Olie til stegning i wok.
Fra : sanguine

Dato : 13-02-01 00:49

Jeg har fået en wok, og er begyndt så småt at bruge den.
Jeg kunne så godt tænke mig at, få at vide hvilken olie der er bedst til at stege i.
Det skal vel være en der tåler meget høj varme og som ikke ryger alt for meget.
Jeg har hørt om både olivenolie, sesamolie, jordnøddeolie, valnøddeolie o.s.v.
Det eneste jeg vil vide, er hvad du anbefaler og hvorfor.

På forhånd tak.
Rasmus P.

Fra : Neta & Peter

Dato : 13-02-01 08:47

> Det eneste jeg vil vide, er hvad du anbefaler og hvorfor.

Kinesiske kokke bruger jordnøddeolie, og det smager også helt "rigtigt". Jeg
bruger for det meste rapsolie som har et tilsvarende højt indhold af
enkeltumættede fedsyrer og følgelig et højt rygepunkt, og som koster en
brøkdel. Olivenolie ville teoretisk være godt til wokstegning også, men
smagen er dybt malplaceret i kinesisk mad.

Se evt. tråden om madolie af 9/1 2001

MVH

Peter

Fra : Miss Zee

Dato : 16-02-01 09:46

> Jeg har hørt om både olivenolie, sesamolie, jordnøddeolie, valnøddeolie
o.s.v.
> Det eneste jeg vil vide, er hvad du anbefaler og hvorfor.

Jeg bruger oftest solsikkeolie. Det kan - modsat olivenolie - opvarmes til
meget varm temperatur uden at få missmag, hvilket jo er meget smart i forb.
med brug af wok.

Mvh Miss Zee

Fra : Brian Møller

Dato : 19-02-01 16:57

Da jeg en hel del gange har lavet mad i wok og har prøvet flere forskellige
olier har jeg fundet ud af at jordnødeolie var bedst. Jeg ved ikke om det
bare er mig der ikke kan finde ud af at lave wok-mad eller lign; men jeg
synes ikke maden "brændte på".

Men mange vil sikkert sige at det bare er smag og behag

Brian