Korthåret Skt Bernhard
Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 02:09

Er der mon nogen her I gruppen som kan hjælpe med svar på disse spørgsmål om
korthåret Skt Bernhard?

Vi kunne evt være interesserede i en Skt Bernhardshund til at gå sammen med
vores katte. En korthåret version af racen lyder tillokkende, da den sikkert
ikke fælder helt så meget, som den langhårede

Hvordan fungerer Skt Bernhardshunden sammen med mange katte? Vi opdrætter to
katteracer, så vi har en del voksne permanente katte og til tider kuld.

Har Skt Bernhardshunden nogle arvelige sygdomme/problemer man bør være
opmærksom på som evt hvalpekøber?

Hvor stor kan man forvente at en Skt Bernhard tæve bliver?

Vi er klar over at Skt Bernhard sikkert kræver en del plads - vi kan tilbyde
140m2 og en dejlig stor indhegnet have. (Hvor interesseret i at grave er
racen generelt?) Mon det er nok?

Hvor motionskrævende er racen? Selvfølgelig skal hunden luftes nogle gange
dagligt, men hvor meget daglig motion kræver den udover det? Vi formoder at
en så stor race kræver en del motion, men vi har også hørt at netop Skt
Bernhard har et meget lille hjerte I forhold til dens store krop...

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-07-02 08:27

Camilla Baird <mail@korat.dk> writes:

> Vi kunne evt være interesserede i en Skt Bernhardshund til at gå sammen med
> vores katte. En korthåret version af racen lyder tillokkende, da den sikkert
> ikke fælder helt så meget, som den langhårede

Fælder de ikke lige meget, bortset fra at korte hår sviner mindre end
lange hår?

> Har Skt Bernhardshunden nogle arvelige sygdomme/problemer man bør være
> opmærksom på som evt hvalpekøber?

Jeg har ikke selv erfaring med racen, bortset fra at de ser dejlige
ud, men jeg så en serie af udsendelser på Animal Planet, hvor man
brugte en halv time på en enkelt hunderace. De fortalte, at
Skt. Bernhardshunden, som jeg har nogle bedrøvede tunge øjen, kunne
risikere at få nedgroede øjenvipper, at de simpelhen begyndte at vokse
ind i øjet. Det kan afhjælpes med operation.

Der var også noget med maven/hjertet. Er det ikke noget med at en
eller anden forening betaler for at man kan få samtaler med en
dyrlæge om netop disse problemstillinger? De gør det naturligvis for
at undgå så mange forladte/mishandlede/internat-hunde. God ting, efter
min mening.

Jeg håber du kan få svar på dine spørgsmål.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 09-07-02 09:15

Hej Camilla
Jeg kender ikke meget til Skt. Bernhard, men at have hunde sammen med katte
kan sagtens lade sig gøre. Vi har (og har altid haft) Labradors sammen med
vores katte. Selvom hundene bliver brugt på jagt er de kun glade og
beskyttede overfor kattene og deres evt. killinger.
Jeg fandt et link om Skt. Bernhard:
http://www.dch-kalovig.dk/bernhard.htm
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 10:07

On 09/07/2002 10:15, in article 3d2a9bf0$0$397$ba624c82@nntp01.dk.telia.net,
"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> vores katte. Selvom hundene bliver brugt på jagt er de kun glade og
> beskyttede overfor kattene og deres evt. killinger.

Tak for det link! Der stod meget af det jeg efterlyste

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 10:06

On 09/07/2002 09:26, in article uit3pgy4k.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum

> Fælder de ikke lige meget, bortset fra at korte hår sviner mindre end
> lange hår?

Det havde jeg ikke tænkt på

> [...]
> dyrlæge om netop disse problemstillinger? De gør det naturligvis for
> at undgå så mange forladte/mishandlede/internat-hunde. God ting, efter

Tak for svar.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-07-02 10:29

Hej Camilla

> En korthåret version af racen lyder tillokkende, da den sikkert
> ikke fælder helt så meget, som den langhårede

Jeg er ikke sikker på andet end at en korthåret fælder mindst lige så meget
som en langhåret. Ikke fordi jeg taler af erfaring med en skt Bernhardshund,
for den race har jeg ikke, men jeg har en Dansk/Svensk gårdhund som er
korthåret, og tro mig, der en hundehår over alt. det der kan være
irriterende med en korthåret hund når den fælder er, at de små hår borer sig
ind i alt, tøj, tæpper, bilsæder osv, hvilket ikke er nemt at få renste af,
netop fordi de sidder så godt fat.
Grunden til jeg skriver dette, er ikke for at overtale dig til at få en
langhåret hund, men jeg tror bare ikke der er den store forskel på pels
typerne uanset hvilken race der snakkes om.
Det der er et + ved en korthåret hund, den kræver ikke så meget pelspleje
. selvfølgelig har pelsen godt af at blive børstet i ny og næ, men slet
ikke som en langhåret hund.

