Family Net PC fra ComputerCity
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 17:05

Er der nogen der har leget med nummer 2 på denne side:
http://www.computercity.dk/cgi-bin/top5.cgi?side=desktop

En komplet PC (ok, ikke de vilde specifikationer, men dog komplet) til
2000.
Det virker ekstremt billigt, man kunne jo sætte 20 af dem her sammen til
samme pris for en velkonfigureret dual-server.

Nogen der kender til indmaden?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-07-02 17:18

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> skrev:

:: Er der nogen der har leget med nummer 2 på denne side:
:: http://www.computercity.dk/cgi-bin/top5.cgi?side=desktop
::
:: En komplet PC (ok, ikke de vilde specifikationer, men dog komplet)
:: til 2000.

Jaee, komplet uden mus, tastatur og skærm.

:: Det virker ekstremt billigt, man kunne jo sætte 20 af dem her sammen
:: til samme pris for en velkonfigureret dual-server.
::
?? 20 til en dual - er det ikke over kill ?

:: Nogen der kender til indmaden?
Forsynet med 566 MHz Celeron, 64 MB RAM, 10 GB harddisk, 8x DVD/CD-ROM
drev, 56 Modem og ethernet kort i følge annoncen.
Næppe nogen specielt gode, men derimod nok billige komponenter.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Lars

Dato : 11-07-02 17:30

On Thu, 11 Jul 2002 18:05:22 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Nogen der kender til indmaden?

Jeg har tidligere gættet på at bundkortet er dette
<http://www.ecs.com.tw/products/p6iwpfe.htm>
det ser i hvert fald tilpas gammelt og udgået ud til at det godt
kunne være det...

vh
--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Brian Hansen

Dato : 14-07-02 14:35

> Jeg har tidligere gættet på at bundkortet er dette
> <http://www.ecs.com.tw/products/p6iwpfe.htm>
> det ser i hvert fald tilpas gammelt og udgået ud til at det godt
> kunne være det...

Nej, det er ikke dette MB. Der er ingen PCIslots på det Mb i Family net
pc'en

Brian

Fra : Peter Holm

Dato : 11-07-02 19:18

Ser da meget billigt ud. Hvis man kan fransk kan man læse mere om maskinen
http://www.mnc.fr
Jeg synes generelt vi mangler alternativer til denne, så man kan få en meget
lille maskine, man selv kan konfigurere. ECS har lavet nogle bare-bones, men
de er endnu ikke så udbredte.
Nogen der kender mere til disse???

mvh Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 19:27

"Peter Holm" <peterho@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes generelt vi mangler alternativer til denne

VIA's EPIA er et godt skridt
Blæserløs 600 Mhz maskine med næsten alt indbygget (mangler kabinet,
harddisk og ram) til 1350 kr.
Se fx www.miniitx.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 20:43

In article <agki6g$1kj4$1@news.cybercity.dk>,
"Peter Holm" <peterho@nospam.dk> wrote:

> [...]
> lille maskine, man selv kan konfigurere. ECS har lavet nogle bare-bones, men

SHG har nogle NetPC fra Microstar og Asus. Pris små 3000 kr. Men
derudover skal investeres i CD/DVD, harddisk, køler, RAM.

Delene fra F@amily Net PC koster vel ca i markedspris:

DVD 425 (Sony. Næsten samme type)
Harddisk 600 (Det er svært at finde noget under)
CPU 643 (1GHz Celeron = billigste på markedet)
64MB RAM 150 (SDRAM PC100)
Bundkort 580 (Billigste m/ LAN/Audio/Video)
Kabinet 350 (Mange priser, billigt microATX)
Kabler 150 (Strøm + video)
---------------
IALT 2898

OK, det der er listet ovenfor er bedre CPU/harddisk (men ikke meget).
Der mangler så køler. Til gengæld får man 1-2 PCI slots ved en
hjemmestrikket løsning.

Jeg købte den til en mailserver, og den har kørt stabilt.

