Hvilken RAID setting?
Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 10-07-02 10:27

Hej NG

Jeg sidder med mit nye system:

ASUS A7V333 RAID
AMD 2100+ XP CPU
512 MB PC2700

Jeg har aldrig brugt et RAID system før. Jeg har derfor været inde på
udtalling sites og læse om de forskellige RAID settings. Jeg kan dog til
stadig hed ikke finde ud af/bestemme mig for hvilken jeg skal bruge?

Jeg skal primært bruge systemet til grafisk udvikling og sekundært til lidt
spil i ny og næ.

Min 2 Harddiske er IKKE ens:
IBM 75gpx 75GB
IBM 75gpx 40GB
Hvilken rolle spiller dette?

Håber på svar fra de erfarne.

MVH
Anders

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 10-07-02 11:35

Anders Bo Pedersen wrote:

> [...]
> stadig hed ikke finde ud af/bestemme mig for hvilken jeg skal bruge?
>
> Jeg skal primært bruge systemet til grafisk udvikling og sekundært til lidt

Med to harddiske kan du lave disse RAID-indstillinger:
RAID 0 (Striping):
Her fordeles data ligeligt på de to diske. Dette giver en (lidt) bedre
hastighed da der læses og skrives på to diske på samme tid, og dermed
reduceres læse/skrivetiden.
Ulempen er, at hvis een disk står af, så mister du alt.
Med to forskellige diske kan du kun lave et RAID 0-sæt som er 2 x <den
mindste disk>. Den overskydende plads på den store disk kan IKKE bruges.

RAID 1 (spejling):
Her spejles (kopieres) den ene disk på den anden, således at systemet
kører videre, hvis een disk står af. Det giver nok lidt bedre
læsehastighed, mens der ikke er noget at hente ved skrivning. RAID 1 er
sikkerhed frem for hastighed.
Igen kan du ikke bruge den overskydende plads på den store disk.

Måske skal du overveje, om du overhovedet har brug for at køre RAID.

Venligst
Flemming, Aalborg

Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 10-07-02 11:55

Igen skal det lige understreges at jeg godt er klar over hvilke settings der
findes og hvad de gør. Er mere interesseret i hvorledes de differenciere sig
fra hianden i praksis.

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 12:03

> [...]
der
> findes og hvad de gør. Er mere interesseret i hvorledes de differenciere

Og det er præcis hvad du lige har fået at vide?! Hvad mere er der at sige?
Med 2 forskellige diske er RAID imho et dødfødt projekt.

mvh
Kim Jensen

Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 10-07-02 13:01

Hvilken setting er optimal hvis jeg ønsker at arbejde nogenlunde optimalt
med Grafik og ligende.

Jeg er villig til at købe flere eller andre diske.

Er det altid vigtigt at diskene er ens i RAID sammenhaæng? Troede kun det
var når man kørte mirror.

Hvor mange diske skal der til for at RAID virkeligt viser sin styrke?

Hvilken setting (på trods af mine nuværende diske) ville altså generalt være
optimal?

Alle svar jeg har fået fra forskellige kilder hidtil (andre NG og forums)
omtaler kun RAID 0 og 1 aldrig "de andre" settings (RAID (2,3,4,5,1/0,5/0).
Bliver de ikke brgt mere?

Beklager hvis jeg ikke fik formuleret mig mere præsis tidligere og tak for
hjælpen optil nu.

MVH
Anders

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 10-07-02 13:12

Anders Bo Pedersen wrote:

> Hvilken setting er optimal hvis jeg ønsker at arbejde nogenlunde optimalt
> med Grafik og ligende.

Som tidligere nævnt vinder man lidt i hastighed, med det er altså ikke
det helt store. I dit tilfælde vil jeg mene du skal gå efter sikkerhed
først. Dernæst hastighed. (RAID 0+1). Kræver 4 diske.

> Jeg er villig til at købe flere eller andre diske.

Det bliver nok nødvendigt.

> Er det altid vigtigt at diskene er ens i RAID sammenhaæng? Troede kun det
> var når man kørte mirror.

Vigtigt og vigtigt. Det er altid den mindste disk, der sætter størrelsen
på dit RAID-array. Evt. overskydende plads på en større disk, kan ikke
bruges, så på den led er det vel vigtigt.

> Hvor mange diske skal der til for at RAID virkeligt viser sin styrke?

Mindst 3 (RAID 5) men så skal du køre SCSI.
Mindst 4 (RAID 0+1). Her kan du køre IDE.

> Hvilken setting (på trods af mine nuværende diske) ville altså generalt være
> optimal?

4 diske. To og to kører de RAID 0 (hastighed) og det ene RAID 0-array
spejles på det andet (sikkerhed). Ialt RAID 0+1. Hastighed + sikkerhed.

