Andet multimedie
bentjuul 3670
Ringe i vandet
Fra : Kim Larsen

Dato : 12-07-02 22:24

Hej i gruppen

Nu tror jeg det bliver svært, eller ?
Jeg sidder med noget grafik, på det billede har jeg lavet en rund sag det
skal illustrere en sø/vandput, og i dette vil jeg gerne have nogle små søde
ringe i vandet, hvordan pokker laver man det. Jeg har forsøgt mig med flere
forskellige former for bevel, men det bliver ikke rigtigt pænt syntes jeg.
Så har jeg forsøgt mig med at markere det der skulle blive en ring og lave
et kopi-lag af det, og så arbejde med det på den måde, men det er heller
ikke godt.
Så er der en der ved hvordan jeg skal gribe det an, et link til en side der
beskriver det er også fint.

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 12-07-02 22:43

Kim Larsen skrev:

> Jeg sidder med noget grafik, på det billede har jeg lavet en rund
> sag det skal illustrere en sø/vandput, og i dette vil jeg gerne
> have nogle små søde ringe i vandet, hvordan pokker laver man det.

Jeg synes der er mange gode inde i Filter > Distort.
Der er f.eks. Ocean Ripple, Ripple og Wave.

Madsen.

Fra : B. Sørensen

Dato : 12-07-02 23:54

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote
> [...]
> ikke godt.
> Så er der en der ved hvordan jeg skal gribe det an, et link til en side

Vand/glas -ja det var straks værre.

Start med at tegne dine ringe op i en ny channel (eg. tegn deres
form med fx path tool og hvid stroke). Load channel transparency
(select > load selection | eller ctrl+click svinet) og kør gaussian blur
på af 3 gange delelig af først valgte værdi (eg. 8x, 4x og 2x). Styrken
afhænger selvfølgelig af dit dokument, men ideen er at du allerede her
får ridset "z-aksen"op; altså du får "3D" i din 2D ring(e).
Vælg/marker din channel med dine 3D/gauss ringe -som du i øvrigt
lige hurtigt igen kører gaussian blur på med 1x uden nogen selection)-, gå
op i channel properties (den lille pil øverst oppe til højre) og vælg
duplicate channel. Vælg new og gem som DMap eller blahx.

Gå på dit vandlag og fyr op for Displace (filter>distort>displace). Load
din DMap (distort/displace map) og prøv dig frem med styrken. Pas på
med for meget forvrængning; det er kun meningen du lige skal ane formerne
i vandet.
Tile eller stretch er irrelevant da din Dmap gerne skulle have samme BxH
som dit oprindelige dokument. Bare hold dig til repeat edge pixels, men det
er
også ligegyldigt/uden effekt sålænge du ikke kommer over grænsen af doku.

Efter displace åbner du filter>distort>glass op, og loader også her din Dmap
(texture>load texture). Leg lidt med styrken.

Mal selv highlights, glints og skygger på.
Du kan også med fordel displace en skygge med en blurred Dmap af hele dit
billede (hint: stamp visible > ctrl+c/kopier til channel).

Du kan også loade dit billede ind i fx 3DMax og lave dine ringe her. Jeg er
ikke
hård til Max, men det er der sikkert andre som er.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : B. Sørensen

Dato : 13-07-02 14:02

Jeg afprøvede lige hurtigt lighting effects på et billede med en Dmap
som bestod af gauss-blurred cirkulære forme. Sammen med en
smule glass distort, lidt ripple og blendmodes samt semiopaque masks
blev resultatet da helt hæderligt. Det skulle du nok også overveje
at prøve af/kombinere med displace (altså filter>render>lightning effects).

Begge virker på den måde at man loader en greychannel som definerer grænse
og levels (eg. low, mid og high > 3D illusionen).

Denne tutorial skulle gerne lære dig et eller andet...de fåes ikke bedre!:
<http://www.photoshoptechniques.com/texp2/dropsptk.html>

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-07-02 14:50

"B. Sørensen" <mediaREKVALME@digitalessex.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og levels (eg. low, mid og high > 3D illusionen).
>
> Denne tutorial skulle gerne lære dig et eller andet...de fåes ikke bedre!:

Genialt, nu ved jeg hvad jeg skal få weekenden til at gå med.

Tak for hjælpen

Kim Larsen

Fra : Henrik Torp

Dato : 13-07-02 20:01

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder med noget grafik, på det billede har jeg lavet en rund sag det
> skal illustrere en sø/vandput, og i dette vil jeg gerne have nogle små
søde
> ringe i vandet ...

Hvad med at tage et kamera med ud til en sø. Smid en sten op i luften. Den
danner ringe, når den falder ned. Så må du være klar med kameraet. Husk
polariseringsfilter for at undgå reflekser.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-07-02 21:11

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> danner ringe, når den falder ned. Så må du være klar med kameraet. Husk
> polariseringsfilter for at undgå reflekser.

Ideen er god nok, men der er to punkter der gør at jeg ikke laver det på den
måde, jeg har ikke noget kamera, men jeg kunne nok låne et, men de ringe jeg
skal bruge skal ses lige oppe fra, og jeg er højdeskræk
Men tak for ideen.

Kim Larsen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 13-07-02 21:30

"Kim Larsen" skrev:

> de ringe jeg skal bruge skal ses lige oppe fra, og
> jeg er højdeskræk

Hihi

Paint Shop Pro har et filter som hedder ripple. Måske Photoshop har noget
tilsvarende.

Du kan se funktionen anvendt til ringe her:
http://makeashorterlink.com/?C21F52141

Mvh, Lars

Fra : Henrik Torp

Dato : 14-07-02 18:03

> [...]
jeg
> skal bruge skal ses lige oppe fra, og jeg er højdeskræk

Hvis du ikke har noget imod at betale, kan du prøve www.biofoto.dk. De får
50.000 billeder om året, så der skulle være en chance.

Deres søgemaskine er mere elendig end ellers, så det er bedst at maile eller
ringe.

Venlig hilsen
Henrik Torp

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-07-02 20:22

> [...]
> 50.000 billeder om året, så der skulle være en chance.
>
> Deres søgemaskine er mere elendig end ellers, så det er bedst at maile

Der er immervæk mange flotte billeder på den side, men jeg har desværre ikke
råd til at købe billeder, så jeg må arbejde videre med det B. Sørensen kom
med af forslag. Jeg mener selv det kan lykkedes med et hæderligt resultat,
selv om det jeg har opnået ind til nu, er for mørkt, men det skal nok komme.

Kim Larsen