Fil komprimering til mac
Fra : Thomas

Dato : 01-07-02 10:24

Hej mac brugere.

Som pc og windows bruger ved jeg ikke så meget om mac, og da jeg står
overfor at skulle lave nogle komprimerede filer til brug på mac, har jeg
brug for jeres hjælp.

I windows miljøet er det mest almindelige komprimeringsformat til filer jo
zip, men kan det også bruges af mac brugere eller findes der noget andet i
stedet for ??

Hvad er det mest udbredte komprimeringsformat til mac og kan det bruges i
alle OS'er ??

Og endelig - kan jeg på en pc med windows komprimere filer til brug på en
mac ??

Venlig Hilsen

Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-07-02 10:49

"Thomas" <autzen@----removethis----stofanet.dk> writes:

> I windows miljøet er det mest almindelige komprimeringsformat til filer jo
> zip, men kan det også bruges af mac brugere eller findes der noget andet i
> stedet for ??

Jeg har som dum bruger ikke problemer med at pakke zip filer ud under
OS X.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-02 14:11

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg har som dum bruger ikke problemer med at pakke zip filer ud under
> OS X.

Dum eller ej .zip er fint!

Det mest alm. komprimerings program til Mac hedder Stuffit og filerne få
endelse .sit eller .sea (selvudpakkende). Programmet findes både til Mac
og PC, men skal købes. (Udpaknings programmet er dog gratis - se
www.aladdinsys.com.

MEN i det gl. Mac OS system (dvs. før Mac OS X) var der noget med et
"to-benet" filformat, som blev ødelagt når det røg gennem en Unix eller
Windows PC. Dette var vist dog kun et problem med "program filer", mens
"dokument filer" (dvs. billeder, tekstbehandlingsdokumenter osv.) ikke
havde samme problemer... Men alt dette fortaber sig i "tågen" efter at
jeg er skiftet til OS X. Måske er der andre der kan give en mere præcis
forklaring og måske er det slet ikke noget problem i dette tilfælde!?

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-07-02 16:55

In article <1fend6i.1hxhkxjgukqdqN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> jeg er skiftet til OS X. Måske er der andre der kan give en mere præcis
> forklaring og måske er det slet ikke noget problem i dette tilfælde!?

Hvis det er filer der skal distribueres _til_ Mac'er, så kan der sagtens
bruges zip, da StuffIt Expander ingen problemer har med dem.

Hvis det er Mac-filer der skal pakkes, så er det vigtigt at bruge et
program, som bevarer resourcegrenene på filerne. En Mac-fil består
nemlig typisk af en en data-gren og en resource-gren; data-grenen
indeholder de data som oprettelses-programmet har skabt (f.eks. en tekst
fra Word) og resource-grenen indeholder oplysningen til systemet om hvad
det er for en type fil og en ikon. Hvis det er programmer o. lign. der
skal pakkes, så er det meget vigtigt at bevare resource-grenen, mens
data-filer som billeder og tekster typisk godt kan overleve at få
klippet resource-grenen væk, men man mister så nogle data om filen, der
kan være nyttige.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 01-07-02 14:40

Thomas <autzen@----removethis----stofanet.dk> wrote:

> [...]
> alle OS'er ??
>
> Og endelig - kan jeg på en pc med windows komprimere filer til brug på en

MacOS 9 og X er født med stuffit expander of Expander Enhancer, så
Expander kan pakke alskens eksotiske formater ud, så som .tar , .zip,
..gz, .sit. osv. Det er bare at dobbletklikke på zipfilen, så bliver den
pakket ud.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-07-02 02:40

Hej Thomas

Thomas wrote:

> I windows miljøet er det mest almindelige komprimeringsformat til filer jo
> zip, men kan det også bruges af mac brugere eller findes der noget andet i
> stedet for ??

Ja, Aladdin laver et udmærket zip-unzip program - DropZip til Mac, den findes
i både Mac og Windows version. Så du kan godt bruge WinZip til at pakke
filerne med.

> Hvad er det mest udbredte komprimeringsformat til mac og kan det bruges i
> alle OS'er ??

Det mest udbredte er nok .sit formatet, men den kan du ikke lave med WinZip
eller ZipUnzip til Windows.

> Og endelig - kan jeg på en pc med windows komprimere filer til brug på en
> mac ??

Ja, som sagt kan du roligt lave de komprimerede filer i .zip format. Aladdin
StuffIt Expander til Mac kan sagtens pakke dem korrekt ud uden problemer. Det
gælder til alle kendte Macintosh styresystemer - også til OS X.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,