Jeg er sakket bagud :-)
Fra : Jasper Norman

Dato : 12-07-02 23:06

Hej.

Jeg sidder med en håbløs gl. PC (Cel 450 256RAM) og vil nu opgradere til
noget fra dette årtusinde. Jeg har luret på EDB-priser´s "bundles" over
motherboards, og er ikke blevet et hak klogere... Da jeg samlede min
nuværende PC var AMD noget man rynkede på næsen ad... har dette ændret sig?

Opgraderingen må koste ca. 2.500,- Jeg ved ikke om det betyder det store om
jeg bruger mine nuvær. 256 PC100 RAM, eller om jeg skal have fat i noget
"DDR-RAM" (Jeg aner ikke hvad forskellen er). Mit grafikkort er et TNT2 med
32mb. Indtil jeg får råd til noget bedre, er det vel bedre at bruge det
gamle TNT2-kort end det der evt. sidder on-board?

Jeg er virkelig på herrens mark, og håber at nogle kan fortælle om det er
bedre at købe et brugt motherboard + CPU og ofre 1.000,- på et nyt
grafikkort, eller om det er bedre at købe et nyt MB med en Ahtlon XP1800 til
2.249,-

Jeg bruger PC´en til lidt af hvert, men spiller en del NHL2002 + FIFA2002 og
den slags... Så jeg går ud fra, at det vil være en god idé med et godt
grafikkort. Men om det er bedre med en brugt Cel 1000 MHz + et nyt
grafikkort eller en nyere Ahtlon XP1800 og mit gamle TNT2 kort aner jeg som
sagt ikke.

Det var en længere smøre... Håber nogle gider svare!

Mvh

Jasper

Fra : Esben

Dato : 12-07-02 23:54

"Jasper Norman" <norman@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motherboards, og er ikke blevet et hak klogere... Da jeg samlede min
> nuværende PC var AMD noget man rynkede på næsen ad... har dette ændret

Det kan man vist roligt sige :)

> Det var en længere smøre... Håber nogle gider svare!

Dette ville jeg købe, hvis jeg var dig:
CPU: Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) : 700,-
Bundkort: ECS K7S5A ATX : 500,-
Køler: 1-200,-
Kabinet: 4-500,- (dit gamle kabinet har garanteret ikke en 300watt psu,
men det er nødvendigt nu)
RAM: 256MB DDR: 600,-
Alle priser er cirka priser!

Bagefter kan du så spare sammen til et nyt grafikkort :)

--
Esben

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-07-02 23:57

"Jasper Norman" skrev bl.a.:

> Da jeg samlede min nuværende PC var AMD noget man
> rynkede på næsen ad... har dette ændret sig?

Det er det helt bestemt. Efter AMD kom på banen med deres Athlon, har Intel
fået konkurrence. I øjeblikket er der vist nogenlunde dødt løb.

> [...]
> det store om jeg bruger mine nuvær. 256 PC100 RAM, eller om jeg
> skal have fat i noget "DDR-RAM" (Jeg aner ikke hvad forskellen

Tjae... DDR-RAM er den naturlige efterfølger til det gamle "SD-RAM"
(PC100/PC133). Det nye er selvfølgelig hurtigere, men skal du have "boosted"
maskinen for 2500,- kan det sagtens lade sig gøre at finde en løsning hvor
det indgår.

> Mit grafikkort er et TNT2 med 32mb. Indtil jeg får råd til
> noget bedre, er det vel bedre at bruge det gamle TNT2-kort end
> det der evt. sidder on-board?

Tjae... mange spil "lever" af grafikkortet, så at skifte det vil nok være
smartest.

> [...]
> om det er bedre at købe et brugt motherboard + CPU og ofre 1.000,-
> på et nyt grafikkort, eller om det er bedre at købe et nyt MB med

Jeg kikkede lige hurtigt på "edbpriser" og fandt et par dele, som jeg tror
der kunne komme en helt fornuftig maskine ud ad.

Et Matsonic bundkort. Det har et godt chipset og kan klare SD-RAM eller
DDR-RAM. Det koster ca 700.
CPU'en kunne være en Athlon 1600+ også til ca 700. (+ en køler)
Grafikkortet kunne være et Palit Geforce3 Ti200 til ca 1000 ellerGeForce4
Ti4200 til ca 1400.

Måske skal du også have en ny strømforsyning (PSU) da din nuværende PSU
sikkert ikke er kraftig nok. Måske er det billigst med et helt nyt kabinet.

> [...]
> Cel 1000 MHz + et nyt grafikkort eller en nyere Ahtlon XP1800 og
> mit gamle TNT2 kort aner jeg som sagt ikke.

Mjae... det er svært at få det hele for det halve.
Beholder du dit TNT2 kort, skal du vide at alt over en 800MHz CPU, ikke vil
gavne noget særligt i 3d spil. CPU'en bliver simpelthen hurtigere en
grafikkortet kan følge med til. Vælger du derimod det modsatte, altså en
langsom CPU (det er en Cel 1GHz i dag) og et hurtig gfx-kort vil du ende med
lidt af det samme.

Kan du snige sig op på omkring 3000, kan der nok findes en helt god løsning.
De sidste 500 kr giver nok lige det sidste....
Hør hvad andre mener om dele de dele jeg har nævnt og kik nogle indlæg
igennem her i NG. Prøv evt. også at kikke på reviews af grafikkort og læg
mærke til de systemer der testes på.

--
Lars

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 13-07-02 06:43

Vil det på et sådant bundkort være muligt at benytte begge slags ram
samtidigt?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-07-02 06:56

"Peter Sepstrup" skrev bl.a.:

> Vil det på et sådant bundkort være muligt at benytte begge slags
> ram samtidigt?

