Hvordan får jeg min mac til at køre adsl?
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-07-02 12:55

Hej alle

Jeg er spejlblank hvad mac angår, og især opsætning af netværk. Sagen er at
jeg har en PC og en ADSL linie, og så har jeg lige fået en mac bærbar, der
kører os 9.2 og os 10. Jeg vil meget gerne have bare en af systemerne til at
køre ADSL, men hvordan skal opsætningen være, explorer og netværk. For
uanset hvad jeg gør så sker der intet. Jeg tager simpelthen stikket ud af
PC'en og sætter det ind i mac'en.

Hjælp søges tak.

Bo

Fra : *nico*

Dato : 09-07-02 13:06

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> køre ADSL, men hvordan skal opsætningen være, explorer og netværk. For
> uanset hvad jeg gør så sker der intet. Jeg tager simpelthen stikket ud af

Hvis det er en ADSL linie med tilhørende router er det ganke simpelt og
hurtigt at opsætte.
Du skal anskaffe dig en Hub/switch "200-400 kr" Herefter linker du router
samt mac og pc til Switch eller hub.

Både mac og Pc sættes så til at hente en IP adresse fra serveren. Her skal
du nok kende din routers ip adresse. Det er typiskt 192.168.0.1 .
Tast den ind som gateway på begge systemer. Efterfølgende skal dine Explorer
eller Netscape eller hvad du benytter til internet, bare sættes til at
connecte via lan. Så er du på.

Hvis det ikke er en adsl forbindelse via Router, kan man få ganbke små
midler finde programmer på nettet der gåør enten pc´en eller mac´en i stand
til at agere dhcp server. På den måde kan begge maskiner være på. Dette
kræver dog at begge maskiner skal være tændt for at maskinen uden direkte
adgang kan connecte.

Held og lykke

mch
Nicolai

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-07-02 13:41

Jeg har ikke en router sluttet til, den har jeg koblet fra. Men hvis jeg nu
ser bort fra at jeg skal have både pc og mac tilsluttet på en gang, og at
jeg bare vil have min mac til at du, hvor skal jeg så gå hen rent program
mæssigt? Som sagt så er jeg spejlblank hvad mac angår, så et par pile ville
være rart, hehe.

Bo

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-07-02 13:46

> [...]

> mæssigt? Som sagt så er jeg spejlblank hvad mac angår, så et par pile ville

Hej Bo

Hvor i landet er du ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-07-02 13:48

> Hej Bo
>
> Hvor i landet er du ?

Jeg er helt på toppen, i dejlige solrige Skagen.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-07-02 14:04

> Jeg er helt på toppen, i dejlige solrige Skagen.

Hvis du ringer mig op, skal jeg forklare dig hvordan du gør.

Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-07-02 14:11

> Hvis du ringer mig op, skal jeg forklare dig hvordan du gør.

Det er sku pænt af dig, men problemet er at jeg ikke sidder ved mac'en lige
nu. Jeg er på job, og det er nok en fordel at jeg sidder foran skærmen.

Men tak igen.

Bo

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-07-02 14:23

> Det er sku pænt af dig, men problemet er at jeg ikke sidder ved mac'en lige
> nu. Jeg er på job, og det er nok en fordel at jeg sidder foran skærmen.

Så ring når du er ved Mac'en.

Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-07-02 13:44

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> writes:

> mæssigt? Som sagt så er jeg spejlblank hvad mac angår, så et par pile ville
> være rart, hehe.

Hvordan får din PC adgang til internettet? Har du installeret noget
på PCen? Har du fast IP?

Jeg kan hjælpe dig med OS X, og der er garanteret andre her der kan
med OS 9.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 09-07-02 13:53

Jeg har en adsl 2048/512. Fra box til pc går der et alm. netværkskabel. Fast
IP og gateway 192.168.0.1.

Jeg tager så stikket fra PC og smider i mac'en men der sker bare ikke noget
på mac'en selv om jeg sætter IP op på samme måde som på PC.

Bo

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-07-02 14:21

> [...]

> Jeg tager så stikket fra PC og smider i mac'en men der sker bare ikke noget
> på mac'en selv om jeg sætter IP op på samme måde som på PC.

Under OS X er der mulighed for at sætte op for hver enhed
individuelt. Hvis du er inde på Æble->Systemindstillinger->Netværk,
så dobbeltcheck at du ser på "Internt Ethernet" og ikke "internt
modem" eller "irDA modem".

Hvis du herudover også åbner Terminal.app (Applications->Utilites) så
vis lige hvad uddata fra "/sbin/ifconfig -a" giver.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 09-07-02 16:27

Rabbit_HGC wrote:

> Jeg har en adsl 2048/512. Fra box til pc går der et alm. netværkskabel. Fast
> IP og gateway 192.168.0.1.

Det kunne tyde på at du har en NetXpress forbindelse og skal forbinde manuelt -
derfor skal du have fat i et opkaldsprogram til Mac.

> Jeg tager så stikket fra PC og smider i mac'en men der sker bare ikke noget
> på mac'en selv om jeg sætter IP op på samme måde som på PC.

Hvilket abonnement? NetXpress - eller TDC Bredbånd.
Måske noget helt andet?
NetXpress på Mac kræver et opkaldsprogram - som man får gratis hos TDC.
Bredbånd kræver ikke andet end korrekt TCP/IP opsætning. Men hvis du skifter
til en anden maskine skal modemet være slukket omkring 10 minutter inden det
virker på den anden maskine.

På en bredbånd vælger man blot connect via DHCP og så skulle den køre.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Rabbit

Dato : 09-07-02 20:40

Tak til alle for Jeres hjælp. Det IP opsætningen, det virker nu.

Takker

Bo

Fra : Thorbjoern Andersen

Dato : 10-07-02 10:07

Rabbit skrev:
> Tak til alle for Jeres hjælp. Det IP opsætningen, det virker nu.
>
> Takker
>
> Bo

Kan du ikke lige sige hvad det var der fik det til at virke? Bare lige
hvis andre skulle finde denne traad engang i fremtiden.

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 10-07-02 11:59

Jo det var min IP adresse jeg havde skrevet forkert, ja...der lyder sku nok
et ordentligt brag den dag jeg vågner op.

Bo