Glaskål!!!!
Fra : zcully

Dato : 08-07-02 21:37

Hmm hvad kan man lige gøre ved sådan en fætter??
Så at jeg får den med min Årstiderne kasse i næste uge..

/Zcully

Fra : Bent

Dato : 09-07-02 14:45

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hmm hvad kan man lige gøre ved sådan en fætter??
> Så at jeg får den med min Årstiderne kasse i næste uge..
Se på deres hjemmeside www.aarstiderne.com. Der er masser af gode opskrifter
også om glaskål.

Hilsen

Bent

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:15

"zcully" skrev d. 08-07-02 21:37 dette indlæg :
> Hmm hvad kan man lige gøre ved sådan en fætter??
> Så at jeg får den med min Årstiderne kasse i næste uge..
>
> /Zcully

Glaskålen kaldes også overjordisk kålrabi eller knudekål. Den omtales
første gang i 1722 i en gammel havebog. Selvom den er en skattet og
flittigt anvendt grønsag både i Tyskland og Sverige, er den kun lidt
kendt og brugt i danske køkkener. Navnet glaskål skyldes, at kødet
virker glasagtigt.
Glaskålene er meget lækre i salatskålen skåret i terninger eller tynde
skiver, kogt som selvstændig grønsag eller i supper og gratiner.
Den alsidige stængelknold forveksles ofte med kålrabien til trods for,
at det er den opsvulmede stængelknold der er den foretrukne spise på
grønsagen, mens det på kålrabien er rodknolden.
Ofte sælges begge grønsager i samme størrelse, og ved vintertide uden
blade kan de minde om hinanden. Men man kan se forskel, på glaskålen kan
arrene efter de udvoksede blade stadig ses, mens kålrabien er helt glat.
Glaskålen er uhyre taknemlig at dyrke, selv på næringsfattige jorde
lykkes det at fremdrive saftige knuder, der kan anvendes i mange gode
retter. Den findes i mange forskellige sorter. Herhjemme dyrkes enten en
grøn eller en blå sort.
Glaskålen kan stå ude hele året, gerne med et let dække. Den afløser
majroen i august og har sæson lagt ind i vintermånederne. Når glaskålen
har opnået en størrelse som en kaffekop høstes den, men kan dog opnå en
størrelse som en almindelig roe og er da også anvendelig i madlavning.
Tips og råd
En glaskål af normal størrelse vejer ca. 200 g.
Bladtoppen kan udmærket anvendes, der dyrkes sågar sorter i Italien,
hvor det specielt er de krusede blade af knudekålen, der foretrækkes.
Fjern kun skrællen, hvis den virker for hård eller er mindre pæn.

Glaskål med dadler
4 pers

400 g glaskål
250 g spinat
1 dl piskefløde
1 spsk maizena
1 dl rasp
2 æg
1 tsk salt og peber
smør til stegning

Glaskålen skrælles og skæres i 3/4 cm tykke skiver der dampes 5-6 min.
Vend de dampede glaskålsskiver i sammenpisket æg og rasp blandet med
salt og peber. De pannerede skiver steges gyldne. Spinaten skylles og
dampes i 5-10 min. drypper af og blendes med fløde og maizena. Den
hældes tilbage i gryden og varmes op til den har fået en fastere
konsistens. Læg en stor skefuld spinat på hver glaskålsskive.

retten bruges som tilbehør

Mvh per

http://www.kandu.dk/