Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilken scanner skal jeg købe???
Fra : Sim

Dato : 12-02-01 19:48

Er der nogen her som har erfaring med f.eks. Canon FS2710 ? Eller den nye
Minolta Dimage scan dual II ?
Hvilken scanner bruger du ? er du glad for den ?
mvh, sim.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 14-02-01 20:56

Det kommer da selvfølgelig meget an på hvilket behov du har . (og pengepung)

Jeg har næsten lige købt en Agfa Snapscan E50 som også kan scanne dias og
negativer.

Den har en optisk opløsning på 1200 x 2400 og jeg syntes den er virkelig
god, dog kunne jeg godt tænke mig lidt flere indstillingsmuligheder i
scanner-driveren.
Det er ikke den hurtigste scanner på markedet, men heller ikke den
langsomste.

Jeg har givet 1.800 kr. for den

Mvh. Klaus
Den "Ultimative Virago side" www.virago-star.dk
Motorcykler kører bedst med gummiet nederst

Fra : Rune Baess

Dato : 14-02-01 22:03

"Klaus Madsen" <webmaster@virago-star.dk> wrote in message
> [...]
> scanner-driveren.
> Det er ikke den hurtigste scanner på markedet, men heller ikke den

Hvis du vil scanne film, det være sig negativer eller dia, så køb en filmscanner...
- der ER en verden til forskel.
De fleste flatbet scannere der 'kan' scanne 35mm film, er bedst til transperanter,
trykfilm og den slags, og kan næsten aldrig leve op til 'opløsningen' på 35mm (ca.
2500-3500 dpi).

(jeg har lavet en lille test til en af mine venner her http://baess.dk/scantest/
det er scan af papirfotos vs. scan af negativ film. - der er tale om meget små
udklip).

Hvis du skal scanne meget, eller har særlige krav til kvalitet kan det godt betale
sig at kigge efter filmscannere med en IRchannel der kan fjerne støv / ridser i
filmen m.m. Teknologien er kendt som DigitalICE, og bliver brugt af bla. Nikon, Acer
og vist en til.
Det har sparet mig for et utal af timers arbejde med retouchering, da jeg
udelukkende bruger 35mm film med det formål at scanne dem...
Nikon værende klart den bedste, Acer en del billigere.
Hvis du er en erfaren retucherer, og kun scanner en begrænset mængde billeder, kan
det godt betale sig at gå efter en scanner uden DigitalICE, eller evt. med en højere
opløsning.

Nikons LS2000 (og den kommende LS4000) har desuden muglighed for multisample
scanning der scanner billederne flere gange, og giver derved bedre detaljer i både
højlys som skygge.

Hvis mit budget var ca. 5000, ville jeg gå efter en Colscan LS30, eller måske efter
en Colscan LSIV, der kommer på gaden om en måneds tid. Canons filmscannere kan ikke
helt følge med Nikons (modsat deres kameraer når det kommer til perfomance pr.
krone.

Nogle gode grupper at stille spørgsmål i, om emnet er
comp.periphs.scanners
rec.photo.equipment.35mm

http://www.nikonusa.com/usa_category/category.jsp?cat=7
http://www.acercm.com/imaging/film_scanners.html

Rune

Fra : Sim

Dato : 15-02-01 19:21

Tak for gode, detaljerede indlæg!
-jeg prøver at klappe hesten og vente til coolscan LSIV kommer på
gaden...(nu havde jeg ellers NÆSTEN bestemt mig for minolta dimage scan
dual II...
mvh, sim
e-post: simon@oxygene.dk

Fra : JJ

Dato : 16-02-01 11:02

> [...]
> -jeg prøver at klappe hesten og vente til coolscan LSIV kommer på
> gaden...(nu havde jeg ellers NÆSTEN bestemt mig for minolta dimage scan

Da prisen i USA vil blive ca. 895$ for en Coolscan IV ED, så bliver prisen
herhjemme nok næppe meget under 10.000 kr. Så Minolta er stadigvæk et godt
bud!

Mvh
Jan

Fra : Rune Baess

Dato : 16-02-01 11:24

"JJ" <jjesp@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> herhjemme nok næppe meget under 10.000 kr. Så Minolta er stadigvæk et godt

Lige nu står den til 1.899,00 DM hos TECHNIKdirekt ~ ca. 7.300 Danske kr...

Fra : JJ

Dato : 16-02-01 12:55

> "JJ" <jjesp@worldonline.dk> wrote in message

> Lige nu står den til 1.899,00 DM hos TECHNIKdirekt ~ ca. 7.300 Danske
kr...

Ja så var jeg jo ikke helt galt på den, når jeg skrev herhjemme.....

Mvh
Jan