hjælp, er det det rigtige valg
Fra : Kim Sørensen

Dato : 27-06-02 07:39

Hej.

Vi har fået en lille dejlig hund, Dansk Svensk gårdhund med lidt Jack
Russel, men er i tvivl om, om det er det rigtige. Vi har haft den i 1½ uge,
men har mulighed for at levere den tilbage, hvis det ikke gik godt. Vores
problemer er følgende:

1. Vi kan næsten ikke gå fra den, da vi er bange for, at hun bliver alt for
ked af det, når hun er selv hjemme. Hun piver ledt i starten, men går
derefter rundt og leder efter os, og kan ikke helt falde til ro. Det skal
siges, at vi ikke har noget brykkers el, lukket køkken, så hun har mulighed
for at vandre rundt i hele den 90 kvm. hus. Vi har overvejet, at anskaffe os
et hundehus til vores store baghave, så når hun var selv hjemme, kunne hun
lege alt det hun ville. Er det er god ide, eller kommer hunde som regel til
at lugte at hundehuse, og vil hun hellere rende rundt indenfor?

2. Hun har simpelthen så meget krudt i sig, (hun er 12 uger) og vi er bange
for, at dette krudt er vedvarende mens den er voksen? Vi vil gerne gå en
masse ture med hende, men vi skal jo også en gang imellem på arbejde, så hun
bliver nødt til at slappe af en gang imellem.

3. Hun kan godt lide bidelege, og dette bliver nogle gange lidt for
voldsomt, så at man ikke kan få hende til at stoppe igen. Selvom man tager
fat i hende og siger nej, så synes hun bare det er sjovere og bliver ved.
Hun vil ikke stoppe og i sådan en situation aner jeg ikke hvad jeg skal
gøre.

4. Hun fælder utrolig meget, hvilket vi ikke havde regnet med, da det er en
korthåret. Er dette kun i hvalpeperioden, eller om det er i perioder om
året, eller om det er konstant. Hvis man sidder i en sort bluse, og hun er
ved os i 1 min, ligner vi næsten selv en hund. JHun har ikke bare pletter så
hun mister ikke hårene.

Vi er rigtig glade for hende, og jeg har grædt uafbrudt i næsten 24 timer,
da jeg ikke ved, om vores beslutning om at få hende var forkert, og om vi
skal komme af med hende. Vi har det på den måde, at hvis valget var forkert,
så er det bedre at levere hende tilbage, end at stå om 3 år og vil af med
hende. Vores tanker er, om vi har bundet os for meget, så man mister sin
frihed, eller at de positive stunder med hende, opvejer de mindre negative
bindinger.
Håber inderlidt at nogle kan svare, og hjælpe mig i denne situation!!

/ Line & Kim
--
Gamebookers. Den ultimative odds site. Med Livebetting og betting via WAP på
mobilen.
>NYT<. Nu kan du selv lege Bookie på gamebookers. Følg linket til helt nye
oplevelser.
http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=121558

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 27-06-02 07:51

Hejsa.

Jeres " fejl" er en af grundene til at Dansk kennel klub og Dyrenes
beskyttelse har startet projekt Før du køber hund.
En hund skal lære at være alene hjemme, en sådan blanding vil være fyldt med
krudt og skal beskæftiges, en hund fælder men normalt ikke hele tiden, en
hund er afhængig af os mennesker og vi har forpligtigelser når vi anskaffer
en.
Til gengæld giver de os daglig glæde, motion, mulighed for at få en ny
hobby, gå til hvalpe motivation og senere agillity, så får i en superlækker
hund. En støvsuger løser hårproblemet, eller lad det ligge så isolere det så
herligt.
V H Gitte

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 27-06-02 09:08

"Kim Sørensen" <REMOVETHISmailbox@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
til
> at lugte at hundehuse, og vil hun hellere rende rundt indenfor?

Hvalpen skal selvfølgelig lære at være alene hjemme, dette gøres ved at går
fra hunden i f.eks 10 min, den første dag, og så langsomt udvide tiden. Kan
her anbefale Roger Abrantes, der bl.a. har skrevet "Hundehvalpen - hvalpens
ankomst til hjemmet" og "hunden alene hjemme"
Umiddelbart vil jeg tro at det er nemmere for hunden at være i et mindre
rum, da det er mere overskueligt for den, og den ville falde hurtigere til
ro.

Hmm, spørgsmålet er om det ikke er hundehuse der kommer til at lugte af hund
:)

> [...]
hun
> bliver nødt til at slappe af en gang imellem.

Det jeg kender til Dansk-Svensk gårdhund og Jack Russel terrier, er at det
er livlige hunde (hvis jeg tager fejl så korriger mig)
Lige nu er hun en hvalp, og se er under normale omstændigheder mere livlige
end voksne hunde, men undersøg selv hvad der er karakteristisk for racerne.

> [...]
> fat i hende og siger nej, så synes hun bare det er sjovere og bliver ved.
> Hun vil ikke stoppe og i sådan en situation aner jeg ikke hvad jeg skal

Bider jer? Her ville jeg vælge at sige nej, for derefter at sætte mig op i
f.eks en sofa, hvor hun ikke kan nå op, og ignorere hende helt. Når hun så
er faldet til ro, ville jeg rose hende og snakke med hende, hvis hun igen
begynder at bide så gentag.
Det kan godt tage lidt tid, men bideriet må bare ikke føre til øget
opmærksomhed fra jer.
Husk også på at hvalpen skal skifte tænder, og at bideri derfor som regel
aftager efter ca. 4 måneders alderen.

> [...]
> ved os i 1 min, ligner vi næsten selv en hund. JHun har ikke bare pletter

Beagler fælder hele året, og jeg vil da tro at en blanding ligesom jeres
også vil gøre det. I perioder selvfølgelig mere end andre. Igen ring til
opdrættere af racen, og fortæl om jeres problem, de vil helt sikkert gerne
fortælle hvordan fældning ligger til racen.

> [...]
> bindinger.
> Håber inderlidt at nogle kan svare, og hjælpe mig i denne situation!!

Gitte har nævnte de kurser DKK holder, og de kan vist kun anbefales til
alle.
Hvilke forventninger havde I til det at få hund?
Havde I forventet at den kunn være alene hjemme fra dag 1, og ville være
fuldstændig velopdragen?
For mig at se har I fået en ganske normal hvalp, og jeg tvivler på at det
ville ændre sig med en anden race/raceblanding.
Om I har bundet jer for meget er vel op til den enkelte, men I er vel ikke
mere bundet af en hund end I ville være af et barn.
Men selvfølgelig, hvis I tvivler på at glæderne opvejer besværlighederne, så
aflever hende tilbage så hurtigt som muligt.

Mange hilsner
-Benedikte.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 27-06-02 12:00

> [...]

> Men selvfølgelig, hvis I tvivler på at glæderne opvejer besværlighederne,

> aflever hende tilbage så hurtigt som muligt.

Jeg vil sige det samme som Benedikte - er I så meget i tvivl, så aflever den
hvalp så hurtigt som muligt så der er en chance for, at den kan komme ud i
et andet hjem, hvor man virkelig har glæde af den -

Pia

Fra : solveig

Dato : 27-06-02 12:55

Hej Kim

Jeg må sige at da jeg læste dit indlæg var min tanke straks, at I ikke
er "klar" til at få hund, og som du skriver, "blive bundet".
Jeg mener bestemt at i skal aflevere hunden igen hurtigst muligt, og så
evt. vente nogle år før i køber hund.

I øvrigt, en korthåret hund fælder næsten hele året, den fælder faktisk
mere end en langhåret.

Hvis i alligevel bestemmer jer for at beholde hunden, synes jeg at i
skal bruge den første uge helt og aldeles på hunden, så den finder ud af
at den bor hos jer nu, og dermed bliver tryg ved huset og jer.

Jeg har selv en terrier, og med den race skal man ikke lege trækkelege,
da de jo er hunde som jo gerne vil "bestemme".

Der er mange andre lege som er rigtig gode for hunde, og hvor hunden
bliver træt på en god måde.

Eks: Finde godbidder, sidde, dække, stå, hviske, vinke, give me five,
rulle, osv.

Uanset hvad i bestemmer jer for, så held og lykke med det. Hvis i har
lyst, vil vi gerne høre hvordan det går med jeres beslutning.

Venlige hundehilsner
Solveig

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-06-02 13:49

"Kim Sørensen" <REMOVETHISmailbox@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
1½ uge,
> men har mulighed for at levere den tilbage, hvis det ikke gik godt.

Altså bortset fra at jeg synes alle de overvejelser du/I nu gør jer
burde være gjort *inden* I fik hvalpen ind i huset ... vil jeg bestemt
sige at I for hundens skyld bør aflevere den tilbage hurtigst muligt
så den har chance for at komme ud i et nyt hjem hvor man vil forstå
den.

Fint at I kunne få den en aftale med sælgeren om at I kunne levere
hvalpen tilbage .. men det er måske nok en bjørnetjeneste at gøre folk
for ordningen gør nok at en bestemt type mennesker vil sige:" vi
prøver og ser om det går" .. og et dyr er ikke et "forsøgsdyr" eller
et eller andet møbel man tager på prøve .. et dyr/en hund er et
levende væsen som man nøje må overveje anskaffelsen af *inden* hvalpen
kommer ind i huset .... så man virkelig er klar over hvad det
indebærer at få en hvalp i huset ...og er klar over at en hund kræver
træning, aktivering, motion, problemløsningsopgaver osv osv ...

Bare min mening ..

havengoddaghils fra Ami

Fra : bonzo44

Dato : 27-06-02 15:47

"Kim Sørensen" skrev d. 27-06-02 07:39 dette indlæg :
> [...]
>
> / Line & Kim
> --
> Gamebookers. Den ultimative odds site. Med Livebetting og betting via

I kan også gå ind på Jubii hundeside, eller andre søgemaskiner hvor der
er link med disse
oplysninger, du kan også gå ind på vores Web-site under - link til
andres Web-site, her er flere
muligheder med link som oplyser om dette emne. Tak for jeres henvendelse
og god fornøjelse. Bonzo

http://www.kandu.dk/