Tandskifteproblemer...
Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-07-02 09:08

Hej gruppe,

Polgara er ved at skifte tænder - og på en helt anden måde end de to
andre, så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig!! Jeg
mener, Ce'Nedra klarede det hele selv, og Silk var bare helt tandløs i
et par dage, så det var jo meget nemt, men Polgara har vist lidt
problemer...

Først lavede hun "opkastelyde" i et par dage, men takket være Helles
fortælling om Evalotta tog jeg det helt roligt (tak til Helle!!). Nå,
det blev lidt værre og hun kastede faktisk op i mandags, og da jeg så
kiggede hende i munden kunne jeg konstatere at det stakkels missebarn
var udstyret med hele 4 hjørnetænder i overmunden og rødt og hævet
tandkød. I går havde hun så fået "lagt" sine hjørnetænder i undermunden
ned, så de stak lige fremad - og sad mærkeligt nok temmelig fast. Her
til morgen pillede Jesper den ene af de to ud, men nr. to sidder der
altså stadig og man kan godt se at hun synes det er lidt besværligt at
spise med sådan en rokketand.

Kan jeg gøre noget for at få det "overstået" lidt hurtigere? Specielt i
overmunden kunne jeg godt tænke mig at hjælpe hende af med de ekstra
tænder, men jeg kan faktisk ikke mærke at der er nogen af dem der er
løse, og jeg vil jo nødig gøre skade på den lille misling... eller komme
til at rokke med den blivende tand! (oh skræk oh rædsel...)

/Pernille (bekymret missemor)

Fra : Niels Peter

Dato : 10-07-02 09:13

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> [...]
> til morgen pillede Jesper den ene af de to ud, men nr. to sidder der
> altså stadig og man kan godt se at hun synes det er lidt besværligt at

Det ville jeg få en dyrlæge til at se på. De kan ganske vist godt gå et
stykke tid med fire hjørnetænder, før mælketænderne falder af, men når det
ser rødt og betændt ud, kunne det godt være et af de tilfælde, hvor dyrlægen
skal fjerne mælketanden.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-07-02 14:02

Hej Niels Peter,

tak for svaret - jeg vil tjekke hende når jeg kommer hjem fra arbejde i
dag og kontakte dyrlægen hvis det stadig ser træls ud. Jeg tror egentlig
ikke hendes tandkød er betændt, blot irriteret, men jeg havde ikke tænkt
over at det kunne blive betændt... Det kan altså heller ikke være særlig
sjovt at have 4 hjørnetænder i overmunden!!

/Pernille

Fra : Niels Peter

Dato : 10-07-02 14:15

> [...]
> over at det kunne blive betændt... Det kan altså heller ikke være særlig
> sjovt at have 4 hjørnetænder i overmunden!!

Næ, det er nok ikke sjovt. Men det kan også godt skade tandstillingen for de
blivende tænder, hvis det får lov at vare for længe ...

Niels Peter

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-07-02 14:54

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message
> [...]
> løse, og jeg vil jo nødig gøre skade på den lille misling... eller komme
> til at rokke med den blivende tand! (oh skræk oh rædsel...)

Ja, jeg måtte jo også konstatere, at tandskiftet nogle
gange kan være ganske hårdt for de små. Evalotta havde
også dobbelte sæt af hendes hjørnetænder i en periode og
hendes tandkød blødte meget - og faktisk er hun ikke
færdig med kindtænderne endnu, så ikke nok med at det
har været slemt - det er også langvarigt

Hvis jeg var dig ville jeg i første omgang give hende noget
lækkert at gnave på, og se om hun ikke kan få ordnet det
selv. Køb f.eks. nogle stegeben og kog dem og lad
mislingen muntre sig lidt med dem.

Så længe du kan se, at de blivende tænder vokser korrekt
ud, er der ikke den store fare, men bliver det ved, må hun
naturligvis til dyrlægen.

--
Helle
http://kattenet.dk