Musik i de gode gamle dage
Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 03-07-02 22:25

Når jeg engang imellem dykker ned i min pladesamling, og hører musik
fra "dengang" slår det mig om der nogensinde igen vil blive skrevet
lange sange man kan "fordybe sig i".

For at tage et par konkrete eksempler:
Doors - Light my fire - 6.30
Led Zeppelin - Stairway to heaven - 7.55
Rainbow - Gates of Babylon - 6.47
Sange der er laaange i forhold til i dag, og som endda har den frækhed
at indeholde flere passager, hvor der ingen vokal er, men blot
instrumenter (for ikke at snakke om Jethro Tull, Zappa og Genesis
numre der varer det meste af en aften).

Hvad mon dagens radiostationer ville gøre, hvis der blev udgivet noget
fedt musik, hvor numrene varede lidt længere end 3 minutter?

Kald mig gammeldags. Kald mig et sentimentalt fjols. Men tanken slår
mig tit. Nogen kommentarer?

Fra : Claus BonZo Jakobsen

Dato : 03-07-02 21:31

Den slags musik lever stadig......

http://www.epicenterband.com

Fra : Enzo

Dato : 03-07-02 21:31

> [...]
> fedt musik, hvor numrene varede lidt længere end 3 minutter?
>
> Kald mig gammeldags. Kald mig et sentimentalt fjols. Men tanken slår

Der skrives masser af sange på den længde og længere. Om de så bliver
spillet i radioen er en anden sag. Men det gjorde de vel heller ikke den
gang, så....

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 03-07-02 22:10

Enzo skrev:

> Der skrives masser af sange på den længde og længere. Om de så bliver
> spillet i radioen er en anden sag. Men det gjorde de vel heller ikke den
> gang, så....

Nej, det er desværre ikke løgn...dengang brugte P3 meget bare at beskære
de lange numre som det tilfældigvis måtte passe dem.

Selv har jeg nu i mange år søgt tilflugt hos Bill Laswell og Pat Metheny
når jeg vil høre længere, meditative stykker af et moderne tilsnit.

hvm

--
"To be or not to be"
      --- Hamlet

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 03-07-02 22:43

Thomas Lund Hansen wrote:
> Når jeg engang imellem dykker ned i min pladesamling, og hører musik
> fra "dengang" slår det mig om der nogensinde igen vil blive skrevet
> lange sange man kan "fordybe sig i".

Det slog mig lige, at overskriften stinker langt væk af Åge-bait

Nå, men for nu at vende tilbage til dit indlæg, så har du da helt ret i, at
nutidens popmusik næsten konsekvent ligger mellem 3 og 4 minutter, om ikke
andet, så i radio-edits. Men der bliver da - som andre også har været inde
på - stadig produceret mange sindssygt lange numre. Post-rocken er nok det
bedste eksempel: Godspeed You Black Emperor udgav et album på 4 numre, som
var nødt til at ligge på 2 cd'er. Titlen var også lang nok til det: Lift
your skinny fists like antennas to heaven. Tak for kaffe

Men det er jo nok noget, som svinger lidt frem og tilbage: Først har du
nogen, som laver korte numre. Så er der nogen, der i protest laver lange
numre. Når det så løber af sporet er der igen nogen, som laver korte numre,
etc. etc. Begrebet post-rock antyder jo netop en modbevægelse mod mainstream
rocken, men det er der jo heller ikke noget nyt i som sådan.

/Nikolaj

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-07-02 23:27

"Thomas Lund Hansen" <thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at indeholde flere passager, hvor der ingen vokal er, men blot
> instrumenter (for ikke at snakke om Jethro Tull, Zappa og Genesis

Det er måske lidt væk fra dit emne, men jeg kan nu alligevel ikke lade være
med at tænke på den Gary Moore opsamlings-cd, som udkom for efterhånden en
del år siden. Den kom - så vidt jeg husker - lige efter Cold Day in
Hell-pladen og udmærkede sig ved at fade i outrosolo'en til Still got the
Blues... Gary Moores største hit og så fader de i den mest berømte solo...
Det er i hvert fald humor på et meget højt plan... I forlængelse af dit
indlæg vil jeg indskyde, at George Michael altid har været flink til at
inkludere lidt længere sange på sine cd'er og det er faktisk fedt. Jeg vil
give dig ret i at man af og til savner sange over 3½ minut.

