Installering af ny PSU.
Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 17:40

Hej,

Er det nemt? (subject?)
Kan man bare skrue den gamle af og montere en ny og så er den potte
ude? Der sidder vel allerede stik på en ny strømforsyning som passer
på strømstikket til bundkortet osv, eller skal man selv montere dem?

Hvad nu hvis man køber en større strømforsyning. Altså f.eks. en 340
Watt i stedet for en 300 Watt. Skal der så ændres på noget i BIOS
eller andre steder hvis man gør det?

Grunden til jeg gerne vil skifte er, at jeg er knaldhamrende træt af
min nuværende 300 Watts PSU som går op og ned i hastighed, afhængig
af hvor meget jeg presser pc'en. Den der har opfundet det system,
skulle have sine skolepenge tilbage, efter min mening.
Det er langt værre at høre på noget som falder og stiger i lydstyrke,
end en konstant lydstyrke. Det irriterer i hver tilfælde mig en hel
del.

Hvem laver gode strømforsyninger? Det skal være en ATX og helst så
støjsvag som overhovedet mulig.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 29-06-02 18:02

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:Xns923CBDF81774Acopy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> Det er langt værre at høre på noget som falder og stiger i lydstyrke,
> end en konstant lydstyrke. Det irriterer i hver tilfælde mig en hel

Det burde da være en simpel operation at få PSU-blæseren til at køre ved en kontant hastighed. Er der andre grunde til at du vil
skifte PSU?

--
Esben

Fra : Henning

Dato : 29-06-02 17:55

> [...]
>af hvor meget jeg presser pc'en. Den der har opfundet det system,
>skulle have sine skolepenge tilbage, efter min mening.

Sjovt, det er det andre råber højt efter at få - temperaturstyret
blæser. Eller også er det blæseren der er ved at stå af?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 23:38

Deaster skrev:

> Jep, den er hammersolid. Har forgængeren hvor man ikke kan
> regulere blæserhast. og den kører rigtigt godt med 6 diske, 3
> cd.rom drev, 5 pci kort, 1 GF3 kort, en usb canner og tre blæsere
> tilsluttet, ingen problemer.

Det kunne godt være man skulle overveje at anskaffe sig sådan en
fætter. Det her med at man kan regulere blæserhastigheden med en
knap, tiltaler mig ret kratigt, men jeg aner ikke om Enermax er en
kvali-vare, men det lyder det jo så til. :)

Madsen.

Fra : Nick

Dato : 29-06-02 19:15

> [...]
> Det er langt værre at høre på noget som falder og stiger i lydstyrke,
> end en konstant lydstyrke. Det irriterer i hver tilfælde mig en hel

Det firma jeg arbejde for sælger en del MEGET støjsvage strømforsyning, også
til medico-brug og andre sjove versioner. Skriv til mig hvis du vil have et
nr., men de er ikke helt billige... kvalitet koster jo...

Bortset fra det, så lyder det mere som om det er din blæser der er ved at
stå af, end at det er termoreguleringen der arbejder.

/Nick

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-06-02 19:36

Madsen wrote:
> Er det nemt? (subject?)

Ja.

> Kan man bare skrue den gamle af og montere en ny og så er den potte
> ude? Der sidder vel allerede stik på en ny strømforsyning som passer
> på strømstikket til bundkortet osv, eller skal man selv montere dem?

Der er monteret stik.

> Hvad nu hvis man køber en større strømforsyning. Altså f.eks. en 340
> Watt i stedet for en 300 Watt. Skal der så ændres på noget i BIOS
> eller andre steder hvis man gør det?

Der skal ikke ændres i bios

> Grunden til jeg gerne vil skifte er, at jeg er knaldhamrende træt af
> min nuværende 300 Watts PSU som går op og ned i hastighed, afhængig
> af hvor meget jeg presser pc'en.

Min AT gør det samme og det er hammer irriterende, men jeg tror nu et er
fordi strømforsyningen er spændt for hårdt for.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 23:36

Henning Præstegaard skrev:

> Sådan cirka, men jeg har ikke problemer man ellers forbinder med
> en strømforsyning der er overbelastet så måske tager jeg fejl.

Jeg har hidtil også troet at systemet vil blive ustabilt hvis
strømforsyningen er underdimensioneret, men det kører klippestabilt
her, så derfor havde jeg egentlig ingen mistanke til at den er for
lille, men det er selvfølgelig muligt at den kører på pumperne.

Pt. har jeg 2 x 866 Mhz PIII, 2 IDE-harddiske (7200 rpm), 1 dvd-
drev og 1 brænder. Derudover har jeg to kabinetsblæsere og det
bliver trukket af en 300W PSU. Er det mon for lille en PSU?

Madsen.

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 30-06-02 05:46

Madsen wrote:

> [...]
> her, så derfor havde jeg egentlig ingen mistanke til at den er for
> lille, men det er selvfølgelig muligt at den kører på pumperne.

Hvis det var tilfældet, så skulle den blæser jo gå NED i omdrejninger,
når du starter noget der får cpu'en til at sluge strøm, og OP igen når
programmet stopper.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-02 14:02

[Odense] Jens C. Hansen skrev:

> Hvis det var tilfældet, så skulle den blæser jo gå NED i
> omdrejninger, når du starter noget der får cpu'en til at sluge
> strøm, og OP igen når programmet stopper.

Det har du jo egentlig ret i, men det lyder til at den går op under
pres og ned når der ingen belastning er, og det er ret træls at høre
på. Jeg har meget svært ved at se fordelen ved det i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 19:43

Nick skrev:

> Det firma jeg arbejde for sælger en del MEGET støjsvage
> strømforsyning, også til medico-brug og andre sjove versioner.
> Skriv til mig hvis du vil have et nr., men de er ikke helt
> billige... kvalitet koster jo...

Det er jo det og tak for tilbudet, som jeg muligvis vil benytte mig
af.

> Bortset fra det, så lyder det mere som om det er din blæser der er
> ved at stå af, end at det er termoreguleringen der arbejder.

Jeg har været ved at undersøge det for nogle dage siden og lyden
kommer altså inde fra PSU'en af. Det lyder som om at det er selve
blæseren inde i PSU'en som går op og ned i hastighed.
Den har altid gjort det og jeg har ikke problemer med ustabilitet
eller noget. Det er blot lyden der efterhånden irriterer mig.
Jeg har haft pc'en i halvandet års tid vil jeg tro.

Det sker i samme sekund jeg sparker computeren i gang med en eller
anden tung beregning.
På et tidspunkt havde jeg nogle blæsere monteret i fronten af
kabinettet for at køle mine harddiske, og disse blæsere gik også op
i hastighed når computeren blev belastet, så det må jo være strøm-
forsyningen der sender en højere spænding ud ved belastning, eller
hvad ved jeg.

Det eneste der dog undrer mig meget ved fænomenet er, at der er
forskel på om jeg bruger Win2000 eller WinXP. Ved normal brug i
WinXP kører PSU'en ved en konstant hastighed, men i Win2000 kører
den op og ned i hastighed bare ved at jeg scroller i et browser-
vindue f.eks. I WinXP skal jeg virkelig presse den før jeg kan
høre at den går op i hastighed, men det sker med garanti hvis jeg
starter et program som sluger 80-100 % af processorressourcerne.
Lige så snart programmet er færdig med opgaven og dermed frigiver
processorressourcer, går strømforsyningen ned i støjniveau igen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 19:44

Henning Præstegaard skrev:

> Min AT gør det samme og det er hammer irriterende, men jeg tror nu
> et er fordi strømforsyningen er spændt for hårdt for.

Overbelastet, eller hvad mener du?

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-06-02 23:13

Fra : Madsen

Dato : 29-06-02 22:40

Henning skrev:

> Sjovt, det er det andre råber højt efter at få - temperaturstyret
> blæser. Eller også er det blæseren der er ved at stå af?

Er følgende mon en god strømforsyning?
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=376&page=1

Den har variable omdrejninger, men tilsyneladende ikke noget som
sker automatisk, men kan derimod styres vha. en drejeknap.

Madsen.

Fra : Deaster

Dato : 29-06-02 23:35

> [...]

kort, 1 GF3 kort, en usb canner og tre blæsere tilsluttet, ingen problemer.

Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig
selv og ikke Microsoft.
Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk