Ventilator larmer
Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 10:00

Min ventilator til processoren er begyndt at larme.

Hvis jeg først tænder computeren begynder ventilatoren at larme meget.
Hvis jeg så går ned i luk computeren så slukker computeren.
Men hvis jeg så tænder computeren igen larmer ventilatoren til
processoren ikke.

Skal jeg købe ny ventilator eller kan man gøre andet.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 04-07-02 10:18

On Thu, 04 Jul 2002 11:00:23 +0200, ole hoj rasmussen
<ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Skal jeg købe ny ventilator eller kan man gøre andet.

Det kunne tyde på at blæseren (når jeg tænker på en ventilator tænker
jeg på et meget stort apparat, men jeg arbejder også på en
ventilatorfabrik) er kaput. Sådan nogle små plastlejrer holder ikke
evigt.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 10:23

> [...]
>jeg på et meget stort apparat, men jeg arbejder også på en
>ventilatorfabrik) er kaput. Sådan nogle små plastlejrer holder ikke

Er der ikke noget med at ventilatoren til processoren helst skal have
kugleleje. Jeg synes der er nogen der har skrevet noget om enkelt
kugleleje og dobbeltkugleleje. Kan man få ventilator til processoren
både med enkelt kugleleje og ventilator til processoren med
dobbeltkugleleje ?

Fra : Leony

Dato : 04-07-02 10:24

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:je38iuo0c7qgjjsspq4tmr1tc8553m2hec@4ax.com...

> Skal jeg købe ny ventilator eller kan man gøre andet.

Prøv at støvsuge/rengøre blæseren og køleprofilen for støv først.
Hvis det ikke hjælper, så er det sikkert lejerne den er gal med. Nogle
blæsere giver mulighed for smøring af lejer, men det er ikke alle.
Hvis du ikke har den mulighed så må du købe en ny.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 10:37

>Prøv at støvsuge/rengøre blæseren og køleprofilen for støv først.
>Hvis det ikke hjælper, så er det sikkert lejerne den er gal med.
Jeg har prøvet at rense den uden det hjalp noget.
>Nogle
>blæsere giver mulighed for smøring af lejer, men det er ikke alle.
>Hvis du ikke har den mulighed så må du købe en ny.
Findes der et godt mærke som kan anbefales.
Der er 3 ledninger til ventilatoren kan jeg se. En gul, rød og sort.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 04-07-02 10:53

On Thu, 04 Jul 2002 11:36:56 +0200, ole hoj rasmussen
<ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Findes der et godt mærke som kan anbefales.

Prøv først at fortælle hvilken processor, der skal køles.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 10:58

>Prøv først at fortælle hvilken processor, der skal køles.
Det er en Celeron 700mhz købt i Bilka.
Ventilatoren er 5cm*5cm.

Fra : Devast8or

Dato : 04-07-02 12:08

Papst er normalt de mest støjsvage (men også de dyreste). Kan bl.a. købes
hos www.Studiedata.dk

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 12:24

>Papst er normalt de mest støjsvage (men også de dyreste). Kan bl.a. købes
>hos www.Studiedata.dk

Kan man ikke købe dem et sted i Århus så jeg kan hente den uden alt
det posthalløjsa.

Fra : o&u

Dato : 04-07-02 12:52

On Thu, 04 Jul 2002 13:23:57 +0200, ole hoj rasmussen

>Kan man ikke købe dem et sted i Århus så jeg kan hente den uden alt
>det posthalløjsa.

Hvad med at give den blæser en dråbe olie ?

1) Du tager køleren af (forsigtigt).
2) du undersøger om der foroven på blæseren er påklistret mærkat. Er
der, trækker du den langsomt af (skal genbruges)
Ellers skru blæseren af køle-legemet for så sidder klæberen på
undersiden
3) brug en dråbe tyk olie, f.eks. motor-olie eller gear-olie
4) sæt mærkaten på igen efter aftørring for evt. olie
5) samle det hele igen

mvh

John

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 12:59

> [...]
>3) brug en dråbe tyk olie, f.eks. motor-olie eller gear-olie
>4) sæt mærkaten på igen efter aftørring for evt. olie
Jeg har vist kun noget symaskineolie ståene på mit skab. Mon man kan
give den en enkelt dråbe af det :)

Fra : Esben

Dato : 04-07-02 13:16

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:rvd8iuc4nrqn9f4sjuaogdpso76e71690f@4ax.com...
> Jeg har vist kun noget symaskineolie ståene på mit skab. Mon man kan
> give den en enkelt dråbe af det :)

Det kan du sagtens, jeg har tit gjort det.

--
Esben

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 13:24

>Det kan du sagtens, jeg har tit gjort det.
Det prøver jeg.

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 04-07-02 16:20

> [...]
>3) brug en dråbe tyk olie, f.eks. motor-olie eller gear-olie
>4) sæt mærkaten på igen efter aftørring for evt. olie
Tak for info. Nu har den fået lidt symaskineolie og det ser
umiddelbart ud til at have hjulpet.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-02 13:49

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:b0c8iucdcidb0hu1v51hct6sqb7miiple4@4ax.com...

> Kan man ikke købe dem et sted i Århus så jeg kan hente den uden alt
> det posthalløjsa.

Hvis du opgiver at smøre blæseren kan jeg anbefale dig at kigge en tur forbi
Århus Radiolager http://www.aarhus-radio-lager.dk/ de plejer at have lidt af
hvert liggende til fornuftige priser.

Claus