Kan de fleste spil køre i 1600X1200 ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 02-07-02 16:51

se subjekt ?

Jeg har asus 4860 GF4 Ti4600, 22' skærm, P4 2,26 Ghz, 1 Gb DDR 2700ram
og win xp.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 02-07-02 18:50

"Dr. Ralph" wrote:

> se subjekt ?

Mange kan, men langt fra alle. Min erfaring er dog at desto nyerer et spil
er jo større er chancen for at det kan, men der er bestemt undtagelser som
fx. DiabloII der insisterer på at kører 800*600 og med LOD udvidelsen når
op på hele 1024*768

> Jeg har asus 4860 GF4 Ti4600, 22' skærm, P4 2,26 Ghz, 1 Gb DDR 2700ram
> og win xp.

Er du tilfreds med billedkvaliteten ellers? (Måske snare et emne for en
tråd andetsteds)

Mvh

Bruno

Fra : Devast8or

Dato : 02-07-02 19:39

Rettelse: Det originale D2 kører ikke 800*600, men kun 640*480. Med LOD kan
du vælge at køre 800*600, men ikke højere.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 05:34

>Er du tilfreds med billedkvaliteten ellers? (Måske snare et emne for en
>tråd andetsteds)
>
>Mvh
>Bruno

Ja klart - i betragtning af, at jeg anvender en analog indgang på mit
gamle Matrox G400 max kort - så er jeg.

Dell FP2000 20'TFT skærmen tager sig klart bedre ud med et grafkort
med DVI (digitasl indgang) og det har G400 jo ikke - så jeg venter
stadig på ovenstående Asus kort - ja faktisk glæder jeg mi til hele
det nye System - skulle gerne være her ultiomo denne uge, priomo næste
uge.

Jeg har ekstra ordinært fået 30 dages ombytningsret på Dell skærmen
fra i går mandag og 30 dage frem. Jeg ringede simpelthen op og sagde,
at hvis jeg kun fik de 14 dage, så ville jeg returnere skærmen i går -
fordi jeg så ikke ville turde løbe an på, at jeg ville modtage asus
kortet i god tid, inden de 14 dages returet ville udløbe.

Min kontakt hos Dell kunne sagte følge mig, og gav mig så ekstra 30
dage fuld returret - så nu tager jeg den med ro.

Kan ikke rigtigt teste skærmen uden det pokkers Asus 4860 grafkort.
Men som sagt - semv med en analog indgang - ser den skide godt ud.

Der ER tale en anelse BLUR, når jeg trænger opløsningen ned i 1024X768
og 800X600 - men det er bedre end, hvad jeg havde hørt/forventet.

Min kammerat, der ejer en F520 - som du gør - havde i går sin skærm
med over hos mig for at sammenligne min nye skærm med hans - og selv
medd den analoge indgang, så syntes både han og jeg, at min Dell
FP2000 stod bedre i 2D end hans F520. Min TFT er simpelthen mere skarp
end en Sony F520 - tro det eller lad være.

Tekst kunne læses tydeligere ned til 5 punkter på min.

Men jeg vendere først tilbage med min vurdering af den, når jeg har
modtaget alle delene til min nye PC - og frem for alt har fået Dell
FP2000 tilsuttet via DVI til den nye grafkort.

Min nye PC kommer iøvrigt til at se ud som følger (jeg droppede 4 X
256 MB 1066 rambusram - de ville koste 5800 kr alene) :

Chiftech alu tower kabinet se:
http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-div/kab-case/kab-ax01sld.html

P4 2,26 GHz 533 bus,
2 X 512 MB DDR 2700 ram,
Asus 8460 GF4 TI4600 grafkort,
Asus P4B533-E MOBO,
Soundblaster Audigy lydkort,
Plextor 40/40/12 brænder IDE,
Plextor combo DVD/CDR drev IDE,
Sony Z750 alu højttalere,
2 X WD caviar 120 GB 8 MB cache IDE,
Adaptec SCSI 29160 kort,
2 stk IBM SCSI 10.000 rpm diske 18,5 GB
(kommer snart: 2 stk. Seagate 15.3 scsi 15.000 rpm harddiske)
Logitech cordless desktop optical,
Logitech wingman cordless gamepad,

2 stk. Pabpst 80 mm blæsere, 4 stk harddisk blæsere.

Glæder mig til at få det hele sat sammen :)

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : *** Johnny [2000] **~

Dato : 03-07-02 07:12

hvad skal du så spille på

lyder som en rigtig fed maskine

- hvad er forskellen egentlig på FSB 400 og 533 - er der KUN fordele med 533
i forhold til 400 eller omvendt ?????

johnny

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 09:12

>hvad skal du så spille på

Æhhhh......mener du det:

1. Irionisk- fordi PC'en er ret kraftfuld og sagtens kan klare alle
spil ?

2. Alvorligt, fordi en 20,1' TFT skærm ikke er meget for at gå ned fra
dens standard opløsning på 1600X1200 til den mere alm. spiopløsning på
1024X768 og 800X600 ?

>- hvad er forskellen egentlig på FSB 400 og 533 - er der KUN fordele med 533
>i forhold til 400 eller omvendt ?????

P4 med 533 Mhz bus anvender 512 Mb cache og 0.13 micron Northwood
architecture.

Men kun kørt med 1066 Mhz rambus ram, der understøtter 533 Mhz bus vil
den klart kunne slå AMD's nye 2200 processor.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-07-02 09:21

Dr. Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> [...]
>
> 2. Alvorligt, fordi en 20,1' TFT skærm ikke er meget for at gå ned
> fra dens standard opløsning på 1600X1200 til den mere alm.

Jeg tror også Johnny tænker på opdatering af skærmbilledet. Med dit GF4
Ti kort burde spillene uden problemer kunne køre i 1600x1200, så det er
jo ikke en undskyldning du vil få brug for. Men hvad med hastigheden
hvormed pixels tænder og slukker. Jeg ved at på min bærbare fra Dell er
det MEGET gnidret at se på fordi den ikke tænder/slukker hurtigt nok.
Når du får det samlet med alle de nye dele, vil jeg i hvert fald meget
gerne høre om din vurdering af om det ser lige så godt ud som Sony
F520'eren i 3D også eller om det kun er 2D den brillierer i.

> P4 med 533 Mhz bus anvender 512 Mb cache og 0.13 micron Northwood
> architecture.

Det var godt nok rimelig meget cache mon ikke du mener KB og ikke
Mb?
Derudover skal man lige være opmærksom på at både CPU og bundkort skal
understøtte 533 ellers får man ikke meget ud af det.

> Men kun kørt med 1066 Mhz rambus ram, der understøtter 533 Mhz bus
> vil den klart kunne slå AMD's nye 2200 processor.

Måske, hvordan overclocker en P4 2.26?
En 1.6 P4 NW kan jo komme ret højt, men der er måske en grænse lige
omkring de 2.7GHz som ikke lige er sådan at komme uden om.

Flemming

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 09:52

> [...]
>gerne høre om din vurdering af om det ser lige så godt ud som Sony
>F520'eren i 3D også eller om det kun er 2D den brillierer i.

Nu ved jeg, at denne 20,1 ' TFT fra Dell er alle bærbare TFT skærme
MEGET overlegne - men selvfølgelig, så ER 3Dspil TFT skærmenes
achilleshæl - endnu.

>Det var godt nok rimelig meget cache mon ikke du mener KB og ikke
>Mb?

Nej, MIN P4 kører med 512 Mb cache - OK - spøg til side - jeg skrev
forkert - der er tale om 512 KB cache :)

>Derudover skal man lige være opmærksom på at både CPU og bundkort skal
>understøtte 533 ellers får man ikke meget ud af det.

Min cpu er P4 2,26 Ghz med 533 Mhz bus - så det er OK.
Mit bundkort er et Asus P4B533-E MOBO - der understøtter 533 Mhz bus
og også 333 Mhz DDR ram (DDR 2700 ram) - så det er også OK.

Jeg overclocker af princip ikke.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Martin K

Dato : 03-07-02 10:00

Flemming Joensson wrote:
> Det var godt nok rimelig meget cache mon ikke du mener KB og ikke
> Mb?

Mon ikke du mener MB (megabyte) og ikke Mb (megabit)? Og ja, der er
måske tale om samleje mellem fluer, men alligevel

--
Martin K

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-07-02 13:44

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in

> Mon ikke du mener MB (megabyte) og ikke Mb (megabit)? Og ja,
> der er måske tale om samleje mellem fluer, men alligevel

Nej, jeg skrev Mb fordi det havde Ralph gjort - det var ikke den del af
udtalelsen jeg havde et problem med - mere at der var lige så meget
Cache i hans CPU som jeg har i hele mit system

Men det kunne jo være der var et eller andet fantastisk hvis man
betalte sig fra det (resten af Ralphs sysetm er jo pænt meget highend)
- og at det rent faktisk var muligt - jeg husker stadig de dage i
90'erne hvor en af mine kammerater havde 16MB RAM på sin HD controller
og resten af os stakler max havde 16MB i hele systemet, og nok nærmere
8 eller 12 MB---- det var tider

Flemming

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-07-02 10:08

"Dr. Ralph" wrote:

> [...]
> FP2000 stod bedre i 2D end hans F520. Min TFT er simpelthen mere skarp
> end en Sony F520 - tro det eller lad være.