Jeg har smidt et par indmadsbilleder op på:
<http://homepage.mac.com/povlhp/PhotoAlbum1.html>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 19:26

In article <3d2dac72$0$16792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> Det virker ekstremt billigt, man kunne jo sætte 20 af dem her sammen til
> samme pris for en velkonfigureret dual-server.

Jeg har tidligere beskrevet den her. Her er min beskrivelse, dog er den
opdateret lidt:

Jeg har lige købt en. Den er rimelig kompakt, siger ikke meget. Ingen
CPU blæser. Er ikke begyndt at smide OS på endnu.

[Kører nu OpenBSD på den. Mandrake installeredes også uden problemer.
Har kørt 24/7 siden jeg fik den installeret. Jeg har slået CPU blæseren
fra = en del mere varme, og derfor også taget DVD drevet ud så der er et
stort lufthul]

Den er lavet af MNC http://www.mnc.fr - Direkte produktlink:
http://www.mnc.fr/fr/produits/index.php?menu=familynet - Koster her 599
euro med et trådløst tastatur og Win98.

Sælges i DK uden ledninger / tastatur / mus.

På fronten er der adgang til DVD drev, og bag en låge mikrofon og
hovedtelefonudgang samt 2 USB porte. DVD drevet er et noname produceret
i May 2000.

Bagpå er der følgende stik:
PS/2 mus + PS/2 tastatur + 2 USB + netværk + modem (ledning hertil er
det eneste der følger med. Der var ingen strømledning). Printer port,
Joystick port, mini-DIN mærket Digital Out, Lydudgang mærket 4.1 Channel
Front out, lydudgang mærket rear out, og endelig mikrofonudgang. Der er
intet floppy drev.

På bunden af kabinettet er et klistermærke med et serienummer til
WinDVD, så man får åbenbart licens til denne selvom der ikke medfølger
software (der var også en driverCD som jeg fik ved kassen)

Der er en lille strømforsyning med en lille blæser.

Indeni:

Strømforsyningen er en model PS100. Max belastning 12 + 5 volt = 54
watt. Så den er ikke strømslugende.

Der er 2 RAM sokler, og RAM i den ene. For at sætte mere i, eller
servicere harddisk / DVD drev, så skal bore 4 popnitter ud der holder
drevmonteringssektionen til fronten.

[Der skal ikke bores popnitter ud. Med lidt mere vold kan hele
oversektionen løftes og tages af. nederste forkant = omdrejningspunk]

Men producentens website står at RAM kan udvides til 512Mbyte. Og jvf.
den nye købelov hænger forretningen på dette. Og RAM, harddisk og
indstikskort er dele som slutbruger selv kan sætte i en PC uden
garantiens bortfald. Hvordan det problem løses ved jeg ikke.

[Se kommentar ovenfor]

DVD drevet er et Matsushita SR-8585-B (Panasonic)

Harddisk og DVD drev sidder på samme ATA-100 kabel. Der er kun den ene
IDE connector på bundkortet. Derudover er der en floppy connector.

CPU'en har passiv køling - altså ingen blæser, og sidder i sokkel. Og
ved siden af sidder der en anden chip med en 3x3.5 cm køleplade
(estimeret størrelse).

Af synlige chips er der på bundkortet er der:
Award BIOS i sokkel
Chrontel CH7007A (Digital video -> decoder med Macrovision)
iTE IT8712F-A (PCI-to-ISA Bridge +1 Parallel Port +2 UARTs)
Intel PW82801AA (South Bridge I/O controller. Anvendes til 810e/815e
North Bridge chip).
HSP56 - CMI8738/PCI - HRTF Audio Com (PCI 5.1 CH Audio Chip - Denne er
dog muligvis kun den billige 4 kanals chip)
SiS 900 - (Fast ethernet controller)
PCNet HT2001 - Jeg ved ikke om dette bare en en media converter ? Sis
900 er jo controlleren.

