appelsin bradepandekage - igen
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 13-02-01 13:55

Hej,

så prøvede jeg at lave appelsin bradepande kagen igen, denne gang med 2
teskefulde FRISK bagepulver (istedet for 2), og jeg rørte alle ingredienser
godt sammen, inden jeg kom bagepulver og mel i. Disse sidste to blev kun
vendt i, og dejen kom strax i en bagepapirsbeklædt bradepande (str. 30x40)
og i ovnen. Dejen fyldte *lidt* mere denne gang, og var ikke *helt* så
klistret. Til gengæld var den rimelig knoklet/klumpet at se på, da jeg jo
kun havde vendt mel og bagepulver i (og ikke rørt det).

Jeg bagte den heller ikke så længe (jeg tror det var en 35 minutter), den
hævede nemlig heller ikke vanvittig meget denne gang. Smagen var lidt bedre,
men slet ikke "sandkage-agtig" som jeg egentlig havde forventet.

Gør jeg stadig noget forkert?
Eller SKAL den smage og se sådan ud? (hvis ja, så var det nok mine
forventninger der var noget i vejen med).

mvh
anne lise
-som VIL blive bedre til at bage.

Fra : Peter Westh

Dato : 13-02-01 14:50

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gør jeg stadig noget forkert?

Det var mig der foreslog ikke at overrøre dejen, men hvis den ligefrem er
klumpet skal der selvfølgelig røres noget mere... ellers ved jeg ikke.
Appelsinkageopskriften er en anelse speciel, al den stund der ikke er nogen
æg i, den må næsten uvægerligt blive lidt mere brød- eller sconesagtig end
en standard-sandkage Måske kan du bare ikke lide appelsinbradepandekage

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-02-01 05:13

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i meddelandet:
> så prøvede jeg at lave appelsin bradepande kagen igen, denne gang med
> 2 teskefulde FRISK... bla-bla

Måske skulle du komme 1. æg i dejen, selvom det ikke står i opskriften,
og evt. sigt mel og bagepulver for klumper.

Et godt råd!!
Det bagepulver man køber bliver også ringere og ringere. - Prøv at lav
din egen hjemmelavede bagepulver, - se her...

En god blanding:
125 g tvekulsurt natron
250 g cremortartari
25 g ris- el. kartoffelmel
20 g hjortetaksalt

De forskellige dele blandes grundigt og sigtes 2-3 gange.
Bagepulveret opbevares i en tætsluttende dåse på et tørt sted.

-oo-

Eller prøv denneher alternative amerikanske appelsinkage:
(Springform ca. 22 cm i diameter)

175 g smør el. margarine
200 g sukker
3 æg
250 g mel
1 tsk bagepulver

Lage:
reven skal og saft af 1 citron og 1 appelsin (ikke mursten)
150 g sukker

Smør og sukker røres godt; de sammenpiskede æg røres i lidt af gangen.
Mel og bagepulver sigtes sammen og røres i let og forsigtigt (ikke
forlænge).
Dejen fyldes i den smurte springform.
Bagetid: ca. 1 time ved jævn varme (170°).

Citron- og appelsinskal og -saft koges sammen med sukkeret.
Lagen hældes over kagen, så snart den er vendt ud af formen. -Voila!

Nu, kan det ikke gå galt mere

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Husk! du kan bruge bagepulveret til at
rengøre dine sorte/snavsede tekopper osv,
- de bliver næsten som nye igen.

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 14-02-01 07:59

Kære Peter og Peter,

tak for Jeres hjælp og opmuntring - jeg prøver igen!

mvh
anne lise

Fra : Jens

Dato : 14-02-01 08:41

Peter W. Bosse wrote:

<snip>

> din egen hjemmelavede bagepulver, - se her...
>
> En god blanding:
> 125 g tvekulsurt natron
> 250 g cremortartari
> 25 g ris- el. kartoffelmel
> 20 g hjortetaksalt

Hvad er cremotartari ? Hvor køber man det ?

<snip>

> Husk! du kan bruge bagepulveret til at
> rengøre dine sorte/snavsede tekopper osv,
> - de bliver næsten som nye igen.

Man kan også gnide med salt.

/Jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-02-01 16:15

Jens skrev:

> Hvad er cremotartari ?

Cream of Tartar. Renset vinsten. Vinsyre.

> Hvor køber man det ?

Jeg så det vist i Brugsen (i en lille grøn pose?). Matas har det
sikkert osse.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-02-01 05:47

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelandet:
> [...]

Ha -ha -ha og atter -ha... jeg vidste den med "cremortartari" ville
komme - igen, og var også lige ved i parentes at skrive...
(spørg bare // Klaus).
><>°

Var det mon ikke en idé at lægge omtalte "cremortartari" viden, ud på
din/gruppens nyoprettede Faq??

--
Mvh.
Peter W. Bosse.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-02-01 09:04

Peter W. Bosse skrev:

> Var det mon ikke en idé at lægge omtalte "cremortartari" viden,
> ud på din/gruppens nyoprettede Faq??

Jo, gør endelig det.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 16-02-01 05:31

> Jo, gør endelig det.
> // Klaus

Ikke mig! - jeg har slet ikke den kemiske eller videnskablige viden, det
skulle jo gerne være så udførligt som muligt,- måske evt. vores
videnskabs- og koagulerings-expert hr. Emil* - eller?

*Hr. Emil ser nok ikke det her, -han har mig vist nok i sit
kill-filter

NB: For iøvrigt, hvad var adressen til gruppens FAQ? (den har jeg også
mistet)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Folk med dårlig mave bør finde et andet middel mod diarré end
paraghurt og Ido-form, siger den norske professor Tom Bergan
fra Rikshospitalet i Oslo.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 16-02-01 10:15

"Peter W. Bosse" wrote:

> *Hr. Emil ser nok ikke det her, -han har mig vist nok i sit
> kill-filter

Du godeste , kan blive så meget uvenner i en madgruppe , der må vist
være noget jeg er gået glip af

Ole Mogensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-02-01 20:08

Peter W. Bosse skrev:

> NB: For iøvrigt, hvad var adressen til gruppens FAQ?

http://dkmod.swiki.net/

// Klaus