Dyreste byer
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-07-02 21:36

Hej,

Jeg har med interesse hørt resultaterne, bl.a. i TV2-nyhederne, af en
undersøgelse af, hvor dyre verdens storbyer er i forhold til hinanden.

Er der nogle der ved, hvor jeg kan finde denne undersøgelse?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 09-07-02 01:36

Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> skrev:
> Jeg har med interesse hørt resultaterne, bl.a. i TV2-nyhederne, af en
> undersøgelse af, hvor dyre verdens storbyer er i forhold til hinanden.
> Er der nogle der ved, hvor jeg kan finde denne undersøgelse?

Du finder pressemeddelelsen fra Mercer Human Resource Consulting,
som har lavet undersøgelsen på
http://makeashorterlink.com/?S1D031831

Mercer lavede i år 2000 en lignende undersøgelse og
dengang var de dyreste storbyer i EU.

1 London (106,9)
2 Paris (79,2)
3 København (78,8)
4 Wien (77,6)
5 Dublin (75,8)
6 Helsinki (74,5)
7 Stockholm (74,4)
8 Rom (70,4)
9 Berlin (70,1)
10 Luxembourg (69,0)
11 Brussel (67,9)
12 Amsterdam (65,8)
13 Athen (65,5)
14 Madrid (64,0)
15 Lissabon (61,9)
Indeks (tallene i parentes) er i forhold til New York som er sat til 100.

Desuden laver UBS et prisindeks som er baseret på en pakke af 15
forskellige varer og tjenester. Disse er valgt på ud fra af et ophold i
to dage og en nat for to personer. Priserne inkluderer overnatning på
et topphotel, to middage med husets rødvin, en taxatur, Billeje en
halv dag, to biografbilletter, to Big Mac og lokal offentlig transport.
Rejsen til byen ikke er ikke inkluderet.

Priser år 2000
London 770 $
Tokyo 770 $
New York 680 $
Paris 640 $
Shanghai 630 $
Zürich 600 $
Stockholm 570 $
Caracas 570 $
Chicago 550 $
Geneve 550 $
Oslo 500 $
København 490 $
Helsinki 420 $
Barcelona 400 $
Budapest 400 $
Nicosia 400 $
Lissabon 340 $
Athen 390 $
Jakarta 240 $
Bangkok 280 $
Auckland 280 $
Bogota 300 $
Manila 320 $

UBS laver mange forskellige af den slags indeks, det mest kendte er nok
deres "BigMac indeks" (hvor lang tid skal man arbejde for at tjene til en
BigMac) du kan læse mere på http://www.ubs.com.

Vh Mark