Derudover er modemet uden store chips, og på sin egen printplade.
Sandsynligvis WinModem. Men jeg skal ikke bruge det.

Der er en rød lysdiode på bundkortet når der er strøm til maskinen.

Inde i Award Bios (Password et) er RAM sat til langsomste settings, og
der er andre interessante valg:
CAS 3, cycle time 6/8, RAS-to-CAS 3, RAS Pre 3.
System BIOS og Video BIOS cacheable
USB Keyboard support disable
TV System Selection: PAL (NTSC kan også vælges. Hvor er SECAM ?)
Onboard IR port Disabled - Kan heller se sensor
Parallel port: ECP
Wake-on-LAN/Ring: Disabled
Consumer IR Port Address: Disabled
CPU Host/SDRAM/PCI clock: 66/100/33 MHz
Kan også sættes til default, 75/112/37, 83/83/41, 100/100/33
CPU multipliers op til 10.5 er supporteret.
Vcore kan ikke sættes men er 1.71 Volt

I et åbent kabinet er min CPU Temp nu 54C efter 5 minutter i bios

[Har fjernet DVD drevet i dag, og uden blæser+DVD har den nu efter en
uptime på 1t40 en core temp på 65 grader, og en System temp på 47
grader. Ude i BIOS vokser CPU temp. Så den slapper mere af i BSD. Så den
skal åbenbart have aktiv blæser :( ]

CPU'en må pga Vcore være en SL4PC som er FC-PGA, stepping cC0. Der kan
således teoretisk smides en 1GHz Celeron i maskinen. Linux siger Celeron
Coppermine Stepping 6.

Harddisken er en QUANTUM FIREBALLlct20 10 med 418 KiB cache, kører UDMA
33.
DVD drev findes som 40x, 512k cache, UDMA 33.

Harddisken siger noget når den søger. Angiveligt under 3dB. Den er
langsom, i størrelsesorden med en bærbar disk, 4500 RPM med en søgetid
på 12ms. Specsheet siger denkun har 128k buffer. Den har ATA-100
interface. Harddisken er helt upartitioneret.

DVD drevet suser en del når det kører.

Mandrakes installer finder en Intel 810/815 framebuffer device, og
bruger 2Mbyte RAM til installeren. Den kører altså shared RAM. Der er
hardware support i FB devicen, men X 3.3.6 til installeren supporterer
ikke accelerator type 37.

Flere oplysninger når den er kørt helt op. I dag eller en af de nærmeste
dage.

[Har nu kørt i et par uger - Med blæser/DVD - ingen problemer udover at
blæseren er tydelig i et ellers støjfrit lokale]

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 20:43

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> Er ikke begyndt at smide OS på endnu.
> [Kører nu OpenBSD på den

Jeg har samme mening om OpenBSD

> Direkte produktlink:
> http://www.mnc.fr/fr/produits/index.php?menu=familynet

Desværre meget fransk, men noget info kan man da få ud af det.

> Strømforsyningen er en model PS100. Max belastning 12 + 5 volt = 54
> watt. Så den er ikke strømslugende.

Meget interessant.

> [Har nu kørt i et par uger - Med blæser/DVD - ingen problemer udover
at
> blæseren er tydelig i et ellers støjfrit lokale]

Tak for meget god info..

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 11-07-02 21:00

http://www.multimedia-nc.com/max/default.htm (går udfra at det er den samme)
http://www.yelloworb.com/FamilyNet/ (også denne)

Mvh Stig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 21:12

In article <3d2de345$0$63510$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote:

> http://www.multimedia-nc.com/max/default.htm (går udfra at det er den samme)
> http://www.yelloworb.com/FamilyNet/ (også denne)

Jeg kan bekræfte at det er den samme i begge tilfælde.

Fra : SVH

Dato : 21-07-02 00:28

On Thu, 11 Jul 2002 20:26:23 +0200, "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
>På fronten er der adgang til DVD drev, og bag en låge mikrofon og
>hovedtelefonudgang samt 2 USB porte. DVD drevet er et noname produceret

Man skal skifte stik inde i maskinen for at vælge om audio skal væe
tilgængelig på forsiden eller bagsiden af kabinettet.

USB-tilslutningerne er aktive på både for- og bag-side. Om der reelt
er tale om 2 eller 4 tilslutninger totalt er jeg ikke klar over.

> [...]
>Joystick port, mini-DIN mærket Digital Out, Lydudgang mærket 4.1 Channel
>Front out, lydudgang mærket rear out, og endelig mikrofonudgang. Der er

Det er en skam at der ikke er en seriel tilslutning.

Der er plads i maskinen til et floppydrev men man skal snedkere lidt
da der mangler hul i såvel metalfront som plastic ditto. Metalfronten
er det mindste problem men det bliver svært at lae et pænt hul i
plasticfronten.

Bag plasticfronten gemmer sig en reset-knap ved siden af
power-knappen. Det vil være forholdvis nemt at etablere en trykknap på
forpladen.

> [...]
>software (der var også en driverCD som jeg fik ved kassen)
>
>Der er en lille strømforsyning med en lille blæser.

Den er godt nok lille. Gad vide hvor længe den holder og hvad med
reservedel.

>Indeni:
>
>Strømforsyningen er en model PS100. Max belastning 12 + 5 volt = 54
>watt. Så den er ikke strømslugende.

Der er powerstik til floppydrev.

> [...]
>
>[Der skal ikke bores popnitter ud. Med lidt mere vold kan hele
>oversektionen løftes og tages af. nederste forkant = omdrejningspunk]

På mit eksemplar fjerner man en skrue i hver side af bundrammen og
skubber drevsektion inkl. forplade frem hvorefter hele drevsektionen
med forplade kan løftes fri af bundrammen.

> [...]
>
>Harddisk og DVD drev sidder på samme ATA-100 kabel. Der er kun den ene
>IDE connector på bundkortet. Derudover er der en floppy connector.

Floppyconnectoren virker, man skal bare huske at enable FCC i BIOS.

> [...]
>
>Derudover er modemet uden store chips, og på sin egen printplade.
>Sandsynligvis WinModem. Men jeg skal ikke bruge det.

Modemet er en del af HSP56-chippen. Midlertidigt kører jeg W2K og der
virker modemet fint men det er min tanke at køre Suse Linux 8 (kommer
forhåbentlig på mandag) og om modemet vil virke under Linux ved jeg
ikke endnu.

>Der er en rød lysdiode på bundkortet når der er strøm til maskinen.

Og en gul lysdiode vpå fronten.

> [...]
>uptime på 1t40 en core temp på 65 grader, og en System temp på 47
>grader. Ude i BIOS vokser CPU temp. Så den slapper mere af i BSD. Så den

Jeg har monteret en lille blæser som blæser vandret ind på
CPU-køleprofilet og derved forstærker luftstrømmen fra PS-blæseren.
Efter ca. 10 timers drift melder BIOS 29 grader celsius system
temperatur og 37 grader Celsius CPU-temperatur ved en rumtemperatur på
ca. 21 grader Celsius.

Termisk set er kabinettet godt designet. Luftstrømmen fra PS-blæseren
ledes gennem CPU-køleribberne og ud gennem åbninger i højre side af
kabinettet men PS-blæseren er for svag til at sikre tilstrækkelig
køling af CPU-en.

> [...]
>
>[Har nu kørt i et par uger - Med blæser/DVD - ingen problemer udover at
>blæseren er tydelig i et ellers støjfrit lokale]

Jeg synes at man får meget for pengene. Min eneste indvending mod
maskinen er den manglende serielle tilslutning. Og så er jeg lidt
bekymret med hensyn til strømforsyningens levetid.

Fra : noniaster

Dato : 07-08-02 08:25

jeg er ved at flække en hjemmeside sammen til ære for familynet.

Prøv at kigge her!

http://www.geocities.com/noniaster

mvh
noniaster