Andet multimedie
bentjuul 3670
Visning i Photoshop
Fra : Thomas

Dato : 13-02-01 10:16

Er der en måde man kan få Photoshop til at vise et billede korrekt i de
"skæve visninger (33,3% 66,6%)? Når jeg har visningen på 25%, 50%, 75% og
100% står billedet perfekt, men i de skæve % tal vises billedet ikke
ordentligt. Det sker både på Mac og PC.

Er det bare noget man må leve med, eller er der en setting jeg har overset?

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-02-01 00:34

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> [...]
> ordentligt. Det sker både på Mac og PC.
>
> Er det bare noget man må leve med, eller er der en setting jeg har overset?

Det er desværre noget du må leve med.
Lad os prøve at anskue problematikken. Når du ser et billede i 100%, så
bruges der 1 skærmpixel til at vise 1 billedpixel. Ser du billedet i f.eks.
50%, så bruges der 1 skærmpixel til at vise 4 (2x2) billedpixels. Derfor
ser det fint ud. Men ser du billedet i f.eks. 66,7% så bruges der 1 skærmpixel
til at vise 1 ½ x 1 ½ billedpixel. Da det ikke kan hænge sammen, sker der en
interferens på skærmen og det vil derfor se "underligt" ud.
Hvis du vil se eksempler, så læg mærke til mange amatørwebsider, hvor
JPG-billederne er blevet skaleret - der ses det tydeligt.

--
Kurt Lund

Fra : Thomas

Dato : 14-02-01 13:15

> [...]
> Hvis du vil se eksempler, så læg mærke til mange amatørwebsider, hvor
> JPG-billederne er blevet skaleret - der ses det tydeligt.

Tak for en fin (og logisk når man lige tænker over det) forklaring.