Hvor meget mon det koster?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-07-02 23:23

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> writes:

> MPEG-1. Enuf said.

Der blev også sagt VHS. Har man sagt affald kan man også sige
overskudsprodukt.

> Herudover skal man ud og købe ekstra hardware. Hvor meget mon det koster?

http://www.americas.creative.com/products/product.asp?maincategory=5&category=201&product=222

US$ 99,99 for MPEG-2. Hvis altså bare man kunne a) købe den i Danmark
og b) bruge den under Mac OS X