Flytte PSU-blæser ind i kabinettet?
Fra : Ukendt

Dato : 29-06-02 17:08

Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med at flytte PSU blæseren fra
bagpladen, til enten PSUens bundplade lige over CPUen eller PSUens forplade
lige bag drevene?

Dette vil selvfølgelig betyde at blæseren skulle skubbe luften gennem, i
stedet for at trække den gennem PSUen.

For interesserede kan jeg lige skitsere mine hidtidige forsøg på at dæmpe
støjen fra blæseren i PSUen:

PSUen er en Antec PP303, som i forvejen er en relativt støjsvag type.

Da hastigheden på den originale blæser er temperaturstyret og da denne
blæser kan starte ved så lav en spænding som 2 V har jeg valgt at bibeholde
denne og altså ikke erstatte den med eksempelvis en Papst 12 dB type. Papst
12 dB har jeg ellers gode erfaringer med som CPU køler på en 900 MHz Duron.

Det skal her lige nævnes at jeg ikke kan høre forskel mellem den originale
blæser fra CPUen ved normal drift/hastighed og så Papst 12 dB typen.

Indtil nu har jeg:
-Fjernet det udstansede gitter i PSUens kabinet.
-Monteret blæseren udvendigt på en 3 mm tyk gummipakning udskåret til
formålet

Gitteret er fjernet for at eliminere den hvislen der fremkommer når luften
blæses forbi de skarpe kanter og for at eliminere den whoooo lyd der
fremkommer når blæserens vinger passerer tæt på gitterets kanter.

Gummilisten er anvendt for at undgå at lejestøj fra blæserens lejer
forplanter sig til kabinettet.

Blæseren er monteret udvendigt for at øge afstanden til de komponenter der i
denne PSU (og i øvrigt i mange andre) sidder monteret tæt ved den og derved
eliminere den whoooo lyd der fremkommer når blæserens vinger passerer tæt på
disse komponenter.

Med disse modifikationer har jeg faktisk fået en meget støjsvag PSU, men det
kan måske gøres endnu bedre.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-06-02 17:38

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> [...]
fra
> bagpladen, til enten PSUens bundplade lige over CPUen eller PSUens

Noise Control gør det på den måde...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-02 20:59

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> fra
> forplade
>
> Noise Control gør det på den måde...

Gad vide om man af det kan udlede at det er en effektiv måde at begrænse
støjen fra blæseren på?

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-02 07:42

> Gad vide om man af det kan udlede at det er en effektiv måde at begrænse
> støjen fra blæseren på?

Det er kombinationen at luft/gitter/blæsermotor der støjer... Luften i sig
selv støjer ikke...

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-02 08:00

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
>
> Det er kombinationen at luft/gitter/blæsermotor der støjer... Luften i sig
> selv støjer ikke...

Jeg tror at du glemmer den som efterhånden er den væsentligste for min PSU
blæser nemlig støjen fra blæserens blade der skærer igennem luften.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-02 19:42

> Jeg tror at du glemmer den som efterhånden er den væsentligste for min PSU
> blæser nemlig støjen fra blæserens blade der skærer igennem luften.

Luften i sig selv støjer ikke... Skrev jeg ikke det?

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-02 20:51

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
PSU

> Luften i sig selv støjer ikke... Skrev jeg ikke det?

Jo og det har jeg aldrig argumenteret imod. Jeg tilføjede blot endnu et
element til listen over støj-bidragsydere.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-07-02 11:16

> Jo og det har jeg aldrig argumenteret imod. Jeg tilføjede blot endnu et
> element til listen over støj-bidragsydere.

Det har du så evigt ret i...

Fra : Esben

Dato : 29-06-02 18:12

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse news:3d1ddb4b$0$1440$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med at flytte PSU blæseren fra
> bagpladen, til enten PSUens bundplade lige over CPUen eller PSUens forplade
> lige bag drevene?

Jeg prøvede på et tidspunkt, og det gav en væsentlig højere temperatur (+ 7-8 grader) på den luft der kom ud af hullet bagved.
Den var monteret sådan her:
http://hjem.wanadoo.dk/~wai16459/pc/13.jpg
Det fremgår ikke af billedet, men jeg fjernede det nederste gitter i PSU'en, så blæseren uhindret kunne blæser luft ind, og tapede
alle øvrige indvendige huller til. PSU'ens indvendige design har meget at sige for hvor meget luftstrømmene bliver bremset, så
effekten vil selvfølgelig variere efter PSU. Der findes dog systemer der fra starten er designet med PSU-blæseren på indersiden, fx
HP VL420.