Ram PC133 max frekvens
Fra : P.N.

Dato : 06-07-02 10:07

Hvad afgør den maksimale frekvens ram kan køre med?

For PC133 ram på 7,5 ns vil jeg formode det teoretiske regnestykke ser sådan
ud: 1 / 7,5ns = 133,33 MHz.. Men det kan da ikke passe, at den som standard
er sat til at køre så tæt på maksimum..!? Folk snakker om at deres 1. parts
ram kan køre hurtigere.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-07-02 12:16

P.N. wrote:
> [...]
> den som standard er sat til at køre så tæt på maksimum..!? Folk
> snakker om at deres 1. parts ram kan køre hurtigere.

Nøøe, PC133 er specificeret til 133 MHz, mere kan du ikke forlange af
det, men nogen gange er man heldig og det er da set at PC133 kan køre
meget hurtigere. Kører du hurtigere og laver en uheldig sekvens af
læsninger, er det ikke sikkert at rammen kan følge med og så får du
datafejl eller systemet låser.

1.Part er lidt noget pjat. Det betyder ar Ram kredsen og prinpladen er
lavet og samlet af en mærkevare fabrikant.
Man kan udemærket tænke sig at en anden frabrikant kan lave en ligeså
god printplade og så køber chipsene, og så er 2.part lige så god som
1.part. Men selvfølgelig sælger man det bedste under eget navn.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : P.N.

Dato : 06-07-02 14:47

Hvis rammene kan køre hurtigere, er det så fordi søgetiden reelt er lavere
end 7,5 ns?

Jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre (og har ikke kunnet finde
svar på det, selvom jeg har søgt en del på både Google og Google Groups).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-07-02 16:01

P.N. wrote:
:: Hvis rammene kan køre hurtigere, er det så fordi søgetiden reelt er
:: lavere end 7,5 ns?
::
:: Jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre (og har ikke kunnet
:: finde svar på det, selvom jeg har søgt en del på både Google og
:: Google Groups).

De 7,5 ns er den tid der som minimum skal være mellem to læse
operationer eller to skrive operationer eller en en læse og en skrive
operation i følge chip fabrikanten.

Det tager ikke lige lang tid at skrive forskellige steder i chippen.
Den er opbygget som en matrice med en adresse og en databus. Det ville
kræve temlig mange ledninger ud af chippen så man skifter mellem de to
tilstande. Men et skift fra adressen ....0101010101010101 til
.....1010101010101010 tager længere tid end et skift fra
.....0101010101010101 til ....0101010101010110 så det afhænger af hvad du
læser og skriver fra/til chippen.
Men skal du kører hurtigere end de 133,333 Mhz skal chippen kunne skifte
melle de forskellige data/adresser hurtigere end 7,5 ns. Det er ikke en
søge tid med en "længste nødvendige tid mellem to operationer" ofte
kaldet "Latency" ~ bunden - den tid chippen ikke kan bruges i.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : P.N.

Dato : 06-07-02 16:38

Tak for svarene. Det kan så bare undre mig, at fabrikanterne ikke opgiver
den faktiske latency, så man kan regne chippens maks hastighed ud, og dermed
sammenligne de forskellige ram blokke. Men der er måske variationer selv for
to ens ram blokke...

Findes der noget software der kan måle chippenes faktiske max latency / max
hastighed?

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 07-07-02 16:10

"P.N." <fake_mail@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dermed
> sammenligne de forskellige ram blokke. Men der er måske variationer selv

Ja, det er ligesom for CPU'er. Der er flere faktorer, der indvirker på hvor
meget du kan overclocke din ram. Temperatur og spænding, er to som man selv
kan ændre på. Så med 3.5-3.7V og evt. lidt køling kan rammen klare sig med
mindre tid mellem læsningerne. Altså overclocking.

> Findes der noget software der kan måle chippenes faktiske max latency /
max
> hastighed?

Mnja. Du må overclocke dig frem indtil de ikke kan klare mere.

Mit bedste ram oc. resultat er 10ns Hitachi PC-66 ram, som kørte stabilt v.
135Mhz.

Mvh Rune