Sonofon FWA... virker ikke helt optimalt..~
Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 22:08

Hej NG,

Jeg har haft Sonofon FWA i et kortere stykke tid.

Ind til videre er min opfattelse af kvaliteten meget ringe... Udstyret
lader ikke til at virke optimalt, masten smider ens modem af.

Bliver der i det hele taget holdt øje med disse master? mht. FWA?

Jeg skriver her da jeg ikke lige nu har adgang til sonofon grupperne, da
min FWA linie er nede... skidt... det har den stort set været hele
dagen. Der kommer heldigvis en teknikker og kigger på det i morgen.

Men så kommer lige et spørgsmål, kan linien falde ud ved dårligt vejr?
såsom nu hvor det er tordenvejr?

Kan det være skyld i at der ikke er forbindelse til masten?

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-02 22:20

On Tue, 09 Jul 2002 23:07:39 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

>Men så kommer lige et spørgsmål, kan linien falde ud ved dårligt vejr?
>såsom nu hvor det er tordenvejr?

Det kan det da meget vel, FWA er meget følsomt overfor om der er et
træ i vejen, vand har også en indflydelse på radiobølger, ligsom LYN
er noget der kan skade alt form for elektronik, ikke kun hvis de
bliver direkte ramt. Og der er godtnok kommet nogle lyn i Jyland og
Fyn de sidste timer. (har for 20 minutter siden snarket med en i øhe
Vejle, og han sagde at det godtnok styrtede ned i stride strømme) så
det kan da godt være årsagen.

>Kan det være skyld i at der ikke er forbindelse til masten?

Ja.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 22:29

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> Fyn de sidste timer. (har for 20 minutter siden snarket med en i øhe
> Vejle, og han sagde at det godtnok styrtede ned i stride strømme) så

Det vil sige at et alm. regn vejr kan ligge linien ned?

> Ja.

Skidt for Sonofon, for hvis det er tilfældet, så tror jeg vi smutter
lige så hurtigt som vi kom...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-07-02 23:07

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote in message

> Det vil sige at et alm. regn vejr kan ligge linien ned?

Hvis du i forvejen ligger på ydergrænserne er det meget muligt..
Men somsagt det behøver ikke nødvendigvis være det, det kan sagtens være
defekt hardware..

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 23:16

Dennis Pedersen wrote:
> Hvis du i forvejen ligger på ydergrænserne er det meget muligt..
> Men somsagt det behøver ikke nødvendigvis være det, det kan sagtens være
> defekt hardware..

Så må de skaffe noget hardware som virker, ellers mister de en kunde...

ydergrænserne, hvad mener du med det afstand?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 06:11

On Wed, 10 Jul 2002 00:15:45 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

>ydergrænserne, hvad mener du med det afstand?

Sikkert det samme som jeg. Der er flere forhold der gør sig gældende,
og det er så en kombination af dem alle.

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 10-07-02 09:29

On Wed, 10 Jul 2002 00:15:45 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

>Så må de skaffe noget hardware som virker, ellers mister de en kunde...

De er også i fuld gang med at få leveret HW fra et andet firma, da der
åbenbart har været en del problemer med det de har fået fra Spike.

Hvornår det nye udstyr er klart til brug har jeg ikke hørt noget om, men
ved at de er i fuld gang.

>ydergrænserne, hvad mener du med det afstand?

el. træer som ta'r en del af udsigten, el. en masse vand (en stor sø el.
lign. imellem dig og mast har jeg også hørt kan påvirke (dette ved jeg dog
ikke med sikkerhed).

Men jeg kan fortælle at min LOS ikke på noget tidspunkt har været ødelagt
af hverken snestorm el. regnvejr (og det selvom jeg har prøvet skyller der
været meget værre end den igår, og snestorme hvor man kun kunne se 10-15
meter). Så jeg vil umiddelbart gætte på at det er en defekt Spike-boks der
er skyld i dine problemer.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
My opinions are those of my employer because I work for myself.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-02 09:49

"Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> (en stor sø el.
> lign. imellem dig og mast har jeg også hørt kan påvirke (dette ved jeg
dog
> ikke med sikkerhed).

Det giver ihvertfald ikke nogen umiddelbar mening.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 10-07-02 13:19

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Rune Kronenberg" <rrk@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> dog
>
> Det giver ihvertfald ikke nogen umiddelbar mening.

et vildt gæt: reflektioner i vandspejlet som giver "ekko" på forbindelsen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-02 13:27

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse
> et vildt gæt: reflektioner i vandspejlet som giver "ekko" på
forbindelsen.

Men hvis der kræves LOS må strålen være ret koncentreret.
Det er desuden langt fra sikkert at et vandspejl virker som et spejl på
lys med de frekvenser.
(men det kunne man selvf. slå op)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-02 16:09

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Men hvis der kræves LOS må strålen være ret koncentreret.
> Det er desuden langt fra sikkert at et vandspejl virker som et spejl på
> lys med de frekvenser.
> (men det kunne man selvf. slå op)

Erfaringer og test af FWA på 3.5GHz viser at det er rimelig følsomt
hvis man forsøger at skyde over en sø eller lign. Samme problematik
opleves også på radiokæder hvis de er for tæt på vandoverfladen.

/Thomas - der udtaler sig som privatperson.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-02 16:18

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Erfaringer og test af FWA på 3.5GHz viser at det er rimelig følsomt
> hvis man forsøger at skyde over en sø eller lign.

Nogen ide om hvorfor?
Hvis der anvendes paraboler har signaler fra andre retninger end LOS vel
ikke betydning?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-02 16:48

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Nogen ide om hvorfor?
> Hvis der anvendes paraboler har signaler fra andre retninger end LOS vel
> ikke betydning?

Nej, men nu er det heller ikke en parabol men vistnok blot en normal
dipolantenne (har desværre ikke haft mulighed for at skille en antenne
ad) og så begynder reflektioner at give forstyrrelser.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-02 16:54

> Nej, men nu er det heller ikke en parabol men vistnok blot en normal
> dipolantenne (har desværre ikke haft mulighed for at skille en antenne
> ad) og så begynder reflektioner at give forstyrrelser.

Hmm, det virker fjollet ikke at koncentrere strålen når man har LOS

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-02 17:00

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Hmm, det virker fjollet ikke at koncentrere strålen når man har LOS

Tjaa... nu ved jeg ikke hvor godt en parabol vil virke på så "lave"
frekvenser. Men hvis en dipol er tilstrækkelig, så er det jo
nemmere/billigere at have med at gøre.

/Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-02 17:05

> Tjaa... nu ved jeg ikke hvor godt en parabol vil virke på så "lave"
> frekvenser. Men hvis en dipol er tilstrækkelig, så er det jo
> nemmere/billigere at have med at gøre.

Enten har vi en fokuseret stråle eller også har vi ikke en fokuseret
stråle.
Hvis vi har en fokuseret stråle så vil effekten af de bølger der rammer
søen være meget lille og effekten af det der reflekteres vil være endnu
mindre. Ergo vil reflektioner fra søen kun være et lille bidrag til
baggrundsstøjen.
Hvis vi ikke har en fokuseret stråle så forstår jeg ikke hvad der ligger
til grund for valget af ikke at anvende fokusering

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-02 17:25

> [...]

> Hvis vi ikke har en fokuseret stråle så forstår jeg ikke hvad der ligger
> til grund for valget af ikke at anvende fokusering

Jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med hvor nemt det er
at lave en sender/modtager til en parabol i forhold til en dipol
antenne.

At der kræves LOS har egentlig ikke noget med antennen at gøre, men
nærmere at dæmpningen ved 3.5GHz er så stor hvis signalet skal
transportere sig igennem ie. bygninger og/eller træer. System et er
ikke bygget til at håndtere reflektionssignaler i samme grad som
ie. mobiltelefoni (IIRC).

/Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 20:01

On 10 Jul 2002 18:25:17 +0200, Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk>
wrote:

> [...]
>transportere sig igennem ie. bygninger og/eller træer. System et er
>ikke bygget til at håndtere reflektionssignaler i samme grad som

Enig, og mobil er jo også kun 0.9 henholsvis 1.8 & 1.9 GHz.
(1.9 bruges i bl.a. USA)

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 20:32

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Enten har vi en fokuseret stråle eller også har vi ikke en fokuseret
> stråle.

Helt så enkelt er det altså ikke:

http://www.google.com/search?q=fresnel+zone

> [...]
> søen være meget lille og effekten af det der reflekteres vil være endnu
> mindre. Ergo vil reflektioner fra søen kun være et lille bidrag til

Men vandet i søen kan tiltrække bølgerne og derved gøre cigaren ganske sværd
at regne på.

> Hvis vi ikke har en fokuseret stråle så forstår jeg ikke hvad der ligger
> til grund for valget af ikke at anvende fokusering

Som sagt, det er ikke helt så simpelt.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 20:37

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Men vandet i søen kan tiltrække bølgerne

Øhh?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-07-02 20:50

> Øhh?

Jeg antager at du ikke læste nogen af de sider som jeg henviste til med
Google, hvis du havde gjort det ville du vide at der mellem de 2 antenner er
en fresnel zone som har form som en tyk cigar.

Med mindre du sætter dine antenner meget højt, eller afstanden er meget
kort, vil fresnel zonen som regel altid berøre jorden, eller vandet, og ja,
vand er en af de dårlige forhindringer på de frekvenser vi taler om.

