Søger info om første bil-ferietur fra DK--~
Fra : CAWH

Dato : 28-06-02 20:08

Vi er 6 stykker der har besluttet sig at køre til nord Italien. Halvdelen
tager toget til Sydjylland og resten kører i bil til Flensborg og henter en
lejet bil hos europcar.de ! Og så går turen ned gennem tyskland og ned til
italien, måske venedig (mere eller mindre i lige linie for at få nogle dage
i italien)... Vi er afsted i 10 dage...

Jeg søger alle de råd og fif der er i forbindelse med sådan en tur

Er der nogen der har erfaringer med europcar.de (vi HAR lejet bilen) ?

Er der nogen go'e råd til selve kørslen ?

Et alm. kørekort er vel et internationalt kørekort ?

Er der noget specielt vi skal være opmærksomme på i Tyskland / Italien ?

Meget gerne fyldige svar der er skåret ud i pap, eller også henvisninger til
hjemmesider !

På forhånd tak, Casper
fut til dk.fritid.rejse

Fra : Dan Andersen

Dato : 28-06-02 21:12

"CAWH" <m_y_m_a_i_lREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget specielt vi skal være opmærksomme på i Tyskland / Italien ?
>
> Meget gerne fyldige svar der er skåret ud i pap, eller også henvisninger

Hold rigelig med pauser.
Hold øje med bakspejlet: Der kommer lynhurtige Mercedeser og BMW med over
200 km i timen!
Husk altid at trække ind til det inderste spor -selvom der ligger lastbiler!
Og ikke som mange desværre gør i DK: De lægger sig i midtresporet og hænger
der....
Få det lille hæfte, der hedder "Tanken und Rasten" med oversigt over
tankstationer og rastepladser.
Hold aldrig i P-pladsr for camping vogne eller lastbiler.
Husk at der ikke findes fletteregel i Tyskland og de tyske afkørselsbaner er
MEGET krumme, så tag farten af!
At benzinen er billigere udenfor motorvejene!
Tjek olien før I kører hjemmefra og undevejs: Ofte er olien efter korte ture
blandet op med kondensvand, så når den fordamper, er der for lidt olie
tilbage. Køb olien hjemmefra! Den er ekstremt dyr i Tyskland.
Brug jeres kreditkort - det er billigere end at veksle til kontanter, men
ha´altid lidt kontanter på jer.
I Tyskland er det kun aoutomater mærket med EC international, der modtager
kort. Alm supermarkeder tager ofte ikke kreditkort - Varehuse gør.
God tur!
Mvh. Dan

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 29-06-02 17:31

> [...]
hænger
> der....
> Få det lille hæfte, der hedder "Tanken und Rasten" med oversigt over

Husk at trække ind!! Ja, jeg ved godt, at det står lige ovenfor, men det kan
ikke understreges nok! Man skal ikke ligge og blomstre i overhalingssporet
med 130, hvis der er plads i indersporet. Gid folk ville lære det i DK.

Nå, men mit bidrag er, at holde øje med benzinmåleren. Visse steder kan der
være langt mellem tankstationerne og med den fart man kører med, og med
masser af baggage, kører man ikke så langt på literen. Jeg har prøvet at
køre på dampene og det er ikke befordrende for feriehumøret.

Kennet

Fra : Martin Liversage

Dato : 08-07-02 16:09

"Pernille og Kennet" <pernille.kenneth@oncable.dk> wrote in message
> Man skal ikke ligge og blomstre i overhalingssporet
> med 130, hvis der er plads i indersporet. Gid folk ville lære det i DK.

Enig, men når hastighedsbegrænsningen nu engang er 110 så er "blomstre med
130" lidt overdrevet. De mest farlige situation jeg har oplevet på danske
motorveje er når man skal skifte bane ved udfletninger og så skal tage
hensyn til lastbiler med 90 (og trailere med 80 hvis de overholder
reglerne!) samtidig med at man bliver overhalet indenom af biler med måske
140. Nogle af dem som "ikke blomstrer"...

--
Martin

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-07-02 16:20

On Mon, 8 Jul 2002 17:09:17 +0200, "Martin Liversage"
<nospam100110818a@liversage.com> wrote:

>Enig, men når hastighedsbegrænsningen nu engang er 110 så er "blomstre med
>130" lidt overdrevet.

Overhovedet ikke - er der plads i højresporet, pladserer man sig dér.
Uanset hastighed, næsten..... (<160 km/t - men afhængig af trafikken)
--
Mvh Mogens
http://alfa.tkrath.dk

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 09-07-02 12:11

> [...]
> reglerne!) samtidig med at man bliver overhalet indenom af biler med måske
> 140. Nogle af dem som "ikke blomstrer"...

Du har ret, men jeg mener stadig, at uanset hastighed, skal man holde til
højre hvis muligheden er der. Overhale indenhom burde straffes med prygl *s*

Kennet

Fra : Toben Sauer

Dato : 29-06-02 20:10

> [...]
>er....
>Få det lille hæfte, der hedder "Tanken und Rasten" med oversigt over

Jeg er ofte i tyskland og bliver stadig nogle gange overhalet selvom
jeg koerer 250 km/t (min bil har elektronisk begrænsing til 250) - det
foeles sgu lidt underligt Min bedst anbefaling til ikke Autobahn
vante bilister er at passe paa naar der er en bil som eksempel vis
ligger lige bag ved en lastbil ofr de har ret til at trække til
venstre naar de vil OG de goer de selvom du har problemet med at
bremse. Det er der jeg ser flest uheld ske.

mvh.
Torben

Fra : PHK

Dato : 30-06-02 11:49

"Toben Sauer" <postmaster@torben-sauer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstre naar de vil OG de goer de selvom du har problemet med at
> bremse. Det er der jeg ser flest uheld ske.

Naturligvis har de ikke ret til at trække til venstre når de vil.

Det kan godt være de gør det, men ret til det har du ikke.

--
_
|_|

Fra : Lars Ehlers

Dato : 28-06-02 22:19

On Fri, 28 Jun 2002 21:07:52 +0200, "CAWH"
<m_y_m_a_i_lREMOVE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>italien, måske venedig (mere eller mindre i lige linie for at få nogle dage

6 personer i en bil? Har i lejet en minivan eller lign?

>Jeg søger alle de råd og fif der er i forbindelse med sådan en tur
>
>Er der nogen der har erfaringer med europcar.de (vi HAR lejet bilen) ?

Check lige med selskabet, om bilen må køres ind i Italien, jeg har
flere gange været ude for, at det ikke var tilladt. Det er muligvis
kun tilfældet ved dyrere biler (BMW og Mercedes), men I bør nok checke
alligevel. Jeg har dog aldrig lejet hos Europcar, jeg bruger som regel
Sixt.

>Er der nogen go'e råd til selve kørslen ?

Ikke ud over sund fornuft. Sørg for at være godt udhvilet, skift fører
regelmæssigt, og væn jer til de tyske hastigheder, før I kaster jer ud
i den hurtige kørsel. Det kan også være en god ide at have en
kortlæser, så I ikke er i tvivl om, hvilken vej I skal.

>Et alm. kørekort er vel et internationalt kørekort ?

I behøver ikke et internationalt kørekort for at køre bil i Europa.
Jeg har tidligere klaret mig fint på mit danske kørekort, og de
seneste år har jeg udelukkende brugt mit amerikanske kort (så kan jeg
nemlig køre en tysk bil i Danmark).

>Er der noget specielt vi skal være opmærksomme på i Tyskland / Italien ?

Husk at der kræves en bestemt motorvejsmærkat for at køre i Østrig og
Schweiz. Den østrigske kan købes med en kortere gyldighedsperiode end
den schweiziske. De kan købes ved grænsen, hvis I ikke har skaffet dem
hjemmefra.

Desuden koster det penge at køre på de norditalienske motorveje. I kan
også komme ud for andre steder, hvor der kræves afgift, f.eks.
Europabrücke i Østrig. Mine oplysninger vedr. Østrig er en anelse
forældede, de seneste år har jeg udelukkende kørt gennem Schweiz for
at komme til Italien (har familie i Milano).

God tur!!
Lars
San Francisco
http://www.ehlers.us/
http://pages.sbcglobal.net/sanfranehlers/mustang.htm

Fra : Steen F.

Dato : 28-06-02 22:49

> [...]
> lejet bil hos europcar.de ! Og så går turen ned gennem tyskland og ned til
> italien, måske venedig (mere eller mindre i lige linie for at få nogle

Lyder fedt! God tur. Hmm 6 personer... skal I leje to biler eller en
minivan?

> Jeg søger alle de råd og fif der er i forbindelse med sådan en tur
> Er der nogen der har erfaringer med europcar.de (vi HAR lejet bilen) ?

Jeps, jeg har lejet bil der før og fået en fin behandling. Det var en
Mercedes-Benz E240 St.car med aut.gear. Dejlig rejsevogn. Jeg ved dog ikke
om de taler dansk, som i så mange andre tyske forretninger i grænseregionen.
Men kan man lidt skoletysk, så tror jeg det går. Tjek lige med kasko og
selvrisiko på den lejede bil. Og få et tlf.nr. hvis bilen bryder sammen og I
skal have vejhjælp/erstatningsbil. Og hvis I kommer tilbage til Europcar i
forretningens åbningstid, så kan I, i hele udrejseperioden, have jeres bil
stående inden for deres aflåste hegn ellers skal den stå udenfor, og nøglen
til udlejningsbilen skal afleveres hos BP et par hundrede meter derfra hvis
I kommer tilbage til Flensborg om aftenen/natten. Men tjek lige om denne
procedure stadig er gældende...
[snip]

MVH
Steen

Fra : N/A

Dato : 29-06-02 06:41

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-06-02 06:41

28 Jun 2002 21:39:42 +0200, skrev Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> :

>fandt vi ud af at det er lovpligtigt at have
>plastik-/gummihandsker med i bilen i Tyskland!

Den har jeg godt nok heller ikke hørt før !!?
Hvorfor skal man det ?? Er det i forbindelse med førstehjælps-kassen
(aids-risiko ??) eller har det noget med bilen at gøre ??
Jeg har ikke kunnet finde noget om det på FDM's side - men jeg er
enormt nysgerrig efter at høre en begrundelse !!
......og så må jeg hellere se at få smidt nogle gummihandsker ud i
bilen ved lejlighed - reglen gælder formentlig også selvom man kun
skal på en én-dags-shoppe-tur lige syd for grænsen !!?

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-06-02 07:47

Gitte Sørensen <gydda@bigfoot.com> writes:

> 28 Jun 2002 21:39:42 +0200, skrev Trine Kornum Christiansen
> <news@trinekc.dk> :

> Den har jeg godt nok heller ikke hørt før !!?

Jeg var også overrasket.

> Hvorfor skal man det ?? Er det i forbindelse med
> førstehjælps-kassen (aids-risiko ??) eller har det noget med bilen
> at gøre ??

Kunne det være at tyskerne er ved at være lige så dumme som
amerikanerne mht. love. Altså mand 1 redder mand 2 fra at
forbløde. Mand 1 bliver syg, smittet af mand 2, mand 1 retsforfølger
mand 2 for alt hvad han ejer og har.

> Jeg har ikke kunnet finde noget om det på FDM's side - men jeg er
> enormt nysgerrig efter at høre en begrundelse !!

Da vi troede vi skulle på ferie i år købte vi den bog om trafikken i
landene i Europa hos FDM. Jeg kan ikke huske hvem den er udgivet af,
bogen var så grim, at jeg har pyntet den lidt. Men i afsnittet om
Tyskland står der:

"Det er obligatorisk at medbringe en forbindingskasser, der bl.a. også
skal indeholde gummihandsker"

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-06-02 08:19

On 29 Jun 2002 08:47:27 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Da vi troede vi skulle på ferie i år købte vi den bog om trafikken i
>landene i Europa hos FDM. Jeg kan ikke huske hvem den er udgivet af,
>bogen var så grim, at jeg har pyntet den lidt.

Europaguide ?

>Men i afsnittet om Tyskland står der:
>"Det er obligatorisk at medbringe en forbindingskasser, der bl.a. også
>skal indeholde gummihandsker"

Lyder mere som "et godt råd" end som "en lov". Jeg har kørt meget i
Europa og aldrig hørt om det.

--
Mvh Mogens
http://alfa.tkrath.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-06-02 08:24

alfaromeo164qv24v@FJERNEDETTEjubiimail.dk (Mogens Knudsen) writes:

> Europaguide ?

Ja, det lyder rigtigt. Meget praktisk bog, der står lidt om de
forskellige landes love og om risikoen for kø de forskellige steder.

> Lyder mere som "et godt råd" end som "en lov". Jeg har kørt meget i
> Europa og aldrig hørt om det.

Det kan godt være, obligatorisk plejer at betyde at det skal man. Men
som vi konkluderede, de fylder ikke ret meget, og de kan hentes på en
hvilken som helst tankstation. Det er godt nok af plastic, men mon
ikke det går.

Fra : CAWH

Dato : 30-06-02 14:43

Tak for alle råd, fif og vink - sætter jeg virkelig pris på ! Og kom
endelig med flere

Jeg kan fortælle at vi skal køre i to biler...

-Casper-

Fra : J W Nielsen

Dato : 29-06-02 09:18

Hej Casper !

"> Jeg søger alle de råd og fif der er i forbindelse med sådan en tur

> Er der nogen der har erfaringer med europcar.de (vi HAR lejet bilen) ?

Håber der er lidt størrelse på bilen - når I nu skal være 6 personer...
europcar.de kender jeg faktisk ikke.

> Er der nogen go'e råd til selve kørslen ?

Ja, vær forsigtig på de tyske autobahner - de kører meget stærkt i
ydersporet.
Lad være med at ligge i ydersporet hele tiden, men sørg for at give plads
til de bagfrakommmende - og de kører rigtig stærkt !!!
Tyske bilister er for det meste meget hensynsfulde, og er meget villige til
at give plads, hvis man eksempelvis er kommet i forkert bane.
Italienere har det lidt anderledes. Der er tempoet noget mere hektisk og
forvirret. Det er ikke usædvanligt, at der tages let på vigepligtsforhold:
Skulle du tillade dig at standse helt op ved "fuld stop", er det ofte til
stor irritation for italienerne. Horn og fagter bruges meget... Men det skal
dertil siges, at vi, efter mange års kørsel i Italien, ikke oplever
sønderligt flere uheld der, end så mange andre steder...
Husk at du skal betale på de italenske motorveje.
Lad være med at lægge jer til at sove i bilen på motorvejsrastepladser syd
for Tyskland !!!
Der har været nogle få tilfælde i Italien, hvor folk er blevet narret til at
køre indtil siden - hvorefter de er blevet røvet...

> Et alm. kørekort er vel et internationalt kørekort ?

Du skal ikke ha' et internationalt kørekort for at køre til Italien.
(Et internationalt kørekort ser lidt anderledes ud end de lyserøde danske -
primært er det oversat til en masse forskellige sprog. Jeg har engang
skullet bruge det i Afrika - man kan få det ved Politiet for et mindre
beløb).

> Er der noget specielt vi skal være opmærksomme på i Tyskland / Italien ?

Italien (nord) er blevet noget halvdyr at rejse rundt i.

Rigtig god tur - og kør forsigtigt...

Mvh
Jørgen