PC og lyn og torden
Fra : Peter Holm

Dato : 10-07-02 22:16

Hejsa,
bør man slukke sin PC i den vilde lyn og torden som netop nu hærger Århus
midtby?
Jeg kan se at flere tv-kanaler ER stået af.

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk

Good Luck - Big Fortune - Long Life

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 22:19

Peter Holm skrev:

> bør man slukke sin PC i den vilde lyn og torden som netop nu
> hærger Århus midtby?

Tja, har man et HFI-relæ så burde det vel slå fra inden, men det kan
vel slå fejl det skidt.

> Jeg kan se at flere tv-kanaler ER stået af.

Også her. Rådne parabol.

Madsen.

Fra : Hans

Dato : 10-07-02 22:32

> Tja, har man et HFI-relæ så burde det vel slå fra inden, men det kan
> vel slå fejl det skidt.

Når nu lynet har nået flere hundrede meter, så er det nok heller ikke noget
problem at hoppe det sidste stykke i HFI-relæet.

Der er kun en sikker metode - Ud med alle stik.

mvh, Hans

Fra : Eh-Fniller

Dato : 10-07-02 22:42

Hans wrote:

> Når nu lynet har nået flere hundrede meter, så er det nok heller ikke noget
> problem at hoppe det sidste stykke i HFI-relæet.
>
> Der er kun en sikker metode - Ud med alle stik.
>
> mvh, Hans

hejsa

Hvis lynet først er kommet i strømkablerne kan hfi'en slæt ikke nå at
koble af for noget som helst.
Hvis lynet slår ned meget tæt på , kan en afbrudt hfi heller
ikke holde lynets kræfter tilbage.
Det mest sikre er at at som ovenstående at hive stikkene ud...
oxo dem til antenne-nettet da det jo permanent er koblet til
strømnettet med dens egen HF-forstærkere.

Men hvor tit er det vi oplever at det sker?
Som bybo inde i centrum af en større by er jeg dog ikke nervøs
for lynnedslag.

mvh

*Fniller er oxo kendt for at være reperatør i en større
produktionsvirksomhed*

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 10-07-02 23:20

Hvad hvis maskineriet er jordet... svitser det så stadig maskinen?

Umiddelbart vil jeg selv mene ja, men nu er jeg jo ikke elektrikker.. og har
aldrig gået til lyn =)

/Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-07-02 01:11

"Thomas Worm Madsen" <ormen@ormens.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hvis maskineriet er jordet... svitser det så stadig maskinen?
>
> Umiddelbart vil jeg selv mene ja, men nu er jeg jo ikke elektrikker.. og
har
> aldrig gået til lyn =)

Prøv at læse lidt i news:dk.teknik.el ...

Der bliver dette emne diskuteret tit og ofte.

- Martin

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 11-07-02 08:00

Hmm... kunne være, at jeg skulle have hevet stikket ud til min PC, men lynet
slog ned fra en klar himmel - næsten da, det regnede, men ingen lyn, kom
lige pludselig... Nu vil min stationære ikke starte, tror det er
strømforsygningen, som er blevet svitset Kan det lade sig gøre, kan det
være det, der er sket??

Kewin

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 11-07-02 08:07

Hmm... det var sq mærkeligt! Har lige sat stikket til strømforsygningen i
PC'en, satte den til 1, og nu virker den?! Den plejer altid selv, at starte,
efter at vi har slået relæet til igen, og man skulle tror, at vi lige havde
gjordt det. Men igår ville den ikke starte, selv efter at vi have slået
relæet til, og strømstikket var sat til ét... Strange

Kewin

Fra : Esben

Dato : 12-07-02 00:21

"Kewin Pedersen" <kewin@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
slået
> relæet til, og strømstikket var sat til ét... Strange

Hvis jeg laver en kortslutning inde i pc'en (fx på et moles-stik),
slukker computeren omgående og man skal vente et stykke tid før den kan
tændes igen - mon ikke det er noget lignende du var ude for?

--
Esben

Fra : Peter Binderup

Dato : 11-07-02 11:21

hvad med en UPS er det en sikring nok eller er det også bare falsk tryghed?
Jeg tænker på at den jo tager sig af spikes i el-nettet...

mvh
Peter

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 11-07-02 11:31

Peter Binderup wrote:
> hvad med en UPS er det en sikring nok eller er det også bare falsk tryghed?
> Jeg tænker på at den jo tager sig af spikes i el-nettet...

nogle fabrikanter giver garanti på at deres UPS klarer lyn, men jeg
tillader mig at tvivle.

Fra : Eh-Fniller

Dato : 11-07-02 12:02

[Odense] Jens C. Hansen wrote:

> nogle fabrikanter giver garanti på at deres UPS klarer lyn, men jeg
> tillader mig at tvivle.

Hejsa.
Jeg tvivler også.
Hvis det er et "meget lille" lyn kan de nok men ellers ikke.
Har set hvordan et lyn har sprunget over 2 udkoblede re'læer
der kunne klare 12KV.
Så jeg tvivler på at et ups som er indkoblet kan klare dette.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-02 16:28

In article <3D2D659D.4070900@email.com>, Eh-Fniller <en_skod@email.com>
wrote:

> Så jeg tvivler på at et ups som er indkoblet kan klare dette.

En UPS gemmer vel kun 12 eller 24 volt jævnstrøm. Så der er en galvanisk
isolation mellem input (el-nettet) og output, dvs. batterier og step-up
trafo.

Fra : Eh-Fniller

Dato : 11-07-02 20:12

Povl H. Pedersen wrote:

> En UPS gemmer vel kun 12 eller 24 volt jævnstrøm. Så der er en galvanisk
> isolation mellem input (el-nettet) og output, dvs. batterier og step-up
> trafo.

Korrekt med de 12/24/48 volt og det galvaniske adskildelse.. men det er
jo kun til et vist lavt antal KV. Men lynet ligger jo temmlig langt over
det så det kan sagtens vandre igennem. Men så er det ? om det er bremst
nok til at ens udstyr ikke futter af.
Det kan jo godt være at det kan køre men ikke sikkert i lang tid.
Når det så futter af... kan man så huske/relatere det til tordenvejret?

Fra : Madsen

Dato : 10-07-02 22:40

Hans skrev:

> Når nu lynet har nået flere hundrede meter, så er det nok heller
> ikke noget problem at hoppe det sidste stykke i HFI-relæet.

Næ, det er der sikkert noget om.

Madsen.

Fra : DWM

Dato : 11-07-02 12:52

"Peter Holm" <phc@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
> bør man slukke sin PC i den vilde lyn og torden som netop nu hærger Århus
> midtby?
> Jeg kan se at flere tv-kanaler ER stået af.

Jeg vil sige ja. Jeg har prøvet at have PC´en tændt mens det lynede
og tordnede. Der fes jeg mit modem, strømforsyning og bundkort af.
Ja der røg også en dyr fax/telefon station. Heldigt at det kun var det.

/Kenneth Iversen