Forurening
Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 13:43

Hvad skal man gøre for ikke at blive forgiftet af sin computers
uddunstninger :)

Fra : SlowHand

Dato : 01-07-02 14:49

> Hvad skal man gøre for ikke at blive forgiftet af sin computers
> uddunstninger :)

Evt. starte med at fjerne de døde edderkopper og mus der ligger
og stinker i kabinettet :)

En computer skal ikke lugte. Slet ikke dårligt. Nyt hardware
dufter altid, men det går over - desværre ;)

/SlowHand

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 15:40

>Evt. starte med at fjerne de døde edderkopper og mus der ligger
>og stinker i kabinettet :)
>
>En computer skal ikke lugte. Slet ikke dårligt. Nyt hardware
>dufter altid, men det går over - desværre ;)
De fortalte i TV at nye computere lugtede så meget at kontordamerne
lavede flere fejl når de brugte dem. De lavede en test med 6 år gamle
computere som ikke uddunstede og der blev lavet færre fejl af
kontordamerne så.

Lidt trist at skulle sætte sin computeren hen i hjørnet i 6 år til den
er holdt om med at lugte for derefter at opdage at den er blevet
forældet :)

Fra : JRS

Dato : 01-07-02 16:34

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:q7q0iusl0obmh0dc91u9ojo5l48n7cc1ot@4ax.com...

> [...]
>
> Lidt trist at skulle sætte sin computeren hen i hjørnet i 6 år til den
> er holdt om med at lugte for derefter at opdage at den er blevet

Min lugter nu slet ikke ....

MVH
JRS

Fra : Michael Thomsen

Dato : 01-07-02 16:40

Jeg har også lige læst det i Jyllands Posten.

Det er fandeme noget fis at fyre af.. Jeg syntes direkte at det er spild af
tid.

Det er jo ikke nogen det har kunne måle på, men ved brug af forsøgspersoner.
Alt kommer da an på i hvilket humør man er i. Hvis man er lidt dvask, træt
laver man da hurtigt flere fejl.

Jeg syntes artiklen i JP er spild af tid.

Mvh Michael

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 16:57

> [...]
>Alt kommer da an på i hvilket humør man er i. Hvis man er lidt dvask, træt

De kan jo da måle hvad computeren udsender af dunste.
Men hvis man kan reducere hvad computerne udsender af dunste er det jo
ingen skade til.
Men om det så er dyrt at lave computerne anderledes tør jeg ikke sige.

Fra : Thïngmand

Dato : 03-07-02 07:52

> Min lugter nu slet ikke ....

Det er ikke noget man kan lugte (som flere i tråden vist tror) men der er
tale om dampe...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-07-02 08:40

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget man kan lugte (som flere i tråden vist tror) men der er
> tale om dampe...

Faktisk så kan det ofte lugtes.

Claus

Fra : Esben

Dato : 01-07-02 18:30

> [...]
> lavede flere fejl når de brugte dem. De lavede en test med 6 år gamle
> computere som ikke uddunstede og der blev lavet færre fejl af

Fortalte de noget om hvad dunstene bestod af?

I øvrigt, jeg har flere gange bemærket en ubehagelig lugt, når jeg har skilt gamle pc'er og psu'er ad, men det har fortrinsvist
været maskiner der har stået ved siden af en ryger. Specielt psu'er kan lugte som en gammel katalysator/rådne æg.

--
Esben

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 19:18

>Fortalte de noget om hvad dunstene bestod af?
Jeg indsætter lige noget fra www.jp.dk da det er den samme test der
skrives om:

"Afgasningen fra nyere kontor- og hjemmecomputere indeholder
kemikalier, der skaber irritation af næse, mund og hals samt sænker
brugernes præstationsevne"

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 01-07-02 20:15

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:q471iuk00m0guhurgtmatptm8ogeknbeup@4ax.com...

> [...]
>
> "Afgasningen fra nyere kontor- og hjemmecomputere indeholder
> kemikalier, der skaber irritation af næse, mund og hals samt sænker
Hej
Det siger jo ikke meget om hvad der er der dunster men mon ikke det er
disse bromerede flammehæmmere tror jeg det hedder
skal forhindre at alt det kedelige plastik skal gå op i flammer, tager vel
nogle år om at dunste ud ligner vel den gamle sag om formaldehyd (igen
et svært ord) der var i spånplader der blev brugt til husbygning det tog også
nogle år før niveauet var nede så man kunne tåle det.
Med venlig hilsen
Paul Ø. Sørensen

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 21:09

> [...]
>et svært ord) der var i spånplader der blev brugt til husbygning det tog også
>nogle år før niveauet var nede så man kunne tåle det.
Det kunne godt lyde som at der ikke er noget at gøre ved det...

Fra : Gevaldi

Dato : 01-07-02 18:49

ole hoj rasmussen skrev:

> [...]
> lavede flere fejl når de brugte dem. De lavede en test med 6 år gamle
> computere som ikke uddunstede og der blev lavet færre fejl af

Det kunne jo være fordi kontordamerne også
var blevet 6 år ældre, og havde bestået
kontordameuddannelsen:)

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-07-02 16:55

> [...]

> lavede flere fejl når de brugte dem. De lavede en test med 6 år gamle
> computere som ikke uddunstede og der blev lavet færre fejl af

Umiddelbart kunne det være ret så interessant at vide, hvordan den
pågældende test er blevet udført. Hvis kontordamerne har siddet foran
de forskellige PCere og har vidst, hvad undersøgelsen gik ud på, så er
det mildest talt ikke ret meget værd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 16:59

> [...]
>pågældende test er blevet udført. Hvis kontordamerne har siddet foran
>de forskellige PCere og har vidst, hvad undersøgelsen gik ud på, så er
Forhåbentlig har man ikke fortalt hvilke computere de sad ved.

Man kan måske have fået de nye computere til at se ældre ud end de var
så det ikke var for nemt at gennemskue.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 01-07-02 17:16

> [...]
> pågældende test er blevet udført. Hvis kontordamerne har siddet foran
> de forskellige PCere og har vidst, hvad undersøgelsen gik ud på, så er

Hvis man så det i TV så det seriøst nok ud: Kontordamerne arbejdede ved
nogle ældre computere, der ikke lugtede længere. Bag ved en skillevæg sad
der så nogle nye PC´er i en kasse hvorfra der blev blæst luft ind i
arbejdslokalet. Kontordamerne kunne altså ikke vide om de nye PC´er var
tændt.

Men _når_ de nye PC´er så var tændt, blev der arbejdet dårligere, og i
øvrigt klaget over dårlig luft, udtørrede slimhinder m.m.

Links:
http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=55283
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=60541

Venlig hilsen
Henrik

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-07-02 17:27

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev:

> Hvis man så det i TV så det seriøst nok ud:

Jeg så det godt i TV i går, men jeg synes ikke det fremgik helt klart,
hvordan det foregik men, hvis metoden er som du beskriver lyder det
fornuftigt, hvilket egentligt også er hvad man kan forvente når det
foregår på DTU.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 20:28

ole hoj rasmussen skrev:

> Hvad skal man gøre for ikke at blive forgiftet af sin computers
> uddunstninger :)

Egentlig synes jeg det var mere aktuelt at gå op i hvor mange
bakterier og andet skrammel der stortrives i vores tastaturer, hvis
vi endelig skal til at gå op i "forurening" fra vores computere.
Jeg så forleden resultaterne af en undersøgelse som viste, at vores
tastaturer i gennemsnit indeholder flere bakterier end vores lokummer
gør. :)

Madsen.

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 01-07-02 21:07

> [...]
>Jeg så forleden resultaterne af en undersøgelse som viste, at vores
>tastaturer i gennemsnit indeholder flere bakterier end vores lokummer

Ja, der falder nok meget skidt ned ved tasterne.

Fra : Madsen

Dato : 01-07-02 21:22

ole hoj rasmussen skrev:

> Ja, der falder nok meget skidt ned ved tasterne.

Ingen tvivl om det. Jeg får i hvert tilfælde ofte en overraskelse
når jeg blæser mit tastatur rent. Ifølge den artikel jeg læste, så er
telefonen dog den der har førstepladsen som den største bakteriebombe
på kontoret, men efter den skulle tastaturet og kabinettet komme.

(Den artikel jeg refererer til kan findes i Datatid nr. 6 fra juni i
år.)

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-07-02 11:33

Madsen wrote:
> [...]
> telefonen dog den der har førstepladsen som den største bakteriebombe
> på kontoret, men efter den skulle tastaturet og kabinettet komme.

At telefonen og tastaturet er bakteriebomber er fordi folk ikke vasker hænder
på de har været på toilettet. Det har ikke en hyt med konstruktionen af hardwaren
at gøre.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 02-07-02 23:54

Henning Præstegaard skrev:

> At telefonen og tastaturet er bakteriebomber er fordi folk ikke
> vasker hænder på de har været på toilettet.

Ja og måske samtidig indtager en stor del af dagens føde og
drikkevarer foran pc'en også. :)

> Det har ikke en hyt med konstruktionen af hardwaren at gøre.

Næ, men det siger jeg vel heller ikke at det har.

Madsen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-02 00:17

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Hvad skal man gøre for ikke at blive forgiftet af sin computers
> uddunstninger :)

Undlade at proppe sushi i a: drevet...

Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 03-07-02 06:56

"ole hoj rasmussen" <ole.hoj.rasmussen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:9hj0iucl3nruu69n2u79quo1er7bvmn9ql@4ax.com...
> Hvad skal man gøre for ikke at blive forgiftet af sin computers
> uddunstninger :)

Afgasningen forøges når delene bliver varme.

I praksis betyder det at det er skærmene (altså de gammeldags CRT skærms)
som er den største kilde til afgasning.

Desværre kan du ikke gøre andet end at vente på at afgasningen fortager sig
og så i mellemtiden sørge for at der bliver luftet grundigt ud når udstyret
er i brug.

Du kan selvfølgelig også købe en fladskærm og på den måde mindske
afgasningen fra den del af dit udstyr.

I øvrigt gælder det samme for nye TV apparater, men her gør det vist ikke så
meget for når man sidder foran sådan en kasse skal man jo alligevel lade sig
nedsynke i en lavere bevidsthedstilstand ;)

Claus