php include
Fra : Claus S

Dato : 05-02-01 02:09

<? total nybegynder i php ?>

Hvordan inkluderer man en side i php, som svarer til SSI: "include virtual"
Og skal den fil, man inkluderer, ligge på samme server som .php siden, eller
kan den lige på www.etandetdomain.dk ?

I må gerne skrive syntaksen, så det er idiotsikkert.

mvh Claus

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-02-01 03:02

Parse error: parse error in <95kue4$bp2$1@news.inet.tele.dk> on line 1

>Hvordan inkluderer man en side i php, som svarer til SSI: "include virtual"

bruger include()

>Og skal den fil, man inkluderer, ligge på samme server som .php siden, eller
>kan den lige på www.etandetdomain.dk ?

Begge dele kan lade sig gøre:
include ("bubber.php"); # inkluderer filen bubber.php i samme dir
include ("http://bubber.dk/badekar.php") # gæt selv :)

Tag et kig på http://www.php.net/manual/en/function.include.php
--
venligst
/Lasse

Gratis Ericsson A 2618r mobiltelefon:
http://fergusons.dk/link/2618/

Fra : Christian Rishøj

Dato : 05-02-01 13:46

> include ("http://bubber.dk/badekar.php") # gæt selv :)

Husk lige, at hvis webmaster på bubber.dk har bare et minimalt begreb om
serveropsætning, så har han sat webserveren på bubber.dk op til at fortolke
PHP filer, og det er således umiddelbart ikke noget ved at inkludere denne.

/Christian

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-02-01 14:06

Christian Rishøj skrev:

> [...]
>PHP filer, og det er således umiddelbart ikke noget ved at inkludere denne.

Jeg gik ud fra, at man selvfølgelig havde rettigheder (og lov) til at
gøre det - det ER jo muligt.

- Og jow, jeg kunne selvfølgelig have brugt dette som eksempel i
stedet:

include ("http://bubber.dk/badekar.inc")

- jeg bruger selv .inc-filer til sådan noget include-stads.

Fra : KeZZe

Dato : 05-02-01 18:00

> include ("http://bubber.dk/badekar.inc")
> - jeg bruger selv .inc-filer til sådan noget include-stads.

Hvis folk er heldige at gætte navnet på din includefil, og du ikke har
beskyttet den for læsning ryger dit databasepass & username hurtigt i
hænderne på de forkerte.

Jeg foretrækker at lave en include/ mappe og beskytte indholdet af denne mod
dirlisting etc.
Det andet er for usikkert, hvis man altså ikke har sat serveren op til at få
php til at parse .inc filer (eller beskyttet dem mod læsning som tidligere
nævnt).

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 05-02-01 18:05

KeZZe skrev:

>Hvis folk er heldige at gætte navnet på din includefil, og du ikke har
>beskyttet den for læsning ryger dit databasepass & username hurtigt i
>hænderne på de forkerte.

Jeg HAR beskyttet dem, men det KAN lade sig gøre at læse filer fra en
anden server, og det kan jo også lade sig gøre kun at åbne for at læse
fra de IP-adresser (f.eks. nogle servere) som man vil.

>Jeg foretrækker at lave en include/ mappe og beskytte indholdet af denne mod
>dirlisting etc.

Jeg beskytter bare filerne, jeg har kun et par stykker, men det du gør
kunne jeg da også gøre.

>Det andet er for usikkert, hvis man altså ikke har sat serveren op til at få
>php til at parse .inc filer (eller beskyttet dem mod læsning som tidligere
>nævnt).

Jeg har beskyttet dem mod læsning, det er IMO det bedste. Hvis jeg nu
glemmer at starte .inc-filen med <? f.eks. - og det er ikke kun til
PHP jeg bruger .inc-filer.

Fra : Erwin Lansing

Dato : 06-02-01 09:35

In article <d7nt7t03524ktpddacf9o1h1troqtajsa2@193.162.153.117>,
Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
>
>Jeg har beskyttet dem mod læsning, det er IMO det bedste. Hvis jeg nu
>glemmer at starte .inc-filen med <? f.eks. - og det er ikke kun til

hvorfor ikke smide dem lang ud af web-scope, hvor webswerveren ikke kan
nå dem, sætte en php_value include_path="/sti/til/includes" i en
..htaccess (eller php.ini) og så er det bare include("tamtam.inc");
uden at nogen nogensinde får lov at se sovsen i en bruser

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-02-01 12:46

Erwin Lansing skrev:

> [...]
>.htaccess (eller php.ini) og så er det bare include("tamtam.inc");
>uden at nogen nogensinde får lov at se sovsen i en bruser

Hvis jeg blot har en .htaccess der blokerer for alle .inc filer til
browseren, så er der vel ikke noget problem?

- Man kan selvfølgelig også gøre som dig, men er der nogle risici ved
min løsning, udover .htaccess selvfølgelig kan blive slettet eller
ændret.
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 06-02-01 08:31

On Mon, 05 Feb 2001 16:59:37 GMT, "KeZZe" <kezze@kezze.dk> wrote:

> [...]
>php til at parse .inc filer (eller beskyttet dem mod læsning som tidligere

og jeg foretrækker at smide dem udenfor web-scobe

--
vh
Thomas Jensen

Fra : KeZZe

Dato : 05-02-01 18:00

> include ("http://bubber.dk/badekar.php") # gæt selv :)

Nu, hvor jeg gætter ser det mest ud som en parseerror.
lol