/Ulrik

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-07-02 23:47

Thomas Lund Hansen skrev:

> Hvad mon dagens radiostationer ville gøre, hvis der blev udgivet noget
> fedt musik, hvor numrene varede lidt længere end 3 minutter?

Tools nyeste blev nr. 1 i USA, så vidt jeg hørte. De fleste numre på den
er meget lange.

Meatloaf fik et hit engang i 90'erne med et nummer, der var meget langt.

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 04-07-02 22:50

The weakest link Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk>, dared
to write this anyway:

>Tools nyeste blev nr. 1 i USA, så vidt jeg hørte. De fleste numre på den
>er meget lange.
>
>Meatloaf fik et hit engang i 90'erne med et nummer, der var meget langt.

Shit. Den havde jeg faktisk glemt. Den har jeg til at stå, og det er
virkelig en plade man kan fordybe sig i.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-07-02 04:25

Thomas Lund Hansen <thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2np6iucgsm9r8gnjh6ectnalrihd186alo@4ax.com...

> Når jeg engang imellem dykker ned i min pladesamling, og hører musik
> fra "dengang" slår det mig om der nogensinde igen vil blive skrevet
> lange sange man kan "fordybe sig i".
SVAR: Den tid er forbi, eller hvis man ser lidt mere positivt på det, gået i
dvale. Måske kommer der en modreaktion på et tidspunkt, på alt det
computerdunk som de fleste radiosationer spiller konstant.

> Hvad mon dagens radiostationer ville gøre, hvis der blev udgivet noget
> fedt musik, hvor numrene varede lidt længere end 3 minutter?
SVAR: Det ville ikkke være noget problem. De ville bare faide musikken ned
eller sætte en selvsvingssnakkende discjockey til at fræse en masse
sjoferter af, eller sådan noget.

> Kald mig gammeldags. Kald mig et sentimentalt fjols. Men tanken slår
> mig tit. Nogen kommentarer?
SVAR: Jeg kunne ikke finde på at kalde din nogen af delene. Kender du
forresten sangen/fortællingen om Alices Restaurant. Den varer vist et
kvarter. Så lang tid kan ingen radiostation vist længere holde
koncentrationen.

Hilsen Åge

Fra : Lars B.

Dato : 04-07-02 17:12

In article <3d23be20$0$13962$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...

> SVAR: Det ville ikkke være noget problem. De ville bare faide musikken ned
> eller sætte en selvsvingssnakkende discjockey til at fræse en masse
> sjoferter af, eller sådan noget.

Mon ikke de ville spille den radio edit de hvade fået fra pladeselskabet?

> [...]
> forresten sangen/fortællingen om Alices Restaurant. Den varer vist et
> kvarter. Så lang tid kan ingen radiostation vist længere holde

Det er ikke radiostationerne der ikke kan holde koncentrationen, men
derimod lytterne.

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Choksondik

Dato : 04-07-02 17:50

> Det er ikke radiostationerne der ikke kan holde koncentrationen, men
> derimod lytterne.
>

> På det punkt tror jeg lytternes meninger er delte.
Jeg savner fordybelse,især på lokal-radioer,som jeg aldrig mere lytter
til,
netop af den grund.
P3 spiller af og til lange numre i programmer som Radar,Det er dansk,og
Natradio.
Jeg savner istedet mere bredde i udvalget af musikken.

Fra : Lars B.

Dato : 04-07-02 19:34

In article <3d247d19$0$95229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
tul@tdcadsl.dk says...

> På det punkt tror jeg lytternes meninger er delte.
> Jeg savner fordybelse,især på lokal-radioer,som jeg aldrig mere lytter
> til, netop af den grund.

Men nu er det jo ikke lytterne der planlægger musikken på en
radiostation.

Det er et kendt faktum inden for radio branchen (den kommercielle del) at
man ikke spiller lange numre, og slet ikke der hvor der er flest lyttere.
Hvis du vil opleve lange numre på en kommerciel radio så _kan_ du være
heldig at støde ind i et eller andet special program, men ellers ikke.

> P3 spiller af og til lange numre i programmer som Radar,Det er dansk,og
> Natradio.

Hvad definerer du som et langt nummer ?

> Jeg savner istedet mere bredde i udvalget af musikken.

Radioerne spiller det folk vil have. Hvis de ikke gjorde det, havde de
ingen lyttere og dermed ingen reklamer, og så er lukningen nært
forestående.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 04-07-02 19:41

Lars B. wrote:
> [...]
> flest lyttere. Hvis du vil opleve lange numre på en kommerciel radio
> så _kan_ du være heldig at støde ind i et eller andet special

Det gælder også for P3. Jeg hørte engang (sidste år) en special om
Kraftwerk, hvor værten var lykkelig over endelig at kunne tillade sig at
spille Autobahn i dens fulde længde. Men det er jo også en halv-lang sag på
22 minutter og 43 sekunder. Jeg kan da også huske, at en Beat-vært gerne
ville spille et helt nummer med Godspeed you Black emperor men desværre ikke
"kunne".

/Nikolaj

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 21:10

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 04-07-02 21:10

Lars B. wrote:
> In article <aC0V8.8310$r52.323905@news000.worldonline.dk>,
> nikol@jSbPoArMg.dk says...

> Jeg ihukommer engang jeg hørte en studievært (i afmeldingen af et
> 50'er nummer) sige: Musik fra dengang et nummer varede 2 minutter og
> var et hit hele sommeren... idag er det nærmest omvendt.

?Et nummer varede hele sommeren og var et hit i to minutter?

-Sune

Fra : N/A

Dato : 07-07-02 11:23

Fra : Gizmoduck

Dato : 07-07-02 11:23

On Thu, 4 Jul 2002 21:45:28 +0200, "Erik Graversen"
<erikgr@mail1.stofanet.dk> wrote:

*snip

>over hvor meget "Soft Dog" bliv spillet da den udkom! Det var
>mange gange mere end en gang på en formiddag!

ville det ikke være fedt hvis de kun måtte spille den samme sang én
gang om dagen? så ville de være tvunget til at skifte cd engang
imellem på lokalradioerne ;)

jeg kan ikke forestille mig det ville være et problem for ret mange
hvis f.eks. Det brune punktum kun blev spillet et par gange om
dagen(eller i en, for mig, perfekt verden..max én gang)...det ville jo
give en masse ukendte, alternative, bands en chance i radioen

--

Gizmoduck

I feel like i'm on pins and needles
how many bands can rip-off The Beatles
and every day there is another
band that gets big by playing a cover

Suicidal Tendencies - Pop song

Fra : Claus Jungersen

Dato : 04-07-02 07:03

> [...]
> fedt musik, hvor numrene varede lidt længere end 3 minutter?
>
> Kald mig gammeldags. Kald mig et sentimentalt fjols. Men tanken slår

Enig med mange af svarene. Der laves da stadig masser af musik man kan
fordybe sig i!

Spredt ud over vidt forskellige genrer kan man med rette sige at disse
kunstnere både fordybder sig i lyrikken og musikken:
- Radiohead
- Portishead
- Björk
- danske Under Byen, Baal, C.V. Jørgensen og Kashmir

Så kan man mene om disse kunstnere hvad man vil. Efter min smag er
ovenstående alle kunstnere, med en højere musikalsk og lyrisk mening OG
mange af dem er heller ikke bange for længere numre med instrumental
passager. Faktisk har Radiohead, Portishead, Björk, Under Byen og Kashmir
alle udgivet rent instrumentale numre. Og I det hele taget må vi heller ikke
glemme at mange instrumental-bands og kunstnere stadig laver musik med en
højere musikalsk betydning, der (i hvert fald for mig) er så vedkommende at
lyrik er overflødig. F.eks. vrøvler islandske Sigur Ros sig igennem flere af
deres tracks på deres eget sprog, "Dreamlandish"... Det giver også mening
for mig - i hvert fald fyldes jeg gang på gang af de overvældene og popøse
følelser deres musik udtrykker.

