Kabelnettet.dk ?
Fra : kim

Dato : 04-07-02 20:22

Vores boligforening er røget på www.kabelnettet.dk og I den forbindelse har
jeg et par spørgsmål:

1. Kan man forlange at få den kontrakt at se som er lavet med Kabelnettet.dk
( især omkring firewall og sikkerhed ) ?
2. Hvad er max. størrelsen ( normalt ) på at sende og modtage vedhæftede
filer med mails ?
3. Kan det være rigtigt at man ikke kan sende og modtage filer via MSN
Messenger mere ?

Jeg er meget tilfreds med hastigheden, men Deres mailserver og newsserver og
meget ustabile for at sige det mildt. I disse dage kan jeg overhovedet ikke
sende mails. Ligeledes at man ikke kan sende og modtage filer via MSN
Messenger mere, og når man i flere år har brugt MSN til dette er det
frustrende når man ikke kan mere... Og når man så sender en mail via deres
hjemmeside til deres support, hører man intet fra dem... og når man ringer
( der er kun et nummer ) siger damen i receptionen at man kun kan lægge
beskeder, og så vil blive ringet op... det gjorde jeg idag igen men blev
ikke ringet op...igen...Det er frustrerende at blive ignoreret på denne
måde. Jeg ved godt at det er billigt ( 49,-kr pr. mdl. ) men De kunne da i
det mindste besvare ens mail, de skriver jo selv på deres hjemmeside at man
kan kontakte dem via mail...eller i det mindste på deres hjemmeside under
"Drift" skrive at der er problemer, og hvornår de forventer det bliver
løst...

Jeg høre gerne fra andre med erfaringer fra kabelnettet.dk

Mvh Kim

Fra : Razz

Dato : 04-07-02 22:29

[snip]

> 1. Kan man forlange at få den kontrakt at se som er lavet med
Kabelnettet.dk
> ( især omkring firewall og sikkerhed ) ?
[snap]

Under forudsætning af at du har en aftale med Kabelnettet.dk har du
selvfølgeligt ret til at se hvilke vilkår der er gældende for dig... Alt
andet er unormalt. Er det en bestyrrelse der har lavet en kollektiv aftale,
har du også ret til at se denne, da der du vil være en del af kollektivet.
Henvend dig blot til bestyrrelsen eller dennes medlemmer.

[snip]
> 2. Hvad er max. størrelsen ( normalt ) på at sende og modtage vedhæftede
> filer med mails ?
[snap]

Det er meget forskelligt for dette. Der er ikke nogle generelle regler
desangående. Og derfor er det også ganske umuligt at generalisere. Men eks.
kan nogle tdc kunder have op til 20mb liggende, før en deres mailboxe bliver
spæret. Andre kan have op til 5 mb.. Meget individuelt. Her bliver du nødt
til at referere dig til dine abonnements vilkår.

[snip]
> 3. Kan det være rigtigt at man ikke kan sende og modtage filer via MSN
> Messenger mere ?
[snap]

Ja, der er efterhånden mange der lukker for denne adgang. Jeg kan ikke sige
om det er på grund af virus risici, eller hvad der gør det. Men jeg oplever
meget jævnligt at der opstår problemer med dette. Men igen skal du se i din
kontrakt, om der er taget forbehold for dette! :)

[snip]
> Jeg høre gerne fra andre med erfaringer fra kabelnettet.dk
[snap]

Jeg har desværre ikke erfarning med kabelnettet.dk - men taler ud fra en
generel erfaring med udbyderne! :)

Håber det er til hjælp,

/the razz

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-07-02 17:12

"Razz" <razz@holmus.dk> skrev i en meddelelse
MSN
> Ja, der er efterhånden mange der lukker for denne adgang. Jeg kan ikke
sige
> om det er på grund af virus risici, eller hvad der gør det.

Sandsynligvis blot problemer med NAT

Fra : kim

Dato : 07-07-02 20:40

> Sandsynligvis blot problemer med NAT

Og hvad er NAT ?

Mvh Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-07-02 20:54

Kig på www.net-faq.dk

Fra : kim

Dato : 07-07-02 21:44

> Kig på www.net-faq.dk

1 Hvad er NAT? [L: 33, E: +100%, H: 100% NAT]
NAT er forkortelsen for "Network Address Translation" og benyttes til f.eks.
at oversætte private IP-adresser til offentlige. Ved at benytte alternerende
sourceports kan man translatere et eller flere netværk til en offentlig
IP-adresse. Den teknik kendes som many-one NAT, IP masquarading, PAT (Port
Address Translation) og SUA (Single User Account).

Og Martin :) vil du være venlig at oversætte dette til almindeligt dansk ?

Mvh Kim

Fra : the razz

Dato : 08-07-02 00:54

[snip]
> [...]
> Address Translation) og SUA (Single User Account).
>
> Og Martin :) vil du være venlig at oversætte dette til almindeligt dansk
?
[snap]

På dansk: Du laver en oversættelse af IP numre via en server. Eks. er det
noget som forgår i en router. Hvor du har et eksternt ip nummer ex.
80.62.42.160 som du siger skal pege på et internt ipnummer 192.168.0.1, hvor
du evt. kører en webserver. Så laver du en NAT mellem disse numre. Det er
brugt hvis du f.eks. har en løsning med 1 fast ipnummer, hvor du måske har
flere maskiner som kører på nettet, evt. samme tid - der skal du bruge NAT..

Håber du forstår forklaringen...

Skal lige siges, at for alm. computer brugere har dette ikke relevans.

/the razz

Fra : kim

Dato : 08-07-02 07:58

"the razz" <razz@holmus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugt hvis du f.eks. har en løsning med 1 fast ipnummer, hvor du måske har
> flere maskiner som kører på nettet, evt. samme tid - der skal du bruge

Hej Razz.

Det gør jeg ikke helt...
Når jeg ikke kan sende og modtage filer via MSN Messenger mere, og Martin
skriver at det Sandsynligvis blot problemer med NAT, hvordan skal det
forstås ?

Med vores netværksopkobling skal vi markere at den automatisk selv finder
vores IP-adresse, det må jo sige at vi har en forskellig IP-adresse hver
gang vi går online. Hvad har det med at gøre at vi ikke kan sende og modtage
filer via MSN Messenger mere ?

Hvis det er en indbygget Firewall eller lignede i serveren, pga sikkerheden
internt, så kan jeg godt forstå det, men da jeg selv har opdateret
virusprogram og Firewall, kunne jeg da godt undvære denne
sikkerheds-anordning.

Hvad vil I anbefale jeg gør ?

Mvh Kim

Fra : the razz

Dato : 08-07-02 11:50

[snip]

> [...]
> vores IP-adresse, det må jo sige at vi har en forskellig IP-adresse hver
> gang vi går online. Hvad har det med at gøre at vi ikke kan sende og

Problemet er at der ikke er åbnet for den port som Messenger benytter. Den
port skal tillades i din NAT.

[snip]
> [...]
> internt, så kan jeg godt forstå det, men da jeg selv har opdateret
> virusprogram og Firewall, kunne jeg da godt undvære denne
[snap]

Det er ikke altid en sikkerhed at clienterne har den nyeste opdatering.
Husk, det er ikke kun dig der benytter NAT'en. :(

[snip]
> Hvad vil I anbefale jeg gør ?
[snap]

Lev med det, og send filer via mail i stedet.

*sorry*

/the razz