Kogning af falafel i olie
Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 14-02-01 02:10

Hjælp søges...

Jeg skal lave en større portion falafelkugler. Dejen er lavet og virker
fin nok. Jeg har forsøgt at koge et par stykker i rapsolie, med det
resultat at kuglerne går i opløsning indtil der ligger et fint lag på
bunden af gryden!? Hvad mon problemet er? Er det en forkert olie eller
er det noget med at olien skal op på en højere temperatur før man går i
gang?

--
MVH Ditte Roldborg

Fra : Neta & Peter

Dato : 14-02-01 08:47

Det kan godt være temeperaturen skal højrere op, så kuglerne ligesom
"hærdes" i samme øjeblik de kommer i olien.

Det er også vigtigt at falaflerne er presset godt sammen, så der ikke er
nogen lufthuller eller revner i dem.

Hvilken olie man bruger kan jeg ikke se skulle betyde noget.

Hvis ikke det virker må du prøve at gøre dejen mere sammenhængende, feks.
med hvede- eller kikærtemel.

MVH

Peter

Fra : Ole Hansen

Dato : 14-02-01 23:16

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> writes:

> Det kan godt være temeperaturen skal højrere op, så kuglerne ligesom
> "hærdes" i samme øjeblik de kommer i olien.

Det er også min erfaring. Og nu vi er ved falaflerne, så kan jeg
snildt anbefale den opskrift, som du gav i gruppen for nogen tid
siden. <aTdd6.19212$l57.789196@news000.worldonline.dk>

--
Ole Hansen