Nej, man kan kun benytte en type RAM ad gangen. Jeg skrev vist også "SD-RAM
eller DDR-RAM"

Forresten... er du ikke flink at skrive under det du svarer/spørger om, og
så klippe resten væk? Prøv og kik her hvis du mangler lidt forklaring

Lars

Fra : Alamo \( Vestfyn \)

Dato : 13-07-02 00:24

> [...]
som
> sagt ikke.
>
> Det var en længere smøre... Håber nogle gider svare!

Du kunne jo prøve
http://www.shg.dk/shg.asp
De har sådan en samle selv funktion - og de er IKKE de dyreste.
Bemærk bl.a. de har et grafikkort Savage 2000 m. 64 mb ram,
til under 400.-, ikke noget monsterkort - men trækker bedre end dit TNT.
der kan du så lege lidt med combinationer.
Der kan du også få kabinet m. 300W for ca. 300.- samme pris som en
løs PSU.

m.v.h. A.L.
p.s. Det er ikke nogen reklame - kender dem ikke og har aldrig handlet der.

Fra : Søren

Dato : 13-07-02 10:38

Jeg vil give dig ret i at det er noget af en jungle at opgradere sin pc.
Som en anden skriver skal du først lige finde ud af det med PSU'en
(strømforsyningen). Motherboards i dag kører med ATX strømforsyning, måske
med enkelte undtagelser. En ny strømforsyning kan du få til 100-300 kr.
Bemærk at XP kræver 300 watts PSU.

Når du nu skal opgradere, så skal du glemme alt om Celeron cpu's, de kan
ikke hamle op med selv de billige Amd Duron cpu's.
Når vi skal holde os inden for de 2500 kr vil jeg anbefale følgende:

En amd 1600+, den koster lige omkring 700 kr, den er rigeligt hurtigt til
almindeligt brug samt spil, især når man tager i betragtning af de spil du
spiller ikke er de meget krævende, og selv med de nyeste FPS spil (first
person shooter) vil du ikke have problemer forudsat at du har et rimeligt
grafikkort.

Motherboard ECS K75SA, også omkring de 700. Motherboardet har indbygget
lydkort og plads til både SDram og DDR-SDram. (dobblet så hurtig, men
effektivt 10-20% forøgelse i ydelsen).

Dit grafikkort er ikke at råbe hurra for men hvis du sælger det kan du få
200-300 kr for det. Jeg vil anbefale dig evt at købe et brugt geforce3, som
nyt koster et gf3 ti200 ned til omkring 1000 kr. Gf ti500 er noget
hurtigere og koster også lidt mere.

Angående ram så køb DDR-SDram du kan få 256 mb PC2100 Apacer 1parts til 565.
(k75sa understøtter pc2100). Det er noget bedre end dine PC100, så dem kan
du også sælge.

Alt i alt ligger det omkring de 2500, hvis du sælger dit grafikkort og din
ram.

Med dette vil jeg mene du er rigtig godt kørende, især hvis man kigger på
hvad du har nu. Du vil mærke en voldsom forøgelse i perfomance på alle
områder.

Min egen pc:
Motherboard: ECS K57SA
Ram: 512 mb PC133
Grafikkort : ASUS Geforce3 Deluxe 64mb Tv-in/out
Lydkort : Creative Live Player.

Jeg har selv prøvet forskellige proccesorer og grafikkort op til amd 1800+
og Gf4 4400, men som dig har jeg ikke råd til de allernyeste og pris/ydelse
står lang fra i forhold med de hurtigeste cpu's og grafikkort.

Dette er mit personlige forslag som jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej,
jeg er sikker på at der er andre her der har andre gode forslag til en
opgradering.
Held og lykke med det

--
Jeg repræsenterer ikke andre med dette indlæg, da jeg ikke bruger andres
internet opkobling. Jeg repræsenterer kun mig selv da det er min egen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 13-07-02 17:25

> Opgraderingen må koste ca. 2.500,- Jeg ved ikke om det betyder det store om
> jeg bruger mine nuvær. 256 PC100 RAM,
[SNIP]

Jeg ville købe et ECS K7S5A og en Duron på omkring 1300MHz.
Genbrug så dine 256MB SD-RAM, og så har du omkring en tudse
til et grafikkort (GF3Ti200 eller GF4MX). Det vil jeg tro du får et
godt pris/ydelse forhold ud af.

Senere kan du så opgradere til DDR-ram, og evt. en hurtigere CPU.
Fordelen ved duronen er, at den kører 100MHz FSB, så du kan
genbruge dine RAM. Hvis du skifter RAM, så læg et par håndører
mere til en XP.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Søren

Dato : 14-07-02 14:24

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Fordelen ved duronen er, at den kører 100MHz FSB, så du kan
> genbruge dine RAM. Hvis du skifter RAM, så læg et par håndører

Han kan sagtens bruge sine gamle pc100 ram selvom han installere en XP
processor der kører 266 (133) FSB, det er da dumt at købe en duron 1300 når
en xp 1600 kun koster en hund mere og er llangt hurtigere med udvidede 3dnow
instruktions, lavere strømforbrug, osv. osv.

Søren.

Fra : Esben

Dato : 14-07-02 20:06

"Søren" <pc@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
3dnow
> instruktions, lavere strømforbrug, osv. osv.

Er Duron 1300 og Athlon XP ikke bygget på den samme kerne? Jeg er dog
enig i at han lige så godt kan købe XP'en, og evt. lade den køre ved
100mhz FSB indtil han får sat DDR-RAM i - medmindre man godt kan køre
med 133/100 (cpu/ram). Der er også den mulighed at hans pc100 ram rent
faktisk kan køre ved 133MHz.

--
Esben