CPU Idle
Fra : JJ

Dato : 30-06-02 08:14

Hej.

Er der nogen her der kan forklare hvorfor
programmer som CPU Idle kan sænke temp.
på CPU så meget?

Hvad er det softwaren gør?

I mit tilfælde faldt temp. fra 69C
til 58C (XP 2100+ på ASUS A7V333).

/JJ

Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

Fra : User #1

Dato : 30-06-02 17:08

Fra : Henrik Dissing

Dato : 03-07-02 19:57

On Sun, 30 Jun 2002 18:07:47 +0200, User #1 wrote:

>Ved du hvor kan jeg finde det prog. CPU Idle ?
>Jeg døjer med meget høj temp. på min P4 2ghz

Hvordan "døjer"? CPUIdle vil ikke få din temperatur under spidsbelastning
til at falde. En lille analogi:

En høj mand bor i et hus med lavt til loftet. Selvom han tager skoene af,
støder han af og til hovedet imod. Han kontakter diverse professionelle for
at få hjælp til at modificere huset, men finder ud af at det vil være alt
for dyrt og besværligt at sænke gulvet eller hæve loftet. Efter et kort
øjeblik at have overvejet amputation under begge knæ beslutter han sig til i
stedet at afkorte benene på alle sine stole, så han i det mindste får
maksimal afstand mellem hoved og loft når han sidder ned. Den sav han
bruger, hedder CPUIdle.

Der er muligvis en lille strømbesparelse at hente med CPUIdle, men den
hjælper næppe væsentligt på stabilitetsproblemer forårsaget af
overophedning.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 17:21

JJ skrev:

> Er der nogen her der kan forklare hvorfor
> programmer som CPU Idle kan sænke temp.
> på CPU så meget?

Så vidt jeg ved så slukker den simpelthen for processoren når
styresystemet fortæller at den er i idle-tilstand. Når der er et
eller andet program der skal bruge processoreren, bliver der tændt
for den igen.

Sådan forstår jeg i hvert tilfælde følgende side:
http://www.cpuidle.de/

Q: When I'm running CpuIdle my system seems to freeze irregularly?

A: If CpuIdle freezes your system this can have two possible reasons:
Either your power supply or mainboard could be insufficient for
CpuIdle. Since the CPU constantly goes to sleep and wakes up again,
this can be a high strain for poor power supplies/ mainboards.

Madsen.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 30-06-02 18:01

"JJ" <xlf50@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Er der nogen her der kan forklare hvorfor
> programmer som CPU Idle kan sænke temp.
> på CPU så meget?
>
> Hvad er det softwaren gør?
Hmm, kører du et eller andet gammelt skrammel af Windows 98/ME?

Når der ikke er noget at lave skal et operativsystem give besked om dette
til processoren, der så faktisk holder op med at lave så meget - og derved
bruger mindre strøm.

Desværre gør DOS ikke den slags - og Windows 98 er DOS med grafisk GUI. :)

> I mit tilfælde faldt temp. fra 69C
> til 58C (XP 2100+ på ASUS A7V333).

Av, hvordan kan man dog have en XP2100 og så køre 98 på den - har du også
sat en jet motor på din cykel? :)

/Lars

Fra : JJ

Dato : 30-06-02 18:55

Hehe, meget morsomt.

Næh jeg kører skam XP-Pro.
Jeg har dog fiflet lidt med services, så det kan være at jeg har fået
slået noget fra.

Nogen ideer?

/JJ

On Sun, 30 Jun 2002 19:00:53 +0200, "Lars Møllebjerg"
<larsm@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Av, hvordan kan man dog have en XP2100 og så køre 98 på den - har du også

Tell me, I forget.
Show me, I remember.
Involve me, I understand.

Fra : Thomas G

Dato : 30-06-02 16:26

> Er der nogen her der kan forklare hvorfor
> [...]

Programmet sender CPU'en i noget der mindre om sleep mode så snart den ikke
laver noget. Dvs der bruges mindre strøm hvilket medfører mindre varme.
Programmet gør ikke at andre programmer (f.eks. spil) bliver langsommere,
men belaster du PC'en (f.eks. 3D spil) vil du ikke se nogen temperatur fald
i det CPU'en arbejder hele tiden og derfor ikke kan sendes i sleep mode.

mvh Thomas G