Umuligt, det må være hans skærm der trænger til at blive pudset

Hvordan med farverne?

Ellers en lækker PC du er ved at bygge, men måske en smule larmende med de
10.000 (snart 15.000) rpm diske. Jeg vil ihvertfald ikke dele kontor med den
vi har stående her på jobbet.

Mvh

Bruno

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 10:48

>Umuligt, det må være hans skærm der trænger til at blive pudset

Seriøst den VAR bedre - men ikke meget.

Hvis det viser sig, at min Dell FP2000 ikek kan køre spil optimalt, så
tager jeg et 24 måneders rentefrit og investerer i en F520 til at
spille på. Har dog overvejet om ikke Sony E530 (21* low budget model
til 7.500 kr) ville kunne klare denne opgave lige så godt - men den
skal have sølv/sort frame - så det matcher resten af min PC samling :)

Nogen der kender E530 fra Sony ?

Har den sølv chassis som 520 ?

>Hvordan med farverne?

De står meget klart og nydeligt - og det med analogt kabel - bare vent
til DVI'en bliver sat i.

>Ellers en lækker PC du er ved at bygge, men måske en smule larmende med de
>10.000 (snart 15.000) rpm diske. Jeg vil ihvertfald ikke dele kontor med den
>vi har stående her på jobbet.

Sjovt du nævner det - men jeg er ved en korsvej - jeg har Adaptec
29160 scsi kort, og 2 gode 10.000 scsis diske - men har lige droppet
mine 2 plextor cd og brænder drev. Kan ikke finde ud af, om
aflastningen og den ekstra fart disse monster scsi hd drev giver er
støjen værd.

Eller om man skal gå efter mindre fart og mindre støj - og spare
pengene til noget andet - for de scsi diske er ikke billige. Seagates
nye 15.000 rpm drev (kaldet 15.3 kommer til september)bliver godt nok
med oliekølede motor - men de larmer stadig en DEL og koster 3.500 kr
for en 18 GB.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 10:49

Hvilke scsi diske har den I har på jobbet ?

Larmer den SÅ meget ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-07-02 11:55

"Dr. Ralph" wrote:

> Hvilke scsi diske har den I har på jobbet ?

IBM UItrastar 36LZX - de går for at høre til de mere stille af 10.000 rpm diskene.

> Larmer den SÅ meget ?

Altså man kan godt sidde foran den uden problemer, men efter nogle timer så bliver
man ret træt af den højfrekvente hvinen/hylen.

Mvh

Bruno

Fra : Brian Lund

Dato : 03-07-02 22:37

Køb et silentdrive og smid harddiskene ind i den...

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-07-02 12:01

"Dr. Ralph" wrote:

> De står meget klart og nydeligt - og det med analogt kabel - bare vent
> til DVI'en bliver sat i.

Skønt, er jo ellers en svaghed på mange TFT skærme.

> [...]
> mine 2 plextor cd og brænder drev. Kan ikke finde ud af, om
> aflastningen og den ekstra fart disse monster scsi hd drev giver er

OK, jeg kender ikke 29160'eren. På mit arbejde er diskene spændt på en Mylex
AccleRAID 170 controller og der er ingen tvivl om at til database arbejde, så er
det en væsentlig hurtigere løsning end de mere almindelige systemer vi også har.

> [...]
> nye 15.000 rpm drev (kaldet 15.3 kommer til september)bliver godt nok
> med oliekølede motor - men de larmer stadig en DEL og koster 3.500 kr

Har du overvejet IDE RAID? Ydelsen skulle komme ret tæt på SCSI og prisen er uden
sammenligning.

Mvh

Bruno

PS. Hvis du vil køre XP på den lille ny, så vær lige opmærksom på der vist er
performance problemer med SCSI med det OS.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 09:01

>Har du overvejet IDE RAID? Ydelsen skulle komme ret tæt på SCSI og prisen er uden
>sammenligning.

Sjovt du siger det - har mere end overvejet det.
Har faktisk lige bestilt Asus PB455-E med indbygget Raid controller.

Men da jeg altid har fokuseret på SCSI, så er min viden omRAID lig
nul.

