Mailserver
Fra : Henrik Borcher

Dato : 06-07-02 17:36

Hejsa

Jeg blev beordret af min far på, at bruge min sommerferie på at lave en
hjemmeside samt finde ud af hvorfor man sætter en mailserver op. Er der en
nem måde at opsætte en sådan en, og hvilke programmer skal jeg bruge?

Idéen er, at der på denne server skal være 1500 mail-adresser som skal
modtage nyhedsbreve og tilbud et par gange om måneden! Såfremt det kunne
lade sig gøre, skal den også bruges om firmaets mailserver i den forstand,
at samtlige ansatte henter sin mail herfra og sorteret til rette person!

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Borcher

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-07-02 13:05

"Henrik Borcher" <Borcher@tiscali.dk> writes:

> Jeg blev beordret af min far på, at bruge min sommerferie på at lave en
> hjemmeside samt finde ud af hvorfor man sætter en mailserver op. Er der en
> nem måde at opsætte en sådan en, og hvilke programmer skal jeg bruge?

Hvorfor man sætter en mailserver op? Det gør man vel primært for at
kunne sende og modtage email, sekundært fordi man mangler noget at
lave ?-)

Hvis du vil vide noget om hvordan man gør, så skal du fortælle os
hvilket operativsystem du bruger, og hvilket mailserversoftware du har
tænkt på. Jeg er selv glad for Postfix, som jeg kører under Linux.

> Idéen er, at der på denne server skal være 1500 mail-adresser som skal
> modtage nyhedsbreve og tilbud et par gange om måneden!

Det vil sige at den skal bruges til at udsende nyhedsbreve? En
mailserver er som udgangspunkt ligeglad med hvor mange mennesker den
sender den samme mail til. 1500 mails bør ikke tage voldsomt lang tid
at ekspedere, forudsat at de ikke er kæmpestore, og det så er
internetforbindelsen der lægger begrænsningen.

> Såfremt det kunne lade sig gøre, skal den også bruges om firmaets
> mailserver i den forstand, at samtlige ansatte henter sin mail
> herfra og sorteret til rette person!

Det skulle være ganske let med de mailservere jeg kender til Unix.

--
Jacob - www.bunk.cc
Brain off-line, please wait.

Fra : Henrik Borcher

Dato : 07-07-02 13:59

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> "Henrik Borcher" <Borcher@tiscali.dk> writes:
[KLIP]

> Hvis du vil vide noget om hvordan man gør, så skal du fortælle os
> hvilket operativsystem du bruger, og hvilket mailserversoftware du har
> tænkt på. Jeg er selv glad for Postfix, som jeg kører under Linux.

OS'et er desværre Windows, da Linux stadig er for svært til mig. Jeg leger i
øjeblikket med MailEnable som ser ud til at komme det ønskede. Men
programmet modtager dog ikke de test-mails jeg sender :(

www.mailenable.com

> [...]
> at ekspedere, forudsat at de ikke er kæmpestore, og det så er
> internetforbindelsen der lægger begrænsningen.

Ok, var også bare for at beskrive problemstillingen!

[KLIP]

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-07-02 14:06

"Henrik Borcher" <Borcher@tiscali.dk> writes:

> OS'et er desværre Windows, da Linux stadig er for svært til mig.

Hvorfor desværre? Hvis du er tilfreds med det er det jo fint. Jeg kan
desværre bare ikke hjælpe dig.

Held og lykke med projektet.

--
Jacob - www.bunk.cc
All extremists should be taken out and shot.

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 08-07-02 00:06

"Henrik Borcher" <Borcher@tiscali.dk> skrev

> Idéen er, at der på denne server skal være 1500 mail-adresser som skal
> modtage nyhedsbreve og tilbud et par gange om måneden!

Var det ikke nemmere at bruge et nyhedsscript til denne del?

--
/Palle Svendsen

Få din server GRATIS placeret i vores serverum, i en periode på 30 dage.
Kontakt os på salg@web-sale.dk.

Fra : Henrik Borcher

Dato : 08-07-02 16:51

Måske, men det har jeg aldrig hørt om...

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 08-07-02 19:21

"Henrik Borcher" <Borcher@tiscali.dk> skrev

Hmmm.... Er det ikke bare nyhedsbreve i skal lave? Der findes da et hav af
denne service se eks. http://www.freemailinglist.dk