Trine skrev:

> [...]
>risikere at få nedgroede øjenvipper, at de simpelhen begyndte at vokse
>ind i øjet. Det kan afhjælpes med operation.

Det program så jeg også godt. Hold evt øje med program oversigten på Animal
planet, de genudsender rigtig tit de samme programmer flere gange ( kan
desværre ikke huske hvad programmet hed ), det var måske et program for dig.

mange hundehilsner fra

Nicki og Bolette

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 10:56

Tak for de gode råd - jeg vil da tage al information til grundig overvejelse
..-)
Mvh Camilla

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 09-07-02 10:39

Hej Camilla
Måske jeg kan hjælpe lidt her. Vi er nemlig de stolte ejere af et stk. dejlig
Skt B. og ikke mindre end 6 katte.

> Vi kunne evt være interesserede i en Skt Bernhardshund til at gå sammen med
> vores katte. En korthåret version af racen lyder tillokkende, da den sikkert
> ikke fælder helt så meget, som den langhårede

Lang - og korthårede fælder lige meget. Faktisk er den korte pels mere
irriterende synes jeg, da den er sværere at "styre" i huset. Vores hund er
langhåret, og her må man frem med børsten, så man fanger dem inden de ligger
knædybt i stuen. Og de fælder altså MEGET!

> Hvordan fungerer Skt Bernhardshunden sammen med mange katte? Vi opdrætter to
> katteracer, så vi har en del voksne permanente katte og til tider kuld.

Vores hund faldt fint i hak med kattene. Vi fik ham som hvalp, og han har aldrig
udvist tegn på aggresivitet mod dem. De ligger og sover hos ham, træder hen over
ham, og bruger ham som springbræt hvis de skal ned på gulvet. En voksen hund der
ikke er vænnet til katte kræver dog nok en indkøringstid. Men selv her tror jeg
ikke det bliver et problem, da der ikke just er megen byttedrift i en Skt. B.
Selvfølgelig finders der også hos denne race deciderede katte-hadere, men det
kan I vel sikre jer imod fra begyndelsen.

> Har Skt Bernhardshunden nogle arvelige sygdomme/problemer man bør være
> opmærksom på som evt hvalpekøber?

Desværre...masser! Her gælder det om at se sig for, og købe hos en god
opdrætter. Specielt hofter, albueled og øjne kan give problemer, men også andre
ting, og jeg tror I skal sætte jer godt ind i disse ting før man køber en Skt.
B. Det er en STOR hund, og den vokser sindssygt hurtigt, med de heraf følgende
problemer.

> Hvor stor kan man forvente at en Skt Bernhard tæve bliver?

Det kan svinge meget alt efter forældrene, men regn med mellem 60 og 70 kg.

> [...]

> en så stor race kræver en del motion, men vi har også hørt at netop Skt
> Bernhard har et meget lille hjerte I forhold til dens store krop...

Jeg tror I har rigeligt med plads. Skt. B'en er ret inaktiv det meste af dagen,
og vil bare gerne have et godt sted at ligge og flyde, hvor den kan følge med i,
hvad der sker omkring den. Den vil sikkert elske haven, men kan altså godt grave
store huller hvis den keder sig! Jeg synes det er aller vigtigst at hunden hver
dag kommer ud og har mulighed for rigtigt at strække ud i fuld galop på en mark
eller lignende. Det behøver ikke være ret længe, bare 10-20 minutter, så er den
træt. Der ud over vil den stille sig tilfreds med kortere tisseture, gerne til
lidt afvekslende steder. Under opvæksten skal Skt. B have overraskende lidt
motion, men det betyder ikke at den bare skal ligge og flyde hele dagen. Vores
er en rigtig sofa-gris, og bevæger sig så lidt som muligt. Derfor gælder det om
at få lidt gang i den ved at aktivere i leg, og evt. gerne lydighedstræning.
Nogle træner endda agility, men det synes jeg nu er i overkanten til sådan en
fyr.