Jeg ved, at der raid 0 og raid 1 - men hvad der er bedst i en given
situation ved jeg NADA om :)

Kan du give mig et lille mini kursus på 5-10 linier ? :)

Jeg har 2 WD caviar IDE 120GB diske med 8 MB cahce - de må da være
velegnede til raid, da det lige nu er verdens hurtigste iDE diske.

>PS. Hvis du vil køre XP på den lille ny, så vær lige opmærksom på der vist er
>performance problemer med SCSI med det OS.

Pæcis - du har ret. XP og SCSI er en dårlig cocktail - for øjeblikket.
Kørte tidligere win2000 og her var SCSI perfekt ydelsesmæssigt.

Men mon ikke snart micro$oft får lavet en patch, så SCSI igen yder
normalt under xp ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 09:12

>Sjovt du siger det - har mere end overvejet det.
>Har faktisk lige bestilt Asus PB455-E med indbygget Raid controller.

ASUS P4B 533-E hedder dette MOBO - og IKKE PB455-E

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Martin_P

Dato : 04-07-02 09:45

>Jeg ved, at der raid 0 og raid 1 - men hvad der er bedst i en given
>situation ved jeg NADA om :)
>
>Kan du give mig et lille mini kursus på 5-10 linier ? :)
Raid 0 er mirrored diske
Raid 1 er striped diske
(eller også er det omvendt - kan ikke lig huske det lige nu)

Mirrored diske er rigtig god til data sikekrhed, idet man sætter 2
diske sammen, og den ene "efterligner" den anden mht. det data der
ligger på. Populært sagt kan man sige, at i hverdagen, så "spilder"
man en disk, idet man ikke får en dyt ud af den extra disk.

Striped diske giver 2*størelse på den midste disk. Hvis du har 2
identiske 120GB diske og sætter dem sammen i en stripe, får du 1*240
GB drev i Windows. Det giver extra fart, da det er totalt ligegyldigt
hvilken disk der svarer først. Ulempen er, at hvis den ene disk står
af, så har du NADA data tilbage - så ryger det hele....

Håber det hjalp lidt...
Martin_P

Fra : Martin_P

Dato : 04-07-02 09:46

On Thu, 04 Jul 2002 10:00:55 +0200, Dr. Ralph <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>Sjovt du siger det - har mere end overvejet det.
>Har faktisk lige bestilt Asus PB455-E med indbygget Raid controller.
For øvrigt - Pi$$efedt MoBo du har fået der - har jeg har selv PB533-E
derhjemme - kører KÆMPEfint - og er skide godt til OC )) Men det
hører vist en anden tråd til

Martin_P

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 10:00

>For øvrigt - Pi$$efedt MoBo du har fået der - har jeg har selv PB533-E
>derhjemme - kører KÆMPEfint - og er skide godt til OC )) Men det
>hører vist en anden tråd til
>
>Martin_P

OK - lyder fint :)

Hvormange USB porte er dette MOBO født med ?
Og er det USB 2.0 ?

Er der kun 1 firewire port ?

Man skulle kunne pille ved BIOS så det understøtter DDR 2700 ram.

Var ellers skydeklar på et Intel Maryville2 MOBO og 4 X 256 MB rambus
1066 ram - men til 1450 kr pr. blok, så var det mere end jeg ville
ofre på de ekstra 5% hastighedsforøgelse, disse 1066Mhz rambus giver
over DDR 2700 ram.

Men endte op med ASUS PB533-E og 2 X 512 MB DDR 2700 ram - det er vel
til at leve med, ikke ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Martin_P

Dato : 04-07-02 11:32

>OK - lyder fint :)
>
>Hvormange USB porte er dette MOBO født med ?
>Og er det USB 2.0 ?
Øhm 4 mener jeg + 2 * USB 2.0 porte som skal monteres bag i computeren
med et kabel ned på MoBo'et
Ja det er USB 2.0

>Er der kun 1 firewire port ?
I så fald har jeg ikke fundet det endnu?

>Man skulle kunne pille ved BIOS så det understøtter DDR 2700 ram.
Har jeg ikek prøvet - kører selv med PC2100

> [...]
>1066 ram - men til 1450 kr pr. blok, så var det mere end jeg ville
>ofre på de ekstra 5% hastighedsforøgelse, disse 1066Mhz rambus giver
ok

>Men endte op med ASUS PB533-E og 2 X 512 MB DDR 2700 ram - det er vel
>til at leve med, ikke ?
jo det vil jeg da tro ))

Martin_P

Fra : DWM

Dato : 04-07-02 10:00

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> Pæcis - du har ret. XP og SCSI er en dårlig cocktail - for øjeblikket.
> Kørte tidligere win2000 og her var SCSI perfekt ydelsesmæssigt.

