larm fra blæser
Fra : Sune Fibæk

Dato : 01-07-02 19:31

Hej,

Jeg har en blæser på mit Asus GForce der larmer abnormt meget. Umidelbart
lyder det jo som en defekt blæser, men jeg har haft et andet kort (et
tnt-2) i som sagde samme lyde. Lyden kan vel bedst beskrives som en lav
brummen - som en elektromotor med for megetn belastning. Desuden ryster
kortet mere end almindeligt meget. Det er helt sikkert blæseren: når jeg
sætter en finger på den og bremser den holder lyden op.

Nogen forslag til hvad der kan være galt og hvordan jeg løser problemet?

Maskinen:
1Ghz Athlon på MSI motherboard. Et par almindelige harddiske (hht. IBM og
Seagate), et par almindelige 3com netkort. Ikke noget spektakulært. Kører
pt. SuSE 8.0

--
Although I ask and though I Query
I know the truth; I grok the theory

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20000307&mode=classic

Fra : CopyCat

Dato : 02-07-02 16:19

> Jeg har en blæser på mit Asus GForce der larmer abnormt meget. Umidelbart
> lyder det jo som en defekt blæser, men jeg har haft et andet kort (et
> tnt-2) i som sagde samme lyde.

Skift blæseren .,

~~Frank .,

Fra : Sune Fibæk

Dato : 02-07-02 20:43

CopyCat wrote:

> Skift blæseren .,

Har haft skiftet hele kortet. Gjorde ingen forskel; der var stadig larm...

Kan de have noget at gøre med strømmen til kortet? eller måske rystelser i
kabinettet?

> ~~Frank .,

/Sune

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-07-02 08:02

Sune Fibæk <oh-wonderful-spam@fibaek.dk> crashed Echelon writing

> Kan de have noget at gøre med strømmen til kortet? eller måske
> rystelser i kabinettet?

Tja det at du sætter en finger på kortet og lyden stopper, så stopper du jo
også rystelsen som kan være forårsaget af en vibrerende harddisk, anden løs
blæser osv.

Så enten er det at montere skidtet mere fast eller finde kilden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Fibæk

Dato : 03-07-02 09:30

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> jo også rystelsen som kan være forårsaget af en vibrerende harddisk, anden

Den stoppe ikke bare ved at sætte en finger på kortet, men ved at stoppe
selve blæseren.

> Så enten er det at montere skidtet mere fast eller finde kilden.

Jeg leder glad videre :)

Indtil videre præver jeg med en bedre blæser.

/Sune

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-07-02 09:00

>Har haft skiftet hele kortet. Gjorde ingen forskel; der var stadig larm...

Måske du så skulle prøve at skifte selve blæseren på kortet - altså
skifte til en bedre kvalitet blæser end den, Asus leverer kortet med.

Hvis du skifter hele kortet ud, så får du jo bare samme kort med samme
mærke blæser på - og medmindre blæseren er defekt, så vil dette ikke
løse problemet.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Sune Fibæk

Dato : 03-07-02 09:29

Dr. Ralph wrote:

> [...]
>
> Hvis du skifter hele kortet ud, så får du jo bare samme kort med samme
> mærke blæser på - og medmindre blæseren er defekt, så vil dette ikke

Det andet kort var et fint Innovision TNT2 kort, altså noget skidt, men et
helt andet kort af et andet mærke. Men jeg tror jeg vil prøve at skifte
blæseren ud med en bedre - bare sådan for trods alt at prøve noget...

/Sune

Fra : Gustav Gerstrøm

Dato : 06-07-02 07:57

Hej Sune
Jeg tror der sidder noget snavs i dit blæserhjul, det giver ubalance.
prøv at rense det med en lille maler pensel.
MVH Gustav