juice
Fra : Cindie Iwersen

Dato : 27-06-02 13:17

Hejsa

jeg har et spørgsmål angående æblejuice.
Hvordan laver man det?
Er det noget jeg kan klare med min saftkoger? Eller er det æbler som er
koldpresset?

mvh Cindie

Fra : Emil

Dato : 28-06-02 02:50

On Thu, 27 Jun 2002, Cindie Iwersen wrote:

>jeg har et spørgsmål angående æblejuice.
>Hvordan laver man det?
>Er det noget jeg kan klare med min saftkoger? Eller er det æbler som er
>koldpresset?

Æbler egner sig ikke til saftkogeren, fordi der kommer for lidt
saft ud af foretagenet. Æblerne kan rives groft først, men det
ender næsten altid alligevel med æblegrød.

Normalt bruges i husholdningen en saftpresser, som er et
tragtformet gespenst der sættes på en almindelig kødhakkemaskine.
Begge dele kan købes billigt på et loppemarked.

Saften er meget følsom for gær og bakterier, så den skal hurtigt
fryses ned, eller koges og kommes på flasker. Kogningen ødelægger
smagen, så den smager som det æblejuice der kan købes.

Æblestykkerne som er afpresset saften kan tørres i ovn (45-50
grader) og bruges i müsli, rå i pandekager og i brød.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-06-02 07:49

"Cindie Iwersen" <ciwr@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse...

> jeg har et spørgsmål angående æblejuice.
> Hvordan laver man det?
> Er det noget jeg kan klare med min saftkoger? Eller er det æbler som
> er koldpresset?

En saftcentrifuge er nok det bedste at bruge..
Husk de rå æbler skal altid presses med skræl på.. men uden blomst og
stilk, hvorimod kernehuset skal presses med. Frugten skæres ud i små
stykker, så de nemt kan komme igennem påfyldningstrakten.

Alternativt fra 'den grønne syltebog'..

Kogt æblesaft:
1 kg æbler
5 dl vand
1 tsk citronsyre el. 3 spsk citronsaft

Til hver liter siet saft:
200-300 g sukker
¼ tsk Atamonpulver el. ½ tsk flydende Atamon

Kun modne saftige æbler, giver nævneværdig saft. Vaskede, ituskårne
æbler, vand og citronsyre/citronsaft bringes langsomt i kog under låg og
koges ved svag varme, til æblerne brister og saften træder ud. Rør IKKE
deri, da trækker saften ind i æblerne, og man får en tyk mos og kun
ganske lidt saft. Massen hældes straks i saftpose. Dagen efter måles
saften og koges med sukkeret. Atamon tilsættes. Fyldes i varme
Atamonskyllede flasker, der lukkes.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget/miss the Copenhagen Jazz Festival 2002, 5. juli - 14. juli
http://festival.jazz.dk/start.asp?lang=1
- DJAAAZ ...!!