Har du nogen sinde tænkt over hvorfor din microovn bruger omkring 2.4GHz,
det er simpelthen fordi det er den bølgelængde der optages bedst i vand, og
microovnen arbejder jo ved at afsætte energi i vand, vhroved maden (eller
katten) opvarmes.

Jeg er klar over at vi snakker 3.5GHz, men du skal meget længere op før vand
bliver irelevant.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 19:59

On 10 Jul 2002 18:00:21 +0200, Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk>
wrote:

>Tjaa... nu ved jeg ikke hvor godt en parabol vil virke på så "lave"
>frekvenser. Men hvis en dipol er tilstrækkelig, så er det jo
>nemmere/billigere at have med at gøre.

Jeg var engang i Explariet [1] de havde to parboler, hvor man kunne
tale i den ene, ganske svagt, og så kunne man høre det fra den anden,
og der var vel 30-40 meter mellem dem, så parboler virker ved så lav
frakvenser som tale.

[1] Den er godtnok slem, dels fordi jeg ikke kan huske nøjagtigt hvad
det heder, og dels fordi det bare er svært at stave til,,,
Men alså det der i Hellerup på den gamle Tuborg grund, hvor især børn
kan prøve en masse i det små videnskablige univers.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-02 19:52

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg var engang i Explariet [1]
> [1] Den er godtnok slem

Experimentariet/Experimentarium

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 12-07-02 07:51

On Wed, 10 Jul 2002 20:59:01 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>de havde to parboler, hvor man kunne
>tale i den ene, ganske svagt, og så kunne man høre det fra den anden,
>og der var vel 30-40 meter mellem dem, så parboler virker ved så lav
>frakvenser som tale.

Men så er det også LYDbølger. Og da lydens hastighed er meget lavere
end lysets ditto, vil bølgelængden også blive meget mindre.
Der er faktisk en forskel på ca. 870.000 gange (hvis jeg ellers husker
lydens hastig rigtigt

Så din tale på, lad os sige 600 Hz bare for at tage et tal, vil svare
til lidt over 500 MHz i radiobølger. Og vidt jeg husker, er de
paraboler på Experimentariet RET store.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-02 19:55

On Wed, 10 Jul 2002 17:18:14 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Nogen ide om hvorfor?
>Hvis der anvendes paraboler har signaler fra andre retninger end LOS vel
>ikke betydning?

Et vildt gæt, vandoverfladen ændre sig hele tiden, med forskellig
kvalitet af signalet pga. reflaktioner i vandoverfladen.

En af de lære jeg havde da jeg i 80'erne gik på
svagstrømstekniskværkstedskole boede tæt på Høje gladsaxe, og havde
ligesom så mange andre store forstyrlser fra Gladsaxe senderen (TV,
Radio) pga. Høje Gladsaxe (en stribe høje betong klodser), han løste
problemmet ved at have en TV antenne med mange elementer, det gør at
den bliver mere retningsfølsom, men så også giver et kraftigt signal
til TV'et så det skulle lige dæmpes for ikke at overstyre TV'et.
Hvis det er forstyrelser fra vandet der gør at det ikke virker så
godt, så skulle man bruge en retningsbestemt antenne, som en parabol,
hvilket jeg ikke tror at man gør d.d.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-07-02 16:11

> Hvornår det nye udstyr er klart til brug har jeg ikke hørt noget om, men
> ved at de er i fuld gang.

Planen er vist udgangen af september og de tegner ikke nye kunder før.
(fik jeg at vide i telefonisk idag)

/A

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-07-02 16:08

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> writes:

> Så må de skaffe noget hardware som virker, ellers mister de en kunde...

Det er der også ved at blive. Spike Broadband som har lavet det
nuværende udstyr gik konkurs/blev opkøbt for noget tid siden. REMEC
Broadband har så overtaget mange af delene, inkl. design og produktion
af de nye iCPE'er som er ved at blive testet. Et forsigtigt gæt på
hvornår de nye kommer idrift er nok efter sommerferien (Dvs. midten af
august til først i september.) det er dog ikke fastlagt endnu, og
afhænger af om de sidste ting mht. hard og software bliver færdigt
inden den tid.

> ydergrænserne, hvad mener du med det afstand?

Det tror jeg han gør. Erfaringerne fra FWA viser at ydergrænsen er
omkring 10km for stabilt og funktionelt netværk. Desværre er signalet
rimelig følsomt ude på de afstande, så der må ikke være meget
ekstradæmpning før det går galt.

Mvh
Thomas - Der udtaler sig som privatperson.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-02 23:32

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> august til først i september.) det er dog ikke fastlagt endnu, og
> afhænger af om de sidste ting mht. hard og software bliver færdigt

Vil det sige at nu, hvor jeg sidder med et fungerende ind til videre
spike modem, sp får det skiftet til den nye model når den kommer?

