Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvekort
Fra : Jan

Dato : 03-07-02 22:17

Hej

Er der en der har noget software der kan udskrive et farvekort med
Pantonefarver og et med CMYK farver.
--
Jan Petri
Holsteinsgade 11

Fra : Madsen

Dato : 03-07-02 22:26

Jan skrev:

> Er der en der har noget software der kan udskrive et farvekort med
> Pantonefarver og et med CMYK farver.

Det vil sikkert aldrig kunne bruges til noget, for hvem siger at din
printer kan printe farverne 100 % korrekt ud?

Køb en farvevifte fra Pantone f.eks.

Madsen.

Fra : B. Jakobsen

Dato : 04-07-02 07:11

- for hvem siger at din
> printer kan printe farverne 100 % korrekt ud? -

Det er jeg nu ikke helt enig i. Der findes jo i princippet ikke en neutral
trykt version af farverne. CMYK farverne kan skifte rigtigt meget alt efter
hvilket papir, densitet, lak osv de trykkes med. Nogle
trykkerier/satsbureauer har en cmykfarvevifte de sælger/forærer bort som man
så kan bruge som vejledning. Men egentlig kan man godt have fornøjelse af
sin egen printede version, fordi den giver en indikation af hvordan
farvekurverne fordeler sig. Under alle omstændigheder vil man jo -
ihvertfald i forbindelse med lidt dyrere produktioner - få lavet et
elektronisk prøvetryk eller en chromalin. Man skal dog være opmærksom på
hvordan farveprinteren laver farverne og hvordan man leverer jobbet til
printeren. Nogle farveprintere blander farverne af kun tre farver, mens
andre bruger cmyk. Det tryk der leveres til printeren skal selvfølgelig være
fortolket indenfor cmyk

Hvad angår Pantonefarverne, så er det lidt sværere. Pantonefarverne er i
princippet ikke blandet. Og der findes ikke nogen farvprintere med den
komplette farveskala af Pantonefarver i små dunke. Derfor er man nødt til at
investere i en Pantonevifte, hvis man vil have et neutralt grundlag.
Pantonefarver er mange ting idag, og man skal lige tænke sig om inden man
køber. Der er vifter med og uden coating, pastelfarver, cmykfortolkede
Pantonefarver, metalfarver osv.

Kh
Bjørn

Fra : Madsen

Dato : 04-07-02 12:14

B. Jakobsen skrev:

> Det er jeg nu ikke helt enig i. Der findes jo i princippet ikke en
> neutral trykt version af farverne.

Nej, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg sprang måske lidt hurtigt til
den konklusion at Jan mente sin egen inkjet-printer i privaten.
Jeg har svært ved at se hvordan et udprintet farvekort på den kan
bruges til ret meget. Måske som en indikation for hvordan farve-
kurverne fordeler sig som du siger, men så heller ikke mere.
Hvis det samme farvekort bliver printet ud på en anden inkjet, vil
det sikkert se helt anderledes ud.

Madsen.

Fra : B. Jakobsen

Dato : 04-07-02 13:14

>Hvis det samme farvekort bliver printet ud på en anden inkjet, vil
> det sikkert se helt anderledes ud.-

Mjah - Mjoh. Inkjetprintere er jo forskellige. Jeg købte sådan en HP1220PS
for et års tid siden. Den kører med en softrip og kan farvestyres. Jeg må
ærligt indrømme at når jeg holder de print op mod den professionelle
farveskala jeg betalte foret ud af pungen for - ja så er det altså svært at
se forskel. Og det er en inkjet til 4-5.000 hvis jeg husker ret. Jeg har
også været til presseshow på en ultrfix lille epsonprinter, som også
leverede et prøvetryk der næsten ingenting kostede, men var utrolig god
kvalitet. Hermed er jo ikke sagt at alle inkjet kan det - der er så mange
parametre. Jeg ville vist bare sige - at investerer man lidt tid og kræfter
i at finde ud af hvordan himstregimsen virker, så kan man godt lave et
hæderligt prøvetryk selv for meget få penge. De elektroniske prøvetryk jeg
sommetider har fået hos et satsbureau har bestemt ikke altid været
pålidelige.
Kh
Bjørn

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-07-02 13:36

> [...]
at
> se forskel. Og det er en inkjet til 4-5.000 hvis jeg husker ret.

Præcis. Ofte er det ikke printeren i sig selv der er den afgørende faktor
for kvaliteten, men derimod softwaren der snakker med printeren. En
ordentlig software-RIP og en ordentlig kalibrering kan gøre underværker med
en "billig" printer.

En almindelig "billig"/"lowend" HP, EPSON eller lign. inkjet kan med rette
kalibrering og profilering godt skydes ind til at ramme en dyr chromalin.
Men out-of-the-box er de ikke meget værd.

Hvor jeg arbejder har vi både en EPSON Stylus Pro 5000, en 7000 og en 10000
(priser fra ca. 20.000 til 100.000). Uden den rette software er de ikke
meget mere værd end deres vægt i perlegrus.

mvh
Kim Jensen

Fra : Allan Johansen

Dato : 27-07-02 22:47

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (priser fra ca. 20.000 til 100.000). Uden den rette software er de ikke
> meget mere værd end deres vægt i perlegrus.

Hej

Hvad er software-RIP?
Hvor køber man en software-RIP?
Kan jeg få bedre software til min Lexmark 3200 end det som fulgte med købet?

Mvh. Allan Johansen
"Jeg spørger i alt uvidenhed"

Fra : Madsen

Dato : 04-07-02 13:21

B. Jakobsen skrev:

> De elektroniske prøvetryk jeg sommetider har fået hos et
> satsbureau har bestemt ikke altid været pålidelige.

Ok. Jeg kan se at du vist har noget mere erfaring på området end jeg
har, så jeg bøjer mig i støvet. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-02 13:53

Kim Jensen skrev:

> Hvor jeg arbejder har vi både en EPSON Stylus Pro 5000, en 7000 og
> en 10000 (priser fra ca. 20.000 til 100.000). Uden den rette
> software er de ikke meget mere værd end deres vægt i perlegrus.

Nej, men det var også der jeg ville hen, for hvor mange får leveret en
softwarerip og den rette software med når de køber en low-price-inkjet
i det lokale supermarked?

Men, jeg kan da godt se at hvis man har de rette programmer og en god
printer, så kan det sikkert godt lade sig gøre at lave nogenlunde
farveægte print, men så længe man ikke ved hvad Jan skal bruge de
farvekort til, er det vel lidt svært at udtale sig om, er det ikke?

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-07-02 15:14

> [...]
> farveægte print, men så længe man ikke ved hvad Jan skal bruge de
> farvekort til, er det vel lidt svært at udtale sig om, er det ikke?

I dén grad, jo.

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 04-07-02 15:20

Kim Jensen skrev:

> I dén grad, jo.

Om det får mig til at tænke på, at jeg nok burde have spurgt om det
i første omgang, i stedet for at spille smart med:

Fra : Jan

Dato : 04-07-02 16:22

Der er ikke nogen der har svaret på det jeg har spurgt om endnu.

--
Jan Petri
Holsteinsgade 11

Fra : B. Jakobsen

Dato : 04-07-02 19:06

Næh, det har du jo ret i!
Jeg kender ikke noget software der kan genere det, men du snildt lave det i
CorelDraw på en halv times tid. Hvis du bruger blends og definerer det antal
trin du vil have. Hvis du så scripter den første side kan du editere
scriptet, så det selv sætter nye sider ind og med lidt håndarbejde vil jeg
ikke tro det er så vanskeligt
Kh
Bjørn

Fra : Madsen

Dato : 04-07-02 16:23

Jan skrev:

> Der er ikke nogen der har svaret på det jeg har spurgt om endnu.

Jamen kan du så ikke skære lidt mere ud i pap hvad du vil bruge det
farvekort til?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 23:32

Allan Johansen skrev:

> Hvad er software-RIP?

RIP står for Raster Image Processor. En RIP sørger for at konvertere
det dokument du har lavet på computeren, hvadenten det drejer sig om
et billede eller et 200 siders katalog med tekst og billeder og
oversætter det, så printeren nøjatig ved hvor den skal placere sine
blækdråber, kan man vel sige.
Der findes software RIP's som i virkeligheden blot er et program du
installerer på din computer. Det du sender til print ryger igennem
dette program og bliver behandlet inden det når frem til printeren.
Du kan også anskaffe dig en hardware RIP som sådan set bare er en
separat computer, som udelukkende er beregnet til at foretage
oversættelsen vha. et indbygget program.

> Hvor køber man en software-RIP?

Der findes mange forskellige producenter og der er sikkert lige så
mange meninger om hvad der er den bedste som der er folk på denne jord,
men på denne side: http://www.novatek.dk/showpage.asp?ID=11 er der
f.eks. nævnt noget om en en software rip. Det er den første og den
bedste søgning på Google. :)

Google fandt også denne:
http://www.proconsult.dk/katalog/til-print/pr-til/pr-hid/po-842622.html
og denne: http://www.jmt.dk/aurelon.asp?section=intro

> Kan jeg få bedre software til min Lexmark 3200 end det som fulgte
> med købet?

Det tør jeg ikke sige. Spørgsmålet er om du i det hele taget vinder
noget ved at købe en RIP til sådan en printer.
Der er en ret dybdegående forklaring på hvad en RIP egentlig gør og
om man i det hele taget har behov for den på følgende side:
http://makeashorterlink.com/?J20521E51 (teksten er på engelsk)

Madsen.