Hvilken kat vil i anbefale!
Fra : Anne Lise

Dato : 10-07-02 08:05

Jeg har set at der er en stor "vidensbank" her så jeg prøver at høre
om i kan hjælpe os.

Vi (min mand og jeg) kunne godt tænke mig at vide om nogle kan
fortælle os hvad forskellen er på en burmeser og en orientalers
temperament?

Hvilken kat vil i anbefale, hvis man skal have en rolig kat, men ikke
ønsker en British Shorthair, da den er en smule for reserveret for
vores smag. Vi vil helst eller ikke have en semi eller langhåret kat.

Vi har været på mange ustillinger og vi har besøgt opdrætter men vi
kan stadigvæk ikke helt finde ud af hvad vi skal vælge.

For et år siden døde vores gamle huskat/hellig birma 13 år gammel, så
det er tid for en ny, syntes vi! Det skal være en rolig kat som dog er
kælen og opsøgende, men ikke en som hænger i lamperne eller skal
aktiveres hele tiden. Vi har hunde så den bliver ikke alene og med
tiden forventer vi at få en kat mere men ikke den første tid.

Nogle forslag?

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 10-07-02 08:49

Hej
Vi har selv Orientalere(og Siamesere). De er meget livlige, aktive,
kontaktsøgende og skal helst underholdes evt. af en anden kat. Man plejer at
sige at de er "ekstra" af alting: ekstra kælne, ekstra besværlige, ekstra
aktive, o.s.v.
Min opfattelse er at Burmeseren er noget mere afdæmpet i forhold til, men
det må nogle Burmeserejere kunne fortælle mere om.
Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg på at en Exotic måske kunne være noget
for dig. Den har jo Perserens blide temperament, men ikke den lange pels.
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-07-02 09:30

On 10/07/2002 09:05, in article
1f3b9f49.0207092305.7075b470@posting.google.com, "Anne Lise"
<jasmine@direkte.org> wrote:

> [...]
> aktiveres hele tiden. Vi har hunde så den bliver ikke alene og med
> tiden forventer vi at få en kat mere men ikke den første tid.

Da jeg læste dine ønsker tænkte jeg på en Burmilla (Burmeser og Chinchilla
Perser), eller muligvis en Chartreux (kender ikke meget til dem, men det er
mit indtryk, at de er meget harmoniske og dejlige katte), eller en Europé.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Anne Lise

Dato : 10-07-02 15:01

Hvor er jeg positivt overrasket, selv jer som opdrætter en race
anbefaler mig en anden en jeres egen! Det er dejligt at se, ikke fordi
der ville være noget i vejen for at anbefale sin egen, men det siger
meget om jer(smil)

Der er blever anbefalet Exotic, den kikkede vi på men jeg må indrømme
at jeg ikke bryder mig om deres enorma øjne og deres rende øjne som
jeg bl. andet så her: http://www.barkentin.dk/kittens/kittens.htm (det
er ikke en dansk side så jeg fornæmer forhåbentligt ikke nogle, men
jeg har osgå set det hos nogle i DK)

Burmeseren syntes jeg ummidelbart er for ernergisk.

Burmilla vil vi kikke nærmere på, Chartreux kan jeg ikke finde her i
DK.

Ganske rigtigt det er pelsen jeg ikke er så vil med, desuden har jeg
fået at vide at Maine Coone skal have mulighed for at komme ud, det
får vores ikke! Men vi ønsker ikke en semi (smile)

Så er Ocicatten blevet foreslået, den har vi også kikket lidt på,
nogle siger den er ernergisk som abbyen, men jeg er ikke sikker.

Alle meget gode bud som jeg vil gå vidre med, nogle har luftet ideen
med en Russian Blue så den vil jeg også kikke nærmere på.

Tak alle sammen, jeg vidste jeg kunne få hjælp her (smile)

Anne Lise

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 10-07-02 16:54

Øh..Anne Lise.
Barketin er godt nok danskere
Men mon ikke godt de forstår at man kan have forskellige meninger?
Hilsen Vibeke (der håber at du finder den rette race)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-02 17:23

Der er en chartreux opdrætter i Odense. Jeg husker ikke stamnavn eller
opdrætterens navn, men sidstnævnte var østeuropæisk (slavisk), og de taler
ikke dansk men engelsk. (har mødt et af deres kuld på en udstilling)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-02 17:37

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev...
> Der er en chartreux opdrætter i Odense. Jeg husker ikke stamnavn eller
> opdrætterens navn, men sidstnævnte var østeuropæisk (slavisk), og de taler
> ikke dansk men engelsk. (har mødt et af deres kuld på en udstilling)

Hov - det vidste jeg ikke - og nu har jeg endda lige, med stor
overbevisning, skrevet, at der slet ingen Chartreaux-opdrættere er i
Danmark... men det er der så alligevel!
Hvorom alting er, så har jeg aldrig set en opdrætterannonce eller lignende
for disse opdrættere, men måske en har et udstillingskatalog fra den pgl.
udstilling, så man den vej rundt kunne få fat i dem?

Mvh. Camilla

Fra : Line Wolff

Dato : 10-07-02 18:39

> [...]
> for disse opdrættere, men måske en har et udstillingskatalog fra den pgl.
> udstilling, så man den vej rundt kunne få fat i dem?

Et hurtigt kig i mine kataloger gav følgende gevinst:

Kolding 2000: Chartreux hunkat i åben klasse ejet af Krzysltof Wrzesinski.
Hillerød 2001: samme hunkat og ejer, men her har de også et kuld med fra
hunkatten. Jeg fulgte med i bedømmelsen af dette kuld (så vidt jeg husker
var det 5 killinger!) og de var bedårende!! Dommeren var også glad for dem

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-07-02 19:22

Tak Line, japp de slog mit somalikuld

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Denise

Dato : 10-07-02 18:49

Hej
"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for disse opdrættere, men måske en har et udstillingskatalog fra den pgl.
> udstilling, så man den vej rundt kunne få fat i dem?

Så vidt jeg ved er Chartreaux bare den franske udgave af Shorthair, så det
er vel stort set den samme som de blå briter , eller hvad ? Altså lidt
finere *fnis*
Hilsen Denise

Fra : Niels Peter

Dato : 10-07-02 23:08

"Denise" <daugbjerg@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

(...)
> Så vidt jeg ved er Chartreaux bare den franske udgave af Shorthair, så det
> er vel stort set den samme som de blå briter , eller hvad ? Altså lidt
> finere *fnis*
> Hilsen Denise

Jeg tror både British Shorthair og Chartreux-opdrættere hver for sig ville
blive meget fornærmede over den udtalelse
Udseendet kan godt minde lidt om hinanden, men der er også visse forskelle.
Temperamentsmæssigt er Chartreux'en noget livligere end briten.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 09:10

> Jeg tror både British Shorthair og Chartreux-opdrættere hver for sig ville
> blive meget fornærmede over den udtalelse

Hej Niels Peter
Så må vi håbe der ikke er nogle sådanne her hihi
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-02 17:25

> [...]
> anbefaler mig en anden en jeres egen! Det er dejligt at se, ikke fordi
> der ville være noget i vejen for at anbefale sin egen, men det siger

Må indrømme, at jeg nærmest opfatter det som min fornemste "opgave" som
opdrætter, at guide folk til at få lige netop _den_ race, der passer til
dem - og det indebærer ofte, at jeg anbefaler andre racer end min egen, for
vi er jo heldigvis forskellige
Jeg personligt kan ikke fordrage opdrættere, der "prakker" alle og enhver
lige netop deres race på, uanset hvilke ønsker og betingelser den
potentielle køber har stillet op. Man må have så megen selverkendelse, at
man kan se ud over, at andre mennesker ikke nødvendigvis synes at ens
foretrukne race er deres foretrukne... (det er desværre ikke alle, der er
udstyret med denne sans).

Derudover plejer jeg faktisk at overdrive i min beskrivelse af Burmeserens
nysgerrighed, livlighed mv. - netop for at "afskrække" de købere, der måske
ikke helt er klar til det - for hvis det viser sig, at det ikke er den
perfekte match mellem killing og køber, så vil det jo være mig, der er skyld
i miseren... Det er ihvertfald min holdning.

> Burmeseren syntes jeg ummidelbart er for ernergisk.

Det tror jeg også - og i samme bås er: Siameser, Orientaler, Abyssinier,
Ocicat, Bengal, Korat og Sokoke - muligvis også Somalien (den er desuden
semilanghåret...).
Russian Blue er jeg i tvivl om temperamentsmæssigt - ved ikke, om den er
ligeså energisk som fx Burmeseren?
Rex-kattene var måske også en mulighed - jeg kender ihvertfald nogle dejlige
Devon Rex'er - nogle kælepotter, som ikke er "gardinsvingere" (de er
imidlertid voksne, og killinger er der jo altid noget mere fut i!).

> Burmilla vil vi kikke nærmere på, Chartreux kan jeg ikke finde her i
> DK.

Burmilla, som sagt et godt bud - efter min personlige vurdering - Chartreaux
er der ingen i Danmark der opdrætter, og i øvrigt kun ganske få i Europa...

> Ganske rigtigt det er pelsen jeg ikke er så vil med, desuden har jeg
> fået at vide at Maine Coone skal have mulighed for at komme ud, det
> får vores ikke! Men vi ønsker ikke en semi (smile)

Ud over at I ikke vil have semilanghår, så behøver Maine Coons nu ikke at
komme ud - de kan fint leve som udelukkende indekatte, ligesom alle andre
racer.

> Så er Ocicatten blevet foreslået, den har vi også kikket lidt på,
> nogle siger den er ernergisk som abbyen, men jeg er ikke sikker.

Alle de beskrivelser jeg har læst siger det samme - en livlig, nysgerrig
kat - i samme stil som Burmeser og Aby m.fl.

> Tak alle sammen, jeg vidste jeg kunne få hjælp her (smile)

Velbekomme

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 10-07-02 17:43

> Russian Blue er jeg i tvivl om temperamentsmæssigt - ved ikke, om den er
> ligeså energisk som fx Burmeseren?

Den er hvad man kan kalde "mellem-energisk" Jeg ved godt, at det er en
dårlig beskrivelse, men det rammer nu russeren meget godt. Altså, en kat der
godt kan tage nogle vilde ture (især med kattekammerater) men som helst
tuller rundt efter en og følger med i dagens gøremål - i et alsidigt tempo.

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-07-02 23:23

On 10/07/2002 16:00, in article
1f3b9f49.0207100600.46b7ba37@posting.google.com, "Anne Lise"
<jasmine@direkte.org> wrote:

> [...]
> anbefaler mig en anden en jeres egen! Det er dejligt at se, ikke fordi
> der ville være noget i vejen for at anbefale sin egen, men det siger

Som andre også har skrevet, er det en seriøs opdrætters fornemste opgave at
"parre" killinger/katte med de rigtige mennesker. Hvis en opdrætter ikke
kender både fordele og ulemper ved sin race - eller ikke kan se racen fra
andres synspunkt - gør de sig selv og deres race, deres katte, og evt
killingekøbere en bjørnetjeneste. Der findes racer/temperamenter til enhver
smag - det gælder om at finde den race/det temperament, der passer bedst til
ens livsstil og sind.

Fx passer Koraten slet ikke til de ønsker, I har beskrevet - den er ganske
aktiv, meget vokal, meget krævende, meget bestemt - "en mild jernvilje"
opsummerer Koratens sind ganske godt Hvis jeg havde anbefalet at se på
Koraten, ville jeg virkelig have været meget dum overfor jer og mine katte.

Jeg synes mange racer er meget smukke og dybt fascinerende men jeg kunne
ikke bo sammen med dem - vi ville gå hinanden på nerverne.

Det er faktisk sjældent at møde en så veloverejet killingekøber som dig, som
ved nøjagtig hvordan, du kunne tænke dig, din kat skal være. Ud fra disse
tanker kan vi så, ud fra den viden eller erfaring vi måtte have med de
forskellige racer, give dig nogle ideer om, hvilke racer du måske skulle se
nærmere på. Det bliver spændende at høre, hvilken race du bestemmer dig for

Fra : Niels Peter

Dato : 10-07-02 11:43

"Anne Lise" <jasmine@direkte.org> skrev i en meddelelse

(...)

> [...]
> ønsker en British Shorthair, da den er en smule for reserveret for
> vores smag. Vi vil helst eller ikke have en semi eller langhåret kat.

Det er saft suseme ikke let, for de rolige gemytter samler sig netop tykt i
semilanghårs- og langhårsgrupperne ...
Maine Coon, f.eks., er en stilfærdig og samtidig meget charmerende kat, som
bestemt ikke er reserveret.
Hellig Birma, som af mange af racens opdrættere kaldes "medium alting", og
altså også medium af temperament, kunne også være et godt bud.
Men begge disse racer er jo i semilanghårsafdelingen...
Hvis det er pelsplejen, der afskrækker, så er det ikke meget, der kræves af
den slags i semiafdelingen.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : goofy

Dato : 10-07-02 13:36

Hej Anne Lise

"Anne Lise" <jasmine@direkte.org> skrev i en meddelelse
> Vi vil helst eller ikke have en semi eller langhåret kat.

Jeg syntes du også bør kikke på Ocicatten.Det er en forholdsvis ny race i
Danmark.
Det er en rolig kat, men dog alligevel aktiv, nysgærrig og knytter sig meget
til sit menneske. vil gerne " nusse" med

Med venlig hilsen
Steen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-02 17:10

"Anne Lise" <jasmine@direkte.org> skrev...
> Jeg har set at der er en stor "vidensbank" her så jeg prøver at høre
> om i kan hjælpe os.

Hej Anne Lise - velkommen til!

> Vi (min mand og jeg) kunne godt tænke mig at vide om nogle kan
> fortælle os hvad forskellen er på en burmeser og en orientalers
> temperament?

Forskellen er vist nok blot, at Orientaleren (som er en fuldfarvet Siameser)
er en anelse mere højrøstet end Burmeseren, og så ser de jo forskellige
ud... Temperamentet hos begge racer er livlige, nysgerrige og meget kælne.
Ikke alle "egner" sig til at have sådan nogle boende, da de er meget
opmærksomhedskrævende!

> Hvilken kat vil i anbefale, hvis man skal have en rolig kat, men ikke
> ønsker en British Shorthair, da den er en smule for reserveret for
> vores smag. Vi vil helst eller ikke have en semi eller langhåret kat.

Hmmm - så skal I nok ikke kigge på hverken Orientalere eller Burmesere
(eller ret mange andre af de korthårede, slanke racer - for af kendetegnene
ved disse typer katte (ofte kaldet eksotiske racer) er netop deres livlige
temperament mv.).
Jeg vil umiddelbart foreslå jer at kigge på Burmillaen, som oprindeligt er
en blanding mellem Burmeser og Chinchilla perser. Og derudover vil jeg
nævne, at det bestemt ikke er alle Briter (British Shorthair), der er
reserverede som sådan - nogle er lidt reserverede over for fremmede, men
ikke over for deres "egne" mennesker og folk de kender godt. Desuden siges,
at sølv- og tabbyvarianterne er mere udadvendte og lidt livligere end de
fuldfarvede (og især de blå...). Nu kender jeg kun Briter fra dem i min
omgangskreds der opdrætter/ejer disse - og jeg må nok indrømme, at selvom
ejerne selv synes, at der er vældig meget fut i deres katte, så er det VAND
ved siden af hvad en flok Burmesere og Abyssiniere kan udrette

> Vi har været på mange ustillinger og vi har besøgt opdrætter men vi
> kan stadigvæk ikke helt finde ud af hvad vi skal vælge.

Det er også svært - for der er mange at vælge imellem!

> [...]
> aktiveres hele tiden. Vi har hunde så den bliver ikke alene og med
> tiden forventer vi at få en kat mere men ikke den første tid.

Ja, jeg synes godt nok, at både Briten og Burmillaen falder ind under jeres
ønsker - men det handler selvfølgelig om at finde en god opdrætter, der kan
vejlede en grundigt i valg af killing.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Anne Lise

Dato : 11-07-02 06:30

Tak tak, det bliver bare bedre og bedre med jere hjælp (smile) faktisk
har vi intet mod en ungkat eller voksen kat. Vores gamle Jacop fik vi
da han var 9 md. så vi ikke ikke på alder, vi har heller ikke noget
imod den er tusse gammel, jeg bliver så ked af det når jeg ser nogle
vil sælge en kat på 10 år, det syntes jeg er modbydeligt!

Uha, jeg lader det ligge med hjemmesiden, nogle af katte er smukke
(smile)

Vi har masser af "stof" vi kan gå vidre med, det har væet så spændende
at spørge her i gruppen, tusind tak for det (smile)

Er der nogle der ved hvor jeg evt. kunne finde denne Chartreux
opdrætter?

Tak for de rare ord, men det er sørgme mange år man skal leve med
katten så det ville være surt hvis man fik en man skulle diskuterer
med i 15 år (smile) vi har nemlig et prinsit i familien, uanset hvor
tåbelig vpores dyr end måtte være så bliver det her til sin ød, vi
havde en så fjollet hund, en sær hønsehund som bare skulle ud i skoven
hver dag, det skiftede vi så til at suse ud med ham. Han blev kun 9 r
og nu savner vi de ture i skoven som vi brokkede os over ind imellem
(smile) vi var alle 5 kilo mindre i de dage...måske vi skulle kikke
efter en jagthund som folk er blevet træt af igen...han var også en
affaldshund, men var så kærlig og skøn, efter sin daglige skovtur
(smile)

Jeg vil vende tilbage og fortælle hvad vi ente med for en kat.

