John Frankenheimer er død
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-07-02 09:45

Frankenheimer lavede mange gode film.

Jeg var meget begejstret for hans Ronin, som var både kompromiløs, intens,
og meget spændende.

The French Connection II var osse en værdig efterfølger, til den oprindelige
film.

Thomas

Fra : N/A

Dato : 08-07-02 10:49

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-07-02 10:49

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse

> Ja han døde i lørdags. Ronin står for mig som en af de bedste film
> nogensinde, og har nok de fedeste bil-jagter der er optaget på film.
>
> Jeg mener han selv har været racerkører i sine unge dage?

Jeg har hørt, at han var mere end almindeligt glad for biler, men ikke, at
han ligefrem selv skulle have været racerkører. I så fald har det ikke været
som professionel. Frankenheimer blev allerede i "The Golden Age of
Television" i 1950'erne kendt som instruktør af god tv-dramatik.

Hans bedste film vil for mig altid være The Birdman of Alcatraz, der gav mig
en stor klump i halsen som barn, og ikke mindst den fascinerende Seconds,
der indeholder en af filmhistoriens mest mindeværdige slutninger.

MVH
Jens

Fra : René Eske Jensen

Dato : 08-07-02 18:23

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in message

> [...]
> en stor klump i halsen som barn, og ikke mindst den fascinerende Seconds,
> der indeholder en af filmhistoriens mest mindeværdige slutninger.

Mindeværdi fordi den er så let at gennemskue?

Men det kan selvfølgelig være fordi den kommer hvor man havde en
forkærlighed for film hvor slutningen - det uundgåelige - kendes af alle
andre end den involverede person?

Mvh. Rene

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-07-02 19:24

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det kan selvfølgelig være fordi den kommer hvor man havde en
> forkærlighed for film hvor slutningen - det uundgåelige - kendes af alle

????

(SPOILER)

Slutningen er mindeværdig pga. sit indhold og fremstillingen af dette. Den
fungerer stadigvæk fremragende og var direkte chokerende for samtiden. Selv
idag ville det være usædvanligt at opleve tidens allerstørste stjerne få
boret hjernen ud.

MVH
Jens

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 16-07-02 00:10

On Mon, 8 Jul 2002 11:48:42 +0200, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote:

>Hans bedste film vil for mig altid være The Birdman of Alcatraz, der gav mig
>en stor klump i halsen som barn, og ikke mindst den fascinerende Seconds,
>der indeholder en af filmhistoriens mest mindeværdige slutninger.

"I Walk the Line" er en af filmhistoriens mest undervurderede film.

Værd at nævne er naturligvis også "The Manchurian Candidate" (kan ses
i ÅSF til efteråret) og søsterfilmen "Seven Days in May" (sjov kontrast
til nutidens holdninger til præsidentembedet).

Derimod er "99 and 44/100% Dead" en værre gang lort.

--
Ask me for directions.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-07-02 13:30

rorschak@mail1.stofanet.dk (Jesper Lauridsen) writes:

> Værd at nævne er naturligvis også "The Manchurian Candidate" (kan ses
> i ÅSF til efteråret) og søsterfilmen "Seven Days in May" (sjov kontrast

Er programmet for ÅSF udkommet eller er du involveret i det ?

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 16-07-02 23:13

On 16 Jul 2002 14:29:50 +0200, Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> wrote:

>Er programmet for ÅSF udkommet eller er du involveret i det ?

Det sidste.

TMC kommer i en serie med "Blow Out", "Three Days of the Condor" og
"The Conversation".

--
Ask me for directions.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 08-07-02 15:43

"Thomas Mouritsen" <miles@privat.dk> writes:

> The French Connection II var osse en værdig efterfølger, til den oprindelige
> film.

SECONDS er klart en af mine favorit DVDer.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-07-02 16:05

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> SECONDS er klart en af mine favorit DVDer.

Endeligt en mere, som kender filmen. Jeg så den første gang på DR i
midtfirserne, og slutningen har siddet fast i mit hoved lige siden. Har haft
den på laserdisc og må nok hellere også få den købt ind på DVD snart. Jeg
vil gerne høre Frankenheimers kommentarspor igen. Det var SVJH temmeligt
godt.

David Finchers The Game er i øvrigt skåret over samme tema og genbruger
scener direkte fra Seconds.

MVH
Jens