Modulært Open Source CMS søges
Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 00:13

Hej -

Jeg finder mig selv manglende et godt modulært CMS frigivet under Open
Source og har derfor gjort mig mange, mange tanker om udvikling af et sådan.
Problemet er bare at det kræver mange, rigtig mange linier kode - og derfor
rigtig mange timer at udvikle hvilket jeg ikke umiddelbart har. At flere
små/middelstore firmaer tilsyneladende _har_ udviklet det system -
Eisenstein, Nano.dk, Sophistic.dk blot for at nævne et par stykker - (lidt
frustrerende at se flere firmaer udvikle stortset det samme produkt,
iøvrigt) fastholder mig ved idéen om at der da må være nogen ude i den store
verden der har taget skridtet og frigivet et sådant system under Open Source
(for alle - ikke kun firmaer, som fx. Eisenstein har gjort det).

Jeg har haft kigget på både Postnuke, PHPNuke, pMachine, etc. samt et utal
at mindre gennemførte små hjemme-hygge-projekter som jeg har fundet på det
store Internet. Alle har virket for lidt modulære hvorfor der er få der har
fået en egentlig chance.

Mit drømme-system er således:
Stabilt, brugervenligt, baseret på en fast kerne der tager sig af
admin-konti, redigering af sitet og sidst men ikke mindst inkluderer et
rigtig godt plugin/modul-system der gerne skulle gøre udvikling,
installering og brug af nye moduler til en problemfri oplevelse.

Mit spørgsmål går så på hvor jeg finder et sådant system?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 02-07-02 03:08

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Jonas Delfs"
<jonas@NOSPAMdelfs.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>Jeg finder mig selv manglende et godt modulært CMS frigivet under Open
>Source og har derfor gjort mig mange, mange tanker om udvikling af et sådan.

Nu skal jeg selvfølgelig ikke påstå at SiteLoom (vores CMS) er det man
normalt forstår ved Open Source, men kildekoden *er* tilgengælig, hvis
man har købt en licens.
Der er derudover et dokumenteret API til udvikling af moduler til
SiteLoom. - Så hvis man har lyst til at ændre/tilføje funktionalitet,
er man velkommen til det.

>Problemet er bare at det kræver mange, rigtig mange linier kode

Jow, (og grafik, layout, osv. osv.).

> [...]
>Eisenstein, Nano.dk, Sophistic.dk blot for at nævne et par stykker - (lidt
>frustrerende at se flere firmaer udvikle stortset det samme produkt,

Nano og Sophistic arbejder rent faktisk sammen indenfor visse grene af
funktionalitet til systemerne. Hovedsageligt har det mest været på
diskussionsmæssigt plan, men det er ikke utænkeligt at samarbejdet
også vil inkludere decideret programmering i fremtiden (netop for at
undgå at genopfinde den dybe tallerken - Ihvertfald vil det give flere
ressourcer til rådighed).

<snip>
> [...]
>store Internet. Alle har virket for lidt modulære hvorfor der er få der har

Min erfaring er at der også er mange "købe-systemer" der er for lidt
modulære. Uden at komme med nogle navne kender jeg da ihvertfald flere
af de "kendte" systemer, som f.eks. har "ekstreme" begrænsninger.

<reklame>
www.nano.dk
</reklame>
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 27105580
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-07-02 09:02

Jonas Delfs skrev:

> [...]
> verden der har taget skridtet og frigivet et sådant system under Open Source
> (for alle - ikke kun firmaer, som fx. Eisenstein har gjort det).

Jeg mener, det er en misforståelse, at Eisenstein CMS kun er open source
for firmaer. Private kan godt bruge det. Man skal bare tilmelde sig.

Fra : Sune Fibæk

Dato : 02-07-02 09:09

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Jeg mener, det er en misforståelse, at Eisenstein CMS kun er open source
> for firmaer. Private kan godt bruge det. Man skal bare tilmelde sig.

Det der skræmmer er jo nok at der bliver bedt om firmanavn, kontaktperson og
CVR-nummer. Det er meget orienteret mod virksomheder. Personligt blev jeg i
hvert fald lettere overrasket da jeg registerede :)

/Sune

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-02 10:45

Sune Fibæk wrote:

> Det der skræmmer er jo nok at der bliver bedt om firmanavn, kontaktperson og
> CVR-nummer. Det er meget orienteret mod virksomheder. Personligt blev jeg i
> hvert fald lettere overrasket da jeg registerede :)

Det samme her - men det lod sig så gøre med en aftale via mail. Næste
problem (som jeg ikke har kunnet løse) er imidlertid at systemet kun kan
sættes op hvis man har adgang til at lave nye databaser på sin
mysql-server - det har jeg ikke adgang til på nogen af dem som jeg har
på internettet.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 10:51

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sættes op hvis man har adgang til at lave nye databaser på sin
> mysql-server - det har jeg ikke adgang til på nogen af dem som jeg har

Hmm... lyder ikke særligt hensigtsmæssigt. Jeg kan dog ikke forestille mig
at vi ikke kan finde en lille work-around.. men du siger altså at du som
privat er blevet registreret og har downloadet systemet?!

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-02 12:34

Jonas Delfs wrote:

> Hmm... lyder ikke særligt hensigtsmæssigt. Jeg kan dog ikke forestille mig
> at vi ikke kan finde en lille work-around..

det kunne da være spændende (- jeg har dog ikke skrevet til eisenstein
med problemet.)

> men du siger altså at du som
> privat er blevet registreret og har downloadet systemet?!

jeps - jeg fik en mail fra Eisenstein 3 minutter efter at jeg havde
mailet og spurgt om det kun var for private, eller hvad jeg skulle gøre
- det var jeg egl. imponeret over!

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Marc Eley

Dato : 02-07-02 11:11

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> [...]
> sættes op hvis man har adgang til at lave nye databaser på sin
> mysql-server - det har jeg ikke adgang til på nogen af dem som jeg har

Det kan være at du har en "gammel" version af CMS'en. Der er blevet lavet en
installationsfil i en nyere version, som tjekker din DB-indstillinger
(opretter en ny base + tabeller hvis du har lov eller bruger den base du
definerer i filen "settings.php").

Prøv at downloade .zip filen og installér systemet igen ved brug af
installationsfilen "install.php".

Marc Eley
www.eisenstein.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-02 12:42

Marc Eley wrote:
> [...]
> installationsfil i en nyere version, som tjekker din DB-indstillinger
> (opretter en ny base + tabeller hvis du har lov eller bruger den base du

Jeg hentede den i går...

> Prøv at downloade .zip filen og installér systemet igen ved brug af
> installationsfilen "install.php".

hvis du siger at den _nuværende_ version ikke kommer med en fejl når man
prøver på at få det lagt ind på en mysql-server hvor man ikke har lov
til at oprette nye databaser, men kun at lægge tabeller i den
eksisterende database (jeg er lidt omhyggelig for at være sikker på at
jeg har udtrykt mig forståeligt ), så skal jeg gerne prøve igen...

Gør det nogen forskel hvilken af de to tilgængelige versioner man bruger
(da det på downloadsiden fremstår som at de er ens på alle andre punkter
end godkendelsesmodulet)?

(og pf tak for hjælpen)

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Marc Eley

Dato : 02-07-02 13:28

> [...]
> eksisterende database (jeg er lidt omhyggelig for at være sikker på at
> jeg har udtrykt mig forståeligt ), så skal jeg gerne prøve igen...

Hvis du i "settings.php" definerer databasenavnet ($sqlDatabase), som navnet
på den DB du har fået "tildelt" af dit hotel, skulle der ikke være nogle
problemer. Så opretter installationsfilen tabellerne i netop den DB.
(Hvis man derimod *har* lov til at oprette nye databaser kan man vælge at
gøre det ved blot at give "$sqlDatabase" et navn, som ikke findes på
serveren i forvejen og så vil installationsfilen oprette en base med det
definerede navn)

> Gør det nogen forskel hvilken af de to tilgængelige versioner man bruger
> (da det på downloadsiden fremstår som at de er ens på alle andre punkter
> end godkendelsesmodulet)?

Nej, den eneste forskel er at version 1.1's (den med godkendelsesmodulet)
tabeller er opbygget lidt anderledes. Installationsfilen er ellers den
samme.

> (og pf tak for hjælpen)

Helt iorden.

Marc Eley
www.eisenstein.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-07-02 13:47

(jeg ved ikke om vi er ved at være OT og skal skifte til mail?)

Marc Eley wrote:
> [...]
> gøre det ved blot at give "$sqlDatabase" et navn, som ikke findes på
> serveren i forvejen og så vil installationsfilen oprette en base med det

Jeg kan ikke få det til at virke - jeg har lige re-downloadet, og kørt
install.php forfra efter at have redigeret settings. Jeg får flg fejlmedd:

Error!
A database with the same name already exists.
Choose a different name for the database in settings.php.
Please correct the problem and then reload this page by pressing F5 on
your keyboard.

(Jeg har så prøvet at bruger 1.1 versionen også, men den giver samme fejl.)

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Marc Eley

Dato : 02-07-02 14:18

> (jeg ved ikke om vi er ved at være OT og skal skifte til mail?)
Jo, kan jeg skrive til dig på din webmasteradresse på brunh...sch.dk? (Jeg
var lige inde på dite site)

/marc eley

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-07-02 10:52

Sune Fibæk skrev:

> Det der skræmmer er jo nok at der bliver bedt om firmanavn, kontaktperson og
> CVR-nummer. Det er meget orienteret mod virksomheder. Personligt blev jeg i
> hvert fald lettere overrasket da jeg registerede :)

Jeg har lige talt med Eisenstein (jeg deler kontor med dem), og det er
ikke et krav, at man er firma, selv om teksten måske godt kunne tyde på
noget i den retning. Privatpersoner kan godt downloade CMS'en.

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 02-07-02 11:36

Jonas Koch Bentzen skrev følgende mens jeg var ved at spise en kat af svesker og jeg
følte en trang til at kommentere det:
> noget i den retning. Privatpersoner kan godt downloade CMS'en.

Hedder det ikke "Et Content Management System" og derfor "CMS'et"? System er jo
intetkøn på dansk.

--
Mvh, Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk
"Der er 10 slags mennesker. Dem der kan binære tal og dem der ikke kan."

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-07-02 11:39

Kristian Risager Larsen skrev:

> Jonas Koch Bentzen skrev følgende mens jeg var ved at spise en kat af svesker

Der er vist én, der kan lide Mandrillen, hva'? : )

> Hedder det ikke "Et Content Management System" og derfor "CMS'et"? System er jo
> intetkøn på dansk.

Jeg sad netop med den samme overvejelse, da jeg skrev forrige indlæg : )
Jeg tror, det bliver svært at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i
den forbindelse, men jeg synes, at CMS'en lyder mest rigtigt i mine
øren, og derfor brugte jeg det.

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 02-07-02 12:38

Jonas Koch Bentzen skrev følgende mens jeg suttede på lampen:
> Der er vist én, der kan lide Mandrillen, hva'? : )
Tjoeh, jeg troede nu der var andre end mig der kunne lide det. Men jeg har da hørt at
der var et ret begrænset, men trofast publikum.

> [...]
> Jeg tror, det bliver svært at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert i
> den forbindelse, men jeg synes, at CMS'en lyder mest rigtigt i mine

Burde de ikke have Content Management System eller akronymet CMS med i
http://www.dsn.dk/it-dansk/ordliste.htm#C ?
Selvom "System" er på engelsk bør det da blive til det danske "System", som er
intetkøn.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 10:49

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

Source

> Jeg mener, det er en misforståelse, at Eisenstein CMS kun er open source
> for firmaer. Private kan godt bruge det. Man skal bare tilmelde sig.

http://www.eisenstein.dk/cms/index.php?lang=dk :
"... Inspireret af Open Source udviklingens succes tilbyder vi nu gratis
versioner af Eisenstein CMS ttil firmaer."... (bemærk iøvrigt "til" med 2
t'er :))

Lige da cms.eisenstein.dk var kommet op stod der dog ikke "(t)til firmaer"
hvorfor jeg allerede dengang tilmeldte mig. I retur fik jeg en mail fra
Frederik Wiedemann hvori der står(har den endnu) at Eisenstein af juridiske
grunde kun udsteder licenser til firmaer.

?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-07-02 11:05

Jonas Delfs skrev:

> I retur fik jeg en mail fra
> Frederik Wiedemann hvori der står(har den endnu) at Eisenstein af juridiske
> grunde kun udsteder licenser til firmaer.

Okay, men jeg har som sagt lige snakket med Frederik, og han siger, at
de har ændret det, så det burde være muligt som privatperson at
downloade programmet.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 12:30

> Okay, men jeg har som sagt lige snakket med Frederik, og han siger, at
> de har ændret det, så det burde være muligt som privatperson at
> downloade programmet.

.... og nu er jeg også blevet registreret. Tak for oplysningen.
Er der nogen her der kan forklare mig om Eisenstein CMS kun kan håndtere
moduler som såkaldte "objekter"?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 10:59

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> skrev i en meddelelse
> At flere
> små/middelstore firmaer tilsyneladende _har_ udviklet det system -
> Eisenstein, Nano.dk, Sophistic.dk blot for at nævne et par stykker

Reaktor4's liteframe(.dk) og SICMA(.dk) ser ud til at kunne slutte sig til
listen over "dybe tallerkener". :)

Det skal iøvrigt siges at grunden til at jeg leder efter et system frigivet
under Open Source både er den at jeg meget gerne deltager i videreudvikling
af systemet samt gerne vil have et system jeg måske senere kan bruge
kommercielt.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 02-07-02 14:39

Hej

> [...]
> Eisenstein, Nano.dk, Sophistic.dk blot for at nævne et par stykker - (lidt
> frustrerende at se flere firmaer udvikle stortset det samme produkt,

Det kan egentligt også være lidt frustrerende at deltage i :)

Det er jo en hver udviklers drøm, at få lov til at arbejde sammen med en
masse ligesindede, hvor man kan koncentrere sig om at udvikle /systemet/.
Jeg har det mål med mit professionelle virke, at jeg vil arbejder sammen med
nogle fede mennsker, og lave noget kanon software :)

Når man så har besluttet sig for at starte selv, så finder man hurtigt ud
af, at mange af de fede mennesker gerne vil have løn (?), så man klare sig
med de resurser man har. Så har man jo alternativet Open Source, hvilket
egentligt passer meget godt ind i den filosofi. Jeg har dog endnu ikke
fundet argumentet til kunden, der ikke kan forstå, at han skal betale for,
det samme som man give gratis væk på nettet?

Nano og vores samarbejde er dog et skridt på vejen, hvor sparing og
samarbejde gør det hele lidt sjovere, og forhåbentligt bedre.

> Jeg har haft kigget på både Postnuke, PHPNuke, pMachine, etc. samt et utal

Typo3? eller er det for komplekst? (Det ville jeg nok argumentere for.)

> Mit drømme-system er således:
< klip >
> installering og brug af nye moduler til en problemfri oplevelse.

Nåååhh, også dig?

> Mit spørgsmål går så på hvor jeg finder et sådant system?

Jeg er vist inhabil til at svare på det spørgsmål.

Mvh Emil
--
Emil Rasmussen
http://sophistic.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 02-07-02 14:41

"Emil Rasmussen" <4833o41fj001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Typo3? eller er det for komplekst? (Det ville jeg nok argumentere for.)

Jep - har også haft kigget på det. Bare det at koden er så grim og kluntet
som den, svjh., er, fik mig til at dømme systemet som ugennemført - af
lavere kvalitet, og droppede det derfor. :)

Jup. :)

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-07-02 14:51

> Jep - har også haft kigget på det. Bare det at koden er så grim og
> kluntet som den, svjh., er, fik mig til at dømme systemet som
> ugennemført - af lavere kvalitet, og droppede det derfor. :)

her er jeg ikke helt enig. Typo3 i seneste version er kanon lækker og
jeg har endnu ikke set et andet CMS som var lige så funktionelt (og jeg
har testet 20+ forskellige både åben sovs og lukket).
Desværre stiller det en del krav til maskinen hvad angår installerede
ting, så det er ikke ret brugbart på en server man ikke selv er root på.
Modulariteten er heller ikke helt vild, men på den anden side så er der
så mange funktioner i typo3 at det halve kunne være nok.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Applause, n: The echo of a
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | platitude from the mouth of a

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-07-02 07:09

> [...]

> installering og brug af nye moduler til en problemfri oplevelse.
>
> Mit spørgsmål går så på hvor jeg finder et sådant system?

Hmm... det lyder som Postnuke

På hvilken måde "falder postnuke igennem" dine drømmekrav?

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 04-07-02 13:24

"Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> På hvilken måde "falder postnuke igennem" dine drømmekrav?

Ikke for at være næsvis, men hvor falder Postnuke ikke igennem?

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-07-02 13:35

Jonas Delfs <jonas@NOSPAMdelfs.dk> skrev:

> "Fischer & Døssing" <ptf@REMOVE_THISbigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være næsvis, men hvor falder Postnuke ikke igennem?

IMO ikke på ovenstående.

Jeg er selvfølgelig biased, men ud fra ovenstående kriterier kan jeg
ikke se nogen problemer med postnuke.

Enlighten me...

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-07-02 11:32

Jonas Delfs skrev:

> [...]
> verden der har taget skridtet og frigivet et sådant system under Open Source

Bare til orientering: Jeg har nu lavet Eisenstein CMS om, sådan at den
bruger PEAR DB, og SQL'en er så vidt jeg kan se standard nok til at den
vil kunne virke på alle de ti databaser, PEAR DB understøtter.

http://www.eisenstein.dk/cms/evolution_tree.php?lang=dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 18-07-02 23:05

> [...]
> bruger PEAR DB, og SQL'en er så vidt jeg kan se standard nok til at den
> vil kunne virke på alle de ti databaser, PEAR DB understøtter.

Meget lækkert! Jeg downloadede og så at du også har tilført noget
fejlhåndtering.
Jeg har designet et, synes jeg selv, meget lækkert modul/plugin-system (bare
på papir indtil videre) som jeg meget vel kunne forestille mig at jeg går
hen og implementerer i Eisenstein CMS når jeg får tiden (en gang efter
skolestart - dvs. august). Men SÅ føler jeg også at systemet er ved at være
der... :)

Mums mums

--
Mvh./Best Regards