Takker jer virkeligt meget (smile)

Fra : Kate

Dato : 11-07-02 22:52

jasmine@direkte.org (Anne Lise) wrote in

> [...]
> med i 15 år (smile) vi har nemlig et prinsit i familien, uanset hvor
> tåbelig vores dyr end måtte være så bliver det her til sin død, vi

Sådan har jeg det også. Oliwer var lidt urenlig hele sit alt for korte
liv, men ikke engang tænkte jeg på at skille mig af med ham, for på
alle andre punkter var han en skøn mis.
Alle mine dyr har hver deres særheder, men helt ærligt, det har jeg jo
også
Jeg har ikke deltaget fordi jeg ikke anser mig for særligt vidende når
det kommer til katte og du har jo fået mange gode svar nu. Det jeg vil
sige er at jeg købte jo Lante, min 2½ årige Somali, for et halvt år
siden og jeg kunne ikke ha' fået en dejligere kat. Han er ikke helt så
livlig som jeg frygtede , men han er meget talende, han har en
mening om stort set alting, hihi. Han deltager altså også i så meget
som muligt og følger levende med i mine gøremål, dog går han ikke med
mig i bad, men ellers er han med til alt.
Nu er han jo Somali, altså semilanghår, og jeg indrømmer blankt at jeg
overhovedet ikke gider pelspleje, jeg havde en gang en angorakanin som
skulle klippes og redes, ikke noget for mig. Heldigvis fandt jeg et
godt hjem til hende hos nogen som elskede hende. Hvad jeg siger her er
at min Somali helt passer sin pels selv. Jeg reder alle kattene,
sjældent, men det er så i fældetiden for at hjælpe dem af med noget af
pelsen.
Håber i finder den helt rigtige mis snart.

Kate

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 11-07-02 23:31

> [...]
> med i 15 år (smile) vi har nemlig et princip i familien, uanset hvor
> tåbelig vores dyr end måtte være så bliver det her til sin død

Jaeh, sådan er det vist også her. Vi har en kat, som har været
"aflivningstruet" hele sit liv, fordi hun altid har haft et utal af unoder.
Men øh - nu er hun altså blevet 14 år. Vores venner og familie ryster bare
på hovedet, hvis vi siger, at "nu skal hun altså også snart aflives" - den
tror de af en eller anden grund ikke på *GGG*

PS: Her i hendes alderdom er de fleste af unoderne faktisk forsvundet. Og
heldigvis har vi jo også hele tiden haft masser af sjove oplevelser med
hende.

Mvh. Else.

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-07-02 00:59

> [...]
> ønsker en British Shorthair, da den er en smule for reserveret for
> vores smag. Vi vil helst eller ikke have en semi eller langhåret kat.

Som andre har nævnt kunne burmillaen muligvis være et bud - men
den er altså ikke *meget* rolig, selvom den generelt er roligere end
f.eks. burmeser og orientaler.

Aby og somali vil jeg, som andre også har nævnt, heller ikke råde jer til
- men alligevel er det måske ikke udelukket. Jeg har ikke selv noget
jeg kan "prakke jer på", men jeg jævnligt oplevet aby'er eller somalier,
der er noget mere afdæmpede end gennemsnittet, men dog som
regel alligevel stadig tusser rundt i hælene på deres mennesker og
hjælper med det huslige Det er oftest hunkatte, der kan udvikle sig
på den måde.

I det hele taget, tror jeg ikke, at det ville være en dårlig idé at
overveje,
om ikke en voksen kat kunne være sagen. I har større mulighed for at
ramme det I ønsker jer, og har derfor lidt større valgmuligheder, fordi I
ikke behøver at gætte jer til, hvordan katten vil falde ud, når den bliver
voksen.

Held og lykke med jeres søgen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-07-02 01:59

> [...]
> ikke behøver at gætte jer til, hvordan katten vil falde ud, når den bliver

Helle!
Det var da en super idé! Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det En voksen
neutraliseret kat ville da være ideel - man ved hvad man får på den måde
Der er jo trods alt variationer inden for racerne mht aktivitets- og
støjniveau - en voksen kat kan man nemmere bedømme den "færdige"
personlighed på. Genial idé!