Håber du kan bruge svaret til lidt, du er også velkommen til at spørge igen...
Hilsen Dorthe ( - og Nansen www.kishka.dk )

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 10:54

On 09/07/2002 11:39, in article 3D2AAF36.E9C03F68@hotmail.com, "Dorthe Prip
Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> Hej Camilla
> Måske jeg kan hjælpe lidt her. Vi er nemlig de stolte ejere af et stk. dejlig
> Skt B. og ikke mindre end 6 katte.

Det var da noget

> [...]
> langhåret, og her må man frem med børsten, så man fanger dem inden de ligger
> knædybt i stuen. Og de fælder altså MEGET!

Ja, pels har begge varianter vel... Hvor tit skal de vaskes? Jeg ved at man
kan fjerne mange løse hår på katte ved vask.

> [...]
> Selvfølgelig finders der også hos denne race deciderede katte-hadere, men det
> kan I vel sikre jer imod fra begyndelsen.

Det bliver vi jo nødt til

> [...]
> B. Det er en STOR hund, og den vokser sindssygt hurtigt, med de heraf følgende

Mange af problemerne kan vel forebygges på en eller anden måde? Eller hvad?
Jeg har ikke forstand på det.

> [...]
> Nogle træner endda agility, men det synes jeg nu er i overkanten til sådan en

Jeg vil ikke have så stor en hund som sofa- eller sengehund - den fylder for
meget...

> Håber du kan bruge svaret til lidt, du er også velkommen til at spørge igen...
> Hilsen Dorthe ( - og Nansen www.kishka.dk )

Mange tak for dit svar! Jeg kommer garanteret igen senere med spørgsmål

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 09-07-02 11:12

Camilla Baird skriver:

> Det var da noget

Ja, og så leder vi endda efter en hund mere *smil*.

> Ja, pels har begge varianter vel... Hvor tit skal de vaskes? Jeg ved at man
> kan fjerne mange løse hår på katte ved vask.

Vi vasker sjældent Nansen, det er et ret stort projekt! Og så kommer det jo an på
hvor beskidt den bliver!

> Det bliver vi jo nødt til

Hvis I regner med at købe en hvalp, slipper I jo for problemet.

> Mange af problemerne kan vel forebygges på en eller anden måde? Eller hvad?
> Jeg har ikke forstand på det.

Nej, der er netop tale om arvelige problemer som ikke kan forbygges "når skaden er
sket". Derfor er det vigtigt at vælge en opdrætter der er yderst opmærksom på disse
ting, og som fortæller åbent om det. Nogle prøver at feje tingene ind under
gulvtæppet og siger at det er slet ikke så slemt.

> Jeg vil ikke have så stor en hund som sofa- eller sengehund - den fylder for
> meget...

Nej, Nansen har nu også sin egen "sofa". En stor boxmadras på gulvet ved siden af
menneskesofaen. Ikke kønt, men han er glad for den. Naturligvis får han heller ikke
lov til at komme i sengen.

> Mange tak for dit svar! Jeg kommer garanteret igen senere med spørgsmål

Jamen spørg bare løs, man er jo så glad når nogen gider høre om ens hund! *grin*
Hilsen Dorthe og Nansen

Fra : Pia J

Dato : 09-07-02 11:22

Hov! Sidste vi talte sammen havde I besluttet jer for en som matchede
kattene? :)

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 11:47

On 09/07/2002 12:22, in article agedb7$pgr$1@sunsite.dk, "Pia J"
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> Hov! Sidste vi talte sammen havde I besluttet jer for en som matchede
> kattene? :)
>
> :Pia

"matchede" kattene - hvordan?
Jeg tror vi er blevet lidt klogere - hunde og katte er meget forskellige -
big surpise! Hunde kan ikke aktivere sig selv i samme grad som katte - det
tror jeg ikke lige vi havde forstået de fulde konsekvenser af...

Det er rigtigt vi har også haft kig på pudel, men da vi endnu ikke har
endligt besluttet os for, om vi overhovedet skal have hund, sker der vel
ikke noget ved at lære så meget som muligt om de forskellige racer, vel?

