Valnøddesnaps
Fra : Marianne

Dato : 06-07-02 21:56

Hej

Det er snart sæson for valdnødder, og jeg eksperimenterer stadig for at
finde den ultimative valnøddesnaps. OK - der er religioner omkring dette,
men indtil videre har jeg lagt mig på følgende produktioner:

- Halve, grønne valnødder tilsat et kog af sukker + nelliker. Runder snapsen
fint af og giver et godt resultat inden for 2-3 år.

- Halve, grønne valnødder tilsat ingenting! Altså bortset fra vokda. Min
produktion er kun 1 år gammel, så jeg har ingen erfaringer endnu. Bør jeg
tilsætte dette et mildt nellike-sukkeropkog ? Jeg har flere liter fra
forskellige valnøddesorter, å der er nok at eksperimentere med.

Hvor mange år er i øvrigt optimalt ?

Er der erfaringer/meninger om ovennævnte opskrifter ???? Nye ideer ?

mvh
Marianne

Fra : Charlotte og Jesper

Dato : 07-07-02 20:55

Vi bruger 6 valnødder skåret i halve til en flaske smuglervodka fra tyskland
i tre måneder. Det giver essens nok til resen af livet. Den færdige snaps
laves af en sjat essens til en flaske vodka.
Venlig hilsen
Jesper

Fra : vagn torup

Dato : 10-07-02 09:35

Hej Marianne
Så vidt jeg husker blander min far ekstraktet op med Brøndum (tror det er
det den hedder, i hvert fald en ikke-krydret snaps). Den kunne jeg enormt
godt lide, den gang jeg kunne lide noget med alkohol i.
MVH Rikke

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 23:07

Marianne <hoyen@lundbak.dk> wrote:

> Det er snart sæson for valdnødder, og jeg eksperimenterer stadig for at
> finde den ultimative valnøddesnaps. OK - der er religioner omkring dette,
> men indtil videre har jeg lagt mig på følgende produktioner:

Ja, der er vist (næsten) religiøse eller fundamentale opfattelser af
dette.

Og min opfattelse - så nedslående som den måtte være - er, at du og jeg
er for sent ude.

Jeg husker ikke hvad alle de gode bøger skriver, men min rent
_personlige_ erfaring er, at valnødderne skal høstes _før_ de danner
brunlige aftegninger af skallen. Det er vist et godt stykke tid før Skt.
Hans?

De skæres i kvarter og man får noget så flotte brune fingre af det ...
fingrene dufter også så dejligt.

Ned i et syltetøjsglas el. lign. med stor åbning (stykkerne skal jo
fiskes op igen). Dækkes med ukrydret alkohol (vælg selv). Trækker til o.
juletid - det ser virkelig flot ud som farven skifter fra grønlig til
sort / mørkebrun .... valnøddestykkerne fjernes, udtrækket filtreres og
sættes til lagring på en helt ren flaske med prop/lukke. Så har du en
essens, der kan laves hele flasker på ... eller som kan lagres i flere
(mange) år. Hvor mange år kan jeg ikke sige noget fornuftigt om, men vi
har en lille slat essens fra 1984 stående i et mørkt skab, som min
svigerfar får en bette bøw af iblandet f.eks. Brøndum, når han kommer på
besøg. Det er lige som 'hans'. Han er ellevild med den.

Men jeg harr hos en veninde, Sys, set sådan en tre til fire år gammel
valnøddesnaps komme frem af mørket .... den var gylden og flot og smagte
meget af lagring, næsten som egetræslagret spiritus, cognac? ..... så
der er nok nogle lange tidshorisonter involveret, ik'? Go' fornøjelse
(næste år)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen