Redigering af audio fra gl. kasettebånd
Fra : LaMa

Dato : 10-07-02 01:58

Hej Gruppe

Jeg har en spand fuld af gamle demo-kassettebånd, fra den gang jeg var
rockmusiker.
Jeg vil have musikken ind på iMac'en og derefter redigere i skidtet og lave
noget lydforbedring. Jeg har Coaster indstalleret og en iMic.

Inden jeg går igang, må jeg vide, om der er andre og bedre løsninger - især
omkring lydforbedring. Ikke for dyre og ikke for besværlige. Så vigtigt er
det heller ikke.

iMac 266/OS 9.2.2

vh. Lasse Benjaminsern

Fra : thomas tomcat

Dato : 10-07-02 12:43

in article B9515353.E134%lama@tdcspace.dk, LaMa at lama@tdcspace.dk wrote on
10/07/02 2:58:

> [...]

> omkring lydforbedring. Ikke for dyre og ikke for besværlige. Så vigtigt er

Kender ikke Coaster. Men der er noget, der hedder Pro Tools Free -
gratis-udgave med nogle begrænsninger på. -Vist noget med antal audio-spor
etc.

Firmaet hedder DigiDesign (tror jeg, det staves).

Fra : Anders Krøyer

Dato : 10-07-02 18:40

In article <B951EA77.3370%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> [...]
> etc.
>
> Firmaet hedder DigiDesign (tror jeg, det staves).

Eller Sound studio eller Spark ME (som er gratis) hvis det skal være på
OsX, har selv købt Soundstudio til samme formål og til at lave cd'r af
mine vinyl plader, og det er super godt og meget brugervenligt , koster
ca 40$ (knap 300kr) men de er givet godt ud.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-02 01:00

Hej Lasse

LaMa wrote:

> [...]
> Jeg vil have musikken ind på iMac'en og derefter redigere i skidtet og lave
> noget lydforbedring. Jeg har Coaster indstalleret og en iMic.

Coaster can du bruge til optagelser, men ikke til redigering udover
kanaloprettelse - altså udbalancere h/v kanaler. - iMic' en får du ikke brug
for...

> Inden jeg går igang, må jeg vide, om der er andre og bedre løsninger - især
> omkring lydforbedring. Ikke for dyre og ikke for besværlige. Så vigtigt er
> det heller ikke.

Det, du skal bruge, er en kassettebåndoptager med Dolby B/C, en ledning med 2
RCA phonojacks i den ene ende + en stereo 3,5mm minijack i den anden ende,
samt et rimeligt godt redigeringsprogram.

Du tilslutter båndoptageren til din iMacs mic indgang ved at sætte
phonostikkene i LINE OUT på kassettebåndoptageren og minijackstikket i mic
indgangen på iMac'en. Det vil være en fordel, hvis du har 'OUTPUT LEVEL'
regulering på kassettebåndoptageren. - Sæt den så til ca. 75% af max., så
undgår du med sikkerhed at overstyre iMac¨'ens linieindgang, der jo sidder i
samme stik som mic indgangen.

Åbn kontrolpanelet 'Lyd' og vælg 'Lyd ind' og afkryds 'Spille gennem...', så
vil du kunne høre det, du afspiller på kassettebåndoptageren. Luk
kontrolpanelet igen.

Hvis du vælger Coaster til optagelse, kan du rette niveau og kanaler op og
maksimere til VU 0 i optagelse. Problemet med Coaster er, at du ikke kan gemme
i så mange formater, der er velegnet til redigeringsarbejde.

Jeg vil derfor anbegfale, at du ofrer $25USd på at købe Amadeus II 3.5.2. Det
er et ganske fremragende program med et hav af faciliteter til redigerings- og
optimeringsbrug. - Og så er den VST kompatibel, dvs., at du kan bruge
forskellige VST plug-ins, hvis du får brug for det.

Du kan vælge at gemme i fx. mp3, så fylder det ikke så meget, og du kan senere
åbne igen med Amadeus og redigere og optimere, - filtrere, rette balance,
fjerne hvid støj, rette frekvenser med EQ, splitte og samle filer, oversample,
overblend, hæve indsp. niveau, hvis du synes, den er for lav.... o.m,.a. - Det
er et genialt godt program.

Og selvfølgelig kan du optage alt med Amadeus også, så du behøver kun det ene
program. Og du kan fx. også sætte den til at optage en hel båndside på én
gang, indsætte 'split'-markers og når du så gemmer, bliver alle filerne gemt
på én gang men hver titel for sig. - Det betyder jo, at når du har sat den til
optagelse, så behøver du ikke sidde ved den hele tiden og blot kigge på.

Krav til Amadeus II. Det vil være bedst med mindst 256mb RAM. Amadeus selv vil
meget gerne have så meget som muligt, - typisk omkring 80mb i min. og
120-130mb i ønsket str., så arbejder den ideelt, - især hvis du bruger nogle
af de indbyggede plug-ins til redigerings og optimeringsarbejdet. Den kører
perfekt på OS 9.2.2 og den seneste version 3.5.x er nu også brugbar på OS X.

Du bør have mindst 2,4gb fri harddiskplads, så har du plads til 3 færdige CD
mastere på hver 800mb - svarende til en færdigbrændt CD på ca. 76 min.

Det kan anbefales at du optager og gemmer i mp3 med 128bits eller 160bits
sampling, så får du det bedste ud af de gamle kassettebånd. Optag alt først og
brænd det på CD, så har du det hele samlet, - og der kan være mange mp3 filer
på en CD på 700mb - selv i 160bits sampling.

Du kan downloade en demo her:
<http://theory.physics.unige.ch/~hairer/Downloads/Amadeus_3.5.2.sit.bin>.
Bemaærk, at alle save og eksport funktioner er slået fra før registrering.

> iMac 266/OS 9.2.2

Som sagt... 256mb RAM er bedst, men 128mb kan bruges. Lad være med at bruge
'Virtuel Hukommelse'. Det gør både system og Amadeus II ustabile.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-07-02 01:38

> Som sagt... 256mb RAM er bedst, men 128mb kan bruges. Lad være med at bruge
> 'Virtuel Hukommelse'. Det gør både system og Amadeus II ustabile.

Det er dog fantastisk som den skrøne få lov at leve videre.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-02 03:46

Hej Michael

- Og det er lige så fantastisk, at du ikke kan holde kæft! - Jeg sidder og
bruger det program daglig til professionel redigeringsarbejde med omkring 80-90
VST plug-ins installeret samtidig.

- Køb dig for f... programmet og lær det at kende, før du begynder at udtale dig
om det!

- Og nej! - du kan ikke hacke dig til en kode til den demo, der kan hentes, da
der arbejdes med krypteret password generering.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-07-02 11:13

> [...]
>
> - Og nej! - du kan ikke hacke dig til en kode til den demo, der kan
> hentes, da der arbejdes med krypteret password generering.

Måske jeg ikke var for specifik i min sidste post, men systemet bliver
ikke ustabilt med med VM.

Mht Amadeus kan jeg se på deres hjemmeside at de kun anbefaler at slå VM
fra hvis man har performance problemer eller opgradere til MacOS 9.2

Du skulle overveje tonen i dit indlæg og om du anklager mig for at
stjæle software samt overholde gængs netetikette.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 03:39

Hej Michael

> Måske jeg ikke var for specifik i min sidste post, men systemet bliver
> ikke ustabilt med med VM.

Se mit andet indlæg. - Og jo! systemet _bnliver_ ustabilt!

> Mht Amadeus kan jeg se på deres hjemmeside at de kun anbefaler at slå VM
> fra hvis man har performance problemer eller opgradere til MacOS 9.2

Den del af hans site er ikke opdateret længe, - den har stået sådan siden ver.
3.0. Men nu har jeg brugt programmet i meget lang tid, og jeg kan garantere
for, at Amadeus bliver langt hurtigere med VM slået fra. Desuden er det kun et
meget lille fåtal af de nuværende VST plug-ins, der overhovedet vil 'æde' en
VM, så også her er det en kæmpefordel og en væsentlig forbedring i både
kvalitet og stabilitet med VM slået fra.

> Du skulle overveje tonen i dit indlæg og om du anklager mig for at
> stjæle software samt overholde gængs netetikette.

Anklager for hvad? - Jeg pointerer blot, at man ikke kan afprøve det uden et
registreringsnummer, og at man ikke kan hacke sig til et sådant, - hvis man
ikke er i den heldige situation, at man får sine reg.nr. ved at være tilknyttet
et eller andet softwarefirma. Og nej! - jeg har ingen som helst tilknytning til
manden bag Amadeus, og jeg har købt programmet udelukkende på baggrund af at
prøve en demo version.

- Og hvis det er at 'anklage' dig for at stjæle, - så siger jeg bare 'Tak for
kaffe!'. - Du er minsandten nogle gange så nærtagende, at det oser langt
væk....aarsh!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-07-02 08:46

On Fri, 12 Jul 2002 04:38:57 +0200,

> [...]
> kaffe!'. - Du er minsandten nogle gange så nærtagende, at det oser langt

Erirk, tror du ikke det er tid til dine piller?

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-07-02 12:42

> Hej Michael

> Se mit andet indlæg. - Og jo! systemet _bnliver_ ustabilt!

Skal vi ikke bare være enige om at vi har hver vores opfattelse.

> [...]
> overhovedet vil 'æde' en VM, så også her er det en kæmpefordel og en
> væsentlig forbedring i både kvalitet og stabilitet med VM slået fra.

Det kan godt være at hans dokumentation er lidt gammel, men igen tror
jeg ikke han har gjort programmet yderligere dårligere ved at skrive ny
kode som ikke tåler VM

Programmet er iøvrigt Carboniseret og er derfor tvunget til at køre med
VM under OS X.

VST plug-ins har jeg ikke megen erfaring med og hvis nogle af dem ikke
kan lide VM må man jo nødvendigvis køre uden. Jeg har kigge lidt
flygtigt på VST sdk'et og kan konstatere at hukommelsesforvaltningen
varetages af hostprogrammet. Hvilket i dette tilfælde vil være Amadeus.
VST plug-ins som ikke overholder dette API kan meget vel komme i uføre
og skabe problemer.

> [...]
> tilknytning til manden bag Amadeus, og jeg har købt programmet udelukkende
> på baggrund af at prøve en demo version.

Man kan hente en 15 dages trial.

> - Og hvis det er at 'anklage' dig for at stjæle, - så siger jeg bare 'Tak for
> kaffe!'. - Du er minsandten nogle gange så nærtagende, at det oser langt
> væk....aarsh!

Jeg antog bare du med dit hackingforslag af programmet antyder at jeg
ikke har i sinde at betale for programmet i det tilfælde at jeg ville
vil beholde prgrammet udover de 15 dage.

Jeg er skam ikke nærtagen, jeg er bare forundret over din kommentar.

Tonen kan stadig blive bedre.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-07-02 06:13

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det er dog fantastisk som den skrøne få lov at leve videre.

1. Det er en skrøne at det gør systemet ustabilt.
2. Det er ingen skrøne at visse programmer ikke vil køre ordentlig med Virtuel
Hukommelse slået til. Flere af dem fortæller endda at virtuel hukommelse er
slået til når man prøver at starte programmet - og at man skal slå det fra og
genstarte hvis man vil have programmet til at køre ordentligt.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-07-02 11:13

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> 1. Det er en skrøne at det gør systemet ustabilt.

Hvad jeg også havde i mente med mit indlæg.

> [...]
> slået til når man prøver at starte programmet - og at man skal slå det fra og
> genstarte hvis man vil have programmet til at køre ordentligt.

Det er ikke gældende for Amadeus. Men ellers har du selvfølgelig ret.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 01:24

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> 1. Det er en skrøne at det gør systemet ustabilt.

Jeg véd egentlig ikke hvor tit, det skal gentages, men det er ingen skrøne! -
Tværtimod er det en fastslået kendsgerning af mange - og ikke bare af mig, at
systemer bliver langsommere og mere ustabile med VM slået til.

Der har været en del, der på det seneste har skrevet, at både OS 9.0.x, 9.1 og
9.2.x er _meget_ustabile_ og går ned for et godt ord. - Det kunne jo meget vel
være, fordi de har VM aktiv

> [...]
> slået til når man prøver at starte programmet - og at man skal slå det fra og
> genstarte hvis man vil have programmet til at køre ordentligt.

- Ikke bare det... Jeg har været ude for programmer, der overhovedet ikke vil
starte, hvis VM er slået til.

så til alle dem, der har VM slået til, og som har problemer med Mac OS 8.0 til
9.2.2 mht. stabilitet, så vil jeg endda meget stærkt anbefale at slå VM fra. - Og
jeg tør næsten garantere for, at Mac OS vil blive langt mere stabil.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 13-07-02 15:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg véd egentlig ikke hvor tit, det skal gentages, men det er ingen skrøne! -
> Tværtimod er det en fastslået kendsgerning af mange - og ikke bare af mig, at
> systemer bliver langsommere og mere ustabile med VM slået til.

Hvem er de andre?
Jeg administrerer til daglig 15 Mac´er - alle med VM slået til. De fleste maskiner
kører OS 9.1 en enkelt kører 8.1
Maskinerne er fra PM 4400 til G4 - der er stort set aldrig problemer - et
systemcrash en enkelt gang om ugen er vel nok gennemsnittet.
Så VM gør bestem ikke systemet ustabilt - det er kun dårligt skrevne programmer.
Som standard er det fra Apples side VM slået til - siger det dig ikke noget?
Ud over firmaets maskiner har samtlige 8 medarbejdere en Mac derhjemme som jeg også
supporterer incl. min egen 8500 med G3 kort - på min egen maskine er det over en
måned siden jeg har oplevet et crash - selv om jeg "leger" med at afprøve
forskellige programmer.
Dog er jeg opmærsom på at visse programmer indenfor musikverdenen kan gøre systemet
ustabilt - og dem bruger vi ikke.

Efter gentagne gange at have læst dit pladder blev jeg nysgerrig efter at vide lidt
mere om ERS og foretog Google søgning på både groups og web.
Og fandt ud af at du har tilknytning til Indre Mission (skriver atikler til deres
hjemmeside) Link: http://www.eben-ezer.dk/artikler.asp?ID=84
Da jeg selv er vokset op i et dybt religøst miljø - har jeg fundet ud af at den
slags mennesker altid prøver at hævde sig selv som bedre end de andre.
Derfor har jeg frigjort mig for alt der har med religion at gøre - incl. Mac - det
er ingen religion for mig - men mest praktisk da vi på min foranledning startede med
Mac i firmaet for 11 år siden (en LC maskine) - og efterhånden kender jeg også
Mac´ens svagheder - så det er ikke usandsynligt at vi efterhånden skifter til PC
verdenen - der er en enorm prisforskel - og med alle de problemer der er med OS X
samt langsom -eller ingen programudvikling bliver vi simpelhen nødt til det.
Endvidere kan vi se at vore leverandører af grafisk materiale i stort tal er flyttet
til PC verdenen.

Ganske vist er det dyrt at skifte - men det er nok dyrere at lade være med den
politik som Apple nu kører (OS9 udbygges ikke mere) og skider højt og flot på om de
mest brugte programmer til grafisk produktion følger med (QuarkXpress f. eks).
Dog fik Mac sin "succes" på grund af dels undervisningssektoren i USA og grafisk
produktion Worldwide-
-så jeg tror de graver en grav til sig selv - et smart design gør det ikke når der
også skal være indtjening til firmaet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-07-02 04:01

Villy Erichsen wrote:

> Hvem er de andre?

Jeg kan egentlig ikke se, hvad det kommer dig ved, men hvis du da endelig gerne vil
vide det, så er det de fleste af de Mac brugere, jeg kender, og det er slet ikke så få
endda.

Bl.a. én af mine faste kunder havde nogle enorme problemer med deres maskiner og
netværk. Det viste sig, at VM var slået til på begge maskiner, - den ene en G3/400 med
OS 8.5.1, - en iMac 333 med OS 8.5.1. De har ikke de store besværlige og mærkelige
programmer af nogen art udover Filemaker Pro, som de til gengæld er ret afhængige af.
Det var ikke usædvanlig, at de havde omkring 10-15 nedbrud om _dagen_ på de to
maskiner, der er opsat med ca. 40 meters afstand imellem. Desuden er der 3-4 bærbare,
der kobles til og fra alt afhængig af brug og situation.

Det første, jeg gjorde, var at slå VM fra og få genstartet hele netværket. Checkede
systemerne om der var 'bad buys' installeret på nogen af dem. Det var der i
allerhøjeste grad - ObjectSupportLib! + et par stks. mere. Efter den første
'hovedrengøring' med udsmidning af div. filer og oprensinger af desktoppen og en
genstart med genopbygning af desktop kørte systemet langt hurtigere.

Og netop for at afprøve teorien om VM og dens gebrækkeligheder, så slog jeg igen VM til
på alle maskiner - genstartede. - Resultatet var en mærkbar nedgang i hastighed på den
enkelte maskine, - en endda drastisk nedgang i filoverførselshastighed mellem maskiner
i netværket, - printerkø for et godt ord, blot der blev foretaget et eller andet på en
af hovedmaskinerne, - scanner (Epson OfficeScan 1650) ville ikke genkendes osv.osv..

Alle systemer blev opdateret til OS 8.6, men det hjalp ikke en dyt på noget som helst,
- diverse drivere og styreprogrammer til scanner og printer blev opdateret, - heller
ikke det hjalp. Der var og blev en markant forskel på _alt_ med VM hhv. ON og OFF.

Jeg har fuldstændig frie hænder hos dem til at gøre med alt i netværket, som jeg vil
efter devisen - "du bestemmer, - vi betaler". Det eneste, jeg anbefalede var mere RAM,
Mac OS 9.1, FireWire backup HD, samt en ændring af deres telefonsystem fra ISDN til
enten kabel (TDCHybrid) eller ADSL. - Og så ville de have en ny og hurtigere printer,
da de jævnligt udprinter op til ca. 2-3000 sider daglig. Efter den opgradering kører
det hele nu fuldstændig uden VM, - og det kører hammer hurtig! - Selv scanneren, som
ikke engang OfficeLine kunne få til at virke overhovedet, har jeg fået til at virke
efter hensigten med 'autofeed', - ja selv 'base to mail' funktionen i FMP+OE kører
efter hensigten, - det gjorde den heller ikke før. En del af deres materiale er i
bogstaveligste forstand livsvigtig, og skal derfor kunne sendes pr email med sekunders
varsel. Deres 'modtager' fik jeg så lige til at opdatere deres eget system med de
seneste updates til MSO2000Win + Access, så der kunne importeres mails direkte sendt
fra FMP til Access. Systemet fungerer bare!

En af dem, der har adgang til netværket skulle så i mit fravær sidste sommer/efterår
(pga. min blodprop) 'forsøge' sig som 'installatør' ved at opgradere systemet på 'main'
maskinen til 9.1 - med det resultat, at det hele gik ned med et dundrende brag, da VM
igen, som du korrekt siger, blev aktiv ved installationen af 9.1. Det var så alvorlig,
at de var ved at miste hele deres database. I mit fravær blev det så OfficeLine, der
skulle 'sætte det sammen' igen. Og da jeg så vendte tilbage, skulle jeg jo lige have en
snak med ham, der havde lavet arbejdet - dels for at få at vide, hvad han havde gjort,
og dels for at få en kopi af det backup materiale, han var nødt til at lave. Vi var
begge enige om, at det næste, der nødvendigvis skulle udskiftes ville være
tlf.systemet. Det er det nu blevet, og det kører igen.

Kan du give mig bare en nogenlunde plausibel forklaring på, hvorfor systemet går ned,
såsnart VM slås til? - Der er ingen spil eller andre skøre ting, der kan gøre det, der
er ingen grafiske programmer som Photoshop, der i særdeleshed kan gøre det.... Selve
hovedkonfigurationen er OS 9.1 std. installation, MSIE+OE, Netscape 4.51, ClarisWorks
4.0DKv4, Filemaker Pro 4.1DK, DiskWarrior 2.1, Norton 6.0, Virex 6.14, synchronize! Pro
4.3, Epson OfficeJet scannersoftware nyeste version, HP Lasersoftware nyeste version,
IomegaWare nyeste version - og ikke andet. Den er sat til 'auto backup' ved både start
og nedlukning til en 80gb LaCie FireWire disk.

Jeg synes det er underligt, at såsnart VM slås til, så crasher det hele! - Det samme
sker på et andet netværk i et amtskommunalt regi, hvor jeg er 'bagvagt'. Dette netværk
er et blandet Mac-PC netværk med udelukkende G4 på Mac siden i intern CISCO netværk,
men selvfølgelig til amtets og kommunernes normale netværk udadtil. - Såsnart VM slås
til - CRASH!

Problemet er ikke så enkel, som du og nogle andre vil gøre det til.

> [...]
> Maskinerne er fra PM 4400 til G4 - der er stort set aldrig problemer - et
> systemcrash en enkelt gang om ugen er vel nok gennemsnittet.

Et crash om ugen er mindst 51 for mange på årsbasis! - Jeg har ikke på mine maskiner -
G3/333AV, G3/233DT, 2x PM 7600 + en PM 7200 haft _ÉT_ eneste nedbrud de sidste to år!

> [...]
> Dog er jeg opmærsom på at visse programmer indenfor musikverdenen
> kan gøre systemet ustabilt - og dem bruger vi ikke.

Hvordan har du så konfigureret systemerne? - med seperate 'swap'-partitioner, for eller
er Photoshop da ellers noget, der kan virkelig få konflikter til at bryde ud med VM
aktiv....

> [...]
> slags mennesker altid prøver at hævde sig selv som bedre end de andre.

Magen til gang ævlende bavl skal man da godt nok lede længe efter! - Det viser jo
netop, hvor nærtagende du er, når du ligefrem er ude på at grave ting frem om mig, som
_DU_ finder negative. - Hvorfor har du så ikke også fundet ud af, at jeg gennem mange
år har haft tilknytning til KFUM&K, KFS Kristeligt Forbund for Studerende og
Skoleungdom, KFUM Spejderne i Danmark, - elelr at jeg har været med til at opbygge og
været studievært i IMRadio, Århus gennem mere end 16 år, redatktør for EbenEzer Nyt
siden 1997, redaktør for 'RadioAvisen', indtil 1998....? - Er der mere du gerne vil
vide, så spørg endelig løs, - så vil jeg da gerne udelukkende for din skyld lave en
'Blå Bog', som du så kan kigge i, når du skal have noget negativt at indføje i dine
indlæg. - Selvom jeg egentlig ikke kan se, hvad mine kristelige anskuelser kommer dig
ved, - eller for den sags skyld har med Apples Virtal Memory at gøre.

> [...]
> samt langsom -eller ingen programudvikling bliver vi simpelhen nødt til det.

Mac er ikke og har aldrig været en 'religion' for mit vedkommende. Mac er ren og skær
det eneste værktøj, der er, der kan opfylde 99% af alle de krav, _jeg_ sætter til et
computersystem. - Og jeg skal da gerne indrømme, at den sidste 1% ofte er den procent,
der nogle gange giver en grå hår i hovedet, - og oftest, når det er mindst påkrævet. -
Et tilsvarnde Wintel system vil kun give mig ca. 75% af, hvad jeg stiller som krav, -
og Linux - endnu da - endnu mindre, - måske kun 20%...

At OS X indtil nu er langsom og lidet stabilt har været drøftet her før, så den
diskussion vil jeg ikke genoptage. - At udvikling af X-baserede programmer kan du da
for pokker ikke skyde Apple i skoene. Du kunne jo med lige så god ret beskylde MS for,
at de ikke har lavet et ordentlig officeprogram til det hurtigst voksende styresystem
overhovedet - Linux, - eller Adobe og MacroMedia, Canvas, Bias, GrapfX - for det samme.
Corel er vel næsten det eneste udviklingsfirma, der har set 'solen' i Linux....

> Endvidere kan vi se at vore leverandører af grafisk materiale i stort tal er flyttet
> til PC verdenen.

?? - Det harmonerer ikke med tallene fra computerbranchens salgsorganisationer. - Men
muligvis nok herhjemme, - ihvertfald ikke på verdensplan. - Og apropos trådens
oprindelige udgangspunkt, så er der en endnu større vandring fra PC til Mac på
musikfronten.

> [...]
> mest brugte programmer til grafisk produktion følger med (QuarkXpress f. eks).

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du er ironisk, eller om du provokerer nu, - eller om
du mener det i fuldt alvor? - I alle tilfælde kender du vist nok min holdning til OS X
og hvad deraf følger, men ud over mig selv, så er du hidtil den eneste her i gruppen,
jeg hidtil har hørt brokke sig over, at der ikke kommer nye opgraderinger til OS 9.x.
Men hvis du mener det helt alvorligt, så kan jeg kun være enig med dig. Men stadig kan
du ikke laste Apple for, at QX, InDesign, Photoshop, Freehand, Canvas m.fl. ikke
allerede er kommet til OS X. Her må du nødvendigvis rette skytset mod disse firmaer.

Derimod kan du med rette (sådan da) skyde Apple i skoene, at de ikke har formået at få
deres hovedleverandør af processorer til at øge de grundlæggende hastigheder, selvom
det jo nok ikke betyder så meget med hastighed som med udnyttelsesgraden af de
hastigheder, de nu engang har. - Her må du da indrømme, at Apples effektivitet er
højere end selv de hurtigste PC processorer.

> Dog fik Mac sin "succes" på grund af dels undervisningssektoren i USA og grafisk
> produktion Worldwide-

Ja, og den andel er støt stigende. Der er flere og flere universitetter i USA, Canada
og nu også Australien, der satser 100% på Apple. Men derudover må du heller ikke glemme
de offentlige institutioner som fx. Pentagon, - her har Apple virkelig fået en
'renessance, - især efter ham der 'vidunder-hackeren' havde været på spil...

> -så jeg tror de graver en grav til sig selv - et smart design gør det ikke når der
> også skal være indtjening til firmaet.

Det tror jeg nu ikke, de gør, men de skal nok til at være lidt hurtigere i
udviklingsarbejdet, og først og fremmest er det softwarefirmaerne, der skal til at oppe
sig noget så gevaldigt.

Mht. 'indtjeneingen' - så er jeg ikke helt kalr over, om du mener det firma, hvor du er
ansat, eller om du mener Apple, - men det gælder vel for begge parter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-02 04:22

> Men stadig kan du ikke laste Apple for, at QX, InDesign, Photoshop,
> Freehand, Canvas m.fl. ikke allerede er kommet til OS X. Her må du
> nødvendigvis rette skytset mod disse firmaer.

af de programmer du nøvner er det kun QX der ikke fuindes til mac os x.

btw. min newsraeder klager over for lange liner - mon ikke det skyldes
din brug af QP?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-07-02 13:58

> Hvordan har du så konfigureret systemerne? - med seperate
> 'swap'-partitioner, for eller er Photoshop da ellers noget, der kan
> virkelig få konflikter til at bryde ud med VM aktiv....

Det er endu en skrøne. Adobe anbeafler at man bruger VM med Photoshop.

Fra <http://www.adobe.com/support/techdocs/c9ba.htm> har jegs sakset:

-----(citat start)------
Optimizing Memory Control Panel Settings (Mac OS 9.x or 8.x)
When virtual memory is enabled, your system uses hard-drive space to
store information normally stored in memory (RAM). Because accessing
information on a hard drive is slower than accessing it in memory, using
virtual memory can decrease performance. In addition, the hard-drive
space used for virtual memory cannot be used for Photoshop's scratch
disk, which Photoshop uses to store image information as you work. If
you need more memory when working in Photoshop, Adobe recommends
installing more RAM.

In general, Photoshop 6.0 performs best with Virtual Memory on.
Depending on the system configuration, however, you may want to reverse
these settings. For the best performance, the virtual memory allocation
in the Memory control panel should equal the amount of RAM plus one
megabyte (for example, 128 MB RAM + 1 MB = 129 MB).
-----(citat slut)------

Jeg har vistet postet dette flere gange efterhånden, men det lader ikke
til at det virker.

> At OS X indtil nu er langsom og lidet stabilt har været drøftet her før,
> så den diskussion vil jeg ikke genoptage.

Eller rettere dokumentere.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 14-07-02 15:07

> [...]

> -----(citat slut)------
>
> Jeg har vistet postet dette flere gange efterhånden, men det lader ikke

Ikke på Erik åbenbart
Han må da vist være nutidens svar på H. C. andersen. Fantasien fejler bestemt
ikke noget.
Som sagt adminstrerer jeg 15 maskiner til dagligt - de kører alle med VM
slået til. Vi bruger
1: QuarkXpress
2: Photoshop
+ en masse andre grafiske programmer.
MEN vi har rigeligt med ram på alle maskiner - så VM bruges ikke i praksis.
Dog kører maskinerne bedst med VM slået til.
Jeg har skam prøvet at slå det fra - med det tilfølge at der meget ofte er
"bomber"
Det må være noget meget specielt der kører på de maskiner Erik påstår han
administrerer.
For at undgå mere pladder fra hans side er han nu røget i mit Killfilter
endnu engang og dennegang for tid og evighed.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-07-02 16:40

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> For at undgå mere pladder fra hans side er han nu røget i mit Killfilter
> endnu engang og dennegang for tid og evighed.

Det er stærkt tillokkende og ERS var da også røget i mit hvis han
overvejdende var OT. Men det er han ikke og jeg fortrækker at debattere
med ham når han vil!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-02 05:39

Hej Michael

Hvad angår Villy's putten mig i sit killfilter, så kan jeg godt leve uden ham
også, hvis det var det, jeg ville. Jeg har blot det princip, at kun spammers
ryger i mit filter.

Og hvad angår resten af Villy's indlæg, tja, så er der åbenbart forskel på
fisk, som man siger i Vestjylland... Men mine erfaringer med at styre
maskiner hhv. med og uden VM er dem, jeg har givet udtryk for.

Og jeg fatter ikke, hvorfor det er så ilde set, at andre kan have anderledes
erfaringer, end lige netop dem, der tror, de har slugt alverdens Mac-visdom
efter 11 års forløb som admin på et mindre netværk. - Jeg har gennem 10 år nu
brugt omkring 12-14 timer i døgnet på testarbejde, udviklingsarbejde,
opsætning og omsætning af systemer. Og jeg tror nok, jeg kan sige, at jeg har
haft noget mere end de 24-25 maskiner mellem fingrene, som Villy åbenbart
arbejder med.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig, hvis jeg nu tilfældigvis ikke var havnet i
'unåde' hos 'kongen' at vide, hvorfor....
1. - Adobe Support tilråder, at man slår VM fra
2. - At Apple Support meget ofte tilråder at slå VM fra
3. - At Macromedia Support tilråder, at man er meget varsom
(be real careful) med brugen af VM.
4. - At Corel Support altid rådede folk til at undlade brugen af VM.
5. - At vi i Nisus Supportgroup tilråder endda meget forsigtig
omgang med VM, og at VM kun bruges, hvis det er absolut
nødvendig pga. for lidt fysisk RAM.
6. - At B&E RagTime Support helst ser man undgår brugen af VM.

Ligeledes kunne jeg godt tænke mig bare en nogenlunde fornuftig forklaring
på, hvorfor...
- At Adobes swapfiler _altid_ konflikter med VM Storage, når de er på samme
partition/disk
- At systemet bliver usædvanlig langsom, når VMS kommer over en fragmentation
på 0,2-0,4%, - og det sker vel at mærke meget hurtig - allerede efter omkring
2-3 timers brug. - Jeg medgiver gerne, at det er mindre mærkbar, når man
sidder på maskiner med mere end 500mhz processorer.
- At fx. Freehand 9 slutter uventet 8 ud af 10 gange med VM aktiv
- At CorelDraw 8.03 har svært ved at starte med VM slået til. - Den er
langsom som et ondt år
- At udskrift fra Illustrator 8 ofte går i stå, hvis VM er aktiv.
- At Filemaker Pro 3.x, 4.x og 5.x ofte har problemer med kollaps af
databaserne, hvis VM er slået til.
- At meget RAM krævende værktøjer i systemet bliver ustabile, når VM er slået
til.
- At der sker en hurtigere og langt større fragmentering af Dekstop DB og DF
med aktiv VM. Allerede efter mindre end en halv times brug er fragmenteringen
oppe på 0,1%.

Jeg undres.... - Og jeg undres endda dobbelt, når det hele kører langt bedre
og hurtigere, såsnart man slår VM fra.... - Det ville have været rart at få
en kommentar fra Villy til det her, og en forklaring fra ham angående hans
lidet pæne udtalelser om de kunder og maskiner, jeg har ansvaret for.

Tja....
mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-02 07:04

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> haft noget mere end de 24-25 maskiner mellem fingrene, som Villy åbenbart

Al respekt for din erfaring og viden.

Hvorfor kan du ikke selv have respekt for dem der har andre erfaringer
end dem der tror de har slugt alverdens Mac-visdom efter 10 års forløb
som tester, udvikler, opsætter og omsætter?

Erik, hvorfor forlanger du af andre, hvad du ikke kan leve op til selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-02 00:29

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> end dem der tror de har slugt alverdens Mac-visdom efter 10 års forløb
> som tester, udvikler, opsætter og omsætter?

Det, jeg forlanger, er, at mine erfaringer - og andre med samme erfaringer -
respekteres fuldt på lige fod med dem her i gruppen, der siger, at de har andre
erfaringer. Men det kan jeg jo tydeligt se, at det bliver de ikke.

> Erik, hvorfor forlanger du af andre, hvad du ikke kan leve op til selv.

Jeg kan ikke respektere folk og deres erfaringer, der hele tiden stiller
spørgsmålstegn ved, hvad jeg kommer med. - Enten er det usagligt, - eller også er
det løgn, - eller også har jeg fået noget bildt ind. Det kalder jeg for en åbenlys
miskreditering.

- At fx. Villy så siger, at de kun har et enkelt nedbrud ca. om ugen, kan jeg ikke
bruge til noget, når han så samtidig siger, at det ingen steder hører hjemme, det
jeg siger. Jeg giver to helt klare eksempler på 2 kunders problemer. - Den ene et
lille men rent Mac netværk, den anden ca. dobbelt så stor som hans arbejdsplads -
men et blandet netværk. Begge steder med de erfaringer, jeg har gjort. - Skal jeg
så gå ud og sige til dem, at det passer ikke, det jeg har erfaring for, og at de
bare skal gøre som det er kotume her i gruppen, - og så igen få de store
problemer, som de havde før? - Det finder jeg absolut ikke fair over for dem.

Selvom jeg jo i princippet kunne være ligeglad og bare møde op, når der bliver
ringet og tage min betaling og sige tak til? - Det synes jeg er bondefangeri, - og
nu når min kristelige baggrund er kommet med ind i det her, så kommer jeg fra et
hjem, hvor vi altid har regnet ærlighed og sanddruhed for værende dyder, man både
skal leve op til og respektere, - og hvis jeg så skulle gøre det modsatte og endda
tage penge for det, så hører alting op - ihvertfald her hos mig! - Så er jeg jo
ikke en hak bedre end det nu lukkede firma, der i sin tid stillede systemerne op -
faktisk begge steder endda. Meget kan man pådutte mig, men svindel og bondefangeri
VIL jeg ikke være med til!

Problemet er nok snarere, at jeg er for ærlig både i tanke og handling, - og det
giver af og til nogle knubs, - det erkender jeg, men hellere det end være en
snyder. Og så må jeg jo tage de tæsk, det giver, men stiltiende gør jeg det ikke,
- så 'slår' jeg igen!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-07-02 00:58

> [...]
> spørgsmålstegn ved, hvad jeg kommer med. - Enten er det usagligt, - eller
> også er det løgn, - eller også har jeg fået noget bildt ind. Det kalder

Det er vel et spørgsmål og hvor kategorisk og definitiv, man er. Du
mener jo, at VM kort og er problematisk; andre (inkl. undertegnede) har
oplevet det anderledes. (VM bliver brugt som eksempel i det følgende).

Det, der så sker, er at du nærmest per automatrefleks, udnævner VM til
en af de store skurke, når der er problemer. Jeg kan da uden problemer
acceptere, at du har oplevet installationer, hvor VM er problemet, men
du må på den anden side også acceptere, at der findes installationer,
hvor VM - på trods af dine erfaringer - fungerer glimrende.

Jeg synes f.eks., at det er uheldigt at trække VM op af problemhatten
overfor brugere, der enten er usikre eller nybegyndere, uden at nuancere
sine udsagn, eksempelvis ved at bede brugeren om at slå VM fra og se om
det ændrer noget, og hvis der ikke sker ændringer, så anbefale at VM
slås til igen, da det er standardindstillingen (og der må være en grund
til at Apple har valgt denne indstilling).

Når bl.a. VM gang på gang bliver trukket frem som et definitivt problem,
så kan jeg da godt forstå, at nogle i denne gruppe også per
automatrefleks hopper op af æsken og råber "VM er godt!"

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-02 01:31

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Det er vel et spørgsmål og hvor kategorisk og definitiv, man er. Du
> mener jo, at VM kort og er problematisk; andre (inkl. undertegnede) har
> oplevet det anderledes. (VM bliver brugt som eksempel i det følgende).

Du svarer/kommenterer jo ikke, det jeg siger... Jeg synes du snakker lidt
udenom, men ja! jeg mener, at VM _er_ en kilde til store problemer, - og det
endda især over for forholdsvis nye Mac brugere og førstegangskøbere, der
enten ingen eller næsten ingen kendskab har til Mac og Mac'ens opbygning
overhovedet.

> [...]
> du må på den anden side også acceptere, at der findes installationer,
> hvor VM - på trods af dine erfaringer - fungerer glimrende.

Nu vil jeg ikke just karakterisere dig - jvnf. ovenfor - som værende en 'grøn'
Mac bruger. Men for nybegyndere inden for 'Mac faget' - vel at mærke, når det
gælder for de klassiske systemer, så er der nogle ting, jeg beder dem kigge
godt efter, og jeg kan nævne de væsentligste her:
- At VM er slået fra
- At ObjectSupportLib ikke findes i systemer nyere end 7.6.1
- At Time Synchronization er inaktiv
- At ARA ikke er installeret, _hvis_ der bruges andet opkaldssoftware til
mocems
- At Software Update ikke er aktiv.
- At Seriel Arbitrator er slettet.
- At OpenDoc _ikke_ ved en fejl er blevet installeret
- At der ingen 'schedule' udv. er installeret fra fx. Norton Utilities, Norton
Antivirus
eller Virex
- At Desktop printing software ikke er installeret.

Listen er faktisk lavet i prioriteret rækkefølge. På alle de maskiner, jeg har
sat op på den måde, har det faktisk vist sig, at de er blevet langt mere
stabile, - og det gælder lige fra en LC 10mb RAM/40mb HD til en G4/550/1536mb
RAM og 2x80gb HD og med systemer fra 7l.01 til og med 9.2.2.

Den væsentligste forbedring i stabilitet kommer allerede med de to første. -
Jeg synes faktisk, det er lidt tankevækkende...

> [...]
> slås til igen, da det er standardindstillingen (og der må være en grund
> til at Apple har valgt denne indstilling).

Nej tværtimod! - Når du først er blevet lidt mere dus med både computer og
system, kan du begynde at eksperimentere med den slags. Des færre _store_
ting, du har at holde styr på i starten des bedre - og ikke mindst lettere har
du ved at forstå, hvad der sker på en Mac- netop, når du er nybegynder.

> Når bl.a. VM gang på gang bliver trukket frem som et definitivt problem,
> så kan jeg da godt forstå, at nogle i denne gruppe også per
> automatrefleks hopper op af æsken og råber "VM er godt!"

Tja, det kan jo have flere årsager, - dels at der faktisk er nogle, der finder
VM godt, - dels at de finder VM dårlig, men ikke vil gi' sig, - dels at de
finder VM dårlig, men da det ofte er mig, der tager problemet op, så reagerer
de pr def. med at gå imod og sige, det _er_ godt....

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-07-02 09:23

> [...]
> enten ingen eller næsten ingen kendskab har til Mac og Mac'ens opbygning

Ikke for at blande mig i en ellers hyggelig diskusion men min erfaring
med et par iMac's var at de blev klart mere stabile efter vm blev slået
til. Inden da havde jeg netop på dine anbefalinger slået det fra. Har
som tidliger nævnt selv slået det fra da mine musik apps ikke vil med
vm. For mig så'n helt subjektivt virker det som om der er forskel på de
beige farvede maskiner og så de nyere iMac's, B/W og G4 maskiner.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-07-02 14:41

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-07-02 14:59

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> Antivirus
> eller Virex
> - At Desktop printing software ikke er installeret.

Øøøh, hvor blev resten af

Der skulle have stået:

Sådan en liste dækkende over adskillige generationer af Mac OS, synes
jeg præcis dækker definitionen af at være definitiv.

> [...]
> stabile, - og det gælder lige fra en LC 10mb RAM/40mb HD til en G4/550/1536mb
> RAM og 2x80gb HD og med systemer fra 7l.01 til og med 9.2.2.

Jamen, det er *din* erfaring, den er der ingen, der kan tage fra dig,
men det ændrer ikke på, at jeg har en anden erfaring med flere af
ovenstående punkter - samtidig med at jeg - hvis jeg ville lave sådan en
liste - ville differentiere mellem maskiner (68K, PPC "old world", PPC
"new world"), samt OS-generationer (7.x, 8.1, 8.5/8.6 og 9.x).

Dvs. jeg vil ikke købe en påstand med reference til ovenstående liste
som et faktum, men som en *mulighed*, der skal undersøges - med
udgangspunkt i, at der i computerverden ikke findes definitive svar.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-02 03:56

Thomas Tvegaard wrote:

> Sådan en liste dækkende over adskillige generationer af Mac OS,
> synes jeg præcis dækker definitionen af at være definitiv.

Nåh, - der er da en vis graduering jvnf. ObjectSupportLib... - men meget
generelt, jo, så vil jeg nok mene, at den er ret definitiv ud fra mine erfaringer
med opsætning af de klassiske systemer.

> [...]
> liste - ville differentiere mellem maskiner (68K, PPC "old world", PPC
> "new world"), samt OS-generationer (7.x, 8.1, 8.5/8.6 og 9.x).

Selvfølgelig vil der være en vis differentiering - alene i og med, at fx. Software
Update og tidssynkronisering først er kommet til senere og OSL kun findes i System
7.5.x og 7.6.x. Men stadig bruger jeg det som en generel udgangspunkt.

> Dvs. jeg vil ikke købe en påstand med reference til ovenstående liste
> som et faktum, men som en *mulighed*, der skal undersøges - med
> udgangspunkt i, at der i computerverden ikke findes definitive svar.

OK, men så vil jeg så sige, at det er en 'mulighed', der har givet pote indtil nu
_hver_ gang, den er blevet brugt.

Fra : Christian Bech

Dato : 17-07-02 21:39

On Wed, 17 Jul 2002 15:41:16 +0200, tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard)
wrote:

> [...]

Mere er der vel ikke at sige til det.
--
Christian

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-07-02 21:44

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-07-02 21:45

In article <1ffhlqs.1x42mb2xph2agN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

Det er den forkerte rækkefølge.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-07-02 21:55

> Det er den forkerte rækkefølge.

Fordæmt. Så det færst nu. Der er kommet en forførdelig masse stæv i
tastaturet.

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-07-02 03:35

> [...]

> erfaringer. Men det kan jeg jo tydeligt se, at det bliver de ikke.

Respekt kommer ikke alene med alderen, og mange år med at arbejde med
et snævert emne.

På Usenet er det nødvendigt at oparbejde respekt for sin indsats, og
det gør man blandt andet ved selv at vise respekt for andres arbejde,
argumentere på en måde så andre finder en saglig, og ved at
dokumentere at man har ret så andre bliver overbevist.

Hvis ikke, har du ikke megen goodwill, og så vil dine udtalelser have
betydeligt mindre vægt end du kunne tænke dig.

> [...]
> det løgn, - eller også har jeg fået noget bildt ind. Det kalder jeg for en åbenlys

Du har et meget seriøst troværdighedsproblem i at du er totalt uvillig
til at dokumentere hvorfor netop du har ret, når andre har en
divergerende mening.

Det er kun de færreste forundt at blive troet uden forudgående at
skulle opbygge respekt om deres person. Bare se den nylige tråd hvor
serietegneren Don Rosa kom forbi, og hvor vi I første omgang ikke
troede det var ham. Det var fordi han tidligere konsistent har
opbygget et troværdig, sagligt image, som - når det fortsættes - ganske
enkelt gør at man tror på det ikke er en fusker der har taget hans
identitet.

> [...]
> snyder. Og så må jeg jo tage de tæsk, det giver, men stiltiende gør jeg det ikke,

Nej. Christian Bech har været så venlig at give en beskrivelse som
jeg tror dækker meget bedre.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 16-07-02 14:54

On Tue, 16 Jul 2002 01:29:11 +0200, Erik Richard Sørensen
> [...]

>erfaringer. Men det kan jeg jo tydeligt se, at det bliver de ikke.

Det er jo ikke det du forlanger. Du forlanger, at din erfaring skal
tælle tifold af andres. Når 10 uafhængige skribenter i gruppen har en
erfaring og du har den stik modsatte og derfor påstår, at deres
erfaringer ikke holder, så er der altså ikke noget odiøst i at spørge
dig om du kan underbygge din erfaring. Når andre så underbygger deres
empiri med tekstmateriale, så henviser du blot til at telefonsupporten
siger noget andet. Det kan du altså ikke forvente, at der bliver taget
seriøst.

Hvis du er cand.theol. må du da kunne se, at den form for kildekritik
og research ikke engang ville kunne passere en førsteårs stopprøve.

> [...]
>det løgn, - eller også har jeg fået noget bildt ind. Det kalder jeg for en åbenlys

Har du overvejet, om den reaktion kunne skyldes din altid stejle
insisteren på at have ret?

> [...]
>problemer, som de havde før? - Det finder jeg absolut ikke fair over for dem.

Der er ingen der blander sig i dine forretninger. Det er udelukkende
din uforsonlige og stædige facon i denne gruppe, der bliver
kritiseret.
--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-07-02 12:55

> [...]
> haft noget mere end de 24-25 maskiner mellem fingrene, som Villy åbenbart

Nårmalt vil jeg ikke bryste (eller er det brøste) mig med min erfaring,
men jeg har været Macbruger siden '90 og er altså startet med system 6.
Jeg har programeret på på lidt af hvert, men primært på Atari og Mac i
sprogene pascal, 68k assembler, c, c++ og for tiden Obj C. Det er min
store interesse at sætte mig ind i hvorledes ting fungerer.

> Jeg kunne egentlig godt tænke mig, hvis jeg nu tilfældigvis ikke var havnet i
> 'unåde' hos 'kongen' at vide, hvorfor....
> 1. - Adobe Support tilråder, at man slår VM fra

Det gør de jo heller ikke i deres læs mig dokumenter og på nettet jvnf.
mit tidligere postede link.

> 2. - At Apple Support meget ofte tilråder at slå VM fra

Det gør de ikke på deres online support!
<http://docs.info.apple.com/article2.html?artnum=16889>

> 3. - At Macromedia Support tilråder, at man er meget varsom
> (be real careful) med brugen af VM.

Fra Macromedia har jeg fundet lidt af hvert og de anbefaler også VM enda
i det sidste links tilfælde for at forhindre en driver bug.

<http://www.macromedia.com/support/director/ts/documents/video_tt_virtua
l_memory.htm>

<http://www.macromedia.com/support/freehand/ts/documents/virtual_mem.htm

<http://www.macromedia.com/support/fireworks/ts/documents/fireworks_not_
found.htm>

> 4. - At Corel Support altid rådede folk til at undlade brugen af VM.

For ældre prgrammer som WP 5.1 forslår de at slå VM fra, men anbefaler
det ikke. For Corel Draw 10 anbefaler de VM for at programmet ikke skal
crashe.

<http://kb.corel.com/kbdocs/drawmac/DRAWMAC/DRAWMAC_206726.htm>

> 5. - At vi i Nisus Supportgroup tilråder endda meget forsigtig
> omgang med VM, og at VM kun bruges, hvis det er absolut
> nødvendig pga. for lidt fysisk RAM.

Og det er sandelig heller ikke derfor at man anbefaler VM.

> [...]
> på, hvorfor... - At Adobes swapfiler _altid_ konflikter med VM Storage,

Det gør de heller ikke, jvnf at Adobe annbefaler at man bruger VM. Vi
har diskuteret dette før.

> [...]
> med aktiv VM. Allerede efter mindre end en halv times brug er fragmenteringen

Resten gider jeg ikke at finde links til. Men det vil klæde dig at finde
dokumentation for disse udtalelser.

> [...]
> en kommentar fra Villy til det her, og en forklaring fra ham angående hans
> lidet pæne udtalelser om de kunder og maskiner, jeg har ansvaret for.

VM er en teknik som gør at systemet er bedre til at anvende den fysiske
ram som en given maskine har. VM er faktsik ikke en erstatnig for ram og
har måske tidligere været brugt som sådan med ringe ydelse som resultat.

Mange af de links jeg har givet dig anbefaler mere ram og VM slået til.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-07-02 15:16

(Et citat fra Erik):

> Resten gider jeg ikke at finde links til. Men det vil klæde dig at finde
> dokumentation for disse udtalelser.

Jeg vil gerne gribe fat i Illustrator 8.

Jeg har de sidste 3 år bl.a. hygget om 35 Power Mac 8600, der kører Mac
OS 8.1 og har Illustrator 8.0.1 installeret. På grund af begrænset RAM
(64 MB) kører alle maskiner med VM aktiv. Sjovt nok er der blevet
printet ufatteligt mange dokumenter direkte fra Illustrator. De eneste
printproblemer (ud over manglende skrifter og andre brugerspecifikke
fejl) har skyldtes dårlige PPD'er til noget Canon ColorPASS-halløj, så
når brugeren havde glemt at læse vejledningen, så "forsvandt"
printjobbet. (Og nej, ingen gode råd tak, systemet er blevet udfaset her
i foråret).

Men, men, men... Det tæller vel ikke som et udsagnsberretiget
erfaringsgrundlag? Ovenstående er jo bare en påstand, ikke sandt?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-02 01:59

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> I.....I
>
> Det gør de jo heller ikke i deres læs mig dokumenter og på nettet jvnf.
> mit tidligere postede link.

Nej, men det gør de, når man ringer til dem

> Det gør de ikke på deres online support!
> <http://docs.info.apple.com/article2.html?artnum=16889>

Nej, men det gør de, når man ringer til deres forhandler support og bruger
supporten.

> Fra Macromedia har jeg fundet lidt af hvert og de anbefaler også VM enda
> i det sidste links tilfælde for at forhindre en driver bug.

> [...]

Igen det samme... Ringer man og spørger, så siger de 'undgå VM og køb mere fysisk
RAM istedet for'.

> For ældre prgrammer som WP 5.1 forslår de at slå VM fra, men anbefaler det ikke.

Øh... WP 5.1 findes ikke til mac - kun til DOS og Windows. Seneste version til Mac
er 3.5, mens den mest brugte er stadig 3.0.

> For Corel Draw 10 anbefaler de VM for at programmet ikke skal crashe.
> <http://kb.corel.com/kbdocs/drawmac/DRAWMAC/DRAWMAC_206726.htm>

Jeg har ikke prøvet CD 10, så den kan jeg ikke udtale mig om

> Og det er sandelig heller ikke derfor at man anbefaler VM.

Hm.... ??

> Det gør de heller ikke, jvnf at Adobe annbefaler at man bruger VM. Vi
> har diskuteret dette før.

Ja, og stadig fraråder de brugen, når man ringer og spørger direkte.... - Og jeg
kan godt garantere dig, at det er lige så sikkert som amen i kirken, at WM Storage
og Photoshop Swapfile konflikter så det brager!

> Resten gider jeg ikke at finde links til. Men det vil klæde dig at finde
> dokumentation for disse udtalelser.

Jeg snakker om reelle facts i forbindelse med erfaringer og ikke om mere eller
mindre påviselige dokumentationer. - Eller sagt på en anden måde, - jeg snakker om
'the real life'.

> VM er en teknik som gør at systemet er bedre til at anvende den fysiske
> ram som en given maskine har. VM er faktsik ikke en erstatnig for ram og
> har måske tidligere været brugt som sådan med ringe ydelse som resultat.

Det er måske det, VM burde være, men realiteterne er jo helt anderledes. Jeg har
selv aldrig opfattet VM som en 'erstatning' til fysisks RAM, men som en
supplement, der træder i funktion, når / hvis man kommer ud over den mængde fysisk
RAM, man har i en given maskine.

Og hvis man skulle snakke 'erestatning', så vil jeg mene, at vi er ovre i noget
helt andet - nemlig 'RAM disk', og det har jeg altid undgået.

> Mange af de links jeg har givet dig anbefaler mere ram og VM slået til.

Hm ja, så er man jo også sikker på, at VM vil blive brugt mere sjældent, - så det
kan de jo roligt gøre uden at det får nogen former for 'konsekvenser'....

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-07-02 10:43

> Og hvis man skulle snakke 'erestatning', så vil jeg mene, at vi er ovre i
> noget helt andet - nemlig 'RAM disk', og det har jeg altid undgået.

RAM disk er da præcis det modsatte af VM!

RAM disk: Man bruger RAM til at fungere som en disk.

VM: Man bruger diskplads til at fungere som RAM.

-- Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-07-02 10:59

On Tue, 16 Jul 2002 11:43:20 +0200, Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> VM: Man bruger diskplads til at fungere som RAM.

Swap er kun én af VM's funktioner - Og den man gerne vil undgå hvilket
er grunden til at mere RAM altid er at fortrække. I praksis kan
swap ellimineres hvis man følger Apples anvisning og indstiller
VM til minimum.

VM giver også en mere effektiv og stabil hukommelseshåndtering.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-07-02 18:09

In article <3D336FBE.E6D9907C@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> Ja, og stadig frar=E5der de brugen, n=E5r man ringer og sp=F8rger direkte=
> =2E... - Og jeg
> kan godt garantere dig, at det er lige s=E5 sikkert som amen i kirken, at=
> WM Storage
> og Photoshop Swapfile konflikter s=E5 det brager!

Hvis der er nogen her i gruppen, som har et support abonnement med Adobe,
så kunne det være rart, hvis I lige ringede til dem. Spørgsmålet er
utroligt enkelt "Bør jeg have VM slået til?". Vi er dog her endnu engang
ude i en situation af udokumenterede påstande fra din side Erik, andre
henviser til faste dokumenter, du til en telefonsamtale.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-07-02 03:43

> [...]

> For at undgå mere pladder fra hans side er han nu røget i mit Killfilter
> endnu engang og dennegang for tid og evighed.

Jeg tror at ERS i flere tilfælde blander tingene lidt sammen. Det er
faktisk ikke så godt at benytte VM hvis man laver harddisk recording
(lyd) på sin mac. Der er flere programmer der under opstart advarer om
at det ikke er tilrådeligt at benytte VM med programmet. Det er derfor
ikke usandsynligt at ERS derfor tror at VM også skaber problemer med
andre programmer.

Jeg er i den lidt kedelige situation at jeg netop bruger hd recording
ret meget og derfor altid starter op uden VM, det giver tilgengæld tit
problemer med især Adobe programmer. Jeg har endnu ikke fundet på en
smart måde til under opstart at kunne slå det til eller fra...

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-07-02 09:10

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> problemer med især Adobe programmer. Jeg har endnu ikke fundet på en
> smart måde til under opstart at kunne slå det til eller fra...

Start maskinen op imens du holder command nede slår VM fra!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-07-02 11:04

> Start maskinen op imens du holder command nede slår VM fra!

Du mener museums tasten?

Kanon, takker og bukker

Fides der evt. en lille oversigt over hvad de forskellige tast
kombinationer gør under en opstart? (fx shift; Slå udvidelser fra osv)

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-02 11:11

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Fides der evt. en lille oversigt over hvad de forskellige tast
> kombinationer gør under en opstart? (fx shift; Slå udvidelser fra osv)

Der findes i hvert fald en del af dem samlet her:

<http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html>

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-02 13:06

On Mon, 15 Jul 2002 12:03:50 +0200,

> Du mener museums tasten?

nej, det er æble tasten der hedder command (cmd)

musetasten vil spytte CD-rom og disketter ud

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-07-02 13:14

in article slrnaj5ekt.241.spam@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 15/07/02 14:05:

> nej, det er æble tasten der hedder command (cmd)
>
> musetasten vil spytte CD-rom og disketter ud

Frem med stavepladen Hr. Reippuert.....

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : thomas tomcat

Dato : 15-07-02 13:31

in article B958891B.192A6%spam@kiil.net, Peter Kiil at spam@kiil.net wrote
on 15/07/02 14:13:

> Frem med stavepladen Hr. Reippuert.....

Han mener, at på æble-tasten er der foruden æblet osse et symbol, der ligner
symbolet fra skiltene ude på gader og veje, der viser vej til museer eller
seværdigheder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-07-02 23:23

On Mon, 15 Jul 2002 14:13:47 +0200, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Frem med stavepladen Hr. Reippuert.....

døj - eller på med brillerne...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-07-02 17:15

Hej Michael

> [...]
> When virtual memory is enabled, you.....
>
> Jeg har vistet postet dette flere gange efterhånden, men det lader ikke

Ja, jeg véd, at Adobe anbefaler det på deres site, men når man ringer til
deres support, så anbefaler de også, at man slåt det fra! - Og det undrer mig
en hel del, at de folk, der har problemer med PhS slipper for de fleste,
såsnart VM er ude af billedet...

Og ærlig talt, så kan jeg godt forstå, at der er nogle, der har problemer med
deres klassiske OS'er, når de laver den slags og ikke engang gider gøre sig
deres egne erfaringer, men slavisk blot følger, hvad en eller anden
tilfældigvis har skrevet.

Nu har jeg kørt med PhS fra ver. 2.5 til og med 6.0x på systemer fra 78.10
til 9.2.2, og der _er_ altid problemer, når VM slås til. Det samme gælder for
andre, som jeg har anbefalet at slå VM fra, - langt hovedparten af
problemerne er psst væk, når VM også er væk!

> Eller rettere dokumentere.

Andres erfaringer er dig åbenbart ikke nok.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-07-02 19:47

> Andres erfaringer er dig åbenbart ikke nok.

Så skal du bare huske *ikke* at skrive f.eks. "Jeg kan ikke se, hvad det
kommer dig ved, (...)",*) når der bliver spurgt til hvilke brugere, der
er tale om. Og der er jo ingen, der er interesserede i *hvem*, det er,
men i stedet hvilken *type* af brugere, der er tale om - og det burde
ikke bryde nogens anonymitet at nævne det.

*) <3D30E952.E3AB0E7F@mail1.stofanet.dk>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-07-02 19:53

> [...]
> en hel del, at de folk, der har problemer med PhS slipper for de fleste,

Mon ikke de efterhånden skulle have fundet ud af at rette det på deres
site.

> [...]
> deres klassiske OS'er, når de laver den slags og ikke engang gider gøre sig
> deres egne erfaringer, men slavisk blot følger, hvad en eller anden

Jeg har nu gjort mine egne erfaringer omkring som jeg finder meget
stabil med VM. Mindes aldrig at programmet er gået ned for mig.

> [...]
> problemerne er psst væk, når VM også er væk!

> Andres erfaringer er dig åbenbart ikke nok.

Jo, men det er jo dig som prøver at gøre dine erfaringer til facts. Din
oplevelse af verdenen anfægter jeg ikke. Men når du i gruppen her påstår
at Mac OS X er meget ustabilt, VM gør gør klassisk Mac OS ustabilt og
Finder er uundværlig og indeholder systemstemspecifik kode kunne det
være på sin plads at du finder noget dokumentation frem på dette.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-02 05:10

Hej Michael

> Mon ikke de efterhånden skulle have fundet ud af at rette det på deres
> site.

Tja, som jeg ser det, så kan der godt være flere grunde til, at de ikke gør det.
- At de håber og forventer, at der ingen problemer er / vil være med brugen af VM.
Og det er da muligt, at det bliver en realitet nu, hvor PhS 7 er kommet til OS X,
- så stopper jo formentlig al videre udvikling til klassisk OS, - og med X er man
jo tvunget til at bruge VM, uanset om man vil eller ej.
- At der er meget lidt kommunikation mellem deres webdesignere og deres
supportafd. Du kan kalde det for dårlig koordination, hvis du foretrækker det.
- At de - som de er ret berygtet for - er temmelig sløve i optrækket generelt set.
- Og hvad det angår, så er de absolut ikke de eneste, der har det på den måde. Det
tog Corel ca. 1 1/2 år at få fjernet linket på deres ftp site til Mac
downloadningen af WPfct 3.5e, da den blev gratis. Det er endnu ikke sket, at
Macromedia har fjernet downloadlink til SoundEdit 16 II. - istedet har de ændret
den til en omtale + download af et par patches

> Jeg har nu gjort mine egne erfaringer omkring som jeg finder meget
> stabil med VM. Mindes aldrig at programmet er gået ned for mig.

Hm, så tror jeg ikke, du 'roder' ret meget rundt med din computer, - eller også
har du været usandsynlig heldig.

> [...]
> Finder er uundværlig og indeholder systemstemspecifik kode kunne det
> være på sin plads at du finder noget dokumentation frem på dette.

Mht. stabilitet contra ustabilitet, så har jeg ca. 10 års intens erfaring med
hovedsagelig systemrelateret arbejde, men det kan jo så regne ud ikke tæller i
dine øjne. Tja, jeg burde jo have skrevet alenlange artikler og postet til div.
arkiver, hvorfra jeg så nu kunne give dig div. links, - men det har jeg altså
ikke. Det meste af det, jeg har nedfældet på skrift, er havnet direkte hos Apples
udviklingsteam til videre brug.

Og at OS X er ustabil og langsom, - det siger Villy jo også, og da han jo ikke er
mig, så burde du jo regne med, hvad han siger....

Og hvad Finder-problematikken angår, så har jeg givet dig et antal på ca. 400
kodegrupper, der indeholder systemspecifikt kodning, - men det tror du heller ikke
på. Og når alt kommer til alt, så er det nok dér, 'hunden ligger begravet', - du
tror ikke på, hvad jeg kommer med, uanset af hvad art, det så måtte være, - om det
er fra mine egne eksperimenter / erfaringer, eller hvad jeg oplever hos mine
kunder. Du og andre troede heller ikke på, at der var en ny 17" all-in-one ala
iMac på vej, da jeg ymtede noget om det en gang sidste efterår, - jeg blev nærmest
gjort til grin, da jeg skrev det.... Men eMac'en er nu en realitet, du kan gå hen
og tage og føle på... Og hvorfra jeg vidste det? - tja, kald det intuition eller
fornufts-resonering af markedskravene, efterhånden som 17" skærme er blevet
standard. - Og nej, jeg har ingen inside info fået fra nogen desangående.

Jeg synes egentlig, det er lidt sørgeligt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-02 07:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> - så stopper jo formentlig al videre udvikling til klassisk OS, - og med X er man
> jo tvunget til at bruge VM, uanset om man vil eller ej.

Nå, efter opgradering og brug af andre installationer, virker mit
kill-filter ikke. Det betød umiddelbart at jeg så ovenstående.

Under X er VM ganske rigtigt ikke noget du kan slå fra. Til gengæld
kommer det kun i spil hvis der er brug for det, og det er bundsolidt.

Har du problemer med at diskaktiviteten sløver dit program
uforholdsvist meget, så fylder du bare mere RAM på og problemet går
væk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-07-02 12:55

> Hm, så tror jeg ikke, du 'roder' ret meget rundt med din computer, - eller
> også har du været usandsynlig heldig.

Det er ærligt sagt når jeg skriver at jeg finder Photoshop yderst
stabilt. Nu 'roder' jeg også med min maskiner og har gjort det siden min
første adgang til computere som var z80 og z81.

> [...]
> men det har jeg altså ikke. Det meste af det, jeg har nedfældet på skrift,
> er havnet direkte hos Apples udviklingsteam til videre brug.

Jeg har beskæftiget mig med comutere i 20 år og Mac i de sidste 12 år.
Så min er større end din!

> [...]
> eller fornufts-resonering af markedskravene, efterhånden som 17" skærme er
> blevet standard. - Og nej, jeg har ingen inside info fået fra nogen

Vil du give mig resorce og ID på et par stykker af de resourcer du siger
er systemspecifikke, så vil jeg selv kigge på dem. Eller du kunne måske
prøve at forklare hvorledes du resonerer dig frem til dette. Har
disassemlet koden og fundet ud af hvilke systemkald der er tale om eller
hvad? I så fald kan du jo fortælle mig hvilke!

> Jeg synes egentlig, det er lidt sørgeligt.

Hvad du tror andre tror om dig er jeg ret liggyldig med. Men hvis du
lige vil finde den post frem hvori jeg siger at jeg ikke tror på en 17"
iMac - all in one, så er du flink.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-02 13:00

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Jeg har beskæftiget mig med comutere i 20 år og Mac i de sidste 12 år.
> Så min er større end din!

Hvis du ikke har arbejdet med det 12 timer om dagen, slaar du ikke
Erik.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-07-02 13:02

> [...]
> disassemlet koden og fundet ud af hvilke systemkald der er tale om eller
> hvad? I så fald kan du jo fortælle mig hvilke!

Umm, powerpc kode ligger da ikke i CODE resourcer? Ligger det ikke i
datagrenen af filerne?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-07-02 15:34

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Umm, powerpc kode ligger da ikke i CODE resourcer? Ligger det ikke i
> datagrenen af filerne?

Det kan være Michael også skal udbede sig en detaljeret analyse
foretaget vha. PEF Viewer. Programmet er en PPC-disassembler, og man kan
se hvilke kodebiblioteker et PPC-program linker til (jubii der har vi
ordet!), f.eks. AppearanceLib, DragLib, InterfaceLib,
ObjectSupportLib...

Og Finder indeholder PPC-kode til Finder (sjovt nok), samt
kodebibliotekerne FinderLib og SOMCustomMemoryMgr.

Fat luppen, Sherlock!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-02 00:42

Hej Michael

> Det er ærligt sagt når jeg skriver at jeg finder Photoshop yderst
> stabilt.

Det gør jeg også, sålænge VM ikke er slået til. Det har jo nok også noget at
gøre med både antal og arten af div. plug-ins. her bruger jegselv en hel del
Kodak Color Management Moduels og Pantone, og de er jo nogle 'bæster', der godt
kan være drilske. Det samme gør de fleste af dem, jeg kender til, der bruger
PhS på Mac, - det er faktisk fra dem, jeg har fået tipsene om Kodaks CMM og
Pantone, og jeg finder det yderst brugbar. og jeg vil da ikke afvise, at det
kan være KCMM og Pantone, der er skyld i at VM ikke vil køre så stabil, som den
måske burde.

På min OS 9.1US har jeg også brugt PhS uden farvestyringen, og det er med samme
resultat, - at den bliver mere ustabil og langsommere emd VM aktiv, dog ikke
helt så meget, som hvis KCMM og Pantone var slået til.

> Nu 'roder' jeg også med min maskiner og har gjort det siden min
> første adgang til computere som var z80 og z81.

Åh ja, jeg kom desværre først med med Amstrad Joice...

> Jeg har beskæftiget mig med comutere i 20 år og Mac i de sidste 12 år.
> Så min er større end din!

Nu skal det her jo ikke være en 'min far er større end din far', men jeg
begyndte egentlig med computere allrede i 1971, hvor jeg gik igang med en
programmøruddannelse, men stoppede igen fordi jeg syntes det var for kedelig og
triviel... Jeg havde endda allerede en stilling, før jeg påbegyndte
uddannelsen. - I dag har jeg egentlig tit fortrudt, at jeg ikke blev ved.

> [...]
> disassemlet koden og fundet ud af hvilke systemkald der er tale om eller
> hvad? I så fald kan du jo fortælle mig hvilke!

Jeg vil gerne finde et par stykker frem, men det bliver ikke lige de her dage,
der er lidt for meget at se til.

Men jeg kan da i første omgang prøve at forklare, hvad jeg mener... - Hvis du
har en resource/kodegruppe, som jeg her for nemheds skyld kalder for ID nr.
1000. - Hvis denne kodegruppe, når den åbnes er identisk i sin struktur og kode
med samme resource ID i hhv. Finder, System og System Resources, så vil den da
ikke kunne undværes i en af arkiverne. Hvis vi nu siger, at 'ID 1000' styrer og
sorterer de forskellige udvidelser, der skal startes og loades først i en
startprocedure. Hvis du fjerner 'ID 1000' fra fx. Finder, vil opstarten gå i
stå.

Jeg kan huske at jeg for sjovs skyld gjorde et forsøg på min 7200, da jeg havde
den til eksperimental maskine. Her fjernede jeg 'font' resourcen fra Finder i
Mac OS 8.1 med det resultat, at maskinen ikke kunne starte - ikke engang med
std. skriften Geneva, som jo er implementert i System arkivet. Jeg gjorde det
samme med et par andre, - lige hvilke kan jeg ikke huske her og nu, men jeg kan
huske, at maskinen ikke ville starte på andet end system CD'en.

> Hvad du tror andre tror om dig er jeg ret liggyldig med. Men hvis du
> lige vil finde den post frem hvori jeg siger at jeg ikke tror på en 17"
> iMac - all in one, så er du flink.

Jeg har altså ikke tid til at skulle læse flere tusinde indlæg igennem nu, men
jeg kan huske, at I var et par stykker, der udtrykte endda meget stor skepsis,
og ihvertfald mindst én af jer brugte udtrykket - "...det ville da være totalt
tåbeligt...". - og så en eller anden tilføjelse om, at nu da TFT skærmene var
kommet ...osv. - Hvis det ikke udtrykker en tvivl, så véd jeg ikke hvad tvivl

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-07-02 01:39

> [...]

> kommet ...osv. - Hvis det ikke udtrykker en tvivl, så véd jeg ikke hvad tvivl

Kender du Google Groups?

Den kender ihvertfald ikke ovenstående udtryk.
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22det+ville+da+v%E6re+totalt+t%E5beligt%22

Husk hvad Christian sagde - hvis du gerne vil respekteres, må du kunne
begrunde dine udsagn. Tillad mig at tilføje "på en verificerbar
måde" - som du ved fra dine studier, er kildeangivelser vigtige.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Zorilla

Dato : 11-07-02 11:12

Hej,

Jeg har en tibook, kan jeg også gøre nedenstående med en acceptabel kvalitet
hvis jeg anskaffer mig en iMic ?

mvh
Peter

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej Lasse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-02 03:27

Hej Peter

Meget kort svaret - Ja! - Følg blot proceduren...
mvh. Erik Richard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-07-02 03:34

> [...]
> optimeringsbrug. - Og så er den VST kompatibel, dvs., at du kan bruge
> forskellige VST plug-ins, hvis du får brug for det.

Jeg må på det kraftigste fraråde at man bruger programmet Amadeus II
3.5.2.

Det er hamrende ustabilt og fungere meget dårligt med forskellige
vst-plugins.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-02 05:27

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg må på det kraftigste fraråde at man bruger programmet Amadeus II
> 3.5.2.

Har du købt programmet, - eller har du prøvet demoen? - Nu har jeg haft den -
registreret og købt vel at mærke, - siden version 3.0, og jeg har ingen problemer
med den, så længe den får RAM nok. Men det er med Amadeus som med alt andet
software, - man skal lære den at kende.

> Det er hamrende ustabilt og fungere meget dårligt med forskellige
> vst-plugins.

Hvad stabilitet angår, så er vi helt uenige her, og hvad angår VST plug-ins, så vil
jeg meget gerne vide, hvilke, du mener. - Ingen af dem, jeg har eller har prøvet
har givet problemer overhovedet, - hverken på min gamle G3/233DT/448mb RAM eller på
den nye G3/333AV/768mb RAM - begge med OS 9.2.2 og VM slået fra!

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-07-02 11:04

> [...]
> ingen problemer med den, så længe den får RAM nok. Men det er med Amadeus
> som med alt andet software, - man skal lære den at kende.

Jeg har kun prøvet demoen. Efter 2 min trak den systemet ned. Efter
flere forsøg opgav jeg. Da alt andet fungere problemfrit (bl.a. Peak) må
der være noget galt med programmet.

> [...]
> gamle G3/233DT/448mb RAM eller på den nye G3/333AV/768mb RAM - begge med

Jeg har kun prøvet ganske kort med karlette og diverse reverbs. Alle
alm. freeware ting. Jeg nåede aldrig til nogle af de store vst ting.
Bruger selv en Beige G3'er 266/MT 416Mb ram.

ps. der er noget galt med dit nyhedsprogram det levere linier længere
end 80 tegn, din signaturadskiller er forkert og alt for lang. Da det
ikke er første gang jeg må påpege dette kunne du fx læse mere her:
<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-02 01:25

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg har kun prøvet demoen. Efter 2 min trak den systemet ned. Efter
> flere forsøg opgav jeg. Da alt andet fungere problemfrit (bl.a. Peak) må
> der være noget galt med programmet.

Er du sikker på, det er ver. 3.5.2 og ikke 3.5.1? - Der var en alvorlig RAM
fejl i 3.5.1, som nu er rettet.

Jeg tror, det kan være grunden, da hele programmet ikke er 'aktiveret' uden en
reg. kode. Selve din reg. kode er en del af programkodningen, og den er unik
fra person til person, og den scanner også din computer for dit navn for at se,
om det nu er dig, der registrerer eller du bare 'låner' en kode. Jeg lånte en
kode første gang, jeg skulle prøve ver. 3.0, men det ville den ikke acceptere,
men jeg tog chancen og købte den alligevel, og det har jeg ikke fortrudt.

> Jeg har kun prøvet ganske kort med karlette og diverse reverbs. Alle
> alm. freeware ting. Jeg nåede aldrig til nogle af de store vst ting.
> Bruger selv en Beige G3'er 266/MT 416Mb ram.

Hm... Jeg har ikke prøvet med Karlette og bruger heller ikke reverb, da jeg
mest laver remasterings fra analoge ting til CD master. Men jeg har brugt en
del TC og Wave plug-ins uden problemer.

Og hvad computeren angår, så burde den ihvertfald være god nok. De Beige G3 er
faktisk nogle af de bedste til audio, - især G3/333AV er helt suveræn. Den har
et langt bedre lydkort end selv de nyeste G3 og G4. Jeg har koblet en ekstern
mixer (Behringer) til RCA indgangen, og det er virkelig noget, der kører godt.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-07-02 09:37

> Er du sikker på, det er ver. 3.5.2 og ikke 3.5.1? - Der var en alvorlig RAM
> fejl i 3.5.1, som nu er rettet.

Det var en 3.5.2'er (det står der på installeringen).

> [...]
> men det ville den ikke acceptere, men jeg tog chancen og købte den
> alligevel, og det har jeg ikke fortrudt.

Det var faktisk pga dine rosende omtaler at jeg tænkte jeg lige skulle
se hvad Amadeus var for et program. Og at på daværende tidspunkt
understøttede Peak ikke vst-plugs, men da demoen ikke virker særligt
stabil og da Peak nu i ver. 3 understøtter vst-plugs har jeg mistet
lysten til at kigge på Amadeus igen. Jeg syntes blot at de var på sin
plads at gøre opmærksom på at Amadeus måske ikke var det bedste valg og
at man nok skal kigge efter andre muligheder også. Om det skyldes en
registrering eller ej, så burde det ikke være et problem. Der findes
mange software firmaer der kan levere demoer der virker.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-02 02:14

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Det var en 3.5.2'er (det står der på installeringen).

Hm, så er jeg blank! - Det forstå jeg simpelthen ikke. 3.5.2 kører forrygende
godt her hos mig, men den har så mange nye ting, og nogle af de 'gamle' er
flyttet og ændret, så det er nærmest et helt nyt program, der er kommet.

Og så synes jeg, den kører bedst med CarbonLib 1.6 og ikke som han anbefaler
bare højere end 1.0.4. Jeg har i lang tid kørt med de forskellige betaversioner
af CL, så det _kan_ være grunden til, at den har kørt bedre her.

> [...]
> understøttede Peak ikke vst-plugs, men da demoen ikke virker særligt
> stabil og da Peak nu i ver. 3 understøtter vst-plugs har jeg mistet

Jeg synes stadig, Amadeus er et rigtig godt program, og du får utroligt meget
for pengene. Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at det er 'audio-shareware
programmernes Graphic Converter', - men også kun næsten. Der er stadig ting, der
kan gøres bedre, og der er et par væsentlige mangler endnu.

Jeg savner fx. at kunne lægge en direkte EQ ind allerede i optagelsen og ikke
først i postprocessing, og at kunne lave direkte denoising ligeledes i optagelse
og ikke i postprocessing. Det ville i høj grad lette en senere redigeringsfase.
- Som det er nu, så skal man om ad en VST plug-in eller en af Amadeus' egne
plug-ins for at foretage nævnte processer, - og alt sker i postprocessing fasen.

Det vil fx. gøre Amadeus ubrugelig i direkte 'markarbejde' uden en mixer med en
god EQ - i.e. mindst 10 bånds sweep, 5 bånds parametrisk eller en 7 bånds
semi-parametrisk EQ. - En sådan mixer får du ikke i 'portable size ala iBook /
Titanium' - ikke engang fra Alesis...

> Jeg syntes blot at de var på sin plads at gøre opmærksom på
> at Amadeus måske ikke var det bedste valg og at man nok
> skal kigge efter andre muligheder også.

Jo, til prisen mener jeg helt klart, at Amadeus _er_ det bedste valg. Skal man
højere op i pris, så vil jeg også selv helt klart vælge et Bias produkt - Peak
eller Deck II, - men så kommer du altså også til at slippe knaster, der godt kan
gøre lidt ondt i baglommen...-)

> Om det skyldes en registrering eller ej, så burde det ikke
> være et problem. Der findes mange software firmaer
> der kan levere demoer der virker.

Nu er en demo jo en demo, og udvikleren er slet ikke forpligtet til at kunne
lade den gøre noget som helst overhovedet. Det er ikke et Try-And-Buy produkt.
Havde det været det, så kan vi med rette forlange, at det virker 100% allerede
fra første øjeblik.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-07-02 09:23

> [...]
> Havde det været det, så kan vi med rette forlange, at det virker 100% allerede

Try & buy eller ej, det er ikke en fed reklame at demoen ikke virker,
men ja det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Jeg syntes bare det var
pinligt at demoen efter blot 2 min sænkede hele maskinen.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : LaMa