Opsætning af SMTP server (TDK) - i udlande~
Fra : Jesper

Dato : 02-07-02 21:25

Jeg prøver at hjælpe en bekendt der er i udlandet og har et stort problem.
Han har abb. hos TDK (betalingsabb.) og bruger GRIC dialer til at ringe op
til en lokal internetudbyder (i Finland).

Dette går fint, han kan koble op og hente mail/surfe, men ved forsøg på at
sende post til andre end teledanmark kunder får han en "mail relay error".

Jeg har før hjulpet ham med at sætte udgående postserver korrekt (læste
online hjælp på opasia.dk - men nu har de vist fjernet de relevante sider.
Dengang var det noget med at skrive asmtp.mail.dk i udgående postserver
felt.

Er der nogen her der ved hvad der skal gøres for at kunne sende post via
Teledanmark når man "roamer" i udlandet?

mvh
Jesper

Fra : Svend

Dato : 02-07-02 21:42

On Tue, 2 Jul 2002 22:24:44 +0200, "Jesper" <jesper.hansen4@e-box.dk>
wrote:

>Er der nogen her der ved hvad der skal gøres for at kunne sende post via
>Teledanmark når man "roamer" i udlandet?

Ja du skal kalde op til TDC via modem for at få tildelt en af TDCs
egne IPadresser, ellers afviser SMTPserveren dig.
Fra udlandet kan du bruge den SMTPserver du nemmest har adgang til,
du kan stadig sende mail så modtageren automatisk sender svar til din
adresse hos TDC.

Svend

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-07-02 22:06

"Jesper" <jesper.hansen4@e-box.dk> wrote in

> [...]
>
> Er der nogen her der ved hvad der skal gøres for at kunne sende
> post via Teledanmark når man "roamer" i udlandet?

Du skal vel bruge den finske udbyders SMTP som outgoing mailserver. Når
der er nogen der svarer på hans mail er det ligegyldigt at de kom fra
den finske smtp - de vil blive sendt til hans TDC adresse.

Flemming

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-07-02 15:42

"Jesper" <jesper.hansen4@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dengang var det noget med at skrive asmtp.mail.dk i udgående postserver

Ja, det fungerede indtil for 1-2 måneder siden udmærket med "asmtp.mail.dk",
men på et tidspunkt virkede det pludseligt ikke længere. Har TDI mon lukket
for muligheden, eller er der mon tale om en fejl at det ikke virker længere?

> Er der nogen her der ved hvad der skal gøres for at kunne sende post via
> Teledanmark når man "roamer" i udlandet?

Man kan eventuelt få en e-mailadresse hos www.gmx.net . På disse kan man
sende mails via SMTP fra alle internetopkoblinger.

Hvis man bruger Outlook Express indtaster man brugernavn og adgangskode for
SMTP-serveren og kan umiddelbart sende mails. Hvis man bruger et mailprogram
der ikke giver mulighed for dette, skal man først logge ind og hente mails hos GMX
og derefter sende sine mails. SMTP-serveren er frigivet i nogle minutter efter hver
POP3-hentning.

Claus

Fra : Peter Juhl

Dato : 03-07-02 15:50

"Claus E Beyer" wrote...

> [...]
> Har TDI mon lukket for muligheden, eller er der mon tale om en fejl at det

asmtp.mail.dk fungerer fint nok stadigvæk, men kan det være fordi du ikke
bruger din TDC adresse når du forsøger at sende - asmtp serveren er sat
op til at kigge på afsenderadresser og autentifikation - lidt ved siden af det
der egentlig var tiltænkt p.g.a. en software uhensigtsmæssighed.

/Peter