Vi kan også lide Skt Bernhard og Newfoundlænder, men er lidt "skræmte" af
størrelsen og den mængde motion, vi forventer, en stor hund skal have. Men
det lyder jo, som om Skt Bernhard er overkommelig mht motion - det er meget
tiltalende

Vi har også hørt at de større racer har en del helbredsproblemer - det er
man jo ikke tryg ved, især når man får fornemmelsen af at ikke alle
opdrættere er lige seriøse mht selektion af avlsdyr. (Som katteopdrættere
ved vi at der findes gode og mindre gode opdrættere allevegne og vil
selvfølgelig helst snakke med de mest seriøse opdrættere.)
Det link, jeg fik i et andet svar, var meget informativt og ærligt re
helbredsproblemer hos Skt Bernhard - da jeg håber, at de fleste opdrættere
svarer ærligt på, om de tester for de problemer, der kan testes for, er det
vel muligt at finde en hvalp, der ikke burde udvikle problemer... Eller kan
man aldrig være sikker?

Fra : Pia J

Dato : 09-07-02 12:36

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message

> "matchede" kattene - hvordan?

Ja, altså farvemæssigt...

> Jeg tror vi er blevet lidt klogere - hunde og katte er meget forskellige -
> big surpise! Hunde kan ikke aktivere sig selv i samme grad som katte - det
> tror jeg ikke lige vi havde forstået de fulde konsekvenser af...

Nå, jeg troede ellers Molly havde reklameret så godt... Hun kan ikke længere
være under sofaen, men er stadig så nem og sød at man knap fatter det.

> Det er rigtigt vi har også haft kig på pudel, men da vi endnu ikke har
> endligt besluttet os for, om vi overhovedet skal have hund, sker der vel
> ikke noget ved at lære så meget som muligt om de forskellige racer, vel?

Det er det eneste rigtige, naturligvis.

> Vi kan også lide Skt Bernhard og Newfoundlænder, men er lidt "skræmte" af
> størrelsen

Størrelsen vænner man sig til. Folk synes jeg har en enorm hund (ikke den
under Ninas sofa, den anden), jeg synes han er min lille pussenusse (ok,
mellemstor :) Han vejer da mindre en mig...

> vel muligt at finde en hvalp, der ikke burde udvikle problemer... Eller
kan
> man aldrig være sikker?

Ikke helt, men man kan tage sine forholdsregler. Forlange at vide HD og AA
status på forældre og gerne længere tilbage/andet afkom, give hunden korrekt
foder, ikke lade den kravle på trapper før det er absolut nødvendigt, ingen
cykelture eller spring før den er mindst 18 måneder. Med hunde er det dels
arveligt, dels miljøbetinget om de får HD - siges det. Hjerteproblemer -
igen, opdrætter bør være åben omkring deres avlsdyr. Øjenproblemer, entropi
fx (indadrullede øjenlåg) - det er ikke så farligt endda, det klares med en
lillebitte operation, hvor man vender øjenlåget og syr et sting i
øjenkrogen.

Der har været en tråd herinde om Newf'er, det lyder som om samtlige
newfopdrættere blæser på HD status og bare avler løs! Så jeg tror ikke jeg
skal have sådan en, selvom jeg er helt vild med dem.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 12:42

> Ja, altså farvemæssigt...

En blå hund?? Vi har haft lidt kig på Kerry Blue Terrier (tror jeg nok den
hed), men den blev hurtigt valgt fra da terriere nok ikke liiiiige har et
temperament vi kan håndtere.

> Nå, jeg troede ellers Molly havde reklameret så godt... Hun kan ikke længere
> være under sofaen, men er stadig så nem og sød at man knap fatter det.

Molly er kær

> [...]
> under Ninas sofa, den anden), jeg synes han er min lille pussenusse (ok,
> mellemstor :) Han vejer da mindre en mig...

Ja, det er vel I høj grad et spørgsmål om øjnene der ser

> [...]
> fx (indadrullede øjenlåg) - det er ikke så farligt endda, det klares med en
> lillebitte operation, hvor man vender øjenlåget og syr et sting i

Det med trapperne kan blive et problem - vores hus er I 5 niveauer med små
trapper (få trin) imellem... Skal hunden virkeligt bæres rundt i huset? Det
kan jo hurtigt blive en praktisk umulighed...