Ydelsen i XP er nogenlunde det samme som i Win98 her med SCSI.

> Men mon ikke snart micro$oft får lavet en patch, så SCSI igen yder
> normalt under xp ?

Tja...måske det vil hjælpe lidt hvis man installere den nye ASPI fra
Adaptec.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 10:18

>Ydelsen i XP er nogenlunde det samme som i Win98 her med SCSI.

>Tja...måske det vil hjælpe lidt hvis man installere den nye ASPI fra
>Adaptec.
>
>/Kenneth Iversen

Hvad kører du selv med for controller og harddiske ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : DWM

Dato : 04-07-02 10:26

> Hvad kører du selv med for controller og harddiske ?

Adaptec 29160, 3xIBM UltraStar 10k rpm, Quantum Atlas V
og Quantum Viking-II

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-07-02 11:21

>Adaptec 29160, 3xIBM UltraStar 10k rpm, Quantum Atlas V
>og Quantum Viking-II

Hva' pokker - det var tæt på ;)

Jeg kører selv med adaptec 29160 og 2X IBM 18LZX scsi 10rpm diske.
Larmer dine IBM mere end dine Quantum, og kører de optimalt i XP ?

Jeg køber Seagates kommende 15.000 rpm scsi diske, så snart de kommer
til landet - de hedder 15.3 og det står for 15.000 rpm med oliekølet
motor og 3.generation (hvilket forhåbentlig betyder, at de er meget
stille - sammenlignet med andre scsi diske)

Jeg har yderligere 2 IDE diske (WD Cavciar 8 Mb cache 120 GB), som jeg
planlægger at køre i raid 0 - ved du, hvor tæt to IDE diske i raid 0
ligger rent ydelsesmæssigt på en toptunet scis disk ?

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 04-07-02 18:21

Dr. Ralph wrote:

> Men da jeg altid har fokuseret på SCSI, så er min viden omRAID lig
> nul.

Det kan jeg se. Faktisk er RAID traditionelt noget man bruger i SCSI
verdenen og det er først de sidste par år at man kan få IDE RAID
kontrollere.

> Jeg ved, at der raid 0 og raid 1 - men hvad der er bedst i en given
> situation ved jeg NADA om :)

RAID 0 lægger diske sammen og får dem til at virke som en stor og der er
mulighed for noget forbedret performance ved læsning og skrivning, men
der er en stor væsentlig ulempe for står en af diskene af så mister man
data fra begge.

RAID 0 spejler diske hvilket give stor fejltolerance og dobelt hastighed
ved læsning, mens hastigheden der skrives med er som ved en disk da de
samme data skrives på begge diske.

Se mere på

http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?sess=no&prodkey=linux_wp1

> Kan du give mig et lille mini kursus på 5-10 linier ? :)
>
> Jeg har 2 WD caviar IDE 120GB diske med 8 MB cahce - de må da være
> velegnede til raid, da det lige nu er verdens hurtigste iDE diske.

Umidelbart ja, men der er nogen IDE diske som ikke virker godt i RAID's
blot kan jeg ikke huske hvilke.

Mvh

Bruno

Fra : Martin K

Dato : 05-07-02 08:19

iddqd@worldonline.dk wrote:
> [...]
> hastighed ved læsning, mens hastigheden der skrives med er som ved en
> disk da de samme data skrives på begge diske.

Det vil sige at RAID 0 er to forskellige ting, eller skal den ene være RAID
1, og i givet fald hvilken af den?

--
Martin K

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-07-02 09:47

Martin K wrote:

> Det vil sige at RAID 0 er to forskellige ting, eller skal den ene være RAID
> 1, og i givet fald hvilken af den?

UPS!

Ved den med de spejlede diske skulle der havde stået RAID 1, det må nok siges
at være en af de mere meningsforstyrende slåfejl

Forøvrigt kan man godt kombinere de to, men så er vi ude i noget mere avanceret
end normalt på PC'ere og det kræver så også mindst 4 diske.

Mvh

Bruno

Fra : Martin K

Dato : 05-07-02 17:51

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Ved den med de spejlede diske skulle der havde stået RAID 1, det må
> nok siges at være en af de mere meningsforstyrende slåfejl
Det kan ske Men nu har jeg da også fået styr på RAID - takker for
gennemgangen der nu giver mening!

> Forøvrigt kan man godt kombinere de to, men så er vi ude i noget mere
> avanceret end normalt på PC'ere og det kræver så også mindst 4 diske.
Det er vel så RAID 0+1 oder was?

--
Martin K