Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne baggrund !!
Fra : Spacemann

Dato : 04-07-02 10:20

Hey

Jeg har et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med !!

Jeg har et billede af en gevind-dorn, og fotografen som har taget billedet
har lavet baggrunden lys blå.
Og den skal jeg have slettet !!

Jeg bruger Adobe Photoshop 7, og skal kun bruge den del jeg har postet
billedet i dk.binaer med emnet "[DEG] Grevind-dorn".

Det skal siges at jeg har 23 forskellige billeder, hvor der er en forskel på
alle sammen, så det må gerne være en let måde.

Spacemann

Fra : B. Jakobsen

Dato : 04-07-02 13:05

Det er jo ikke et svært emne at fritskrabe manuelt ved hjælp af
selectværktøjet. Det ville jeg nok gøre. Alternativt skal man bruge Select
og så finde den pågældende blå farve - jeg tror blot ikke det bliver helt
nemt fordi den blå skinner ind i emnet. - Sådan for nu at tilfredsstille
nysgerrigheden - det er jo et flot produkt. Hvad er det egentligt og hvad
bruger man den til ?

Kh
Bjørn

Fra : Spacemann

Dato : 04-07-02 14:22

Ja, det er nok det nemmeste !!

Det er en gevind-dorn, den bruges til at måle dybden på et gevind !!

Almindelige mennesker bruger den ikke, feks. et firma som ferrai bruger en
dorn som denne, hvis de i deres biler laver 2000 huller, og de alle sammen
er 1 mm. for dybe, lad os så sige at 1 mm. gevind koster 25 øre, så er der
altså for 500 kr. gevind for meget pr. bil hvis du laver bare 10 biler om
dagen er der for 5000 pr dag og så videre.

Det skal siges at jeg ikke kender de præcise priser, så jeg ved ikke om det
overhoved ligner noget !!- Men det er ihvertfald det de bruges til !!

--
Spacemann
ICQ: 144131050

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 04-07-02 20:46

Spacemann skrev: (messageID:

> [...]
>
> Jeg har et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med !!
>
> Jeg har et billede af en gevind-dorn, og fotografen som har taget

Udover at gøre det manuelt med select, som Bjørn foreslår, ville jeg også
prøve to andre metoder.

1) Extract-værktøjet (findes under "Filter" -> "Extract"). Evt. småfejl i
kanterne kan efterfølgende rettes op med "History brush". Jeg har lagt et
eksempel i dk.binaer (Subject: "Att: Spaceman")

2) Quick mask

Hvad man synes bedst om er en smagssag - og afhænger selvfølgelig også af
hvor kompliceret motivet er.

God arbejdslyst :)

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Spacemann

Dato : 06-07-02 12:37

Det ser ret fornuftigt ud det du har lavet der !! - Men hvordan har du lavet
det ??- Jeg kan ikke lige finde ud af den der Extract !!

Fra : Madsen

Dato : 05-07-02 14:02

Spacemann skrev:

> Jeg har et billede af en gevind-dorn, og fotografen som har taget
> billedet har lavet baggrunden lys blå.
> Og den skal jeg have slettet !!

Kald mig gammeldags, men jeg ville vælge penværktøjet. Dornen har jo
en ret simpel form uanset hvordan du vender og drejer den, så den
kan nemt tegnes op med pennen. Egentlig tror jeg det er nemmere når
det kommer til stykket. Det tager ikke ret mange minutter at tegne
et så simpelt objekt op med penværktøjet.

Fordelen ved at bruge penværktøjet varierer, afhængig af hvad du skal
bruge billedet til, men af klare fordele kan nævnes følgende:

* Du kan have flere kurver / paths gemt i billedet og de følger
billedet næsten uanset hvilket filformat du gemmer det i.

* Kurverne fylder stort set ingenting (filstørrelsen stiger minimalt).

* Hvis du laver een af kurverne om til en klippesti / clipping path,
så bliver det udenom klippestien ikke vist i et sideombrydningsprogram
ala Pagemaker, Quark, InDesign osv. (InDesign 2.0 kan dog også forstå
gennemsigtige lag fra Photoshop).

* En kurve kan meget hurtigt laves om til en markering, hvis du skal
have justeret på enkelte områder af dornen.

* Hvis ellers kurven er lavet præcis, er det en af de mest nøjagtige
måder at lave en fritlægning på. Du får 100 % skarpe kanter på dornen.
Ikke noget med mikroskopiske huller og grater i kanten af dornen fordi
tryllestaven f.eks. har taget nogle ting med som ikke skulle være med,
eller omvendt.

http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/dorn.tif (640 KB)

Der er to kurver integreret i billedet. Den ene løber rundt om hele
dornen og den anden løber kun om metaldelen af dornen. Det er rart nok
at man har mulighed for hurtigt at få valgt metaldelen, hvis den skal
justeres lidt i farvetonen. Jeg har f.eks. rykket lidt farvemætning ud
af den for at fjerne det blå farvestik fra baggrunden.

Kurven rundt om hele dornen er lavet til en klippesti. Hvis du f.eks.
indsætter billedet i et sideombrydningsprogram på en farvet baggrund,
så bliver den hvide baggrund på billedet med dornen ikke vist.

Madsen.