> Der har været en tråd herinde om Newf'er, det lyder som om samtlige
> newfopdrættere blæser på HD status og bare avler løs! Så jeg tror ikke jeg
> skal have sådan en, selvom jeg er helt vild med dem.

Det er jeg da meget ked af at høre - det er dejlige hunde (har kendt to af
slagsen).

Fra : Pia J

Dato : 09-07-02 12:52

> En blå hund??

Nøøøh, men sølv er da tæt på...

> [...]
Det
> kan jo hurtigt blive en praktisk umulighed...

1-2 trin er jo ikke så galt, men især nedadgående bør stadig begrænses så
længe man kan. Jeg ved ikke lige, hvor mange uger man orker slæbe på en
Bernhard... Molly er nu som 3 mdr. blevet meget mere mobil end da vi fik
hende, sikker på benene, mere styrke. Så det er nok en meget god grænse for,
hvornår de kan klare et par trin uden problemer. Men lange, stejle trapper
er noget møg for tunge, hurtigvoksende hunde. Der sker det, at når de vokser
så stærkt, flere kilo om ugen, så når deres knogler ikke helt at hærde i
enderne. Derfor kan de få slidskader i bl.a. knæ og hofter eller "mus"
(løsrevne bruskstumper). Man skal passe på med, de ikke får for meget
protein, hvilket der sjovt nok er meget af i hvalpefoder. Så jeg ville vælge
det med lavest protein indhold og måske gradvis gå over på voksenfoder
allerede ved 6 mdr. når det gælder en stor race.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 12:57

> Nøøøh, men sølv er da tæt på...

OK - det kan du have ret I

> [...]
> det med lavest protein indhold og måske gradvis gå over på voksenfoder
> allerede ved 6 mdr. når det gælder en stor race.

Jeg kan godt se problemet I at de vokser så hurtigt og brusket I knoglerne,
men vores trapper burde enhver hund egt kunne klare Vi har en lang
trappe op til stuen fra haven, men så må hunden bruge kælderindgangen fra
haven i stedet - det ville også være bedre I det lange løb.

Tak for din interesse og gode råd

Fra : Pia J

Dato : 09-07-02 13:04

> [...]

Der findes faktisk blå Grand Danois, var det noget? (fnis)

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 13:10

> Der findes faktisk blå Grand Danois, var det noget? (fnis)
>
> :Pia

LOL - Grand Danois er en dejlig stor korthåret hund, men min erfaring er at
den ikke har mange brikker at flytte med og den er meget motionskrævende
- dem jeg kendte på landet havde tendens til at strejfe (også tæverne) og
skambide får og skræmme vildt... Jeg har ikke de bedste erfaringer med Grand
Danois, desværre De gulr tigerstribede er ellers imponerende at se på.

Jeg stejlede lidt over din beskrivelse af at vi ledte efter hund der passede
til kattene, fordi man ofte i katteverdenen hører om folk der leder efter
killinger der passer til møblerne... Dvs de skifter dem ud hvis de skifter
møbler. Sådanne historier findes sikkert også i hundeverdenen Sådan vil
jeg altså helst ikke opfattes, bare fordi jeg har svært ved at beslutte mig
til en race eller en hund I det hele taget. Jeg vil hellere gøre alle disse
overvejelser FØR hunden evt kommer i huset, end EFTER - for så er det
ligesom for sent... En hund er jo et levende væsen som man har ansvar for
får det bedst mulige hjem I hele dens liv, så der skal mange grundige
overvejelser til (og muligvis lidt fejlslagne undersøgelser) FØR man
beslutter sig - det er jeg ganske sikker på alle herinde er enige med mig I

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 09-07-02 13:40

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote
*snip*

> folk der leder efter
> killinger der passer til møblerne...