> [...]
> omkring 10km for stabilt og funktionelt netværk. Desværre er signalet
> rimelig følsomt ude på de afstande, så der må ikke være meget

Desværre forkert... jeg ligger på 3.1km så det er lige under den
perfekte afstand som er i 4km området. Vi har LOS til hele masten der er
ingen træere eller buske som kan ødelægge LOS, da de så skal voske endog
adskillige meter i vejret. Vi har ej heller nogen sø på linien.

Har snakket med teknikkeren efter endt installation af en ny antenne som
var den der var røgetsig en tur... Og han siger at sne og regen selv i
store mængere dog ikke i så store mænger som her forleden, men endog
store mænger ikke vil kunne give total tab af forbindelse, men måske
lavere hastigehed på linien.

Fra : Tommy

Dato : 14-07-02 09:46

Hey

Køre du med fast ip [statisk]

M V H Tommy

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> skrev i en
meddelelse news:3d30aa4b$0$16827$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 11:15

Tommy wrote:
> Hey
>
> Køre du med fast ip [statisk]

Nej ikke endnu, men skal til det lige så snart, jeg får dem.

Kan du ikke skrive under det du svare på og klippe resten væk.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 10-07-02 21:14

Hej

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@schultzconsult.com> wrote:

>Så må de skaffe noget hardware som virker, ellers mister de en kunde...

Som overalt hvor en forbindelse er baseret på radiosignaler i
almindelighed, og højfrq. radiobølger i særdeleshed, skal der ikke meget
til at forstyrre, Hvis signalet mellem dig og Sonofon masten er svagt,
kan en kraftigt regnbyge, for slet ikke at tale om sne (pyh, 27 gr) få
forbindelsen til at forsvinde helt.

Endvidere kan elektriske forstyrrelser gøre samme skade, du kender det
måske fra din radio eller tv, eet eller andet der knaser og knitrer,
f.eks. lyn.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-07-02 07:54

mikael@ejberg.dk (Mikael Ejberg Pedersen) writes:

> Så din tale på, lad os sige 600 Hz bare for at tage et tal, vil svare
> til lidt over 500 MHz i radiobølger. Og vidt jeg husker, er de
> paraboler på Experimentariet RET store.

Well vi har haft en lign. opstilling på AUC, og der var parabolerne
ca. 1-1.5 meter i diameter, så pænt store i den her sammenhæng

/Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-02 23:03

On Tue, 09 Jul 2002 23:29:12 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@schultzconsult.com> wrote:

>Det vil sige at et alm. regn vejr kan ligge linien ned?

Hvis din forbindelse ligger på maginalerne, så vil jeg tro at det kan
flytte over på den forkerte side.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-07-02 07:27

"Schultz Consult - [René Madsen]" writes:

> Vil det sige at nu, hvor jeg sidder med et fungerende ind til videre
> spike modem, sp får det skiftet til den nye model når den kommer?

Sandsynligvis ikke, den nye CPE kræver en anden kabling, så (i
hvertfald i starten) der vil dem der har Spike CPE'en ikke få en Remec
CPE installeret når den kommer. Hvis dit udstyr står af vil du
muligvis også få noget nyt Spike udstyr op da der stadig er noget af
dette på lager. Det nye kabel der skal gå fra antenne til dit udstyr
vil i fremtiden være et Twisted Pair kabel, hvorfor det nuværende
koaxkabel ikke kan bruges.

> [...]
> selv i store mængere dog ikke i så store mænger som her forleden, men
> endog store mænger ikke vil kunne give total tab af forbindelse, men

Well... det vil være et spørgsmål om installation, forhold, LOS
osv. Ideelt set så burde det ikke give tab af linien, men det gør det
nu alligevel. Specielt ude på maxafstanden, hvis signalet ligger i den
lave ende og der er yderligere dæmpning mellem antenne og basestation,
så vil signalet falde ud og ikke blot give en hastigheds sænkning.

/Thomas, der udtaler sig som privatperson.

Fra : stigen

Dato : 29-09-02 17:14

Et lille tip til Spike's CPE, som kan have store betydning....
Jeg have store promblemer med at bruge mit fwa, da jeg fik det, jeg
kunne bruge det i 15 min med en cold CPE og så var det slut så gik det
mer eller mindre ned.. Indtil jeg prøvet at ligger en cpu blæser oven
på... så kørte det bare derudaf, indtil man slukkede blæseren, så gik
det ned af bakke igen.... Sonofon valgt dog at udskifter CPE'en da de
skuller kunne køre uden blæser på..... Og efter udskifningen har det
bare kørt deruad uden blæser med ca 1400/600kbit/s uden stop i 2½mdr..
ret godt for en 1Mbit/s forbindelse synes jeg :)

http://www.kandu.dk/