Men alt i alt: JA, der laves stadig masser af meningsfuld musik, men ikke
alt sælger millioner og ikke alt bliver spillet i radioen.

Sincerly,
Claus Jungersen

www.electraum.com - my dynamic mp3-compilation
www.kunstner5.tk - my own tracks

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 04-07-02 09:03

"Thomas Lund Hansen" <thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk> skrev i en meddelelse

> Rainbow - Gates of Babylon - 6.47

Åh, fremragende nummer!

Nu vi taler laaange, men go'e sange, kommer jeg lige til at tænke på:

23:46, Atom Heart Mother Suite - Pink Floyd/Atom Heart Mother/1970
23:32, Echoes - Pink Floyd/Meddle/1971
19:08, Grendel - Marillion/Market Square Heroes 12"/1983
17:06, Dogs - Pink Floyd/Animals/1977
17:05, In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly/In-A-Gadda-Da-Vida/1968
13:32, Shine On You Crazy Diamond I-V - Pink Floyd/Wish You Were Here/1975
12:30, Shine On You Crazy Diamond VI-IX - Pink Floyd/Wish You Were
Here/1975
11:59, A Saucerful Of secrets - Pink Floyd/A Saucerful Of Secrets/1968
11:31, Pigs (Three Different Ones) - Pink Floyd/Animals/1977
10:19, Sheep - Pink Floyd/Animals/1977

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 04-07-02 22:53

The weakest link "Jesper Brogaard" <me@privacy.net>, dared to write
this anyway:

> [...]
>11:59, A Saucerful Of secrets - Pink Floyd/A Saucerful Of Secrets/1968
>11:31, Pigs (Three Different Ones) - Pink Floyd/Animals/1977

Ikke mange chancer for at nogen af ovenstående ville blive spillet i
radioen. Specielt Shine On... har en stor stjerne hos mig. Fantastiske
numre.

Fra : Peter

Dato : 05-07-02 16:27

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
> 11:59, A Saucerful Of secrets - Pink Floyd/A Saucerful Of Secrets/1968
> 11:31, Pigs (Three Different Ones) - Pink Floyd/Animals/1977

Atom Heart Mother er et lidt overset nummer :/ Rart at se at andre i det
mindste kender til det :)

--
PM

Fra : High End

Dato : 05-07-02 10:48

Eks. Bon Jovi
Hans sange er næsten altid på over 4 min. og mange af hans store hits meget
lange..
eks. vare Bed Of Roses over 5 min. og mange nummre være over 6 min.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 09-07-02 22:34

On Wed, 03 Jul 2002 22:25:03 +0100, Thomas Lund Hansen
<thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk> wrote:

>Når jeg engang imellem dykker ned i min pladesamling, og hører musik
>fra "dengang" slår det mig om der nogensinde igen vil blive skrevet
>lange sange man kan "fordybe sig i".

Der findes da masser af lange sange, bare ikke lige i radio regi.
Bare for et eksempel har jeg en nyindkøbt (den er udgivet oprindeligt i
2000 men jeg har ikke kunnet finde den før genudgivelsen her i år) og
numrene er så lange:

7:00
5:39
7:40
6:29
1:28
6:15
4:13
4:46
3:18
5:06
0:53
4:33
4:34
3:37

Der er da et par halvlange imellem og det er jo ikke ligefrem gammelt.
Fed musik, hvis man er til melodiøs deathmetal.
Cd'en hedder forresten Extol - Undeceived.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/