Jeps, kender til en der synes en beagle ville være alletiders for hende,
fordi den står godt til hendes lædersofa...
Men hun skulle ifølge min veninde ikke engang nogensinde have lov at have
børn, for tænk hvis de svinede...hehe

Så den slags mennesker findes, jeg tror næppe hun tænker over hvor meget
motion en beagle skal have og at den nok næppe vil ligge stille på hendes
sofa uden at fælde medmindre hun køber en udstoppet pelsløs beagle og nagler
den fast ;)

- Sidsel

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 09-07-02 14:26

Hej Camilla
Hvad med at besøge en (eller flere) hundeudstillinger og der snakke med
nogle opdrættere.
Det kunne også tænkes at der fandtes lige den rette race som du måske slet
ikke kendte til.
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 14:49

On 09/07/2002 15:25, in article 3d2ae485$0$268$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
> [...]

> nogle opdrættere.
> Det kunne også tænkes at der fandtes lige den rette race som du måske slet

God idé!
Problemet med hundeudstillinger er at man skal være der hele dagen for at se
alle racerne - udstillerne kommer og går efterhånden som deres racer bliver
bedømt (meget anderledes fra katteudstillinger hvor alle katte er der I hele
udstillingens åbningstid).

Fra : Pia J

Dato : 09-07-02 14:30

> [...]
> killinger der passer til møblerne... Dvs de skifter dem ud hvis de skifter
> møbler. Sådanne historier findes sikkert også i hundeverdenen Sådan

Nejnejnej!! Det var KUN sjov og spas fra min side, fordi I havde snakket om
en sølvpuddel og begge avler en katterace med samme farve.

Hvis jeg troede du var så dum, havde jeg sikkert ikke gidet svare på dit
indlæg...

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 09-07-02 14:51

On 09/07/2002 15:30, in article ageobh$c7d$1@sunsite.dk, "Pia J"
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
> en sølvpuddel og begge avler en katterace med samme farve.
>
> Hvis jeg troede du var så dum, havde jeg sikkert ikke gidet svare på dit

Det er da rigtigt at når en race findes I forskellige farver så finder man
vel altid en favoritfarve (det gør jo ikke noget hvis hunden er smuk at se
på også, vel?) - og vi har da ganske rigtigt en præference for blå eller
sølv her I huset Men hovedsagen er racens "livssyn"

Fra : Sander

Dato : 09-07-02 14:25

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt vi har også haft kig på pudel, men da vi endnu ikke har
> endligt besluttet os for, om vi overhovedet skal have hund, sker der vel
> ikke noget ved at lære så meget som muligt om de forskellige racer, vel?

Det er altid en god ide, at sætte sig ind i racerne. : )
Kender ikke selv racen, men har hørt at Kooiker Hondje, skulle være en "nem"
begynderhund og sød ser den jo ud. Men som sagt. Jeg ved ikke så meget om
den.

> [...]
> ved vi at der findes gode og mindre gode opdrættere allevegne og vil
> selvfølgelig helst snakke med de mest seriøse opdrættere.)

Jeg tror ikke størrelsen er altafgørende, for helbredsproblemer. Der findes
både store og små racer, med helbredsproblemer. Som du selv er inde på, så
gælder det om, at finde en dygtig opdrætter og undersøge de forskellige
racers skavanker.

> [...]
det
> vel muligt at finde en hvalp, der ikke burde udvikle problemer... Eller

Man kan aldrig være 100% sikker, men ved at finde den rigtige opdrætter og
selv sætte sig lidt ind i tingenene, før køb, er man da hjulpet godt på vej.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-07-02 17:35

mail@korat.dk writes:
>Fælder de ikke lige meget, bortset fra at korte hår sviner mindre end
>>

>Det havde jeg ikke tænkt på

Der findes racer, der ikke fælder - men de skal klippes.

Hilsen Sverre.

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-07-02 07:10

On 09/07/2002 18:34, in article
fc.0073fb6b044cfdd23b9aca00c7a4a367.44cfdd4@net.dialog.dk, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:

> Der findes racer, der ikke fælder - men de skal klippes.
>
> Hilsen Sverre.

Hvilke racer tænker du på? Jeg kender kun pudlen med denne slags pels

Fra : Sverre Stokke

Dato : 10-07-02 08:34

mail@korat.dk writes:

>Hvilke racer tænker du på? Jeg kender kun pudlen med denne slags pels

Det var også mest den, jeg tænkte på - og den fås jo næsten i valgfri
størrelser

Og så er der vist er par terrier-typer, der fælder meget lidt. Konkret
kender jeg en allergiker, der anskaffede sig en Airedale Terrier netop af
den gund.

Hilsen Sverre.