> Alle svar jeg har fået fra forskellige kilder hidtil (andre NG og forums)
> omtaler kun RAID 0 og 1 aldrig "de andre" settings (RAID (2,3,4,5,1/0,5/0).
> Bliver de ikke brgt mere?

Jo. Men for IDE-diske kan du kun køre 0 og 1 - og i visse tilfælde 0+1
(afhænger af controlleren).

De øvrige RAID-instillinger (fx. RAID 5) findes kun til SCSI-diske, og
så taler vi en HELT anden pris. Bruges som regel kun til servere.

> Beklager hvis jeg ikke fik formuleret mig mere præsis tidligere og tak for
> hjælpen optil nu.

Det går nok endda
Venligst
Flemming, Aalborg

Fra : Eh-Fniller

Dato : 10-07-02 15:39

Flemming Holm Jensen wrote:

> Mindst 3 (RAID 5) men så skal du køre SCSI.

Hejsa.
Jeg vil dog ikke give dig ret i det med at man SKAL køre scsi.
På nedenstående link kan der køres op til raid 5 og JBOD på ide
diske.

http://www.midtdata.dk/indexmereinfo.asp?model=SX6000PRO

Men det er jo en dyr sag og bok ikek relevant til
Anders' behov.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-02 16:16

Flemming Holm Jensen <fhj@hum.auc.dk> skrev....

> Mindst 3 (RAID 5) men så skal du køre SCSI.

RAID har intet med interfacet at gøre. Hvis IDE controlleren
understøtter RAID5, så kan du køre RAID5 med IDE diske.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-07-02 17:31

"Kent Oldhøj" wrote:

> Flemming Holm Jensen <fhj@hum.auc.dk> skrev....

> RAID har intet med interfacet at gøre. Hvis IDE controlleren
> understøtter RAID5, så kan du køre RAID5 med IDE diske.

Næ, men du er vel enig i, at der pt ikke er selvstændige CPU
enheder på IDE controllere til RAID5, eller er jeg for gml

Og det er vel aflastning, -performanceforbedring, der er væsentlig ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-02 18:51

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev....

> Næ, men du er vel enig i, at der pt ikke er selvstændige CPU
> enheder på IDE controllere til RAID5, eller er jeg for gml

Adaptec ATA RAID 2400A er da udstyret med en i960RS'er.

Fra : Eh-Fniller

Dato : 10-07-02 19:17

Kent Oldhøj wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev....

> Adaptec ATA RAID 2400A er da udstyret med en i960RS'er.

hejsa.
Og det gør promise controlleren oxo... som der er link til
tidliger i denne tråd.

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 12-07-02 11:43

"Kent Oldhøj" wrote:

> Flemming Holm Jensen <fhj@hum.auc.dk> skrev....

> RAID har intet med interfacet at gøre. Hvis IDE controlleren
> understøtter RAID5, så kan du køre RAID5 med IDE diske.

Korrekt. Det jeg mente var, at der ikke (så vidt jeg vidste dengang)
fantes RAID-controllere til IDE-diske, som kørte andet end RAID 0 og 1.
Jeg er nu blevet klogere

Venligst
Flemming

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 13:27

> Hvilken setting er optimal hvis jeg ønsker at arbejde nogenlunde optimalt
> med Grafik og ligende.

Det afhænger så igen af hvilken type grafisk arbejde. Fx animationer eller
store stills?

Arbejder du med store stills har du nok nærmere brug for rigeligt plads ->
ingen RAID evt. spejling for ekstra sikkerhed.

Laver du animationer/videoredigering vil performance nok være vigtigst for
dig -> striping. Vil du have ekstra sikkerhed kan du jo samtidig lave
spejling (RAID 0+1). Det vil kræve 4 ens diske hvor du så får kapaciteten
fra de 2.

> Jeg er villig til at købe flere eller andre diske.
> Er det altid vigtigt at diskene er ens i RAID sammenhaæng? Troede kun det
> var når man kørte mirror.

Ens diske gør det hele meget bedre.

> Hvor mange diske skal der til for at RAID virkeligt viser sin styrke?

Igen, helt afhængig af opgaven.

> Hvilken setting (på trods af mine nuværende diske) ville altså generalt
være
> optimal?

Jeg ville sige; ingen RAID. Det vil give dig optimal pladsudnyttelse og
hastigheden vil være OK (75gxp'erne er ganske kvikke).

> Alle svar jeg har fået fra forskellige kilder hidtil (andre NG og forums)
> omtaler kun RAID 0 og 1 aldrig "de andre" settings (RAID
(2,3,4,5,1/0,5/0).
> Bliver de ikke brgt mere?

Jo da. Kræver nok en anden controller end den du har. De øvrige former for
RAID bruger som du måske ved fx paritets-diske for ekstra sikkerhed.

De forskellige former har hver deres fordele og ulemper; nogle bruger mange
diske men har høj sikkerhed, andre bruger færre diske men har dårlige
sikkerhed. Uden at være ekspert på området, tør jeg godt sige at du generelt
får bedre performance og bedre sikkerhed jo flere diske du har.

På denne oversigt anbefales både RAID 0 og RAID 3 til video-produktion og
billedredigering. Og RAID 3 er ikke så voldsomt krævende med antal diske.
Men jeg tvivler på at din controller kan køre RAID 3.

http://www.acnc.com/04_01_02.html

mvh
Kim Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-07-02 13:31

> være
> Jeg ville sige; ingen RAID. Det vil give dig optimal pladsudnyttelse og
> hastigheden vil være OK (75gxp'erne er ganske kvikke).

Beklager - jeg så ikke du skrev generelt. Jeg kan tilslutte mig Flemmings
svar.

mvh
Kim Jensen

Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 10-07-02 13:27

Takker for alle svarene.

Bliver vist nød til at køre almindelig IDE indtil jeg får råd til 2 eller 4
nye disks.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-07-02 16:15

"Anders Bo Pedersen" <shades@vkr.k-net.dk> skrev....

> Hvilken setting er optimal hvis jeg ønsker at arbejde nogenlunde
> optimalt med Grafik og ligende.

Du nævner ikke sikkerhed med et ord. Det er faktisk en væsentlig
parameter i ethvert RAID.

> Er det altid vigtigt at diskene er ens i RAID sammenhaæng?
> Troede kun det var når man kørte mirror.

Det mest optimale er ens diske, fordi et RAID altid vil tage
udgangspunkt i den mindste og/eller langsomste disk. Forskellige
diskstørrelser er derfor uøkonomisk.

> Hvor mange diske skal der til for at RAID virkeligt viser sin
> styrke?

Der skal en rigtig hardware RAID controller til. Efter min mening får
du det bedste forhold mellem ydelse, pris og sikkerhed(til privat
brug) med 3 diske i RAID5.

> Hvilken setting (på trods af mine nuværende diske) ville altså
> generalt være optimal?

Med kun 2 diske står du med et dilemma: Du kan køre striping, hvilket
med en softRAID controller giver nogen forbedring af ydelsen, men en
fordobling af risikoen for harddiskcrash. Eller du kan køre RAID1,
som ikke ændrer på ydelsen i forhold til non-RAID, men tilgengæld
altid sikrer en kopi af dine data. Altså 2 helt forskellige
muligheder.

> Alle svar jeg har fået fra forskellige kilder hidtil (andre NG
> og forums) omtaler kun RAID 0 og 1 aldrig "de andre" settings
> (RAID (2,3,4,5,1/0,5/0). Bliver de ikke brgt mere?

Jo da. RAID0 og 1 er blevet meget udbredte fordi det er de muligheder
der findes i de oftest standardmonterede softRAID controllere på
mange nye motherboards. De fleste af de andre RAID løsninger kræver
en hardware RAID controller, der er temmelig dyr i forhold til
softRAID løsningerne.

Som nævnt synes jeg RAID5 med 3 diske er en fornuftig løsning, hvis
man både vil have lidt bedre ydelse og ikke vil gå på kompromis med
sikkerheden.

Fra : Kenneth S.

Dato : 12-07-02 23:54

Hej

Jeg mener, at for al kunne køre RAID 5 kræves der minimum 3 harddiske. Er
det ikke korrekt

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 13-07-02 00:06

Kenneth S. wrote:
> Hej
>
> Jeg mener, at for al kunne køre RAID 5 kræves der minimum 3
> harddiske. Er det ikke korrekt
Jo.

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 13-07-02 22:51

Efter at have læst denne tråd som ser helt fornuftig ud det virker dog ikke
til at Anders vil inverstere i hverken scsi raid eller raid 5
Da en ide raid 5 controler koster omkring 6000kr.
Jeg har selv samme system som Anders og den onbord raid controler kan han
kun tilslutte to stk HD i raid, derfor vil jeg råde Anders til at købe to
western WD800JB testen viser den er rigtig hurtig også i raid, jeg har dog
selv to stk maxtor D740X de er ikke så hurtig men larmer heller ikke de har
en overførelsen på 70MB i strip. Venligst Glenn

Fra : Deaster

Dato : 14-07-02 00:01

Glenn Hagedorn wrote:
> Efter at have læst denne tråd som ser helt fornuftig ud det virker
> dog ikke til at Anders vil inverstere i hverken scsi raid eller raid
> 5 Da en ide raid 5 controler koster omkring 6000kr.

Helt så meget behøver det dog ikke koste:
http://www.one4hardware.dk/360.htm

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig