Domæne med æ ø eller å
Fra : Peter Frederiksen

Dato : 27-06-02 19:52

Er det muligt at registrere et domænenavn indeholdende et æ, ø eller å?
Jeg har kun kunnet pre-registrere sådan et domænenavn, indtil nu.
Hvornår kan man regne med at det bliver muligt?
--
Peter Frederiksen

Fra : itgrafen

Dato : 27-06-02 21:12

"Peter Frederiksen" skrev d. 27-06-02 19:52 dette indlæg :
> [...]
> Jeg har kun kunnet pre-registrere sådan et domænenavn, indtil nu.
> Hvornår kan man regne med at det bliver muligt?

Hej Peter

jeg har da registreret og fået et site op med bogstavet æ, det har været
muligt
at gøre længe med endelsen .nu
du kan registrere, blandt andre, hos http://www.enavn.dk/

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 27-06-02 21:08

Peter Frederiksen skrev:

> Er det muligt at registrere et domænenavn indeholdende et æ, ø eller å?

Det er blokeret af et patent:

http://www.softwarepatenter.dk/standarder.html

Ivar

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-06-02 23:52

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

> Det er blokeret af et patent:
> http://www.softwarepatenter.dk/standarder.html

Se også disse:

http://ml.speednames.com/en/faq.php
http://www.idnnow.com/index.jsp´

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-06-02 05:08

On Thu, 27 Jun 2002 22:08:28 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Det er blokeret af et patent:
>http://www.softwarepatenter.dk/standarder.html

Jeg synes at det er fordårligt at de skal have mulighed for at blokere
for noget sådant.

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : GiWeo

Dato : 28-06-02 18:53

www.lærkør.nu

--

Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links, Politiscanner og PMR-446 walkie på

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 28-06-02 20:16

Peter Frederiksen <peterbf@skjoldhoej.dk> wrote in message news:<affmr2$50l$1@sunsite.dk>...
> Er det muligt at registrere et domænenavn indeholdende et æ, ø eller å?
> Jeg har kun kunnet pre-registrere sådan et domænenavn, indtil nu.
> Hvornår kan man regne med at det bliver muligt?

Har du tænkt på om det er praktisk?

Selv om der ikke var hindrede patenter (nævnt i andre indlæg) for en
oversættelse vil det være upraktsik med en dansk adresse som f.eks.
jørgen-sørensen.dk hvis man sidder i Brasilien (f.eks. på ferie og
lige vil kigge på siden. Så skal man til at lave et ø på tastaturet,
eller til at oversætte adressen til joergen-soerensen.dk. Så hellere
fra starten bide i det sure æble og vælge f.eks. jorgen-sorensen.dk.

Min pointe: Hvis man vil kunne bruge et domænenavn over hele verdenen
uanset hvilken nationalitet bruger eller tastatur har, er det bedst at
holde sig til a-z.

hilsen fra en der har ø'er og gerne vil bevare det danske, men engang
imellem vælger det praktiske

Jørgen L Sørensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-06-02 00:47

"Jørgen L Sørensen" <neryt@email.com> wrote:

> [...]
> eller til at oversætte adressen til joergen-soerensen.dk. Så hellere
> fra starten bide i det sure æble og vælge f.eks. jorgen-sorensen.dk.

Du kunne vælge at registrere både jorgen-sorensen.dk og jørgen-sørensen.dk

> Min pointe: Hvis man vil kunne bruge et domænenavn over hele verdenen
> uanset hvilken nationalitet bruger eller tastatur har, er det bedst at
> holde sig til a-z.

Eller registrere både det ene og det andet.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 01-07-02 13:39

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> writes:

> Du kunne vælge at registrere både jorgen-sorensen.dk og jørgen-sørensen.dk

Hvordan vil du så markedsføre dig? Oplyse begge adresser? Eller håbe,
at folk gætter rigtigt? Og døje med dobbelt konfiguration af DNS, web
og mail?

I mine ører er det ikke en god løsning...

Jeg hælder (desværre) også mest mod at man bør holde sig til a-z...

Karsten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-07-02 18:48

On 01 Jul 2002 14:39:19 +0200, Karsten Thygesen <kay@sonofon.dk>
wrote:

>Hvordan vil du så markedsføre dig? Oplyse begge adresser? Eller håbe,
>at folk gætter rigtigt? Og døje med dobbelt konfiguration af DNS, web
>og mail?
>I mine ører er det ikke en god løsning...

Heller ikke i mine ører.

>Jeg hælder (desværre) også mest mod at man bør holde sig til a-z...

Nul, ikke tale om, der er lavet et tegnsæt der har plads til de
nationale tegnsæt, med det er det muligt at skrive de nationale tegn,
så beslut på internationalt plan, at fra en given dato, så er det det
primær tegnsæt når en URL skal skrives.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-07-02 21:19

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> Heller ikke i mine ører.

Ja, men hvorfor ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-07-02 07:24

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> så beslut på internationalt plan, at fra en given dato, så er det det
> primær tegnsæt når en URL skal skrives.

Sådan fungerer Internet ikke

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-02 07:44

On Sun, 7 Jul 2002 08:24:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Sådan fungerer Internet ikke

Du har jo nok ret, desvære, men gid det gjorde,,,

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-07-02 21:18

jørgen-sørensen.dk

> Hvordan vil du så markedsføre dig? Oplyse begge adresser? Eller håbe,
> at folk gætter rigtigt? Og døje med dobbelt konfiguration af DNS, web
> og mail?

Jeg ville oplyse den ene af adresserne, eller måske endda bruge begge, og
hvis de begge fungerer har jeg det fint med at folk gætter selv, jeg ved jo
at de i 100% at tilfældende ville gætte rigtigt.

Jeg kan ikke se at man skal "døje" med at konfigurere DNS, mail og web
servere, det er forholdsvis simple og statiske konfigurationer der er tale
om.

Et glimrende eksempel er http://boersen.dk/ og http://borsen.dk/, hvis ø var
tilladt ville de også "døje" med http://børsen.dk/

Jeg mener det er en klog beslutning at de har registreret og konfigureret
begge domains, hvorfor skulle de ikke ?

> I mine ører er det ikke en god løsning...

Nej, det kan jeg forstå, men hvorfor ?

> Jeg hælder (desværre) også mest mod at man bør holde sig til a-z...

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit "desværre" ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-07-02 22:41

Mon, 1 Jul 2002 22:18:22 +0200, skrev "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk>:

>Jeg mener det er en klog beslutning at de har registreret og konfigureret
>begge domains, hvorfor skulle de ikke ?

Det er der jo andre, der burde tænke.
Der er jo firmaer, der bevidst spekulerer i at folk staver
forkert, når de skriver en webadresse.

Færgeselskabet Scandlines, http://www.scandlines.dk, får man
skrevet http://www.scanlines.dk, så bliver man smidt videre til
http://www.postkort.dk/postkort/.

http://www.adope.com bliver man tilbudt at købe, nok også fordi,
der her er nogen, der tænker i fejlstavning.

http://www.macromedie.com bliver man videresendt til en total
ukendt søgemaskine.
På et tidspunkt røg man ind på en pornosite.
og skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-02 21:29

Dette har været muligt siden sidste år, du skal bare vælge at registrere et
domænenavn med nu til sidst, ej dk.
Andre specielle bogstaver er også tilgængelige med et nu domæne.

Hilsen
Stone

Fra : itgrafen

Dato : 29-06-02 08:45

> [...]
> Jeg har kun kunnet pre-registrere sådan et domænenavn, indtil nu.
> Hvornår kan man regne med at det bliver muligt?

Kære Peter

det fungerer på denne måde:
Når du registerer et domæne med æ, ø eller å, så får du samtidig domænet
med tilsvarende danske bogstaver.
dvs. læring.dk og laering.dk, to domæner for de samme kroner.
Det er korrekt at det kan være besværligt med de danske bogstaver på et
engelsk tastatur. Men det er ikke mere
besværligt at skrive eks. laering.nu, end så mange andre kryptiske
adresser.
Der hvor der kan opstå problemer er med de engelske browserere som ikke
altid vil bruge de danske bogstaver, men så er det jo bare at bruge den
lange version.

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/